Dagens spotpriser
Moderator: Redaktion
Re: Dagens spotpriser
Kinesisk diktatur kanske inte är så illa trots allt.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Hur i helvete ska man se skillnaden om någon eldar med ved eller med pressat sågspån? När blir det förbjudet att andas uteluften? Snart tvingas vi att köpa luft i tuber på ica.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nä om EU får fortsätta härja fritt så går nog det mesta här uppe i norr åt helvete.mati skrev:Hur i helvete ska man se skillnaden om någon eldar med ved eller med pressat sågspån? När blir det förbjudet att andas uteluften? Snart tvingas vi att köpa luft i tuber på ica.
Jag tror de kommer göra något liknande som med dieseln. De godkända pellets man får köpa, med massa miljöskatter mm, kommer innehålla ett ämne som gör att man kan särskilja röken från sattelitbilder. Man kan ju med stor noggrannhet bestämma förekomsten av ämnen i atmosfärer på andra planeter…
Okej nu börjar det likna konspirationer från mig igen

Se artikeln ovan s35.Fredrik j skrev:Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
Men artikeln är från sommaren 2021 och än har vi inte hört nåt mer. Jag lutar nog ändå mot att den ursprungliga publiceringen var i April. Elda på ni bara, speciellt ni som bor i glesbygd.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Såklart eldar vi vidare!ml42 skrev:Men artikeln är från sommaren 2021 och än har vi inte hört nåt mer. Jag lutar nog ändå mot att den ursprungliga publiceringen var i April. Elda på ni bara, speciellt ni som bor i glesbygd.
Men EU’s ”Green Deal” är ju en plan för att nå nollutsläpp. Det är därifrån uppgifterna kommer. ESA har tex redan fått kontrakt där det bland annat ingår satellitövervakning/mätning av utsläpp (anthropogenic emissions monitoring) i realtid.
Men just nu så ökar ju förbränningen av trä utav bara helvete i Europa så vi får väl se hur det går för politikerna i EU och deras green deal

https://markets.businessinsider.com/new ... 2022-9?amp
Mer övervakning och försämring för folket på g, alltså.LarsOJ skrev:Tja texten är antagen redan i EU parlamentet och blir nog snart lag.mati skrev:Som vanligt ett korkat förslag utan verklighetsförankring. Hur ska man värma upp sin kåk istället?LarsOJ skrev:” EU vill fasa ut förbränning av ved
"Med el" skulle en svensk eller en fransman svara. Men el är en bristvara i stora delar av Europa. Det är alltså inte särskilt aktuellt just nu när alla ska spara på el.
"Med fjärrvärme" skulle en annan svensk säga. Javisst, men alla hushåll som inte är anslutna till fjärrvärme då? De flesta länder har ingen fjärrvärme överhuvudtaget. Och utanför städerna kan man bara glömma det även i Sverige.
"Med kol" skulle en polack svara. Okej, med det är väl förhoppningsvis inte det EU är ute efter.
"Med gas eller olja" skulle en tysk svara. Men de kanske har börjat tänka om när det gäller gas. Dessutom krävs det en infrastruktur som inte finns överallt. Kvarstår oljan. Samma tänk som för bilar. Nu när elen blir en bristvara så är det plötsligt okej med olja igen. Vi kanske får återinföra oljepannor i alla villor.
” Tak för biobränslen
Den text som antagits av EU-parlamentet innebär att man begränsar användningen av det man kallar ”primära skogsbränslen”, med en definition som inkluderar avverkningsrester från hyggen och gallringar (grot), kasserad ved och stubbar.
Beslutet innebär att man vill sätta ett tak för bränslena från skogen vid användningsnivån 2022, för att sedan minska användningen fram till 2030.”
Här är lite spännande uppgifter från en läckt rapport som svarar på dina frågor:
” Läckt rapport avslöjar planerna:
Endast tillåtet att elda med inköpt pellets framöver
Ved ska ersättas med produkter av "sågspån, rester och återvunnet material"
Ett nytt satellitövervakningssystem ska övervaka att reglerna följs”
” Istället för att få elda med ved ska svenskarna vara hänvisade till att köpa så kallade pellets, som görs av sågspån och annat spillmaterial, enligt EU:s nya regelverk som är en del av EU:s lagstiftningspaket "Green Deal".”
Nu länkar jag till FriaTider men var och en får bilda sig en egen uppfattning. Där finns även länk till EU rapporten mm i artikeln.
https://www.friatider.se/eu-forbjuder-vedeldning
Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.LarsOJ skrev:Se artikeln ovan s35.Fredrik j skrev:Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
Fria tider har ju bara ett syfta. Att reta upp pöbeln.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Grön karamellfärg på veden bara så klarar man sig!
Nä, det är helt orimligt att övervaka på det sättet. Eldar man rätt är knappt någon synlig rök dessutom.
Nä, det är helt orimligt att övervaka på det sättet. Eldar man rätt är knappt någon synlig rök dessutom.
Model Y LR AWD 2022
Som jag skrev i inlägget så är det upp till var och en att läsa. Där finns även länken till EUs rapport som det handlar om. Även DN skrev om detta men jag hittar inte den artikeln.Fredrik j skrev:Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.LarsOJ skrev:Se artikeln ovan s35.Fredrik j skrev:Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken det var ju något jag skämtade om i ett annat inlägg.
Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.LarsOJ skrev:Som jag skrev i inlägget så är det upp till var och en att läsa. Där finns även länken till EUs rapport som det handlar om. Även DN skrev om detta men jag hittar inte den artikeln.Fredrik j skrev:Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.LarsOJ skrev:Se artikeln ovan s35.Fredrik j skrev:Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken.
Lika orealistiskt som att man förr kollade om du betalt TV licensen?Fredrik j skrev:Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.LarsOJ skrev:Som jag skrev i inlägget så är det upp till var och en att läsa. Där finns även länken till EUs rapport som det handlar om. Även DN skrev om detta men jag hittar inte den artikeln.Fredrik j skrev:Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.LarsOJ skrev:Se artikeln ovan s35.Fredrik j skrev:Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken.
Nä. Då hade man ju adresser till folk som inte betalade. Bara ringa på dörrarna. Nu pratar vi om hus som inte har släppt rök.LarsOJ skrev:Lika orealistiskt som att man förr kollade om du betalt TV licensen?Fredrik j skrev:
Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.
Visst om det blir ett förbud mot vedeldning (som EU vill) så får vi se hur de utformar kontrollen. Är ju en massa andra saker som är förbjudet som är svårt att kolla också.Fredrik j skrev:Nä. Då hade man ju adresser till folk som inte betalade. Bara ringa på dörrarna. Nu pratar vi om hus som inte har släppt rök.LarsOJ skrev:Lika orealistiskt som att man förr kollade om du betalt TV licensen?Fredrik j skrev:
Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.
Precis. Bara skita i alltså då.LarsOJ skrev:Visst om det blir ett förbud mot vedeldning (som EU vill) så får vi se hur de utformar kontrollen. Är ju en massa andra saker som är förbjudet som är svårt att kolla också.Fredrik j skrev:Nä. Då hade man ju adresser till folk som inte betalade. Bara ringa på dörrarna. Nu pratar vi om hus som inte har släppt rök.LarsOJ skrev:Lika orealistiskt som att man förr kollade om du betalt TV licensen?Fredrik j skrev:
Om det skulle bli ett förbud mot vedeldning så skulle i alla fall jag högaktningsfullt skita i det. Då kan de lika väl fortsätta i samma anda och förbjuda egenodlade grönsaker, egentillverkad solel, hemmalagad mat osv.Fredrik j skrev:Precis. Bara skita i alltså då.
I princip alla äldre villor på landsbygden i Sverige har en vedpanna. Och inte sällan har man egen skog också. Det vore helt absurt att förbjuda alla dessa människor att elda med ved. Det vore ungefär som att förbjuda all form av bilkörning i hela EU med hänsvisning till kollektivtrafiken. Fullkomligt orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju som sagt helt orealistiskt. På många håll är det redan förbjudet med vedeldning som huvudsaklig värmekälla i tätort.mati skrev:Om det skulle bli ett förbud mot vedeldning så skulle i alla fall jag högaktningsfullt skita i det. Då kan de lika väl fortsätta i samma anda och förbjuda egenodlade grönsaker, egentillverkad solel, hemmalagad mat osv.Fredrik j skrev:Precis. Bara skita i alltså då.
I princip alla äldre villor på landsbygden i Sverige har en vedpanna. Och inte sällan har man egen skog också. Det vore helt absurt att förbjuda alla dessa människor att elda med ved. Det vore ungefär som att förbjuda all form av bilkörning i hela EU med hänsvisning till kollektivtrafiken. Fullkomligt orealistiskt.
Så är det nog här men tror inte det är läge för dom att följa upp detta i år med elbrist, och det blir väl samma nästa år och nästa….Fredrik j skrev:Det är ju som sagt helt orealistiskt. På många håll är det redan förbjudet med vedeldning som huvudsaklig värmekälla i tätort.mati skrev:Om det skulle bli ett förbud mot vedeldning så skulle i alla fall jag högaktningsfullt skita i det. Då kan de lika väl fortsätta i samma anda och förbjuda egenodlade grönsaker, egentillverkad solel, hemmalagad mat osv.Fredrik j skrev:Precis. Bara skita i alltså då.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Oavsett så finns det nog viss substans i EUs tänkta förslag.
Och även om vi i Sverige är duktiga på att säkra återväxten för skogen så är vi i minoritet och avskogningen är globalt ett av de största problemen vi har och ju högre pris och efterfrågan på skogsprodukter desto mer kommer avverkas.
https://www.greenpeace.org/sweden/nyhet ... a-kollaps/
Sen är det säkert många som eldar efter konstens alla regler.
men långtifrån alla och eldandet i gamla dåliga eldstäder med sur ved ökar i takt med elpriset.
Och förbränning generellt skapar co2 utsläpp oavsett bränsle
Och även om vi i Sverige är duktiga på att säkra återväxten för skogen så är vi i minoritet och avskogningen är globalt ett av de största problemen vi har och ju högre pris och efterfrågan på skogsprodukter desto mer kommer avverkas.
https://www.greenpeace.org/sweden/nyhet ... a-kollaps/
Sen är det säkert många som eldar efter konstens alla regler.
men långtifrån alla och eldandet i gamla dåliga eldstäder med sur ved ökar i takt med elpriset.
Och förbränning generellt skapar co2 utsläpp oavsett bränsle
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019Fredrik j skrev:Vad är en ”dålig” eldstad?
Man får t.ex. inte flytta en äldre kamin
https://www.brasvarmeforeningen.se/wp-c ... r-2019.pdf
Det är för övrigt bara en tidsfråga innan reglerna för de listade undantagen kommer skärpas
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Vi har vedspis som värmer mycket effektivt eftersom mycket av värmen lagras.niklas12 skrev:Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019Fredrik j skrev:Vad är en ”dålig” eldstad?
Det är för övrigt bara en tidsfråga innan reglerna för de listade undantagen kommer skärpas
Jag tror reglerna även i fortsättningen inte kommer att gälla för redan installerade eldstäder. Jag har fem stycken.
Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Vi har vedspis som värmer mycket effektivt eftersom mycket av värmen lagras.niklas12 skrev:Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019Fredrik j skrev:Vad är en ”dålig” eldstad?
Jag tror reglerna även i fortsättningen inte kommer att gälla för redan installerade eldstäder. Jag har fem stycken.
Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
Absolut befintliga redan installerade eldstäder kommer troligtvis inte beröras ,men kakelugnar och köksspis är undantagna vilket har diskuterats att dessa ska inkluderasFredrik j skrev:Vi har vedspis som värmer mycket effektivt eftersom mycket av värmen lagras.niklas12 skrev:Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019Fredrik j skrev:Vad är en ”dålig” eldstad?