Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:39
Såhär ser den ut med standard 19"
79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Verkar inte bättre nejMDurante skrev:79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Så runt 70 netto?
Enligt Porsche själva drar Turbo och Turbo S runt 260Wh/km, drar 4S något mindre säg 250Wh/km blir 100-0% 28mil och runt 22.4mil om man kör 90%-10%.HelectriC skrev:Verkar inte bättre nejMDurante skrev:79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Så runt 70 netto?
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
taliz skrev:Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.
Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.Verdi skrev:taliz skrev:Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.
Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.
Nej det var inga inofficiella rykten. Kan du inte ta av dig din fanboy-hatt en enda gång? (Ja jag vet att du kommer anmärka på att den inte matchar Long Range i pris. Men close enough... Och de kan ju släppa en ännu billigare i höst också. Är inte vinter riktigt än.)
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Jaha, det visste jag inte. Hade fått för mig det var längre fram.Verdi skrev:Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Verdi nöjer sig nog med 10 grader i en Porsche. "Close enough".MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.
Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
MDurante skrev:Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Du glömde surosandet, men annars korrekt.Verdi skrev:MDurante skrev:Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Jahaja. Så du tyckte det kändes rimligt att i bästa flashback-anda leta upp ett gammal inlägg och raljera om min ekonomi eftersom jag kallade din Model X för ful och en uppenbar fanboy för fanboy?
"ok"
Så du fortsätter med personliga påhopp? Ok då, får väl hoppas att jag inte osar lika sur som dig då.MDurante skrev:Du glömde surosandet, men annars korrekt.
Ska vi gissa att alla modeller av taycan redan är klara och rullas ut lite oavsett försäljningen?kallekula skrev:Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?Front242 skrev:Startpris 1 170 000kr
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Att det var precis som förväntat, men väldigt konstigt att de testar en gammal Tesla mot den splitternya Porschen.Benz skrev:
Vad säger ni om detta?