Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

FinaFisken skrev:
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
FinaFisken skrev:
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.
Vad kommer state national vilja ha i premie när tesla blir 100% ansvariga för vad bilarna kör på? I början, innan skadestatistik finns blir det antagligen så dyrt att tesla skulle tjäna på att ta risken själva. Särskilt om man tror att riskerna är låga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jag tänker att Tesla har ett eget försäkringsbolag är ett tecken på att de inte är nära att knäcka autonomi på ett sådant sätt att dom kan flytta ansvaret från föraren. Varför skulle dom vilja starta en verksamhet som inte har någon framtid? Hela deras "edge" är ju att som hävdar att dom kan ge en variabel premie beroende på hur ägaren kör...

Om Tesla kör åt ägaren behöver ju inte ägaren den försäkring som Tesla erbjuder.

Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?

För mig är svaret rätt uppenbart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:

Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?

För mig är svaret rätt uppenbart.
Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...
Ja, andra försäkringsbolag kommer konkurrera och det är ju bara bra. Allt jag har hört om Tesla och försäkring genom åren handlar framförallt om att ge en billigare försäkring till kunder. Sedan skulle det kanske kunna ge betydande intäkter framöver om Tesla når tiotals miljoner bilar i trafik. Men det är långt borta.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Aktien TSLA

Inlägg av termosen »

Remuz skrev:
spacecoin skrev:

Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?

För mig är svaret rätt uppenbart.
Med risk för att bli påhoppad så tror jag att det blir försäkringar, men med ganska låg marginal. Det är otroligt svårt att få marginal i försäkringar så länge det är en öppen marknad. Möjligen att dom kan bundla det på ett bra sätt i ett car as a service koncept, men då kan man lika gärna säga att marginalen ligger i att ta tillgångarna på balansräkningen...
Försäkringsbolagen i Norden har ju runt 20% marginal på motor, sjuka tider. Lägg på investeringsintäkter, förvisso mindre nu då de måste ha en del i räntepapper. Men svår bransch att slå sig in i, oligopol egentligen.
Model Y LR
Model S 100D -18
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Rubbitkapten »

Maw skrev:
Thed75 skrev:
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.

"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.

En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Rubbitkapten skrev:
Maw skrev:
Thed75 skrev:
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.

"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.

En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Jag var kanske lite otydlig, men relaterade mer till hur respektive robots uppgifter ser ut i Star Wars än vad Elon drömmer om :)

Jag skulle vilja påstå att det finns gott om robotar som gör repetitiva, tråkiga och farliga jobb på industrier redan idag, men de är inte humanoida utan specialiserade för sina uppgifter. Däremot ersätter de ofta mänsklig arbetskraft.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Rubbitkapten »

Maw skrev:
Rubbitkapten skrev:
Maw skrev:
Thed75 skrev:
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.

"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
Nej. Teslabot/Optimum Subprime siktar ju absolut enbart på att vara exakt det du kallar R2D2, fast med mer mänskliga proportioner. Och något motsvarande finns ju absolut inte nu. Själva poängen med Teslabot är ju att den skall kunna göra saker som människor gör med verktyg avsedda för människor (eftersom sådan av förklarliga skäl är vanliga) utan kräva separat programmering för det. Eftersom anatomin är liknande kan det också tänkas vara relativt enkelt att visa vad den skall göra. Att få ett sådant system användbart är svårt och ett användbart sådant system finns absolut inte.

En C3PO-typ robot som kan konversera är ännu svårare, men det verkar de ju väldigt tydligt inte satsa på.
Jag var kanske lite otydlig, men relaterade mer till hur respektive robots uppgifter ser ut i Star Wars än vad Elon drömmer om :)

Jag skulle vilja påstå att det finns gott om robotar som gör repetitiva, tråkiga och farliga jobb på industrier redan idag, men de är inte humanoida utan specialiserade för sina uppgifter. Däremot ersätter de ofta mänsklig arbetskraft.
Jo, såklart. Det är just det ickespecialiserade som är det nya.
Sedan är jag inte alls övertygad om att det är rätt väg att gå. Det verkar inte självklart att vi någon gång kommer ha stora horder av just humanoida robotor omkring oss.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
Jag tänker att Tesla har ett eget försäkringsbolag är ett tecken på att de inte är nära att knäcka autonomi på ett sådant sätt att dom kan flytta ansvaret från föraren. Varför skulle dom vilja starta en verksamhet som inte har någon framtid? Hela deras "edge" är ju att som hävdar att dom kan ge en variabel premie beroende på hur ägaren kör...

Om Tesla kör åt ägaren behöver ju inte ägaren den försäkring som Tesla erbjuder.

Så vad är det? Självkörning eller en lönsam försäkrings-business?

För mig är svaret rätt uppenbart.
(Svarar även på ditt tidigare inlägg)

Tror vi och andra här delvis tänker på två olika användningsområden. För FSD som aktiveras ibland av föraren måste föraren/bilens ägare vara försäkringstagaren. En teslaägd robotaxiflotta kan Tesla själv försäkra.

I det första fallet tänker jag mig att ansvaret i avtalet går över till Tesla när FSD aktiveras. Ett sånt upplägg tror jag inte traditionella försäkringsbolag är intresserade av. De har nog inte ens tillgång till de loggarna.

På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.

Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev:
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.

Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären. Man behöver inte vara en insider för att fatta det. FSD kan släppas brett säkert rätt snart, men att den skulle någonsin bli autonom (dvs L4 med gigantisk ODD) verkar inte troligt.

Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.

Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.

Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.
Inte för körning i alla fall, och då har inte Tesla någon USP.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.
Inte för körning i alla fall, och då har inte Tesla någon USP.
Tror inte heller det kan bli en stor inkomstkälla, bara att det möjliggör FSD på ett juridiskt plan (beroende på lagstiftning).
Sen har man användning av en försäkring även på en parkerad bil. Då kanske sentry mode är en liten USP.

Nästa steg i vertikala integrationen är att starta sin egen bilbesiktning :)
Och en biltvätt...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.

Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.

Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.

Ingen kommer väl använda FSD till 100%?

Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.

Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.

Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.

Ingen kommer väl använda FSD till 100%?

Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Ovidkommande. Mitt resonemang utgår från att det Elon säger faller in. Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
På sikt har nog denna försäkringsform ingen framtid, men det är långt kvar och för att uppnå en robotaxiflotta behövs, som jag ser det, privat-FSD först.
Oavsett fall behövs det nog alltid en försäkring, trafikförsäkring är ju ett lagkrav.
Jo, men min lite tillspetsade argumentation är att Teslas USP (driver score) inte är en USP längre om Tesla kör bilen vilket Elon säger till investerare att han blir chockad om det inte händer i år.

Men Elon ljuger så klart. Det finns inga möjligheter att nå annat än L2 i år eller någon robotaxi-kvalitet om tre år heller, och det är därför FSD inte påverkar försäkrings-affären.

Jag tror som många andra att Tesla inte kan tjäna pengar på försäkring om dom inte själva är underwriters. Och även om dom skulle göra det så är det en svår bransch att vinna i.
Ja det har du ju rätt i. Teslas försäkring och FSD kan ju inte samtidigt vara stora inkomstkällor för företaget. En teslaägare med FSD behöver ju ingen försäkring.

Ingen kommer väl använda FSD till 100%?

Det här tramset om att Tesla ska nå L4 i år (eller ens kommande 5 år) kan vi väl bara lägga ner? Alla vet att det inte kommer hända.
Ovidkommande. Mitt resonemang utgår från att det Elon säger faller in. Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Jaha, du menar så. :D

Ja det är inte klokt vad bra det kommer bli. :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Hmm, hur blir det nu?
Man köper en Model S som går 0-100 + ca 2 sec, för att man vill ha en bil som ska köra sig själv?
Ursäkta men vad är meningen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
Hmm, hur blir det nu?
Man köper en Model S som går 0-100 + ca 2 sec, för att man vill ha en bil som ska köra sig själv?
Ursäkta men vad är meningen?
Det är för att alla har som högsta dröm att driva taxiföretag och städa bilar och inte att köra en snabb bil snabbt ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Glöm inte att samtidigt som alla ska tjäna massor av pengar på transporterna så ska det bli snorbilligt att åka i någon annans Tesla istället för att ta bussen, $2 för en 10 miles lång resa, inklusive allt. I Elons fantasi.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Man ska tjäna stora pengar på försäkring samtidigt som man ska tjäna stora pengar på att sälja FSD. Samtidigt som kunderna också ska tjäna/spara pengar. Sol och glass till alla.
Glöm inte att samtidigt som alla ska tjäna massor av pengar på transporterna så ska det bli snorbilligt att åka i någon annans Tesla istället för att ta bussen, $2 för en 10 miles lång resa, inklusive allt. I Elons fantasi.
Låt mig nu påpeka att jag inte har för avsikt att raljera eller förlöjliga något. Jag är genuint nyfiken på hur planen ser ut. Vi har ju hört om att Tesla ska revolutionera försäkringsmarknaden med 30% billigare försäkringar baserat på att Teslas kunder kör så trafiksäkert och det har traditionella försäkringsbolag inte förmågan att se. Där får man bara förlita sig på traditionell riskbedömning där man ser på vad en kundgrupp kostar.
Att det ju redan idag kan skilja mer än 30% på samma bil/samma ägare mellan två försäkringsbolag viftas bort.
Alla ska dessutom tjäna pengar. Både Tesla och kunderna. Idag tjänar ju Tesla pengar på att andra försäkringsbolag måste laga försäkrade bilar hos dom. Den intäkten kommer ju sjunka om man själv ska betala. Blir inte det en minuspost i ekvationen?

Även om Teslas försäljningsökning i procent är imponerande så pratar vi ju fortfarande om ett relativt litet försäkringskollektiv.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

8 Important Highlights Tesla 2021 Q4 Earnings Report

Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kubi »

Maw skrev:
8 Important Highlights Tesla 2021 Q4 Earnings Report

TLDW? :oops:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Idag tjänar ju Tesla pengar på att andra försäkringsbolag måste laga försäkrade bilar hos dom. Den intäkten kommer ju sjunka om man själv ska betala. Blir inte det en minuspost i ekvationen?
Det är väl framförallt externa skadeverkstäder som lagar skadade Teslor. Tesla har bara några få egna skadeverkstäder i USA, men det kan ju komma att ändras såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar