Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden.
Elon verkar inte hålla med dig om att det är självklart. Han sa på earnings call att det är troligt att Dojo kan göra nytta för FSD men att det inte är säkert
Elon Musk

Okay. There's a few questions on there. Like 6 questions. Yes, Dojo appears to be on track for doing something useful in the summer this year. I think the threshold that really matters is at which point when does it become more competitive than a GPU cluster for training? And obviously, the GPU cluster is getting better. So, it's a moving target. But that's the goal I've set for the team is the FSD team running our GPU supercluster needs to tell me that they want to use Dojo instead that. That's where -- that's the obvious sort of threshold.

And I don't know when that will. I wouldn't say like success is 100% certain here. I think, we just generally want to overestimate meeting options to underestimate ourselves. But it does seem as though we might pass that threshold next year with Dojo if we execute well. Dojo is not needed for Full Self-Driving but it is a cost optimization on creating vast amounts of video data.

But in theory, it should be better than a generalize computing platform or say, GPUs, which were not really intended for the pixel trader. [ph] It is not directly intended for optimizing training of neural networks. They just happen to work better than CPUs in most cases. So, Dojos like a giant ASIC optimized for neural net training, especially video, or video like things. But as -- like said, we're not saying, for sure, Dojo would succeed. We think it will. We would encourage those who think this is an interesting problem to join Tesla, and -- yes.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Ingen rolig dag för elbilsaktier i USA idag..

Rivian: -10.5%
Tesla: -11 55%
Lucid: -14.1%

:cry:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden.
Elon verkar inte hålla med dig om att det är självklart. Han sa på earnings call att det är troligt att Dojo kan göra nytta för FSD men att det inte är säkert
Det Elon säger är att de håller på och bygger en superdator som är specialiserad på att att hantera extrema mängder video och det kommer förkorta träningstiden jämfört med dagens GPU-kluster. Självklart kommer utvecklingen gå snabbare om träningstiden blir kortare alternativt att man använder mer träningsdata.

Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är. Nästan allt Tesla gör är förknippat med hög risk så det är inget nytt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8525
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Lyssnade precis på ett intressant samtal mellan Youtubern Dave Lee och en fondförvaltare, Gary Black, om hur marknaden tar emot och tolkar Q4 earnings call. Rekommenderas för den intresserade :)

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8525
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Respekt för Gary Black. Rätt spot on. Sedan ska man komma ihåg att han är stor investerare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av rockard »

Jerker skrev:
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.
Svart X75D -17
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.
Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

rockard skrev:
Jerker skrev:
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.
Sant.

För egen del så har fascinationen för självkörande bilar svalnat rejält. Det är skönt att kunna köra med AP på motorvägar och landsvägar, men annars vet jag inte om det är så intressant.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.
Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.

Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.

Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska. :)
Jo, det är ju självklart helat tiden en kompromiss mellan olika behov. Men då får man väl sätta bakåtkameran i vindrutan och montera dig en torkare som håller den ren. Eller nåt. För kameran ska ju inte snöa igen eller ens bli våt, som den ju blir nu när det är regnigt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.
Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.

Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska. :)
Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?

Det är tvära avslut som blir smutsiga. På en kombi blir hela bakrutan smutsig också. Särskilt på en som har en rak avslutning som t ex V70.

Model 3 är inte den mest aerodynamiska bilen. Finns flera som är halare. Mercedes har flera. EQS och CLA t ex.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 353
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8525
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Thed75 skrev:
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Asimov var före Elon med den typen av robot-fantasier... Robotbranschen blir större när mänskligheten löser generell artificiell intelligens om kanske 50-100 år eller aldrig. Att Tesla med små pytte-team med medioker generell AGI-expertis (i jämförelse med t ex Google och andra jättar) skulle vara i närheten är en ren Elon-pumpning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

rockard skrev:
Jerker skrev:
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.
Are-We-The-Baddies.jpg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Thed75 skrev:
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb

Ja, nåt sånt. Är osäker på om den optimala formen ändras vid högre hastighet eller inte. En vattendroppe faller med bara drygt 30 km/h (9m/s). Kanske skulle vattendroppen tänjas ut och bli slankare om man på nåt sätt fick den att öka farten? Men det har jag inte hittat några belägg för.

Några roliga bilder. (Mercedes EQS har väl 0,20? Model 3 och S har 0,23-0,24 nånting har jag för mig)

Bild
Bild


Den här bilen blir nog inte smutsig där bak. :D
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.
Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Thed75 skrev:
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter

F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.

"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?

Det är tvära avslut som blir smutsiga. På en kombi blir hela bakrutan smutsig också. Särskilt på en som har en rak avslutning som t ex V70.

Model 3 är inte den mest aerodynamiska bilen. Finns flera som är halare. Mercedes har flera. EQS och CLA t ex.
Jag har en Opel INsignia som är väldigt duktig på att hålla sig ren. Både sidorutor och bakgavel/ruta är rena trots utmanande väder. Jag har dragit slutsatsen att man offrat lite strömlinjeform
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Lyssnade precis på ett intressant samtal mellan Youtubern Dave Lee och en fondförvaltare, Gary Black, om hur marknaden tar emot och tolkar Q4 earnings call. Rekommenderas för den intresserade :)

Ja Gary Black är bra som en temp på hur äldre konservativa investerare resonerar. Men de flesta investerare är garanterat långt mer insatta i teknologi än vad han är. Det verkade inte som han hade lyssnat på telefonkonferensen heller. Det var en hel del förvirrat kring Teslas produktionsplaner i videon ovan, tex spekulationen om att CT skulle vara vaporware.

Min uppfattning var helt annorlunda. De som följer Tesla nära verkar ha haft samma uppfattning och Elon bekräftar det:
Screenshot_20220128-155213_Twitter.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.
Finns det statistikt bevis för att "havet av svanshändelser" ska vara ett hinder? FSD-beta verkar klara många onormala situationer bra. Det största problemet verkar snarare vara grunderna som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält. Snabbt korsande trafik i en större korsning verkar tex vara ett svårare problem att hantera än svanshändelser som när att det står monorailpelare ivägen mellan filerna vid ett filbyte.

Tesla använder redan viss kartdata för att markera onormala situationer där tex ett trafikljus har en udda placering. 60t bilar idag och kanske miljoner bilar om några år gör det lätt att identifiera och konstant uppdatera.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.
Finns det statistikt bevis för att "havet av svanshändelser" ska vara ett hinder? FSD-beta verkar klara många onormala situationer bra. Det största problemet verkar snarare vara grunderna som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält. Snabbt korsande trafik i en större korsning verkar tex vara ett svårare problem att hantera än svanshändelser som när att det står monorailpelare ivägen mellan filerna vid ett filbyte.

Tesla använder redan viss kartdata för att markera onormala situationer där tex ett trafikljus har en udda placering. 60t bilar idag och kanske miljoner bilar om några år gör det lätt att identifiera och konstant uppdatera.
Ingen aning. Jag tycker som sagt Elon var väldigt tydlig med det under autonomy day.

Har man problem med "grunderna" som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält så blir givetvis samma problem mer komplext ju mer distraktioner du adderar och därmed ju längre ut på "svansen" du hamnar. Har du en situation en molnig men torr sommardag så blir givetvis den situationen mer komplex om du ersätter sommardagen med snöstorm och adderar saker som flyger över vägen, delar av hårdvaran ur funktion osv, osv.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8525
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jag har försökt att säga det här 20+ gånger:

Tesla håller inte på med "svanshändelser" som att en stålbalk skylla flyga av en bil eller varför inte en människa som är utklädd till stoppskylt, eller ett trafikljus målat på en bil. Dom håller på med att försöka få sin bil att inte bryta mot vanliga trafikregler i optimala förhållanden. Det funkar fint för förarassistans.

Tesla har framförallt problem på grund av sin hårdvara i bilarna (kassa, felplacerade kameror, cpu, ingen lidar osv). Hade dom hade en bra Lidar framåt så hade avståndsbedömningarna varit på millimetern även på natten. Allt Tesla gör handlar om att få ned kostnaden för varje fordon, och inte att lösa autonomi med tillgängliga medel även om det skulle lägga på 10-20 tkr på varje bil till kund. Istället så är alla sådana ändringar no-go och man lägger ofantliga resurser på att jobba runt det istället för att jobba med FSD. Man jobbar alltså med att försöka jobba runt HW3-begränsningar istället för autonomi.

Det är lite som att säga att man ska starta ett fotbollslag som ska vinna premier league med man rekryterar bara pensionerade spelare för att det är billigare. Då får man räkna med att man lirar i division 2.

Skillnaden på att ha det Tesla har: "en bil som nästan kan köra bra, oftast" till en autonom bil som inte någonsin failar är enorm. Jag förstår inte varför det är svårt att fatta.

Det är samma skillnad som att tillverka en svarvad del på 20.0 mm mot 20.00000mm. Det krävs andra maskiner till det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar