Re: Artikel i media
Postat: 06 maj 2021 11:32
Ändringar på G? Till det bättre eller sämre isf? 

Det funkade för mig; har dock inget i kistan men det är en annan sakJerker skrev:I appen så kommer man inte åt skattkistan längre. Det blir bara en svart skärm.Tellus skrev:Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)
https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
Hört att Tesla fått betala mycket extra pengar för att säkra chip åt sina bilar. Är tuffa tider med chiptillverkning nu.Bjelke skrev:Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/U.S. electric car maker Tesla Inc (TSLA.O) has halted plans to buy land to expand its Shanghai plant and make it a global export hub, people familiar with the matter said, due to uncertainty created byU.S.-China tensions.
With 25% tariffs on imported Chinese electric vehicles imposed on top of existing levies under former President Donald Trump still in place, Tesla now intends to limit the proportion of China output in its global production, two of the four people said.
Tesla had earlier considered expanding exports of its China-made entry-level Model 3 to more markets, including the United States, sources told Reuters, a plan that had not previously been reported.
Tesla currently ships China-made Model 3s to Europe, where it is building a factory in Germany.
Tesla's Shanghai factory is designed to make up to 500,000 cars per year, and is currently producing Model 3 and Model Y vehicles at a rate of 450,000 units per year.
In March, Tesla refrained from bidding on a plot of land across the road from the plant as it no longer aimed to boost China production capacity significantly, at least for now, three of the people said, declining to be named as the discussions were private.
Väntat men ändå mycket braGustafsson skrev:
https://www.vibilagare.se/Elbilar kan blir räddningen för glesbygdsmackarna.
Laddande elbilister stannar längre och spenderar mer pengar.
Man kallar laddhybriderna för "miljöbilar".Klarar inte alla laddhybrider 60g redan idag?taliz skrev:https://alltomelbil.se/allt-vanligare-m ... -sommaren/
” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”
Det går fort nu.
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.
98% av dagens vätgas består av smutsig oljebaserad brun vätgas.12man skrev:Det var ju inte ens jämnt i omröstningen, hur röstade våra svenska?
149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).Alfa skrev:Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
https://cleantechnica.com/2021/05/20/bm ... s-by-2030/BMW Wants To Produce 10 Million Electric Vehicles By 2030.
https://www.vibilagare.se/podcast/skoda ... ns-framtidHaa har även deltagit i Volkswagens digitala elbilsevent ”Way to zero”. Volkswagen har gjort en stor enkät bland bilköpare. 90 procent av alla som bytt till elbil kommer inte gå tillbaka till en förbränningsbil.
Undersökningen tittade även närmare på hur lång räckvidd som europeiska bilköpare förväntar sig.
– En andrabil ska klara 30–40 mil. Normalkonsumenten vill ha 50–60 mil och premiumköpare nöjer sig inte med mindre än 70–80 mil.
Herbert Diess: Vätgasbilar är inte lösningen på klimatproblemetmartinot skrev:Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).Alfa skrev:Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
Framtidens klimatneutrala bilar kommer inte drivas av vätgas. Det menar Herbert Diess, vd för VW-koncernen.
”Vätgasbilen är bevisligen INTE klimatlösningen”, skriver han i ett inlägg på Twitter. ”Elektrifieringen är redan etablerad. Bluffdebatter är ett slöseri med tid. Lyssna på vetenskapen!”, fortsätter han.
Inlägget är riktat till politiska kandidater som kampanjar för att ersätta Angela Merkel som förbundskansler i höst. Även Tysklands transportminister är taggad i tweeten.
Herbert Diess hänvisar till en artikel i Tyska Handelsblatt som stöttar hans påstående. Den hänvisar till en studie från Potsdam Institute for Climate Impact Research, som drar slutsatsen att vätgasbaserade bränslen är ineffektiva och dyra, och att de till och med kan vara värre för klimatet än fossila bränslen. Studien rekommenderar i stället att batteridrivna fordon ska vara i fokus för omställningen till gröna transporter.
Många biltillverkare tror fortfarande på vätgasens framtid, både för användning i bränslecellsbilar och för framställning av så kallat e-bränsle där vätgas omvandlas till flytande bränsle som sedan kan användas i förbränningsmotorer.