Sida 37 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 10:39
av helix
Såhär ser den ut med standard 19"
Taycan 4s.png

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 10:43
av HelectriC
Från 900kNOK i Norge. Om det kommer en vanlig Taycan 4, så börjar den närma sig normala priser. Blir spännande att se om det blir så. Jag tror helt enkelt väldigt många drog tillbaka sina reservationer när priserna på Turbo och Turbo S kom ut. Jag tror Porsche hade 4S klar från början men ville se intresset för toppmodellerna innan de släppte 4S.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 10:49
av HelectriC
4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 10:50
av NEO
HelectriC skrev:
4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
79kWh brutto?

Så runt 70 netto?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 10:55
av HelectriC
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
79kWh brutto?

Så runt 70 netto?
Verkar inte bättre nej :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 11:04
av NEO
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
79kWh brutto?

Så runt 70 netto?
Verkar inte bättre nej :?
Enligt Porsche själva drar Turbo och Turbo S runt 260Wh/km, drar 4S något mindre säg 250Wh/km blir 100-0% 28mil och runt 22.4mil om man kör 90%-10%.

4Sen har dessutom bara 390kW med någon slags "overboost" utan den är toppeffekten 320kW

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 11:36
av kallekula
Verdi skrev:
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.

Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 11:43
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.

Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.

Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:18
av taliz
Verdi skrev:
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.

Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.

Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Var väl bara inofficiella rykten?
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.

Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:26
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.

Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.

Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Var väl bara inofficiella rykten?
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.

Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.

Nej det var inga inofficiella rykten. Kan du inte ta av dig din fanboy-hatt en enda gång? (Ja jag vet att du kommer anmärka på att den inte matchar Long Range i pris. Men close enough... Och de kan ju släppa en ännu billigare i höst också. Är inte vinter riktigt än. ;))

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:43
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.

Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.

Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Var väl bara inofficiella rykten?
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.

Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.

Nej det var inga inofficiella rykten. Kan du inte ta av dig din fanboy-hatt en enda gång? (Ja jag vet att du kommer anmärka på att den inte matchar Long Range i pris. Men close enough... Och de kan ju släppa en ännu billigare i höst också. Är inte vinter riktigt än. ;))
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild

IMO borde Taycan haft 130+kWh batteri åtminstone. Alternativt varit betydligt lättare.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:46
av NEO
taliz skrev:

Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi skrev:
1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:47
av kallekula
Verdi skrev:
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Jaha, det visste jag inte. Hade fått för mig det var längre fram.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:48
av Verdi
helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"

Vi får väl fråga helix var han fick detta ifrån. (Från 9 augusti i denna tråd) Verkar ju stämma ruskigt bra. Tolkar det som att i september nästa år så kommer "base"-versionen att kunna beställas.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:51
av Verdi
MDurante skrev:
taliz skrev:

Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi skrev:
1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.

Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:52
av taliz
MDurante skrev:
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi nöjer sig nog med 10 grader i en Porsche. "Close enough". Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 12:53
av NEO
Verdi skrev:
MDurante skrev:
taliz skrev:

Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi skrev:
1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.

Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka? :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 13:04
av Verdi
MDurante skrev:
Verdi skrev:
MDurante skrev:
taliz skrev:

Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi skrev:
1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.

Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka? :lol:

Jahaja. Så du tyckte det kändes rimligt att i bästa flashback-anda leta upp ett gammal inlägg och raljera om min ekonomi eftersom jag kallade din Model X för ful och en uppenbar fanboy för fanboy?

"ok"

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 13:08
av NEO
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Verdi skrev:
MDurante skrev:
taliz skrev:

Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.

Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"? Bild
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Verdi skrev:
1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.

Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka? :lol:

Jahaja. Så du tyckte det kändes rimligt att i bästa flashback-anda leta upp ett gammal inlägg och raljera om min ekonomi eftersom jag kallade din Model X för ful och en uppenbar fanboy för fanboy?

"ok"
Du glömde surosandet, men annars korrekt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 13:13
av Verdi
MDurante skrev:
Du glömde surosandet, men annars korrekt.
Så du fortsätter med personliga påhopp? Ok då, får väl hoppas att jag inte osar lika sur som dig då.

Hej då! :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 13:28
av taliz
get a room you two!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 18:08
av Fredrik j
kallekula skrev:
Front242 skrev:
Startpris 1 170 000kr
Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?

Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Ska vi gissa att alla modeller av taycan redan är klara och rullas ut lite oavsett försäljningen?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2019 22:28
av Pontus
Vore kul att veta vad en 4S med samma utrustning som en 100D kostar. Så man kan se vad man får betala för kvalitén och märket. Sedan kan man ju försöka värdera vad 100D längre räckvidd och laddnätverk är värt också. Tror att man får betala en hel del även om den är mycket billigare än Turbon.
Men det är väl samma sak med alla Porsches modeller, finns konkurrenter som är bättre på pappret och billigare men ändå säljer Porsche bra så dom behöver kanske inte oroa sig.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2019 16:02
av Benz


Vad säger ni om detta?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2019 16:32
av Legato
Benz skrev:


Vad säger ni om detta?
Att det var precis som förväntat, men väldigt konstigt att de testar en gammal Tesla mot den splitternya Porschen.