Håller helt med dej Martinen jag gillar inte auto lane change vore mycket bättre att AP kopplades ur när man blinkar för att byta fil i säkert fem fall av tio bytte den inte fil vid omkörning på motorväg och när den gjorde det så blev så sent så det blev lite panik.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Håller helt med dej Martinen jag gillar inte auto lane change vore mycket bättre att AP kopplades ur när man blinkar för att byta fil i säkert fem fall av tio bytte den inte fil vid omkörning på motorväg och när den gjorde det så blev så sent så det blev lite panik.
Stänger man av automatiskt lane change, så slutar den styra så fort du slår på blinkers.
Bra, tips.
Filbyte känns som en cool men inte så hjälpsam feature.
Har också flera gånger kommit på mig själv med att nästan slå på blinkers i god tid före en avfart.
Antar att bilen glatt vill peka framändan rakt ut i skogen då. (Förutsatt att man håller i ratten och inte är observant.)
Bra, tips.
Har också flera gånger kommit på mig själv med att nästan slå på blinkers i god tid före en avfart.
Antar att bilen glatt vill peka framändan rakt ut i skogen då. (Förutsatt att man håller i ratten och inte är observant.)
Nej, om den inte ser en fil att byta till så händer inget.
Jag tyckte den var svår i början, men jag har nog kommit på hur den fungerar och kommer ha funktionen aktiverad framöver.
Pröva lite till.. jag känner att det fungerar bra för mig. Jag använder den på så sätt att jag lägger handen på blinkersspaken, sedan vrider jag hela huvudet bakåt och kollar noga för att hitta en lucka och se till att ingen kommer i hög fart - därefter blinkar jag och bilen byter fil automatiskt samtidigt som jag har ordentlig koll bakåt. Jag tycker att detta fungerar jättebra och känns som ett väldigt säkert sätt att byta fil - mycket säkrare än att byta fil utan autopilot, då jag inte kan släppa ögonen på trafiken framåt någon längre stund, vilket går ut över hur observant jag kan vara bakåt.
Det enda smolket i glädjebägaren är den där idiotfunktionen att jag måste lägga handen på ratten och rycka till lite när den faktiskt ska byta fil, det gör att jag förlorar uppmärksamhet medan jag gör det. Denna funktionen har de inte i USA, utan verkar vara en av de specialgrejer som kom till för EU-releasen - måste vara en riktig dum jävel som kommit på detta.
Det enda smolket i glädjebägaren är den där idiotfunktionen att jag måste lägga handen på ratten och rycka till lite när den faktiskt ska byta fil, det gör att jag förlorar uppmärksamhet medan jag gör det. Denna funktionen har de inte i USA, utan verkar vara en av de specialgrejer som kom till för EU-releasen - måste vara en riktig dum jävel som kommit på detta.
Jag får till det där med en enhandsfattning. Tumme på ratten och pekfinger på blinkers... typ.
Jag får till det där med en enhandsfattning. Tumme på ratten och pekfinger på blinkers... typ.
Okej, det kanske går om man har händer stora som dasslock. Det hade varit intressant att se handstorleken på den EU-byråkrat som kom på att det skulle fungera på det sättet. Gör man high five med honom så riskerar man säkert att blåsa iväg av den vindpust som hans fladdrande handflata genererar.
Jag behöver inte heller rycka till, räcker att bara vila handen på ratten utan nåt tryck.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Okej, det kanske går om man har händer stora som dasslock. Det hade varit intressant att se handstorleken på den EU-byråkrat som kom på att det skulle fungera på det sättet. Gör man high five med honom så riskerar man säkert att blåsa iväg av den vindpust som hans fladdrande handflata genererar.
En hand är självklart standardiserad i EU, finns väl inget som inte går att standardisera. Alla händer som är större/mindre är inte tillåtna i kombinatione med AP.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag behöver inte heller rycka till, räcker att bara vila handen på ratten utan nåt tryck.
Okej, jag behöver inte heller rycka till - överdrev en smula för att poängen skulle gå fram. Får öva lite till på den där manövern då. Tycker dock fortfarande att det är ett efterblivet krav som inte tillför någonting.
Okej, jag behöver inte heller rycka till - överdrev en smula för att poängen skulle gå fram. Får öva lite till på den där manövern då. Tycker dock fortfarande att det är ett efterblivet krav som inte tillför någonting.
Man ska rycka till ungefär som om man behöver bryta loss ett rattlås eller hur. .
Om jag lägger handen på ratten när jag blinkar så räcker det för att den ska bli nöjd. även då tar det tid för den att svänga ut. De vägar jag kört på de senaste dagarna så har den haft svårt att fatta att det var 2 filer på många ställen. Det är förmodligen därför den segar sig.
Denna funktionen har de inte i USA, utan verkar vara en av de specialgrejer som kom till för EU-releasen - måste vara en riktig dum jävel som kommit på detta.
Samma gäng som kom på att elbilar är för tysta och behöver spela upp oväsen....?
En hand är självklart standardiserad i EU, finns väl inget som inte går att standardisera. Alla händer som är större/mindre är inte tillåtna i kombinatione med AP.
Nu när jag har testkört både USA och EU versionen av autopiloten måste jag säga att USA versionen är mycket smidigare att byta fil med.
Att hålla handen på ratten är väldigt störande - men onekligen säkrare än amerikanska sättet.
Är det USA versionen på alla demobilar?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
kan bekräfta att den funkar i litauen trots ganska sunkiga vägar.
Problemet med sämre underhållna vägar för mig är att jag inte är lika bra på att ta över och undvika gropar med autopilot på, som jag är på att undvika gropar när jag kör med den av, även om vägen i övrigt är tillräckligt bra för autopilot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En annan Tesla höll på att köra in i mig idag på en 70-väg med 2 filer i samma riktning. Jag hade autopilot på medan han körde manuellt. Om jag låg mitt i min fil (den vänstra) var han nog över linjen och inne på min fil. Det pep till en massa och jag är lite osäker på vad som hände men jag tror att min bil flyttade sig lite i sidled åt vänster för att undvika att vi körde in i varandra. Jag blev skrämd av sidorörelsen och ryckte tag i ratten och bromsade in en del. Det kändes ju lite obehagligt så jag ville ta mig ur situationen så snabbt som möjligt men intressant ifall det nu var så att bilen själv reagerade på faran från sidan.