Sida 352 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 17:08
av Maw
Jordad skrev:
Ja Gary Black är bra som en temp på hur äldre konservativa investerare resonerar. Men de flesta investerare är garanterat långt mer insatta i teknologi än vad han är. Det verkade inte som han hade lyssnat på telefonkonferensen heller. Det var en hel del förvirrat kring Teslas produktionsplaner i videon ovan, tex spekulationen om att CT skulle vara vaporware.

Min uppfattning var helt annorlunda. De som följer Tesla nära verkar ha haft samma uppfattning och Elon bekräftar det:
Screenshot_20220128-155213_Twitter.png
Har du lyssnat på Q4 earnings call? Har du lyssnat på vad Gary Black sa I samtalet jag länkade till? Gary Black sa inte alls att CT skulle vara wapore ware. Han uttryckte däremot oro för otydligheten om när CT ska komma och beskedet att en $25k bil inte är under utveckling.

Elon Musk på Q4 earnings call:
So if we'd actually introduced an additional product, that would then require a bunch of attention and resources on that increased complexity of the additional product, resulting in fewer vehicles actually being delivered. And the same is true of this year. So we will not be introducing new vehicle models this year. It would not make any sense because we'll still be parts constrained.

We will, however, do a lot of engineering and tooling, whatnot to create those vehicles: Cybertruck, Semi, Roadster, Optimus, and be ready to bring those to production hopefully next year. That is most likely. But like I said, it is dependent on are we able to produce more cars or fewer cars? So in terms of priority of products, I think the -- I think actually the most important product development we're doing this year is actually the Optimus humanoid robot. 
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.

Dessutom klumpar Elon ihop Optimus, Roadster, Semi och CT och säger att de förhoppningsvis kan börja produceras nästa år. Huvudfokus för utvecklingen är inte CT eller Semi, utan Optimus...

Gary Black förklarade att de analyser han och andra analytiker av Tesla gör bygger på att de kan kvantifiera vinsterna från olika marknadssegment och när Tesla väljer att lämna kompaktsegmentet och fördöja pickup-segmentet så ser tillväxtsiffrorna på längre sikt inte lika bra ut längre.

Tesla är erkänt duktiga på att utveckla och producera elbilar, och har därför en jättehög värdering men enligt Elon så ska nu tillväxten på ett par års sikt istället ske genom lansering av Robotaxi och Optimus.

Att Optimus (eller robotaxi) verkligen går att utveckla till nästa år för att kunna ge tillväxt 2024 och framåt är ganska osäkert och det är också oklart vad inkomsterna för de produkterna kan bli för Tesla. Att Elon säger att det blir "nutty" mycket pengar och att pengar kanske inte ens är meningsfullt med Optimus i priduktion är lite svårt att använda i en företagsanalys.

Länk till Q4 earnings call transkribering: https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 18:41
av Jordad
Maw skrev:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.

Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.

Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.

Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
20220128_184012.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 18:45
av MWall
Jordad skrev:
Maw skrev:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.

Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.

Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.

Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
20220128_184012.jpg
Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 19:52
av Bjelke
MWall skrev:
Jordad skrev:
Maw skrev:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.

Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.

Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.

Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
20220128_184012.jpg
Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.
Ja det känns som en mycket farlig strategi, nästan som att dom tror att det inte finns fler tillverkare på marknaden nu och
att dessa inte har andra modeller (som snabbt kan etablera sig i dom andra segmenten osv).

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 20:37
av Fredrik j
Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 20:43
av Maw
Fredrik j skrev:
Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?

Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga.. :)

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 20:46
av Fredrik j
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?

Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga.. :)
Nej, jag tror kunderna i hög grad avvaktar och väntar på elbilen dom vill ha. Tillhör själv den gruppen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 21:19
av Legato
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?

Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga.. :)
Ja, komponentbrist... Det är ju allmänt känt. Efterfrågan är däremot hög precis som du säger, något som också blåst upp priserna på begagnatmarknaden.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 jan 2022 22:19
av tor
MWall skrev:
Jordad skrev:
Maw skrev:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.

Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.

Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.

Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
20220128_184012.jpg
Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.
Jag håller med.
Men samtidigt är det så fruktansvärt dumt så det inte rimligen kan stämma. Tesla har gjort väldigt mycket rätt för att komma dit dom är idag. Kan det vara taskig kommunikation? Hade dom sagt typ "vi kommer under året förbereda för riktig massproduktion av semi och cybertruck med start efter årsskiftet. Samtidigt kommer vi öka 3/y med 50%"
Då hade det för mig känts bättre. Är ju egentligen ingen skillnad mot vad dom sagt utan mer hur det kommuniceras.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 08:21
av Bjelke
dd88 skrev:
Kommer den ner mot 800 så köper jag på mig ett gäng.
Får man gissa att det blev så igår? :) verkar som att det var många som tänkte lika iaf om man
tittar på hur det drog iväg uppåt blixtsnabbt precis vid 800 (eller bara en slump kanske)…

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 08:23
av Bjelke
tor skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
Maw skrev:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.

Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.

Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.

Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
20220128_184012.jpg
Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.
Jag håller med.
Men samtidigt är det så fruktansvärt dumt så det inte rimligen kan stämma. Tesla har gjort väldigt mycket rätt för att komma dit dom är idag. Kan det vara taskig kommunikation? Hade dom sagt typ "vi kommer under året förbereda för riktig massproduktion av semi och cybertruck med start efter årsskiftet. Samtidigt kommer vi öka 3/y med 50%"
Då hade det för mig känts bättre. Är ju egentligen ingen skillnad mot vad dom sagt utan mer hur det kommuniceras.
Nästan så det osar lite bluff faktiskt, vill dom chocka marknaden lite senare i år kanske? :mrgreen:

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 08:45
av Sabbe
Speaking with Tesla Investor Relations after the call:
“Tesla’s goal is for FSD to reach what is considered Level 4 autonomy by regulators by the end of this year. As such, Tesla will start to seek approval from regulators for a release by the end of 2022.”
46CB8B2E-E3C1-4949-9584-218A86C27843.png

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 09:25
av dd88
Bjelke skrev:
dd88 skrev:
Kommer den ner mot 800 så köper jag på mig ett gäng.
Får man gissa att det blev så igår? :) verkar som att det var många som tänkte lika iaf om man
tittar på hur det drog iväg uppåt blixtsnabbt precis vid 800 (eller bara en slump kanske)…
Ja köpet gick igenom på 800, får se om det blir ett bra köp eller ej.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 10:30
av spacecoin
Sabbe skrev:
Speaking with Tesla Investor Relations after the call:
“Tesla’s goal is for FSD to reach what is considered Level 4 autonomy by regulators by the end of this year. As such, Tesla will start to seek approval from regulators for a release by the end of 2022.”
I vilka jurisdiktioner skulle det vara? Privatägd "L4" är inte lagligt någonstans så vitt jag vet. I Tyskland finns "L3" på motorväg och där behöver man stödja reglerna i UNECE R157 vilket inte Tesla gör. Vidare så är SAE J3016 L4 är inte en legal standard. Det är en teknisk standard.

Det finns delstater och länder som har en tillståndsprocess för testning av autonoma (taxi-) bilar, ofta med strikta begränsningar och rapporteringskrav. Jag känner inte till något typgodkännande av autonoma system utanför Tyskland.

Se till exempel:
https://www.lifewire.com/are-self-drivi ... al-4587765

Om man fortfarande säger till myndigheterna att man är L2 så finns det testprocesser och regler för det. Men det är som vanligt man kan inte vara både autonom och samtidigt inte autonom. Det mest troliga är att Tesla menar att man ska försöka få länder att godkänna FSD på stadsgator som ett L2 system. Det kommer att bli svårt kan jag säga.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 17:28
av spacecoin
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 17:46
av fimpen
spacecoin skrev:
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.
Just det, och det är förmodligen därför de rullar igång med försäkringsverksamheten. Då får de ju stå för kostnaden för alla skador bilen(eller föraren, om denne kopplar ur FSD) orsakar oavsett. På så sätt blir det ju ingen väsentlig skillnad…

/F

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 17:50
av Fredrik j
fimpen skrev:
spacecoin skrev:
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.
Just det, och det är förmodligen därför de rullar igång med försäkringsverksamheten. Då får de ju stå för kostnaden för alla skador bilen(eller föraren, om denne kopplar ur FSD) orsakar oavsett. På så sätt blir det ju ingen väsentlig skillnad…

/F
Jag tror också det är anledningen till varför man vill driva eget försäkringsbolag. Vid Level4 är det ju tesla som behöver försäkringsskydd istället för ägaren.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 18:24
av spacecoin
Fredrik j skrev:
fimpen skrev:
spacecoin skrev:
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.
Just det, och det är förmodligen därför de rullar igång med försäkringsverksamheten. Då får de ju stå för kostnaden för alla skador bilen(eller föraren, om denne kopplar ur FSD) orsakar oavsett. På så sätt blir det ju ingen väsentlig skillnad…

/F
Jag tror också det är anledningen till varför man vill driva eget försäkringsbolag. Vid Level4 är det ju tesla som behöver försäkringsskydd istället för ägaren.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man av fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 18:36
av FinaFisken
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
fimpen skrev:
spacecoin skrev:
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.
Just det, och det är förmodligen därför de rullar igång med försäkringsverksamheten. Då får de ju stå för kostnaden för alla skador bilen(eller föraren, om denne kopplar ur FSD) orsakar oavsett. På så sätt blir det ju ingen väsentlig skillnad…

/F
Jag tror också det är anledningen till varför man vill driva eget försäkringsbolag. Vid Level4 är det ju tesla som behöver försäkringsskydd istället för ägaren.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man av fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?
Inget annat försäkringsbolag vill ta risken.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 19:37
av spacecoin
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man ha fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?
Inget annat försäkringsbolag vill ta risken.
Om risken är för hög så att Tesla inte kan återförsäkra sig för skador så innebär det att Tesla går i konkurs om dom lanserar L4 med skadeansvar oavsett om dom har ett eget försäkringsbolag eller ej.

Grundorsaken är givetvis då att deras FSD-produkt då inte är tillräckligt bra för att dom ska kunna ta på sig skadeansvaret när man är vållande och därmed inte kan göra detta.

Q.E.D.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 19:59
av FinaFisken
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man ha fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?
Inget annat försäkringsbolag vill ta risken.
Om risken är för hög så Tesla inte kan återförsäkra sig för skador så innebär det att Tesla går i konkurs om dom lanserar L4 med skadeansvar oavsett om dom har ett eget försäkringsbolag eller ej.

Grundorsaken är givetvis då att deras FSD-produkt då inte är tillräckligt bra för att dom ska kunna ta på sig skadeansvaret när man är vållande och därmed inte kan göra detta.

Q.E.D.
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 20:16
av Fredrik j
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
fimpen skrev:
spacecoin skrev:
Vet ni när vi vet att Tesla är klara med FSD "Level 4"? Det är när dom säger att dom tar kostnaden för alla skador som uppstår när bilen är autonom.
Just det, och det är förmodligen därför de rullar igång med försäkringsverksamheten. Då får de ju stå för kostnaden för alla skador bilen(eller föraren, om denne kopplar ur FSD) orsakar oavsett. På så sätt blir det ju ingen väsentlig skillnad…

/F
Jag tror också det är anledningen till varför man vill driva eget försäkringsbolag. Vid Level4 är det ju tesla som behöver försäkringsskydd istället för ägaren.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man av fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?
Inget annat försäkringsbolag vill ta risken.
Precis. Det blir billigare för tesla att själv betala för eventuella skador än att betala premien. Ju större skillnaden i förtroende för FSD mellan tesla och omvärlden, ju bättre affär blir det.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 20:22
av spacecoin
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Varför skulle man ha fördel av att vara ett försäkringsbolag om man själv är den som behöver vara försäkrad?
Inget annat försäkringsbolag vill ta risken.
Om risken är för hög så Tesla inte kan återförsäkra sig för skador så innebär det att Tesla går i konkurs om dom lanserar L4 med skadeansvar oavsett om dom har ett eget försäkringsbolag eller ej.

Grundorsaken är givetvis då att deras FSD-produkt då inte är tillräckligt bra för att dom ska kunna ta på sig skadeansvaret när man är vållande och därmed inte kan göra detta.

Q.E.D.
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Eh? Nu har ju redan Tesla sålt FSD till de som köpt det och värdet av en FSD-prenumeration är inte högre för konsumenten om produkten är dålig... Jag tror ni får tänka ett varv till här. Det är Tesla som kör bilen as a service, inte 'föraren'/nyttjaren. Tesla är därmed försäkringsköparen. Inte kunden. Kunden behöver ingen försäkring (för körning) om Tesla kör.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 21:18
av Jordad
FinaFisken skrev:
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 jan 2022 21:29
av Fredrik j
Jordad skrev:
FinaFisken skrev:
Den faktiska risken kan vara för hög eller för låg naturligtvis, som med alla försäkringar. Utrullningen av en ny försäkringsprodukt görs gradvis för att hantera det. En ICA-handlare går inte i konkurs för att han satt mjölkpriset för lågt, han korrigerar priset innan han sålt miljoner liter mjölk.

Det jag menar att ett traditionellt försäkringsbolag inte har underlaget eller kompetensen att tolka underlaget för att kunna göra en total bedömning av risken. De har dessutom inget incitament. Lägg till att risken kan ändras vid varje ny version av FSD.
Tesla har förutom tillgången till data även traditionella försäkringsbolaget State National som backend till försäkringarna man säljer i USA. State National är ett dotterbolag till Markel som är ett större världsomspännande försäkringsbolag.
Vad kommer state national vilja ha i premie när tesla blir 100% ansvariga för vad bilarna kör på? I början, innan skadestatistik finns blir det antagligen så dyrt att tesla skulle tjäna på att ta risken själva. Särskilt om man tror att riskerna är låga.