Sida 353 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2024 21:35
av Legato
Nect skrev: 11 feb 2024 20:48
Legato skrev: 11 feb 2024 19:18
benke_berguv skrev: 11 feb 2024 19:14
Du hittar inte Audi smartphone interface i shopen?
Bild
//benke
Nix.
Vad har du för årsmodell?
Mati hade en 18-19 (första modellen) och den hade inte functions on demand. Verkade funka på 19/20 och senare.
Det är en 2019, byggd juni 2019.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2024 22:01
av Off Grid Byggaren
Legato skrev: 11 feb 2024 21:35
Nect skrev: 11 feb 2024 20:48
Legato skrev: 11 feb 2024 19:18
benke_berguv skrev: 11 feb 2024 19:14
Du hittar inte Audi smartphone interface i shopen?
Bild
//benke
Nix.
Vad har du för årsmodell?
Mati hade en 18-19 (första modellen) och den hade inte functions on demand. Verkade funka på 19/20 och senare.
Det är en 2019, byggd juni 2019.
Då borde det finnas, min är byggd mars 2019 och har FOD..

Köpte till Android Auto, och det funkade bra. Fanns dock inte trådlös anslutning före 2021, men det var enkelt att lösa med Motorolas lilla USB puck.

Ring supporten så får du hjälp.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2024 22:33
av Nect
Off Grid Byggaren skrev: 11 feb 2024 22:01
Legato skrev: 11 feb 2024 21:35
Nect skrev: 11 feb 2024 20:48
Legato skrev: 11 feb 2024 19:18
benke_berguv skrev: 11 feb 2024 19:14
Du hittar inte Audi smartphone interface i shopen?
Bild
//benke
Nix.
Vad har du för årsmodell?
Mati hade en 18-19 (första modellen) och den hade inte functions on demand. Verkade funka på 19/20 och senare.
Det är en 2019, byggd juni 2019.
Då borde det finnas, min är byggd mars 2019 och har FOD..

Köpte till Android Auto, och det funkade bra. Fanns dock inte trådlös anslutning före 2021, men det var enkelt att lösa med Motorolas lilla USB puck.

Ring supporten så får du hjälp.
Hade inte Mati samma problem med sin att FOD inte funkade?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 feb 2024 00:28
av improwise
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 feb 2024 08:58
av JoeMad
improwise skrev: 19 feb 2024 00:28
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?

Var inne igår och kunde inte se något problem

Re: Audi e-tron

Postat: 20 feb 2024 21:39
av improwise
JoeMad skrev: 20 feb 2024 08:58
improwise skrev: 19 feb 2024 00:28
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?

Var inne igår och kunde inte se något problem
Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:

"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."

Re: Audi e-tron

Postat: 20 feb 2024 22:06
av Verdi_
improwise skrev: 20 feb 2024 21:39
JoeMad skrev: 20 feb 2024 08:58
improwise skrev: 19 feb 2024 00:28
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?

Var inne igår och kunde inte se något problem
Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:

"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."

Och gissa vad, de fasta priserna är sämre än man kunde förhandla sig till förut...

Re: Audi e-tron

Postat: 20 feb 2024 23:56
av Nect
Verdi_ skrev: 20 feb 2024 22:06
improwise skrev: 20 feb 2024 21:39
JoeMad skrev: 20 feb 2024 08:58
improwise skrev: 19 feb 2024 00:28
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?

Var inne igår och kunde inte se något problem
Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:

"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."

Och gissa vad, de fasta priserna är sämre än man kunde förhandla sig till förut...
Tur att man kan köpa en begagnad som bara rullar ut från hallen för 30% lägre pris! 😂

Re: Audi e-tron

Postat: 30 mar 2024 20:37
av Nect
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.

Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.

Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 mar 2024 21:17
av Legato
Nect skrev: 30 mar 2024 20:37
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.

Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.

Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Bra!

Re: Audi e-tron

Postat: 30 mar 2024 21:19
av Legato
Dagens e-tron-upptäckt. Numera krävs ingen kod för att lägga till bilen i appen. VIN-nummer räcker och sen slutförande i bilen.

Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 01 apr 2024 14:48
av martinot
Legato skrev: 30 mar 2024 21:19
Dagens e-tron-upptäckt. Numera krävs ingen kod för att lägga till bilen i appen. VIN-nummer räcker och sen slutförande i bilen.

Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag :roll:
Extremt stort säkerhetsproblem om det är så här lätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 apr 2024 15:56
av Nect
martinot skrev: 01 apr 2024 14:48
Legato skrev: 30 mar 2024 21:19
Dagens e-tron-upptäckt. Numera krävs ingen kod för att lägga till bilen i appen. VIN-nummer räcker och sen slutförande i bilen.

Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag :roll:
Extremt stort säkerhetsproblem om det är så här lätt.
De ä lugnt, bara nollor som kör Audi. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 01 apr 2024 16:07
av Verdi_
Hur bra är standardstolarna jämfört med sportstolarna?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 apr 2024 18:33
av Nect
Verdi_ skrev: 01 apr 2024 16:07
Hur bra är standardstolarna jämfört med sportstolarna?
De är säkert helt ok. Har bara suttit i dem som hastigast vid en kort provkörning 2021.

Det som är skönt oavsett vanliga eller sportsäten är att de är bredare än t ex Volvos säten. Jag är inte direkt bred, men min ryggtavla får inte riktigt plats i volvostolarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 apr 2024 22:08
av Nect
Legato skrev: 30 mar 2024 21:17
Nect skrev: 30 mar 2024 20:37
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.

Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.

Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Bra!
Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.

Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2024 09:25
av JoeMad
Nect skrev: 02 apr 2024 22:08
Legato skrev: 30 mar 2024 21:17
Nect skrev: 30 mar 2024 20:37
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.

Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.

Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Bra!
Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.

Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen :lol:

Det är riktigt imponerande, men kan väl inte vara mycket motorväg då?
Jag kämpar för att komma under 30 på långresor. Snålkör iofs inte, men håller hastighetsgränsen.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2024 11:49
av taliz
martinot skrev: 01 apr 2024 14:48
Legato skrev: 30 mar 2024 21:19
Dagens e-tron-upptäckt. Numera krävs ingen kod för att lägga till bilen i appen. VIN-nummer räcker och sen slutförande i bilen.

Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag :roll:
Extremt stort säkerhetsproblem om det är så här lätt.
Är väl så i dom flesta bilar? Var likadant i min ID4 vill jag minnas. Till Renault skickade jag bara ett mail.
Har förövrigt fortfarande access till Toyota-hyrbilen jag hade i december.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2024 11:52
av Nect
JoeMad skrev: 03 apr 2024 09:25
Nect skrev: 02 apr 2024 22:08
Legato skrev: 30 mar 2024 21:17
Nect skrev: 30 mar 2024 20:37
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.

Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.

Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Bra!
Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.

Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen :lol:

Det är riktigt imponerande, men kan väl inte vara mycket motorväg då?
Jag kämpar för att komma under 30 på långresor. Snålkör iofs inte, men håller hastighetsgränsen.
Det stämmer bra, ingen motorväg på den förbrukningen. Riksvägar och E14/E45. (Max skyltad hastighet 100 km/h. Men mycket 80 km/h

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2024 16:00
av Off Grid Byggaren
Körde Ångermanland-Stockholm igår på 22,9

Börjarde i -11 grader och på slutet i snöoväder.

Fast det var medvind hela sträckan och jag förvärmer från elnätet innan avresa.

Testade Cirkel K Truckladdning i Huddiksvall, fick 150 kW laddeffekt med delad laddstolpe.

Inga ellastbilar inom synhåll.
.
Screenshot_20240403-154947_myAudi.jpg
.
Truck.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 10 apr 2024 20:01
av Moelito
Halloj,
Ni med Q8 e-tron 55, hur ser era laddkurvor ut. Kan säga att spontant saknar jag min gamla 55:a när jag snabbladdar för jag är inte imponerad. Kanske är en issue med min bil för jag har då inte sett några 170kW. Snarare runt 100. Sist jag laddade från 40 till 80% så pekade jag på 79kW på en OKQ8 laddare, gången innan på en helt annan laddare ca 90.

Kan ju iof haft otur med laddare. Tesla Superchargers har jag nästan gett upp. Väldigt ofta att laddningen avbryts.

Min gamla 55:a låg alltid klistrad på 150kW upp en bra bit över 80%

Re: Audi e-tron

Postat: 10 apr 2024 20:33
av pejvic
Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.

Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.

Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 apr 2024 20:43
av Legato
pejvic skrev: 10 apr 2024 20:33
Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.

Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.

Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
Den har extremt hög förbrukning, framförallt vid fortkörning och i kyla. Men förbrukning är ju inte allt. Det är mycket den gör bättre än Tesla också... Numera är prisbilden väldigt attraktiv också. Sen är väl X en rimligare jämförelse än Y sett till storlek.

På långresa var det väldigt skönt att ha 150 kW rakt av hela vägen upp till ca 90% varje gång.

En grej jag inte riktigt får ihop är dock att GT inte alls är så farligt törstig. Givetvis skiljer det pga CV osv, men jag upplever att skillnaden mellan Fatboy och GT som betydligt större än mellan Model X och Model S.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 apr 2024 21:05
av Nect
Legato skrev: 10 apr 2024 20:43
pejvic skrev: 10 apr 2024 20:33
Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.

Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.

Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
Den har extremt hög förbrukning, framförallt vid fortkörning och i kyla. Men förbrukning är ju inte allt. Det är mycket den gör bättre än Tesla också... Numera är prisbilden väldigt attraktiv också. Sen är väl X en rimligare jämförelse än Y sett till storlek.

På långresa var det väldigt skönt att ha 150 kW rakt av hela vägen upp till ca 90% varje gång.

En grej jag inte riktigt får ihop är dock att GT inte alls är så farligt törstig. Givetvis skiljer det pga CV osv, men jag upplever att skillnaden mellan Fatboy och GT som betydligt större än mellan Model X och Model S.
Kanske kan förklaras av att fatboy bygger på en fosilplattform (onödigt tung) medans GT en för renodlad elbil?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 apr 2024 21:09
av Nect
pejvic skrev: 10 apr 2024 20:33
Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.

Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.

Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
Fatboy (e-tron 50/55) drar extremt mycket vid kortkörningar. Den kräver lite längre körningar för att förbrukningen ska komma ner. Svaret beror nog på hanteringen av batteriet (värme/kyla) och väldigt tung bil (ödslar energi med mycket start/stopp)

Körde som sagt till fjälls med min Q8 och takbox med snitt på under 240.

Men förbrukningen är sekundär för min del. Den är helt underbar på långkörningar och jag kommer ha svårt att byta ut den när de är dags.