Sida 354 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 11:32
av Bjelke
Ändringar på G? Till det bättre eller sämre isf? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 11:41
av Credde
Jerker skrev:
Tellus skrev:
Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
I appen så kommer man inte åt skattkistan längre. Det blir bara en svart skärm.
Det funkade för mig; har dock inget i kistan men det är en annan sak :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 13:47
av Bjelke
Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 20:46
av Gustafsson
Ändringar i referral är på G. Nuvarande system är för dyrt skrevs det (Teslarati?)

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 20:54
av LarsL
Kanske kan ge bort FSD månader istället? Det kostar ju inte Tesla ett öre.

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 21:04
av martinot
Bjelke skrev:
Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.
Hört att Tesla fått betala mycket extra pengar för att säkra chip åt sina bilar. Är tuffa tider med chiptillverkning nu.

Re: Artikel i media

Postat: 11 maj 2021 10:12
av 12man
U.S. electric car maker Tesla Inc (TSLA.O) has halted plans to buy land to expand its Shanghai plant and make it a global export hub, people familiar with the matter said, due to uncertainty created byU.S.-China tensions.

With 25% tariffs on imported Chinese electric vehicles imposed on top of existing levies under former President Donald Trump still in place, Tesla now intends to limit the proportion of China output in its global production, two of the four people said.

Tesla had earlier considered expanding exports of its China-made entry-level Model 3 to more markets, including the United States, sources told Reuters, a plan that had not previously been reported.

Tesla currently ships China-made Model 3s to Europe, where it is building a factory in Germany.

Tesla's Shanghai factory is designed to make up to 500,000 cars per year, and is currently producing Model 3 and Model Y vehicles at a rate of 450,000 units per year.

In March, Tesla refrained from bidding on a plot of land across the road from the plant as it no longer aimed to boost China production capacity significantly, at least for now, three of the people said, declining to be named as the discussions were private.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Re: Artikel i media

Postat: 11 maj 2021 12:37
av Gustafsson

Re: Artikel i media

Postat: 11 maj 2021 20:29
av Bjelke
Väntat men ändå mycket bra :)

Re: Artikel i media

Postat: 14 maj 2021 16:22
av Zalman3
Elbilar kan blir räddningen för glesbygdsmackarna.
Laddande elbilister stannar längre och spenderar mer pengar.
https://www.vibilagare.se/

Det paradoxala är att inom ungefär ett år så har Norrländsk glesbyggd minst 150 kW CCS laddare.
Vilket inte ens Umeå har i dagsläget.
Kommer elbilister undvika Norrländsk kustväg i framtiden?
Så ännu fler bilister laddar och fikar i Norrländsk inland.

Re: Artikel i media

Postat: 14 maj 2021 19:56
av taliz
https://alltomelbil.se/allt-vanligare-m ... -sommaren/

” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”

Det går fort nu.

Re: Artikel i media

Postat: 14 maj 2021 20:10
av Fredrik j
taliz skrev:
https://alltomelbil.se/allt-vanligare-m ... -sommaren/

” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”

Det går fort nu.
Man kallar laddhybriderna för "miljöbilar".Klarar inte alla laddhybrider 60g redan idag?

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 14:19
av fth
Nu flyttar fossil-maffian fram sina positioner i vätgas-vansinnet, precis som jag förutspådde.

https://www.nyteknik.se/miljo/eu-parlam ... tt-7015262

"På vägen mot fossilfritt" my ass, hela syftet med alla vätgas-tokerier är just att kunna fortsätta sälja naturgas. :evil:

Precis samma sak kommer nog tyvärr att hända i HYBRIT-projektet och liknande satsningar :(

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 14:39
av 12man
Det var ju inte ens jämnt i omröstningen, hur röstade våra svenska?

149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 14:57
av Zalman3
12man skrev:
Det var ju inte ens jämnt i omröstningen, hur röstade våra svenska?

149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.
98% av dagens vätgas består av smutsig oljebaserad brun vätgas.
Nu blandar man bort korten med att gul vätgas och blå vätgas också införs.

Den enda rena vätgasen är grön vätgas, producerad lokalt, med elektrolys, framställd av förnyelsebar el.

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 17:30
av Jordad
Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
01f17501c0b7bf6013d86053820ac11eb1be3e5670f62d0d4a1eacc7ef374a2a.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 18:20
av mikebike
Jordad skrev:
Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
01f17501c0b7bf6013d86053820ac11eb1be3e5670f62d0d4a1eacc7ef374a2a.jpg
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 23:35
av Alfa
mikebike skrev:
Jordad skrev:
Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
01f17501c0b7bf6013d86053820ac11eb1be3e5670f62d0d4a1eacc7ef374a2a.jpg
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.
Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2021 23:37
av martinot
Alfa skrev:
mikebike skrev:
Jordad skrev:
Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
01f17501c0b7bf6013d86053820ac11eb1be3e5670f62d0d4a1eacc7ef374a2a.jpg
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.
Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...
Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).

Re: Artikel i media

Postat: 22 maj 2021 01:01
av Zalman3
BMW Wants To Produce 10 Million Electric Vehicles By 2030.
https://cleantechnica.com/2021/05/20/bm ... s-by-2030/

Re: Artikel i media

Postat: 22 maj 2021 23:32
av LarsL
Självkörande Tesla i Eurovision :)

Re: Artikel i media

Postat: 22 maj 2021 23:36
av martinot
Haa har även deltagit i Volkswagens digitala elbilsevent ”Way to zero”. Volkswagen har gjort en stor enkät bland bilköpare. 90 procent av alla som bytt till elbil kommer inte gå tillbaka till en förbränningsbil.

Undersökningen tittade även närmare på hur lång räckvidd som europeiska bilköpare förväntar sig.

– En andrabil ska klara 30–40 mil. Normalkonsumenten vill ha 50–60 mil och premiumköpare nöjer sig inte med mindre än 70–80 mil.
https://www.vibilagare.se/podcast/skoda ... ns-framtid

Re: Artikel i media

Postat: 22 maj 2021 23:38
av martinot
martinot skrev:
Alfa skrev:
mikebike skrev:
Jordad skrev:
Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
01f17501c0b7bf6013d86053820ac11eb1be3e5670f62d0d4a1eacc7ef374a2a.jpg
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.
Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...
Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).
Herbert Diess: Vätgasbilar är inte lösningen på klimatproblemet

https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... tproblemet
Framtidens klimatneutrala bilar kommer inte drivas av vätgas. Det menar Herbert Diess, vd för VW-koncernen.

”Vätgasbilen är bevisligen INTE klimatlösningen”, skriver han i ett inlägg på Twitter. ”Elektrifieringen är redan etablerad. Bluffdebatter är ett slöseri med tid. Lyssna på vetenskapen!”, fortsätter han.
Inlägget är riktat till politiska kandidater som kampanjar för att ersätta Angela Merkel som förbundskansler i höst. Även Tysklands transportminister är taggad i tweeten.

Herbert Diess hänvisar till en artikel i Tyska Handelsblatt som stöttar hans påstående. Den hänvisar till en studie från Potsdam Institute for Climate Impact Research, som drar slutsatsen att vätgasbaserade bränslen är ineffektiva och dyra, och att de till och med kan vara värre för klimatet än fossila bränslen. Studien rekommenderar i stället att batteridrivna fordon ska vara i fokus för omställningen till gröna transporter.

Många biltillverkare tror fortfarande på vätgasens framtid, både för användning i bränslecellsbilar och för framställning av så kallat e-bränsle där vätgas omvandlas till flytande bränsle som sedan kan användas i förbränningsmotorer.

Re: Artikel i media

Postat: 23 maj 2021 10:22
av Jerka
Ibland tror jag att vätgasbilar bara är en dimridå för att få folk att inte köpa elbilar. Alla vet att fossilbilar inte är hållbara. Man kan klanka ner på batterier och kobolt och barnarbete och vad som helst för att hävda att batteribilar inte heller är hållbara, men till sist blir man ändå svaret skyldig: vad borde vi ha istället?

Det är där vätgasen kommer in i bilden. Den förlovade tekniken som ska rädda oss någon gång i framtiden. Då kan man fortsätta sälja fossilbilar samtidigt som man presenterar ett någorlunda trovärdigt alternativ, den nya tekniken finns ju alldeles runt hörnet! Sen att det aldrig händer, det är inte bara acceptabelt, det är tänkt så. Vätgasens roll är inte att realiseras utan att utgöra ett trovärdigt alternativ till batteribilar så att man kan fortsätta med business as usual.

Re: Artikel i media

Postat: 23 maj 2021 10:40
av 12man
Guardians take på samma potsdam studie

https://www.theguardian.com/environment ... ssil-fuels