Sida 360 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 25 jun 2021 10:50
av wilfried
Malmö stad erbjuder mark i norra hamnen till svensk-amerikanska Texel Energy Storage. Företagets plan är en stor batterifabrik som kan ge omkring 5 000 nya jobb.
– Den plats Malmö erbjuder är fantastisk med tillgång till både järnväg och annan transport, men framför allt hamnen, säger bolagets vd Lars Jacobsson.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-23/p ... 0-nya-jobb
Re: Artikel i media
Postat: 25 jun 2021 11:11
av LarsL
Remuz skrev:
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.
Det är därför man bara kan rekommendera Tesla till första elbilsköpare. Med Tesla är det ju till och med svårt för ett fossilhuvud som spelar dum att misslyckas.
Re: Artikel i media
Postat: 25 jun 2021 11:12
av sven-labil
fth skrev:
Det där var nog en av de dummaste artiklar i elbilshatar-kategorin jag läst
Man undrar ju lite om författaren är dum i hela huvudet eller om det bara är lögn och propaganda som vanligt (mest troligt).
Är det någon här som vid något tillfälle kört långkörning med klimatanläggningen avslagen och igenimmade rutor?
/fth
Nej, fast med Leafen slog jag av värmen några gånger för att klara av oplanerade kortare körningar, men naturligtvis slog jag på den igen när det började bli immigt. En helt annan sak än planerad långkörning med en Enyaq alltså. Tyvärr bidrar vi väl till att det lönar sig att skriva sådana här artiklar (där författaren spelar idiot) genom att klicka på dem...
Re: Artikel i media
Postat: 25 jun 2021 23:19
av MWall
LarsL skrev:Remuz skrev:
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.
Det är därför man bara kan rekommendera Tesla till första elbilsköpare. Med Tesla är det ju till och med svårt för ett fossilhuvud som spelar dum att misslyckas.
Typ jag. Skulle aldrig orka med en Enyaq eller dyl.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 08:29
av RyssenKefir
MWall skrev:LarsL skrev:Remuz skrev:
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.
Det är därför man bara kan rekommendera Tesla till första elbilsköpare. Med Tesla är det ju till och med svårt för ett fossilhuvud som spelar dum att misslyckas.
Typ jag. Skulle aldrig orka med en Enyaq eller dyl.
La in en liten fin länk på högstaväxelns instagram till en abrp rutt med samma väder och ankomst med 20% SOC, 16min mantorp, 40min värnamo, känns som rimliga stopp mellan sthlm c och malmö c, en kortare paus och en måltid.
Men som sagt ovan, har man inte kunskapen att man måste planera iaf i 2-3min inför en resa, ja då blir det kanske inte så lätt.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 68c30116da
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 10:00
av taliz
Han skrev ju att han av nån anledning tvingade sig själv att bara stanna en gång.
Har man något bakom pannbenet så stannar man åtminstone två ggr mellan Malmö-Sthlm med en Enyaq 80.
Själv stannade jag i Värnamo och Linköping med min ID4. Nemas problemas.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 10:06
av Remuz
taliz skrev:Han skrev ju att han av nån anledning tvingade sig själv att bara stanna en gång.
Har man något bakom pannbenet så stannar man åtminstone två ggr mellan Malmö-Sthlm med en Enyaq 80.
Själv stannade jag i Värnamo och Linköping med min ID4. Nemas problemas.
Han ville väl stanna efter typ halva sin med fossilbil. Elbil är inte svårt om man orkar planera 3min, men de första fattar nog det först när dom stått några timmar på em AC-laddare på den småländska landsbygden.
En av mina första resor var minutiöst planerad, men en lokal snöstorm gjorde att det blev 3fas med skarvsladdar på city gross i Skara. Fru och bebis var mindre nöjda, 4åring och jag tyckte det var superkul
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 10:46
av MWall
RyssenKefir skrev:MWall skrev:LarsL skrev:Remuz skrev:
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.
Det är därför man bara kan rekommendera Tesla till första elbilsköpare. Med Tesla är det ju till och med svårt för ett fossilhuvud som spelar dum att misslyckas.
Typ jag. Skulle aldrig orka med en Enyaq eller dyl.
La in en liten fin länk på högstaväxelns instagram till en abrp rutt med samma väder och ankomst med 20% SOC, 16min mantorp, 40min värnamo, känns som rimliga stopp mellan sthlm c och malmö c, en kortare paus och en måltid.
Men som sagt ovan, har man inte kunskapen att man måste planera iaf i 2-3min inför en resa, ja då blir det kanske inte så lätt.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 68c30116da
Det är inga problem att stanna. Är femte sommaren jag kör elbil nu på längre resor. Problemet är väl att det bara finns fyra laddare per sajt på Ionity och allt blir väldigt känsligt för köer.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 10:57
av RyssenKefir
Absolut att det kan vara en utmaning vid högtryck, det var dock inget skribenten noterade i artikeln.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 11:10
av martinot
Så vad kan vi då konstatera efter en roadtrip på 60 mil med en elbil? Jo, att jag aldrig någonsin kommer att försöka mig på det igen. Det hela är definitionen av motor-misär.
Tråkigt att de skall avfärda
alla elbilar, och även framtida, pga. att de valt en elbil som är stor/tung och har en klen laddeffekt (MEB-plattformen är den klart sämsta av alla nya rena BEV).
Extra komiskt blir det när författaren skriver om sig själv:
Andreas Bergman
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.
Samtidigt som de klagar på ovan elbil på långresa, och samtidigt drar alla elbilar över en kam (tänk om de skull testa en enda dålig fossilbil, och genom det påstå att alla fossilbilar i världen inte fungerar), så har de ju mest bara beröm för den i deras egna "test":
https://hogstavaxeln.se/2021/05/22/skod ... -provkord/
Där nämner deras "test" inget om att den har låg laddeffekt för sin storlek. Snacka om att sajten säger emot sig själv 100%. Helt inkonsekvent.
Hade de kört en M3 LR eller MS LR så hade de haft en annan upplevelse på långfärd, och även om det kanske finns klagomål även där (jag är den första att påpeka att även de bästa bilars laddtider
måste komma ner, och få längre räckvidd i framtiden för att slåss mot diesel), så hade de haft en helt annan upplevelse av att köra en elbil.
Även om jag själv på vissa långresor till fjällen fortsatt föredrar för diesel över vår Tesla, så skulle jag aldrig komma på dumheter att stänga av värme eller AC i Teslan för att slippa stanna och ladda. Har aldrig varit med om något så korkat tilltag. Även om jag hatar att ta onödiga laddstopp (därför jag tycket det är viktigt att den tekniska utvecklingen kring batterier fortsätter), så skulle jag aldrig plåga mig själv på vintern genom att köra en iskall bil och sitta och huttra. Sicka otroligt korkade dumheter sajten/tidningen håller på med.
Hur kan en sajt med trovärdighet testa och skriva nyheter om elbilar, men samtidigt vara så totalt okunniga på området?
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 16:05
av Remuz
Körde 47mil idag till GBG. Stannade i Ödeshög 11.20 hade köpt mat på McD i appen så 26min för att äta och kissa med två barn. Kom till Ödeshög med 13%, kom till Göteborg med 13%, lämnade Ödeshög med 77%.
Hade klarat mig med 15min i Ödeshög och sedan 5min i Ulricehamn annars, men nu var detta enda stoppet för oss. Skylt plus moms körde vi. Kan inte se att 13mil till skulle skapa katastrof
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 17:43
av Leo
Körde Enyaq iV80 Stockholms-Umeå (60mil) häromdagen. Höll hastighetsgränserna. Kom till Hudiksvall med 25% kvar. Laddade så länge vi åt ca 45min. Kom till vårt resmål lite söder om Umeå med 25% kvar ungefär. Förbrukning 1,75kWh/mil =44mils räckvidd. Så en riktig tramsig skribent/artikel tycker jag.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 18:15
av metchristian
Leo skrev:Körde Enyaq iV80 Stockholms-Umeå (60mil) häromdagen. Höll hastighetsgränserna. Kom till Hudiksvall med 25% kvar. Laddade så länge vi åt ca 45min. Kom till vårt resmål lite söder om Umeå med 25% kvar ungefär. Förbrukning 1,75kWh/mil =44mils räckvidd. Så en riktig tramsig skribent/artikel tycker jag.
Är du nöjd med den? Funderar själv på en sån. Då jag vill helst ha kombilucka även om det gått helt ok med model3.
Re: Artikel i media
Postat: 26 jun 2021 19:32
av Leo
Är min 11:e elbil och är supernöjd med ALLT på den. Bra räckvidd (snitträckvidd 42mil och kört 560mil totalt).
Tyst och skön att åka, rymlig inuti och bagage. Schysst tyginredning i grundversion ”Loft”. Riktigt bra grundutrustning. Köper man till dragkrok på en grundutrustad iV80 har man riktigt vettigt utrustad bil.
Hade valt till 4WD idag (+23100kr) för ännu mer attraktivt 2:a värde den dag den säljs. (Dock inget jag personligen tycker jag behöver/vill ha.)
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2021 20:51
av wilfried
Skåne lider av av kronisk elprischock. Sommarens elpriser är tre gånger högre i sydligaste Sverige än i Norrland. Prischocken beror på underhållsarbeten vid kärnkraftverket i Ringhals och förstärks av växande elexport över Östersjön.
…
– Man kan spekulera i vad som händer när överföringskapaciteten förbättras med Sydvästlänken. Det leder sannolikt till ännu mer export och höga elpriser i både Sydsverige och Stockholmsområdet, säger Stefan Yard.
– På så sätt kan Sydvästlänken utjämna priserna i Sverige, men det innebär knappast att elpriserna sjunker i Skåne. De låga elprisernas tid är sedan länge förbi i Skåne. Vi ser nog den sista sommaren i Mälardalen med hyfsat låga elpriser, säger han.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-29/e ... ska-priser
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2021 09:47
av taliz
https://cleantechnica.com/2021/07/02/sw ... 4-in-june/
50% nätt och jämnt.
Ca 50% fler rena elbilar än dieselbilar.
Det går fort nu.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2021 10:48
av taliz
Här går det också snabbt. Från 40% kol till 1,8% på 10 år, och snart 0%.
https://electrek.co/2021/06/30/britain- ... y-in-2024/
From October 1, 2024, Great Britain will no longer use coal to generate electricity, a year earlier than planned, Energy and Climate Change Minister Anne-Marie Trevelyan announced today.
Thinktank Carbon Tracker also reported today that China, India, Indonesia, Japan, and Vietnam are “are responsible for 80% of the world’s planned new coal plants and 75% of existing coal capacity.” It continues:
In these five countries, 92% of planned coal units will be uneconomic, even under business as usual, and up to $150 billion could be wasted.
Kol är alltså snart helt borta i västvärlden. Asien som tar lite längre.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2021 11:32
av Teslaspolen
Tyvärr envisas många med sina PHEVar...
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2021 12:01
av wheels
Teslaspolen skrev:
Tyvärr envisas många med sina PHEVar...
Kanske tur för oss som inte kör en Tesla. Kan ju börja se tråkigt ut på laddställena nnars
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2021 12:05
av 12man
taliz skrev:Här går det också snabbt. Från 40% kol till 1,8% på 10 år, och snart 0%.
https://electrek.co/2021/06/30/britain- ... y-in-2024/
From October 1, 2024, Great Britain will no longer use coal to generate electricity, a year earlier than planned, Energy and Climate Change Minister Anne-Marie Trevelyan announced today.
Thinktank Carbon Tracker also reported today that China, India, Indonesia, Japan, and Vietnam are “are responsible for 80% of the world’s planned new coal plants and 75% of existing coal capacity.” It continues:
In these five countries, 92% of planned coal units will be uneconomic, even under business as usual, and up to $150 billion could be wasted.
Kol är alltså snart helt borta i västvärlden. Asien som tar lite längre.
De är ju "bra" då att uk har nästan 40GW naturgas genererbar kraft tillgänglig...
Re: Artikel i media
Postat: 04 jul 2021 21:21
av joel80
Teslaspolen skrev:
Tyvärr envisas många med sina PHEVar...
Men det börjar skifta där också. Kolla ett år tillbaka så var andelen laddhybrider ca 75% av det laddbara som såldes, nu är det mer 50/50 och ju fler elbilsmodeller som kommer ut desto fler verkar ändå välja "ren" elbil.
Re: Artikel i media
Postat: 06 jul 2021 14:26
av MrRun
Det är ett så kallat batterilager, som i princip är en slags jättelik powerbank. Ledningsnätet i Gullvik har kapacitet för att bygga en laddningsstation för en bil, men med batterilagret kommer åtta bilar att kunna ladda samtidigt. Stationen laddar sedan upp sina batterier under natten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -i-gullvik
Re: Artikel i media
Postat: 06 jul 2021 15:54
av Swede1
27 000 mil med BMW i3 60Ah lilla batteriet från 2013. Folk älskar sina i3or över hela världen.
Bmw har inte behövt byta ett enda batteri på garantin med över 165 000 st sålda på 8 år.
https://www.automotiveworld.com/news-re ... ir-bmw-i3/
Re: Artikel i media
Postat: 06 jul 2021 16:40
av taliz
Har inte bytts många batteri på Toyota prius heller.
Re: Artikel i media
Postat: 07 jul 2021 09:55
av mikebike
MrRun skrev:Det är ett så kallat batterilager, som i princip är en slags jättelik powerbank. Ledningsnätet i Gullvik har kapacitet för att bygga en laddningsstation för en bil, men med batterilagret kommer åtta bilar att kunna ladda samtidigt. Stationen laddar sedan upp sina batterier under natten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -i-gullvik
Det framgår inte vilken effekt man kan ladda med?