Sida 357 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 13:21
av Jerker
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 13:22
av joel80
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 13:31
av Jerker
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Nej, det står naturligtvis inte i uppdragsbeskrivningen, men det har säkert stor betydelse i den politiska debatten om public service.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 13:43
av Fredrik j
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.

Vad har du själv för alternativ förklaring?

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 15:34
av joel80
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.

Vad har du själv för alternativ förklaring?
Har väl ingen solklart förklaring men är nog inne på lite av det du säger, att det är journalistens val/vinkling. Tror det också beror på okunskap. Alltså att journalisten inte heller vet precis som hon som är med i artikeln så det blir platt och lite ensidigt.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 15:49
av d3marcus
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Varför köper SVT reklam på Facebook isf?

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 16:28
av joel80
d3marcus skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Varför köper SVT reklam på Facebook isf?
De har i tidigare intervjuer kring det (de har blivit kritiserade för att använda skattepengar till reklam) förklarat sig med "Public service har i uppdrag att rikta sig till landets alla målgrupper med sitt utbud."
Alltså att de för att kunna nå vissa målgrupper behöver vara på de platser där den målgruppen finns, dvs på sociala medier.


Så här skriver de kring budgeten för digital marknadsföring. (Den större delen lägger de på utomhusskärmar, inte sociala media).
”SVT använder extern marknadsföring för att nå grupper som är svåra att nå i våra egna kanaler. SVT är till för alla därför riktar vi primärt våra medieköp mot den yngre delen av publiken.
SVT har en budget för externa medieköp som senaste åren har legat på mellan 7-8 miljoner. Den är mycket liten jämfört med andra medieföretag och i relation till det stora antalet titlar som SVT lanserar. Den mesta av vår marknadsföring sköter vi i egna kanaler. Hur vi fördelar budgeten redovisar vi inte av avtalsskäl, med det sagt så kan jag ändå berätta att den större delen av vår budget har lagts på DOOH (digitala utomhusskärmar) under 2019 och även 2020 och en mindre del av vår budget har vi lagt på medieköp i digitala kanaler.”

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 17:31
av martinot
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Nja, de bryr sig faktiskt om både antalet både läsare och tittare på alla sina digitala plattformar.

De måste slåss om uppmärksamhet med andra media, och även visa att de gör skäl för sina skattepengar genom att visa på en relevant andel publik.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 19:54
av LarsL
Esterox skrev:
Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?

Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.

HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070

Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 20:56
av Esterox
LarsL skrev:
Esterox skrev:
Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?

Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.

HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 21:01
av Zalman3
Det kan bli dyrt att stämma en bilhandlare.

Högsta domstolen avvisade fordringar från bilköpare:
Eirik måste betala över en miljon till sin bilförsäljare
Bilkunden Eirik Skjærseth förlorade i högsta domstolen när han försökte upphäva en svidande dom av hovrätten.

Han dömdes också till att betala bilhandlaren så mycket som 800 000 kronor i rättegångskostnader och ersättning, förutom att han skulle behöva betala sina egna rättegångskostnader.

Den slutliga räkningen var över en miljon kronor.

https://motor.no/a/200860

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2021 22:58
av Svenssons
Esterox skrev:
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Detta är vad de sökte efter:
Vi funderar på att göra ett konsumentinriktat nyhetsinslag om det stora intresset för elbilar. Har ni någon färskt elbils-ägare som vi skulle kunna intervjua.
Det är inget hyllningsreportage om Tesla dock - mer om hur man som bilägare resonerar kring laddstolpar, kostnader, räckvidd och så vidare.
Max 1 timme från Stockholm.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 09:35
av wilfried
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 11:39
av martinot
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
Detta har jag förutspått länge, och tror detta är bara början på bensinmacksdöden.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 12:21
av dd88
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 12:53
av taliz
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 12:56
av martinot
dd88 skrev:
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Vissa kan konvertera till laddställen, om de ligger strategiskt till i förhållande till där de resande har behov att ladda längs vägen.

Alla kommer nog dock inte kunna det, då de kanske ligger på ställen som inte har många resande som passerar förbi.

De som har tillräckligt stor del av affärsverksamheten som baseras på dagligvaruförsäljning kanske kan konvertera till en reguljär dagligvaruhandel/närbutik, men troligen så kommer inte alla ha tillräckligt stor omsättning och vinstmarginal för att klara den transitionen.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 14:24
av Grimlos
taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 15:11
av taliz
Grimlos skrev:
taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Ja det är det jag menar, det är ju kringförsäljningen de tjänar på.
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att svänga förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 15:15
av martinot
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 18:38
av Fredrik j
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 22:58
av taliz
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.
Främst i/kring städer man kan välja.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jun 2021 05:49
av Fredrik j
Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 08:41
av fth
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 08:55
av Fredrik j
fth skrev:
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.

Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.