Sida 37 av 95

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 02 sep 2017 21:20
av Jerker
Idag blev jag förvånande nog inte ICEad. Ska vi kanske ha en egen tråd för det?

Jag var ute på en tur och hade räknat med att kunna ladda i Borensberg hos Östenssons Livs. De är mycket framsynta och har flera 22 kW-stolpar vid båda sina butiker i Borensberg och Skänninge.

När jag närmade mig så anade jag ugglor i mossen, för det rörde sig en massa folk på vägen och så stod det bilar parkerade i vägrenen. Jaha! Marknadsdag! Massor av folk! Ajöss med den laddplatsen!

Men jag åkte ändå fram till butiksparkeringen. Och döm om min förvåning när 2 av 4 laddplatser var lediga trots att alla andra platser på parkeringen var upptagna! De två som stod där var laddhybrider, den ena laddade men den andra inte (fy på sig!). Medan jag kopplade upp så åkte den som inte laddade, och det hann komma inte mindre än 3 bilar som vände när de såg att det var laddplatser. Bra gjort!

Sen gick jag och åt lunch medan bilen laddade och när jag kom tillbaka stod den andra kvar och laddade men fortfarande två platser lediga!
InteICEad.jpg

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 02 sep 2017 21:22
av Lessmog
David D skrev:
Ny teslamodell? Täby C idag.
Nu har inte jag varit i Täby C, men Kian är inkopplad (laddar?) och en del Tesla destinationsladdare är icke märkesbundna till Tesla. Så kanske var det rent hår här? I varje fall fanns det en ansluten kontakt i bilen -- minst en halv stilpoäng!

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 02 sep 2017 21:54
av David D
Den var förvisso inkopplad men laddade inte. På en stor röd skylt bredvid laddaren står det Tesla vehicles, så jag ger ändå föraren 0,0 poäng.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 02 sep 2017 22:25
av LarsL
Fast det där med Tesla destinationsladdare förstår jag nästan att man missar. Det krävs ju nästan nördkunskaper för att förstå att det inte funkar till ens fina laddhybrid.
Var likadant när jag var i Täbycentrum, då var det en BMW som säkert med gott samvete kopplat in sig och trodde förmodligen att han ladde. Problemet (ett av dem) med hybriden är att de inte märker att de inte lyckas ladda, de kör ju bara vidare på bensin. Skulle jag inte fått igång laddningen hade jag stått kvar och pulkan tills det funkat typ.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 01:39
av HelectriC
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 06:34
av Tjell
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Menar du att PHEV allmänt inte har någon indikering på laddstatus? Om så är fallet så tar jag mig för pannan och suckar ljudligt!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 08:15
av chaffis75
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 08:44
av David D
Jag har ingen erfarenhet av Kia, men på Passat GTE och BMW 225xe ser man tydligt när bilen laddar. Kian i det här fallet blockerar en laddplats som någon annan skulle kunna använda utan att ha någon nytta av den själv.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 09:52
av Bjelke
chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.
Japp så gör den :) men visst gör väl alla elbilar det?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 19:44
av HelectriC
chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.
Att kunna se hur många kW bilen laddar med och hur mycket den har tagit emot under en bestämd tidsenhet. På eGolfen tex, så ser man självklart att laddningen är igång samt hur lång tid till fullt batteri, men om det är 3 eller 7 eller 50 kW ser man inte (iaf har inte jag hittat det). Inte heller går det att se efter tex 2 timmar hur många kWh som man faktiskt fick. I appen står bara hur lång tid till fullt batteri.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 19:46
av Jensa
Hade precis laddat vid Chademon i Falun då en Outlander rullar in och kopplar in sig på platsen bredvid. Innan jag hann packa klart i bagaget hade damerna i bilen gett sig av och jag tyckte det gick lite väl snabbt... kollade skärmen och ja, de hade missat att man måste starta laddaren också! :roll: Så jag startade åt dem och såg att batteriet låg på 23 %. Kom sedan på mig att det kanske inte var så bra då de garanterat även nästa gång kommer att uppta en chademo utan att starta laddaren...

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 20:14
av Teslaspolen
Personen i fråga kan ha kommit ifrån att ladda på laddarna i Rättvik eller Leksand, dessa är modernare och startar så fort kabeln kopplas in utan att man behöver göra något mer.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 20:42
av Tjell
Hmm, det normala är väl att kolla att det sätter igång? Jag gör så även på SuC...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 03 sep 2017 20:58
av bylund
Tjell skrev:
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Fast för en laddhybridägare är det inte så viktigt. Och de flesta laddare går ju oftast igång utan extra krångel. Det är ju chademo och betalladdare som kräver extra handgrepp.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 04 sep 2017 07:17
av _TonyV
Teslaspolen skrev:
Personen i fråga kan ha kommit ifrån att ladda på laddarna i Rättvik eller Leksand, dessa är modernare och startar så fort kabeln kopplas in utan att man behöver göra något mer.
Verkligen? Är det för att Dalaenergi bjuder på laddningen då?
Om det skulle tas betalt tror ni laddaren startar direkt ändå?
För det är något jag vill se, Koppla in laddaren strömmen går på direkt sen ska man ha nån viss tid på sig att autenticera och betala för att fortsätta ladda.
Skulle än mer dra ner på laddtiderna.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 04 sep 2017 08:21
av Teslaspolen
_TonyV skrev:
Teslaspolen skrev:
Personen i fråga kan ha kommit ifrån att ladda på laddarna i Rättvik eller Leksand, dessa är modernare och startar så fort kabeln kopplas in utan att man behöver göra något mer.
Verkligen? Är det för att Dalaenergi bjuder på laddningen då?
Om det skulle tas betalt tror ni laddaren startar direkt ändå?
För det är något jag vill se, Koppla in laddaren strömmen går på direkt sen ska man ha nån viss tid på sig att autenticera och betala för att fortsätta ladda.
Skulle än mer dra ner på laddtiderna.
Ingen aning, men gratis är det överallt i alla fall. Samma sak gäller ju dessutom vid gratis Typ2 stolpar samt hemmaladdning; man stoppar in sladden sedan startar laddningen utan att man behöver göra något mer.

Kanske det orsakar förvirring?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 sep 2017 15:17
av Mats
Massor platser lediga i MoS. Ändå står en gammal BMW 645i på Teslaladdplatserna.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 14:14
av MattiasH
I brist på publika stolpar... Antar att husbilsägarna tycker jag är el-ak.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Bild

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 21:32
av Jerker
MattiasH skrev:
I brist på publika stolpar... Antar att husbilsägarna tycker jag är el-ak.
...och olaglig. Endast husbilar får parkera där. ;)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 21:33
av Smutt
Campingmod hallå!

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 21:34
av Jerker
Smutt skrev:
Campingmod hallå!
Nja, husbilar är faktiskt definierade och Tesla S hör inte dit.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 21:35
av Bjelke
MattiasH skrev:
I brist på publika stolpar... Antar att husbilsägarna tycker jag är el-ak.Bild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Är det tom en en 22kW-kabel du kör med? :)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 21:54
av bylund
Jerker skrev:
Smutt skrev:
Campingmod hallå!
Nja, husbilar är faktiskt definierade och Tesla S hör inte dit.
Fast alla har ju inte koll. Denna bilhandlare som vill byta till sig en husbil ville ju ha en Model S:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 69#p195123

Korrekt är väl att säga att det är personbil klass II som får parkera.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 09 sep 2017 22:01
av Smutt
Med den skylten är böter på Teslan värt att överklaga

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 10 sep 2017 12:55
av lator
Men det där är väl inte att parkera? Bara stannat för att ta upp passagerare... Li Jon!