Dagens spotpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

ml42

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ml42 »

Kinesisk diktatur kanske inte är så illa trots allt.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hur i helvete ska man se skillnaden om någon eldar med ved eller med pressat sågspån? När blir det förbjudet att andas uteluften? Snart tvingas vi att köpa luft i tuber på ica.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Hur i helvete ska man se skillnaden om någon eldar med ved eller med pressat sågspån? När blir det förbjudet att andas uteluften? Snart tvingas vi att köpa luft i tuber på ica.
Nä om EU får fortsätta härja fritt så går nog det mesta här uppe i norr åt helvete.

Jag tror de kommer göra något liknande som med dieseln. De godkända pellets man får köpa, med massa miljöskatter mm, kommer innehålla ett ämne som gör att man kan särskilja röken från sattelitbilder. Man kan ju med stor noggrannhet bestämma förekomsten av ämnen i atmosfärer på andra planeter…

Okej nu börjar det likna konspirationer från mig igen :mrgreen: men en sak är säkert och det är att EU och Svenska staten hatar att vi använder energi som de inte kan beskatta eller kontrollera.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det man ska övervaka med satellit menar du?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
Se artikeln ovan s35.
ml42

Inlägg av ml42 »

Men artikeln är från sommaren 2021 och än har vi inte hört nåt mer. Jag lutar nog ändå mot att den ursprungliga publiceringen var i April. Elda på ni bara, speciellt ni som bor i glesbygd.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

ml42 skrev:
Men artikeln är från sommaren 2021 och än har vi inte hört nåt mer. Jag lutar nog ändå mot att den ursprungliga publiceringen var i April. Elda på ni bara, speciellt ni som bor i glesbygd.
Såklart eldar vi vidare!

Men EU’s ”Green Deal” är ju en plan för att nå nollutsläpp. Det är därifrån uppgifterna kommer. ESA har tex redan fått kontrakt där det bland annat ingår satellitövervakning/mätning av utsläpp (anthropogenic emissions monitoring) i realtid.

Men just nu så ökar ju förbränningen av trä utav bara helvete i Europa så vi får väl se hur det går för politikerna i EU och deras green deal :mrgreen:
701B0FF4-E58E-4545-8D4E-EFFEA0460EB3.jpeg
https://markets.businessinsider.com/new ... 2022-9?amp
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
” EU vill fasa ut förbränning av ved
Som vanligt ett korkat förslag utan verklighetsförankring. Hur ska man värma upp sin kåk istället?
"Med el" skulle en svensk eller en fransman svara. Men el är en bristvara i stora delar av Europa. Det är alltså inte särskilt aktuellt just nu när alla ska spara på el.
"Med fjärrvärme" skulle en annan svensk säga. Javisst, men alla hushåll som inte är anslutna till fjärrvärme då? De flesta länder har ingen fjärrvärme överhuvudtaget. Och utanför städerna kan man bara glömma det även i Sverige.
"Med kol" skulle en polack svara. Okej, med det är väl förhoppningsvis inte det EU är ute efter.
"Med gas eller olja" skulle en tysk svara. Men de kanske har börjat tänka om när det gäller gas. Dessutom krävs det en infrastruktur som inte finns överallt. Kvarstår oljan. Samma tänk som för bilar. Nu när elen blir en bristvara så är det plötsligt okej med olja igen. Vi kanske får återinföra oljepannor i alla villor.
Tja texten är antagen redan i EU parlamentet och blir nog snart lag.

” Tak för biobränslen
Den text som antagits av EU-parlamentet innebär att man begränsar användningen av det man kallar ”primära skogsbränslen”, med en definition som inkluderar avverkningsrester från hyggen och gallringar (grot), kasserad ved och stubbar.

Beslutet innebär att man vill sätta ett tak för bränslena från skogen vid användningsnivån 2022, för att sedan minska användningen fram till 2030.”

Här är lite spännande uppgifter från en läckt rapport som svarar på dina frågor:

” Läckt rapport avslöjar planerna:

Endast tillåtet att elda med inköpt pellets framöver
Ved ska ersättas med produkter av "sågspån, rester och återvunnet material"
Ett nytt satellitövervakningssystem ska övervaka att reglerna följs

” Istället för att få elda med ved ska svenskarna vara hänvisade till att köpa så kallade pellets, som görs av sågspån och annat spillmaterial, enligt EU:s nya regelverk som är en del av EU:s lagstiftningspaket "Green Deal".”

Nu länkar jag till FriaTider men var och en får bilda sig en egen uppfattning. Där finns även länk till EU rapporten mm i artikeln.

https://www.friatider.se/eu-forbjuder-vedeldning
Mer övervakning och försämring för folket på g, alltså.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Se artikeln ovan s35.
Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.
Fria tider har ju bara ett syfta. Att reta upp pöbeln.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Grön karamellfärg på veden bara så klarar man sig!

Nä, det är helt orimligt att övervaka på det sättet. Eldar man rätt är knappt någon synlig rök dessutom.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Se artikeln ovan s35.
Du syftar på Fria Tider? Helt orimligt att man via satellit skulle övervaka att allt som eldas HAR den föreslagna tillsatsen som ger speciell rök.
Som jag skrev i inlägget så är det upp till var och en att läsa. Där finns även länken till EUs rapport som det handlar om. Även DN skrev om detta men jag hittar inte den artikeln.

Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken det var ju något jag skämtade om i ett annat inlägg.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Se artikeln ovan s35.
Som jag skrev i inlägget så är det upp till var och en att läsa. Där finns även länken till EUs rapport som det handlar om. Även DN skrev om detta men jag hittar inte den artikeln.

Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken.
Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Se artikeln ovan s35.

Fria tider har inte skrivit något om någon tillsats i röken.
Oavsett är det ju orealistiskt när det gäller småhus. Möjligen skulle man kunna kolla värmeverk. Om det inte är mulet då.
Lika orealistiskt som att man förr kollade om du betalt TV licensen?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Nä. Då hade man ju adresser till folk som inte betalade. Bara ringa på dörrarna. Nu pratar vi om hus som inte har släppt rök.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Nä. Då hade man ju adresser till folk som inte betalade. Bara ringa på dörrarna. Nu pratar vi om hus som inte har släppt rök.
Visst om det blir ett förbud mot vedeldning (som EU vill) så får vi se hur de utformar kontrollen. Är ju en massa andra saker som är förbjudet som är svårt att kolla också.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Visst om det blir ett förbud mot vedeldning (som EU vill) så får vi se hur de utformar kontrollen. Är ju en massa andra saker som är förbjudet som är svårt att kolla också.
Precis. Bara skita i alltså då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Om det skulle bli ett förbud mot vedeldning så skulle i alla fall jag högaktningsfullt skita i det. Då kan de lika väl fortsätta i samma anda och förbjuda egenodlade grönsaker, egentillverkad solel, hemmalagad mat osv.
I princip alla äldre villor på landsbygden i Sverige har en vedpanna. Och inte sällan har man egen skog också. Det vore helt absurt att förbjuda alla dessa människor att elda med ved. Det vore ungefär som att förbjuda all form av bilkörning i hela EU med hänsvisning till kollektivtrafiken. Fullkomligt orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Om det skulle bli ett förbud mot vedeldning så skulle i alla fall jag högaktningsfullt skita i det. Då kan de lika väl fortsätta i samma anda och förbjuda egenodlade grönsaker, egentillverkad solel, hemmalagad mat osv.
I princip alla äldre villor på landsbygden i Sverige har en vedpanna. Och inte sällan har man egen skog också. Det vore helt absurt att förbjuda alla dessa människor att elda med ved. Det vore ungefär som att förbjuda all form av bilkörning i hela EU med hänsvisning till kollektivtrafiken. Fullkomligt orealistiskt.
Det är ju som sagt helt orealistiskt. På många håll är det redan förbjudet med vedeldning som huvudsaklig värmekälla i tätort.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju som sagt helt orealistiskt. På många håll är det redan förbjudet med vedeldning som huvudsaklig värmekälla i tätort.
Så är det nog här men tror inte det är läge för dom att följa upp detta i år med elbrist, och det blir väl samma nästa år och nästa….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Oavsett så finns det nog viss substans i EUs tänkta förslag.
Och även om vi i Sverige är duktiga på att säkra återväxten för skogen så är vi i minoritet och avskogningen är globalt ett av de största problemen vi har och ju högre pris och efterfrågan på skogsprodukter desto mer kommer avverkas.
https://www.greenpeace.org/sweden/nyhet ... a-kollaps/

Sen är det säkert många som eldar efter konstens alla regler.
men långtifrån alla och eldandet i gamla dåliga eldstäder med sur ved ökar i takt med elpriset.

Och förbränning generellt skapar co2 utsläpp oavsett bränsle
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad är en ”dålig” eldstad?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019
Man får t.ex. inte flytta en äldre kamin

https://www.brasvarmeforeningen.se/wp-c ... r-2019.pdf

Det är för övrigt bara en tidsfråga innan reglerna för de listade undantagen kommer skärpas
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Alla äldre eldstäder utan prestandadeklaration samt de som eventuellt inte klarar utsläppskraven som togs fram 2019

Det är för övrigt bara en tidsfråga innan reglerna för de listade undantagen kommer skärpas
Vi har vedspis som värmer mycket effektivt eftersom mycket av värmen lagras.
Jag tror reglerna även i fortsättningen inte kommer att gälla för redan installerade eldstäder. Jag har fem stycken.

Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:

Jag tror reglerna även i fortsättningen inte kommer att gälla för redan installerade eldstäder. Jag har fem stycken.

Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.

Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:

Absolut befintliga redan installerade eldstäder kommer troligtvis inte beröras ,men kakelugnar och köksspis är undantagna vilket har diskuterats att dessa ska inkluderas
Skriv svar