Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.FinaFisken skrev:Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.
Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Vad kommer state national vilja ha i premie när tesla blir 100% ansvariga för vad bilarna kör på? I början, innan skadestatistik finns blir det antagligen så dyrt att tesla skulle tjäna på att ta risken själva. Särskilt om man tror att riskerna är låga.Jordad skrev:Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.FinaFisken skrev:Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.
Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Re: Aktien TSLA
Jag tänker att Tesla har ett eget försäkringsbolag är ett tecken på att de inte är nära att knäcka autonomi på ett sådant sätt att dom kan flytta ansvaret från föraren. Varför skulle dom vilja starta en verksamhet som inte har någon framtid? Hela deras "edge" är ju att som hävdar att dom kan ge en variabel premie beroende på hur ägaren kör...
Om Tesla kör åt ägaren behöver ju inte ägaren den försäkring som Tesla erbjuder.
Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?
För mig är svaret rätt uppenbart.
Om Tesla kör åt ägaren behöver ju inte ägaren den försäkring som Tesla erbjuder.
Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?
För mig är svaret rätt uppenbart.
Re: Aktien TSLA
Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...spacecoin skrev:
Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?
För mig är svaret rätt uppenbart.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Aktien TSLA
Ja, andra försäkringsbolag kommer konkurrera och det är ju bara bra. Allt jag har hört om Tesla och försäkring genom åren handlar framförallt om att ge en billigare försäkring till kunder. Sedan skulle det kanske kunna ge betydande intäkter framöver om Tesla når tiotals miljoner bilar i trafik. Men det är långt borta.Remuz skrev:Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...
Re: Aktien TSLA
Försäkringsbolagen i Norden har ju runt 20% marginal på motor, sjuka tider. Lägg på investeringsintäkter, förvisso mindre nu då de måste ha en del i räntepapper. Men svår bransch att slå sig in i, oligopol egentligen.Remuz skrev:Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...spacecoin skrev:
Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?
För mig är svaret rätt uppenbart.
Model Y LR
Model S 100D -18
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 nov 2016 18:51
Re: Aktien TSLA
Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.Maw skrev:Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.Thed75 skrev:mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Re: Aktien TSLA
Jag var kanske lite otydlig, men relaterade mer till hur respektive robots uppgifter ser ut i Star Wars än vad Elon drömmer omRubbitkapten skrev:Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.Maw skrev:Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.Thed75 skrev:mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Jag skulle vilja påstå att det finns gott om robotar som gör repetitiva, tråkiga och farliga jobb på industrier redan idag, men de är inte humanoida utan specialiserade för sina uppgifter. Däremot ersätter de ofta mänsklig arbetskraft.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 nov 2016 18:51
Re: Aktien TSLA
Jo, såklart. Det är just det ickespecialiserade som är det nya.Maw skrev:Jag var kanske lite otydlig, men relaterade mer till hur respektive robots uppgifter ser ut i Star Wars än vad Elon drömmer omRubbitkapten skrev:Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.Maw skrev:Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.Thed75 skrev:mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Jag skulle vilja påstå att det finns gott om robotar som gör repetitiva, tråkiga och farliga jobb på industrier redan idag, men de är inte humanoida utan specialiserade för sina uppgifter. Däremot ersätter de ofta mänsklig arbetskraft.
Sedan är jag inte alls övertygad om att det är rätt väg att gå. Det verkar inte självklart att vi någon gång kommer ha stora horder av just humanoida robotor omkring oss.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
(Svarar även på ditt tidigare inlägg)spacecoin skrev:Jag tänker att Tesla har ett eget försäkringsbolag är ett tecken på att de inte är nära att knäcka autonomi på ett sådant sätt att dom kan flytta ansvaret från föraren. Varför skulle dom vilja starta en verksamhet som inte har någon framtid? Hela deras "edge" är ju att som hävdar att dom kan ge en variabel premie beroende på hur ägaren kör...
Om Tesla kör åt ägaren behöver ju inte ägaren den försäkring som Tesla erbjuder.
Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?
För mig är svaret rätt uppenbart.
Tror vi och andra här delvis tänker på två olika användningsområden. För FSD som aktiveras ibland av föraren måste föraren/bilens ägare vara försäkringstagaren. En teslaägd robotaxiflotta kan Tesla själv försäkra.
I det första fallet tänker jag mig att ansvaret i avtalet går över till Tesla när FSD aktiveras. Ett sånt upplägg tror jag inte traditionella försäkringsbolag är intresserade av. De har nog inte ens tillgång till de loggarna.
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Re: Aktien TSLA
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.FinaFisken skrev:På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären. Man behöver inte vara en insider för att fatta det. FSD kan släppas brett säkert rätt snart, men att den skulle någonsin bli autonom (dvs L4 med gigantisk ODD) verkar inte troligt.
Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.spacecoin skrev:Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.FinaFisken skrev:På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.
Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Re: Aktien TSLA
Inte för körning i alla fall, och då har inte Tesla någon USP.Fredrik j skrev:Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Tror inte heller det kan bli en stor inkomstkälla, bara att det möjliggör FSD på ett juridiskt plan (beroende på lagstiftning).spacecoin skrev:Inte för körning i alla fall, och då har inte Tesla någon USP.Fredrik j skrev:Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.
Sen har man användning av en försäkring även på en parkerad bil. Då kanske sentry mode är en liten USP.
Nästa steg i vertikala integrationen är att starta sin egen bilbesiktning
Och en biltvätt...
Re: Aktien TSLA
Fredrik j skrev:Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.spacecoin skrev:Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.FinaFisken skrev:På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.
Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ingen kommer väl använda FSD till 100%?
Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Re: Aktien TSLA
Ovidkommande. Mitt resonemang utgår från att det Elon säger faller in. Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.MWall skrev:Fredrik j skrev:Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.spacecoin skrev:Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.FinaFisken skrev:På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.
Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ingen kommer väl använda FSD till 100%?
Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Re: Aktien TSLA
Jaha, du menar så.Fredrik j skrev:Ovidkommande. Mitt resonemang utgår från att det Elon säger faller in. Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.MWall skrev:Fredrik j skrev:Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.spacecoin skrev:Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.FinaFisken skrev:På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.
Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ingen kommer väl använda FSD till 100%?
Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Ja det är inte klokt vad bra det kommer bli.
Re: Aktien TSLA
Hmm, hur blir det nu?
Man köper en Model S som går 0-100 + ca 2 sec, för att man vill ha en bil som ska köra sig själv?
Ursäkta men vad är meningen?
Man köper en Model S som går 0-100 + ca 2 sec, för att man vill ha en bil som ska köra sig själv?
Ursäkta men vad är meningen?
Re: Aktien TSLA
Det är för att alla har som högsta dröm att driva taxiföretag och städa bilar och inte att köra en snabb bil snabbtnek0 skrev:Hmm, hur blir det nu?
Man köper en Model S som går 0-100 + ca 2 sec, för att man vill ha en bil som ska köra sig själv?
Ursäkta men vad är meningen?
Re: Aktien TSLA
Glöm inte att samtidigt som alla ska tjäna massor av pengar på transporterna så ska det bli snorbilligt att åka i någon annans Tesla istället för att ta bussen, $2 för en 10 miles lång resa, inklusive allt. I Elons fantasi.Fredrik j skrev:Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Låt mig nu påpeka att jag inte har för avsikt att raljera eller förlöjliga något. Jag är genuint nyfiken på hur planen ser ut. Vi har ju hört om att Tesla ska revolutionera försäkringsmarknaden med 30% billigare försäkringar baserat på att Teslas kunder kör så trafiksäkert och det har traditionella försäkringsbolag inte förmågan att se. Där får man bara förlita sig på traditionell riskbedömning där man ser på vad en kundgrupp kostar.Maw skrev:Glöm inte att samtidigt som alla ska tjäna massor av pengar på transporterna så ska det bli snorbilligt att åka i någon annans Tesla istället för att ta bussen, $2 för en 10 miles lång resa, inklusive allt. I Elons fantasi.Fredrik j skrev:Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Att det ju redan idag kan skilja mer än 30% på samma bil/samma ägare mellan två försäkringsbolag viftas bort.
Alla ska dessutom tjäna pengar. Både Tesla och kunderna. Idag tjänar ju Tesla pengar på att andra försäkringsbolag måste laga försäkrade bilar hos dom. Den intäkten kommer ju sjunka om man själv ska betala. Blir inte det en minuspost i ekvationen?
Även om Teslas försäljningsökning i procent är imponerande så pratar vi ju fortfarande om ett relativt litet försäkringskollektiv.
Re: Aktien TSLA
8 Important Highlights Tesla 2021 Q4 Earnings Report
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Det är väl framförallt externa skadeverkstäder som lagar skadade Teslor. Tesla har bara några få egna skadeverkstäder i USA, men det kan ju komma att ändras såklart.Fredrik j skrev:Idag tjänar ju Tesla pengar på att andra försäkringsbolag måste laga försäkrade bilar hos dom. Den intäkten kommer ju sjunka om man själv ska betala. Blir inte det en minuspost i ekvationen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS