Sida 37 av 231
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 09:44
av Walker
Leo skrev:Walker: kan garantera att det INTE stämmer! Man har garanterat fullt sjå att försöka pressa ner priset så mycket man kan.
Gör uträkningen enligt mitt inlägg tidigare och se om DU då tycker det finns marginal att lägga på ytterligare 60000kr på priset på en färdigspecad ID3 med v-däck

Du får tro vad du vill. Jag vet ju var jag fått min info ifrån.
(Undrar varför eGolfen är precis 60K dyrare än motsvarande tyskpris med hänsyn till övriga Golfpriser....)
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 09:51
av Leo
Walker: prova gör matematiken och se om du verkligen tror att det finns marginal att lägga på ytterligare 60000kr på det...
Är övertygad om att man kämpar med ”näbbar och klor” för att få ner priset så mycket det går i Sverige.
Framför allt då vi har en klassisk ”7,5PBB” skatteregel som påverkar tjänstebilsmarknaden väldigt mycket. (Dvs de som främst köper bilar på den här prisnivån)
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 09:53
av Walker
Leo skrev:Walker: prova gör matematiken och se om du verkligen tror att det finns marginal att lägga på ytterligare 60000kr på det...
Är övertygad om att man kämpar med ”näbbar och klor” för att få ner priset så mycket det går i Sverige.
Framför allt då vi har en klassisk ”7,5PBB” skatteregel som påverkar tjänstebilsmarknaden väldigt mycket. (Dvs de som främst köper bilar på den här prisnivån)
Den som lever får se...

Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 13:23
av taliz
Leo skrev:Walker: prova gör matematiken och se om du verkligen tror att det finns marginal att lägga på ytterligare 60000kr på det...
Är övertygad om att man kämpar med ”näbbar och klor” för att få ner priset så mycket det går i Sverige.
Framför allt då vi har en klassisk ”7,5PBB” skatteregel som påverkar tjänstebilsmarknaden väldigt mycket. (Dvs de som främst köper bilar på den här prisnivån)
Allt beror på hur många dom VILL sälja. Jag tror inte dom bryr sig ett dugg om tjänstebilsmarknaden såhär i början. De vill fortsätta kränga Passat GTE några år till där.
Om några år när de fått upp volymer och marginaler, då kan det bli intressant. Antagligen i samband med att basvarianten med 48kwh släpps...
Jag sa för nått/några år sedan att jag trodde de första kommer hamna runt 450. Står fast vid det.
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 18:50
av vigge50
Zalman3 skrev:
Jag kan ju inte lova att du kan köpa en ID3 för 190.000kr efter stöd.
Men jag lovar att länka till dom artiklar som lovar det.
Och då är det upp till dig att avgöra hur trovärdiga dessa artiklar är.
Both companies will face serious competition from the new Volkswagen ID3 which will offer an entry level version that is expected to sell for around €22,000.
https://cleantechnica.com/2019/08/20/me ... an-market/
Den säger inget om att den kommer kosta under 190 000 kr efter stöd. Med din metod kan jag lika gärna säga att Tesla Model 3 kostar 335 000 kr efter stöd eftersom den kostar motsvarande 395 000 kr i Norge. Att USA presenterar priser utan moms precis som för elbilar i Norge tycker du inte är relevant att ta med?
Några andra inlägg du gjort i samma ämne.
VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 4&p=272926
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&p=286911
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&p=286893
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 4&p=272926
Måste man vänta på VW ID 2019 för att kunna köpa en elbil med 60Kwh batteri för 250.000kr?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&p=261729
Tyvärr tror jag du behöver vänta längre än 2020 för en bil med 60 kWh batteri och ett pris under 250 000 kr.
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 19:06
av Headline
D.3 1ST har en rekkevidde på inntil 420 km, kommer i tre utstyrsversjoner og i fire ulike farger. Alle utstyrsversjonene er godt utstyrt og tilpasset norske forhold, og dette er noe av standardutstyret;
Adaptiv cruise control, navigasjon, full-LED frontlys og 18" lettmetallfelger.
Varmepumpe, oppvarmet ratt, seter, og frontrute.
Startpris fra under kr 330.000,-* for rimeligste ID.3 1ST.
*inkl. frakt og levering Oslo.
Ok, här kommer alltså det EXAKTA priset i SEK!
330 KNOK till KSEK 363KSEK. Lägg på diverse vagnskadegaranti etc -> 379KSEK. Lägg på moms 473 750 SEK Avrundad prislista:
479 000 SEK startpris
Var så goda!
Ps. 190 000 är bara att sluta drömma om, punkt.
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 19:30
av Walker
Headline skrev:D.3 1ST har en rekkevidde på inntil 420 km, kommer i tre utstyrsversjoner og i fire ulike farger. Alle utstyrsversjonene er godt utstyrt og tilpasset norske forhold, og dette er noe av standardutstyret;
Adaptiv cruise control, navigasjon, full-LED frontlys og 18" lettmetallfelger.
Varmepumpe, oppvarmet ratt, seter, og frontrute.
Startpris fra under kr 330.000,-* for rimeligste ID.3 1ST.
*inkl. frakt og levering Oslo.
Ok, här kommer alltså det EXAKTA priset i SEK!
330 KNOK till KSEK 363KSEK. Lägg på diverse vagnskadegaranti etc -> 379KSEK. Lägg på moms 473 750 SEK Avrundad prislista:
479 000 SEK startpris
Var så goda!
Ps. 190 000 är bara att sluta drömma om, punkt.
Där har vi något!
Re: VW I.D
Postat: 22 aug 2019 21:17
av Laban
Det blir i så fall en faktor på ~12 (euro till sek) , dvs som e-Golf. Vilket i sin tur ger ett pris på 360k för grundmodellen. Dvs som 39 kWh Kona. Jag hoppas på lite under det.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 11:10
av Headline
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 11:21
av Henrik Torphammar
Laban skrev:Dvs som 39 kWh Kona. Jag hoppas på lite under det.
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Jag hade förväntat mig rejält under vad konverterade bilar hamnar. Annars är ju poängerna små tänker jag mot att göra en e-golf VIII.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 11:26
av Black
Headline skrev:D.3 1ST har en rekkevidde på inntil 420 km, kommer i tre utstyrsversjoner og i fire ulike farger. Alle utstyrsversjonene er godt utstyrt og tilpasset norske forhold, og dette er noe av standardutstyret;
Adaptiv cruise control, navigasjon, full-LED frontlys og 18" lettmetallfelger.
Varmepumpe, oppvarmet ratt, seter, og frontrute.
Startpris fra under kr 330.000,-* for rimeligste ID.3 1ST.
*inkl. frakt og levering Oslo.
Ok, här kommer alltså det EXAKTA priset i SEK!
330 KNOK till KSEK 363KSEK. Lägg på diverse vagnskadegaranti etc -> 379KSEK. Lägg på moms 473 750 SEK Avrundad prislista:
479 000 SEK startpris
Var så goda!
Ps. 190 000 är bara att sluta drömma om, punkt.
Det ligger nog närmast sanningen.
Killgissar på 459k för att symboliskt komma under 400k inkl miljöbonus..
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 11:29
av Headline
Black skrev:
Killgissar på 459k för att symboliskt komma under 400k inkl miljöbonus..
Det är nog där vi landa runtomkring, tyvärr.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 11:38
av Tellus
Ja det var tråkigt, hade hoppats på max 300 efter premie.
Men vw saltar väl på precis som på e-up
https://www.blocket.se/jonkoping/Volksw ... 775860.htm?
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw ... 217471.htm?
Dom behöll till och med Dubbelkopplingslådan vid konverteringen

Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 12:08
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Vi kanske inte ska dra några förhastade slutsatser här. Jag tror/hoppas på den faktor som nämnts och ett pris på ca 330k för grundmodellen. Då tror jag också att ID.3 kommer att vara betydligt större invändigt än Kona. Samt modernare rent allmänt.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 12:54
av Zalman3
Hehe, vet en som fick ut en ny VW e-up för 196.000kr efter rabatt och stöd.
298.200kr för en gammal VW e-up är ett rån!
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 13:30
av Walker
Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Vi kanske inte ska dra några förhastade slutsatser här. Jag tror/hoppas på den faktor som nämnts och ett pris på ca 330k för grundmodellen. Då tror jag också att ID.3 kommer att vara betydligt större invändigt än Kona. Samt modernare rent allmänt.
Jag hoppas innerligt att jag kommer behöva be om ursäkt för min negativa inställning till alla dessa glädjekalkyler. En ID3 under 400K efter bonus skulle få mig att ramla av stolen.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 13:48
av Zalman3
Walker skrev:Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Vi kanske inte ska dra några förhastade slutsatser här. Jag tror/hoppas på den faktor som nämnts och ett pris på ca 330k för grundmodellen. Då tror jag också att ID.3 kommer att vara betydligt större invändigt än Kona. Samt modernare rent allmänt.
Jag hoppas innerligt att jag kommer behöva be om ursäkt för min negativa inställning till alla dessa glädjekalkyler. En ID3 under 400K efter bonus skulle få mig att ramla av stolen.
Går det inte att köpa en VW ID3 under 400.000kr efter rabatt och stöd kommer jag personligen starta en importfirma av elbilar från Tyskland.
Priser från
www.ludego.com.
Opel Corsa-e, 50kWh, 25.799 Euro
Renault Zoe, 52kWh, 28.200 Euro(med batteriköp)
Peugeot e-208, 50kWh, 25.749 Euro
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 15:28
av Headline
Zalman3 skrev:Walker skrev:Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Vi kanske inte ska dra några förhastade slutsatser här. Jag tror/hoppas på den faktor som nämnts och ett pris på ca 330k för grundmodellen. Då tror jag också att ID.3 kommer att vara betydligt större invändigt än Kona. Samt modernare rent allmänt.
Jag hoppas innerligt att jag kommer behöva be om ursäkt för min negativa inställning till alla dessa glädjekalkyler. En ID3 under 400K efter bonus skulle få mig att ramla av stolen.
Går det inte att köpa en VW ID3 under 400.000kr efter rabatt och stöd kommer jag personligen starta en importfirma av elbilar från Tyskland.
Priser från
http://www.ludego.com.
Opel Corsa-e, 50kWh, 25.799 Euro
Renault Zoe, 52kWh, 28.200 Euro(med batteriköp)
Peugeot e-208, 50kWh, 25.749 Euro
Håller med, då gör vi det tillsammans!

Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 15:35
av Svenssons
Zalman3 skrev:Walker skrev:Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
VW spänner musklerna med folk bil, MEB och ett pris som inte kan slå konkurrentens konverterade bensinbil?!
Vi kanske inte ska dra några förhastade slutsatser här. Jag tror/hoppas på den faktor som nämnts och ett pris på ca 330k för grundmodellen. Då tror jag också att ID.3 kommer att vara betydligt större invändigt än Kona. Samt modernare rent allmänt.
Jag hoppas innerligt att jag kommer behöva be om ursäkt för min negativa inställning till alla dessa glädjekalkyler. En ID3 under 400K efter bonus skulle få mig att ramla av stolen.
Går det inte att köpa en VW ID3 under 400.000kr efter rabatt och stöd kommer jag personligen starta en importfirma av elbilar från Tyskland.
Priser från
http://www.ludego.com.
Opel Corsa-e, 50kWh, 25.799 Euro
Renault Zoe, 52kWh, 28.200 Euro(med batteriköp)
Peugeot e-208, 50kWh, 25.749 Euro
Om det är första versionen av ID.3 kan du nog börja plannera redan nu. De där priserna är ju inte på ID.3, inte i kronor och utan de svenska pålagorna i form av moms, registreringsavgift, transport, vagnskadeförsäkring m.m. Sedan kanske du vill ha någon vinst på företaget? Hur räknar du med att se till att köparna kan få stödet på 60kkr?
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 16:28
av Swede1
Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 17:19
av Zalman3
Swede1 skrev:Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
ID Cross är väl nästan samma bil som Skoda Vision EV.
Skoda Vision EV ska kosta ca 10% mera än en Skoda Superb.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 20:18
av Stevvee
Zalman3 skrev:Swede1 skrev:Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
ID Cross är väl nästan samma bil som Skoda Vision EV.
Skoda Vision EV ska kosta ca 10% mera än en Skoda Superb.
Runt 500 då.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 23:20
av Headline
Swede1 skrev:Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
Vem har sagt att den ska kosta 340 efter premie?
De norska priserna kommer ju från VW och det är utan moms. I Sverige tillkommer momsen och då hamnar vi (om vi är optimistiska och hoppas på att NOK=SEK) på 425 KSEK. Efter bonus 365 KSEK. Detta är optimistiskt räknat men det vore kul om det blir så. Vem köper då en M3 för 540?

Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 23:39
av Tellus
Headline skrev:Swede1 skrev:Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
Vem har sagt att den ska kosta 340 efter premie?
De norska priserna kommer ju från VW och det är utan moms. I Sverige tillkommer momsen och då hamnar vi (om vi är optimistiska och hoppas på att NOK=SEK) på 425 KSEK. Efter bonus 365 KSEK. Detta är optimistiskt räknat men det vore kul om det blir så. Vem köper då en M3 för 540?

Får man ingen premien på teslan?
Gissar att rätt många gärna lägger 100 tusen extra för att åka premiumelbil jämfört med liten elbil från füskwagen.
300 efter premie då blir det en kioskvältare, annars kommer model 3 sälja bättre.
Re: VW I.D
Postat: 23 aug 2019 23:43
av HelectriC
Tellus skrev:Headline skrev:Swede1 skrev:Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.
Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...
När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.
Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.
Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
Vem har sagt att den ska kosta 340 efter premie?
De norska priserna kommer ju från VW och det är utan moms. I Sverige tillkommer momsen och då hamnar vi (om vi är optimistiska och hoppas på att NOK=SEK) på 425 KSEK. Efter bonus 365 KSEK. Detta är optimistiskt räknat men det vore kul om det blir så. Vem köper då en M3 för 540?

Får man ingen premien på teslan?
Gissar att rätt många gärna lägger 100 tusen extra för att åka premiumelbil jämfört med liten elbil från füskwagen.
300 efter premie då blir det en kioskvältare, annars kommer model 3 sälja bättre.
Nja, premiumbil, då får du leta nån annanstans än hos Tesla. Inte mer premium än VW.