
Synd att även Enyaq verkar sakna tredelat baksäte. Skoda skall ju vara det praktiska alternativet?
Moderator: Redaktion
Men den hade väl skidlucka ?mikebike skrev:"opptill 11 kW per time"![]()
Synd att även Enyaq verkar sakna tredelat baksäte. Skoda skall ju vara det praktiska alternativet?
Ja, de flesta bilar med tvådelat baksäte har skidlucka. Dock brukar det inte gå att få in ett skidfodral med ens två par skidor i dessa luckor. Personligen använder jag fällt mittensäte ofta för transport av gevär vid jakt och på väg till skjutbanan.Laban skrev:Men den hade väl skidlucka ?mikebike skrev:"opptill 11 kW per time"![]()
Synd att även Enyaq verkar sakna tredelat baksäte. Skoda skall ju vara det praktiska alternativet?
Har aldrig haft en bil med det tyvärr då så jag vet inte om den är stor nog för en familj på fyra, fyra par slalomskidor, stavar, kanske längdskidor på det. Men jag gissar på att jag föredrar 40:20:40 delning som på Y.
Ser inte så stort ut. Verkar inte fällas direkt plant heller:mikebike skrev:Ja, de flesta bilar med tvådelat baksäte har skidlucka. Dock brukar det inte gå att få in ett skidfodral med ens två par skidor i dessa luckor.
Jämfört med den fyrhjulsdrivna som kommer senare kanske...Mickep skrev:Kom upp i nästan 7000 i månaden. Skulle inte den vara rimligt prissatt? Kanske den är...
Ja, ser man bara till att begränsa sig så går det att få en billig bil. Men det behövs ju mycket undersökning innan man förstår vad man måste ha, vad som är kul att ha och vad som bara är slöseri. Känns som upplagt för att behöva sitta i timmar hos en återförsäljare, får allergiska reagktioner.mati skrev:Den är inte billig. Men man kan åtminstone välja bara det som man verkligen villhöver. Då blir den ändå billigare än en ID4 Max som har väldigt mycket jag inte vill ha. Samtidigt har Enyaq strålkastarspolning vilket ID4 saknar. Stoooort plus.
Så vad gör du här ?LarsL skrev:Ja, ser man bara till att begränsa sig så går det att få en billig bil. Men det behövs ju mycket undersökning innan man förstår vad man måste ha, vad som är kul att ha och vad som bara är slöseri. Känns som upplagt för att behöva sitta i timmar hos en återförsäljare, får allergiska reagktioner.mati skrev:Den är inte billig. Men man kan åtminstone välja bara det som man verkligen villhöver. Då blir den ändå billigare än en ID4 Max som har väldigt mycket jag inte vill ha. Samtidigt har Enyaq strålkastarspolning vilket ID4 saknar. Stoooort plus.
Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.mati skrev:Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Vilken större fyrhjulsdriven Tesla menar du? Om du tänker på Model Y så ska de ju först bygga klart fabriken som ska bygga bilen, så den kan man ju inte få hit till Sverige på ett tag. Dessutom, vad jag kan se så kostar den 729 tusen i sitt billigaste utförande. Det är ju 146 tusen dyrare än Enyaq enligt hans offert.taliz skrev:Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.mati skrev:Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Om Skodan åtminstone varit 4wd och haft iaf 300hk kunde den kanske motiverat det priset.
Tror det lönar sig rent ekonomiskt att betala ett högre pris initialt helt enkelt.
Tänker att ifall man vill köpa en Tesla så kollar man på ekonomin på det?taliz skrev:Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.mati skrev:Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Om Skodan åtminstone varit 4wd och haft iaf 300hk kunde den kanske motiverat det priset.
Tror det lönar sig rent ekonomiskt att betala ett högre pris initialt helt enkelt.
Hur mycket i rabatt fick du?mati skrev:Jag har fått en offert nu på en Enyaq med den utrustning jag vill ha (tror jag). Den kostar ungeför 10kkr mindre än ID4 Max, vilket gör den egentligen totalt sett dyrare eftersom ID4 har mer utrustning, men jag fick en fin rabatt på Enyaq. VW lämnar inga rabatter alls.
Totalt hamnar den på 583kkr, vilket är ganska okej ändå. 60k (eller 70k) får man ju dra av sen.
Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.slugger75 skrev:Vilken större fyrhjulsdriven Tesla menar du? Om du tänker på Model Y så ska de ju först bygga klart fabriken som ska bygga bilen, så den kan man ju inte få hit till Sverige på ett tag. Dessutom, vad jag kan se så kostar den 729 tusen i sitt billigaste utförande. Det är ju 146 tusen dyrare än Enyaq enligt hans offert.taliz skrev:Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.mati skrev:Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Om Skodan åtminstone varit 4wd och haft iaf 300hk kunde den kanske motiverat det priset.
Tror det lönar sig rent ekonomiskt att betala ett högre pris initialt helt enkelt.
Ok. Låt säga att man inte är beredd att lägga 729 000 kr på en elbil med minst 500 km räckvidd, utan "bara" 583 000 kr, vilken bil skulle du rekommendera då?taliz skrev:
Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.
Sen är jag övertygad om att Y kommer bli billigare när produktionen kommer igång, att den är "dyr" nu är för att man vill sälja Model 3 som ju faktiskt levereras.
Förövrigt har jag ju avrått från tex etron tidigare. Då fick jag mothugg om att andra minsann inte "dumpar" priserna som Tesla. Well, they did....
Det lär bli samma visa här, om än från en lite lägre nivå.
En Tesla är en premiumbil med bra prestanda och ett starkt varumärke, det betalar folk mer för även som beggad.
En Skoda eller VW är det få som köper för prestandan eller märket, de vill bara betala så lite som möjligt.
En tvåhjulsdriven SUV kan ju inte vara "fullutrustad"!Martin E-tron skrev:Tänker att ifall man vill köpa en Tesla så kollar man på ekonomin på det?taliz skrev:Man får en större fyrhjulsdriven Tesla med dubbelt så många hästar och varumärkesbiten etc för "bara" 100k till.mati skrev:Ja?taliz skrev:583k för en bakhjulsdriven Skoda?
Om Skodan åtminstone varit 4wd och haft iaf 300hk kunde den kanske motiverat det priset.
Tror det lönar sig rent ekonomiskt att betala ett högre pris initialt helt enkelt.
Känns inte som att MATI vill köpa en Tesla![]()
583 tkr för en vad jag bedömer vara en "fullutrustad" Enyag tycker jag låter som ett bra pris!
Kör för fan säger jag bara MATI![]()
Det jag försöker säga är rent krasst att 583 är dyrare än 729. Get it?slugger75 skrev:taliz skrev:
Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.
Sen är jag övertygad om att Y kommer bli billigare när produktionen kommer igång, att den är "dyr" nu är för att man vill sälja Model 3 som ju faktiskt levereras.
Förövrigt har jag ju avrått från tex etron tidigare. Då fick jag mothugg om att andra minsann inte "dumpar" priserna som Tesla. Well, they did....
Det lär bli samma visa här, om än från en lite lägre nivå.
En Tesla är en premiumbil med bra prestanda och ett starkt varumärke, det betalar folk mer för även som beggad.
En Skoda eller VW är det få som köper för prestandan eller märket, de vill bara betala så lite som möjligt.
Ok. Låt säga att man inte är beredd att lägga 729 000 kr på en elbil med minst 500 km räckvidd, utan "bara" 583 000 kr, vilken bil skulle du rekommendera då?
Jo jag förstår att TCO kan bli högre på Skoda än Tesla.taliz skrev:Det jag försöker säga är rent krasst att 583 är dyrare än 729. Get it?slugger75 skrev:taliz skrev:
Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.
Sen är jag övertygad om att Y kommer bli billigare när produktionen kommer igång, att den är "dyr" nu är för att man vill sälja Model 3 som ju faktiskt levereras.
Förövrigt har jag ju avrått från tex etron tidigare. Då fick jag mothugg om att andra minsann inte "dumpar" priserna som Tesla. Well, they did....
Det lär bli samma visa här, om än från en lite lägre nivå.
En Tesla är en premiumbil med bra prestanda och ett starkt varumärke, det betalar folk mer för även som beggad.
En Skoda eller VW är det få som köper för prestandan eller märket, de vill bara betala så lite som möjligt.
Ok. Låt säga att man inte är beredd att lägga 729 000 kr på en elbil med minst 500 km räckvidd, utan "bara" 583 000 kr, vilken bil skulle du rekommendera då?
Förövrigt kostar ju etron och EQC också ca 700k. Båda premiummärken med AWD och 400hk.
Nackdelen med dom vs Skoda och VW är väl främst att de inte byggts som rena elbilar från grunden, och därmed är betydligt mindre effektiva.
Själv hade jag definitivt spenderat 20% mer för att rulla i en Mercedes med 400hk än en Skoda med 200hk. Jämför vi dess motsvarighet bland avgasbilar så är det snarare 100% prispåslag, om det ens räcker.
Kan man köpa en bil för 583k men inte en för 729k så bör man inte köpa någon ny bil överhuvudtaget. Då har man alldeles för dåliga marginaler.slugger75 skrev:Jo jag förstår att TCO kan bli högre på Skoda än Tesla.taliz skrev:Det jag försöker säga är rent krasst att 583 är dyrare än 729. Get it?slugger75 skrev:taliz skrev:
Enyaq kommer inte heller hit "på ett tag". De har inte fått igång produktionen av den AFAIK, till skillnad från ID4 som ju faktiskt rullar av bandet nu.
Sen är jag övertygad om att Y kommer bli billigare när produktionen kommer igång, att den är "dyr" nu är för att man vill sälja Model 3 som ju faktiskt levereras.
Förövrigt har jag ju avrått från tex etron tidigare. Då fick jag mothugg om att andra minsann inte "dumpar" priserna som Tesla. Well, they did....
Det lär bli samma visa här, om än från en lite lägre nivå.
En Tesla är en premiumbil med bra prestanda och ett starkt varumärke, det betalar folk mer för även som beggad.
En Skoda eller VW är det få som köper för prestandan eller märket, de vill bara betala så lite som möjligt.
Ok. Låt säga att man inte är beredd att lägga 729 000 kr på en elbil med minst 500 km räckvidd, utan "bara" 583 000 kr, vilken bil skulle du rekommendera då?
Förövrigt kostar ju etron och EQC också ca 700k. Båda premiummärken med AWD och 400hk.
Nackdelen med dom vs Skoda och VW är väl främst att de inte byggts som rena elbilar från grunden, och därmed är betydligt mindre effektiva.
Själv hade jag definitivt spenderat 20% mer för att rulla i en Mercedes med 400hk än en Skoda med 200hk. Jämför vi dess motsvarighet bland avgasbilar så är det snarare 100% prispåslag, om det ens räcker.
Kan du svara på min fråga nu?