Sida 36 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 19:53
av Legato
bjornnilsson skrev:
Fredrik j skrev:
Du sammanfattar ju hur det är att vara bilentusiast.
Tesla har tydligen konverterat många från helt bilointresserade människor till något som liknar entusiaster. Lite oväntat men mycket positivt.

Vanligast är ju annars fenomenet när det gäller klassiska sportbilar.
I porscheklubben finns det t.ex. flera stycken som anser att Porsche 911 är den bästa vinterbilen dom vet.
Eftersom dom älskar sin bil (och i vissa fall även företaget).
Jag har alltid gillat bilar men lagt en hel del av mina pengar på sporthojar. Det är där som prestandan har funnits. Nu har ju detta ändrats. Bilarna går plötsligt fortare. Och så kan jag inte längre tanka bensin bara för att bara ha roligt. Så just Tesla är liksom självklart..
Håller helt med. Har också alltid älskat bilar och har haft en rad prestanda-fossilbilar förut. Från 2016-2019 kändes det faktiskt lite tråkigt ibland när det var helt ointressant med något annat än Tesla. Jag tycker fortfarande Tesla är bäst, men nu finns det iaf alternativ som känns vettiga och som har fördelar gentemot Tesla även om Teslas helhet vinner enkelt. Något annat än ren eldrift är dock helt uteslutet, för mig är det på exakt samma nivå som telefax och tjock-TV.

Motorcyklar övergav jag dock redan vid 25-års ålder. Insåg att det var för farligt när man hela tiden vande sig vid att köra snabbare och snabbare... Farttjusningen finns kvar men det känns bra mycket tryggare i en bil.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 21:21
av swegarm
Hej,

Har sedan tidigare en order på en X så ska ändra den nu till den nya.

Har försökt läsa mig till vad som händer med förmånsvärden men verkar blivit ännu rörgigare och ingen vet riktigt vad som kommer gälla?

Känns som leverans kommer bli tidigast efter 1/7. Några funderingar på vad förmånen kommer landa på för MX LR respektive Plaid?

Och någon som kan sammanfatta status kring förmånsvärden?

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 21:36
av Tellus
F24CC2E8-B6B8-48AB-A9AA-DCC8F2C88536.jpeg
Midnight, Arachnid, Cream, FSD

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 22:25
av OfarligTesla
Lite trist att 19" är så hiskeligt fula nu... Vill ju inte ta 21" egentligen då det gör skillnad på både räckvidd och komfort. Kanske får köpa tredjepart/beggade och ta Tempest till vinterfälgar.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 23:05
av Legato
OfarligTesla skrev:
Lite trist att 19" är så hiskeligt fula nu... Vill ju inte ta 21" egentligen då det gör skillnad på både räckvidd och komfort. Kanske får köpa tredjepart/beggade och ta Tempest till vinterfälgar.
Jag tycker faktiskt 21"-arna är värst... Gillar dem inte alls.

Tycker däremot både nya 22" till X och nya 20" till 3 är lyckade.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 23:43
av fth
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Lite trist att 19" är så hiskeligt fula nu... Vill ju inte ta 21" egentligen då det gör skillnad på både räckvidd och komfort. Kanske får köpa tredjepart/beggade och ta Tempest till vinterfälgar.
Jag tycker faktiskt 21"-arna är värst... Gillar dem inte alls.

Tycker däremot både nya 22" till X och nya 20" till 3 är lyckade.
Ja, av dom nya fälgarna är ju 22” klart snyggast, snyggare än gamla turbinerna tom.

Frågan är om dom har lika stor negativ effekt på räckvidd, om det visar sig att dom är effektivare än dom gamla så kommer jag nog att välja till som, det är ju väldigt snyggt till Midnight Grey :)

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 23:50
av OfarligTesla
Legato skrev:

Jag tycker faktiskt 21"-arna är värst... Gillar dem inte alls.

Tycker däremot både nya 22" till X och nya 20" till 3 är lyckade.
Haha ja de är inte snygga men ändå snyggare än Tempest tror jag, men Tempest kanske är snyggare IRL vem vet. Får se när de kommer tror jag.

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:30
av Credde
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:40
av frippe
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Har de inte redan redesignat handtagen tidigare? Har för mig att jag läst att det finns en ny version av dem som redan sitter på nya bilar och som går att montera på äldre.

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:45
av Credde
frippe skrev:
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Har de inte redan redesignat handtagen tidigare? Har för mig att jag läst att det finns en ny version av dem som redan sitter på nya bilar och som går att montera på äldre.
Har ett av dessa på min Model S, som blev monterad i mars sista år, Tesla har 2 gånger varit ute och justera detta - så inte direkt imponerad av det nya. Hade föredragit Model 3's handtag.

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:48
av MWall
Credde skrev:
frippe skrev:
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Har de inte redan redesignat handtagen tidigare? Har för mig att jag läst att det finns en ny version av dem som redan sitter på nya bilar och som går att montera på äldre.
Har ett av dessa på min Model S, som blev monterad i mars sista år, Tesla har 2 gånger varit ute och justera detta - så inte direkt imponerad av det nya. Hade föredragit Model 3's handtag.

Vad är det för skillnad? Jag hade problem på min Model S -16 men handtagen på min nuvarande -18 har inte krånglat alls på 2,5 år och 7400 mil. Jag antog att det gamla felet var löst?

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:50
av Bjelke
Credde skrev:
frippe skrev:
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Har de inte redan redesignat handtagen tidigare? Har för mig att jag läst att det finns en ny version av dem som redan sitter på nya bilar och som går att montera på äldre.
Har ett av dessa på min Model S, som blev monterad i mars sista år, Tesla har 2 gånger varit ute och justera detta - så inte direkt imponerad av det nya. Hade föredragit Model 3's handtag.
Med justerat, menar du då läget i förhållande till karossen? Att det sticker ut eller går för långt in? För det problemet
har jag på samtliga handtag på båda mina bilar som har dom nya handtagen :evil:
Förutom det så har alla utom ett funkat bra iaf :) (ett på den ”gamla” strulade rejält vid ett par tillfällen)

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 09:56
av Credde
Bjelke skrev:
Credde skrev:
frippe skrev:
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Har de inte redan redesignat handtagen tidigare? Har för mig att jag läst att det finns en ny version av dem som redan sitter på nya bilar och som går att montera på äldre.
Har ett av dessa på min Model S, som blev monterad i mars sista år, Tesla har 2 gånger varit ute och justera detta - så inte direkt imponerad av det nya. Hade föredragit Model 3's handtag.
Med justerat, menar du då läget i förhållande till karossen? Att det sticker ut eller går för långt in? För det problemet
har jag på samtliga handtag på båda mina bilar som har dom nya handtagen :evil:
Förutom det så har alla utom ett funkat bra iaf :) (ett på den ”gamla” strulade rejält vid ett par tillfällen)
Precis detta är tillfället. Först fick jag fysisk trycka på handtaget för att det skulle gå in, justerade 1 gång, problemet uppstod sen igen efter en tid och justerat igen denna gången ser det ut att funka bra.

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 10:08
av 12man
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Jag tycker faktiskt 21"-arna är värst... Gillar dem inte alls.

Tycker däremot både nya 22" till X och nya 20" till 3 är lyckade.
Haha ja de är inte snygga men ändå snyggare än Tempest tror jag, men Tempest kanske är snyggare IRL vem vet. Får se när de kommer tror jag.
tempest är ju en hjulsida, så 2 utseenden till priset av 1

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 feb 2021 10:58
av OfarligTesla
12man skrev:
tempest är ju en hjulsida, så 2 utseenden till priset av 1
Ja den ena fulare än den andra... Kollade upp bilder på tempest utsn hjulsidan och det var inte bättre.

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 feb 2021 10:09
av OfarligTesla
Kan bumpa här, verkar som de har återintroducerat EAP både som något man kan köpa till befintliga bilar men även i konfiguratorn. Jag blev iaf sugen på att lägga till det på ordern för nya S, 39k så får man i princip allt jag skulle vilja använda FSD till. Gissar på att NoA är vad som skulle bli L3 också när och om Tesla blir en i gänget som får det.

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 feb 2021 10:14
av 12man
OfarligTesla skrev:
12man skrev:
tempest är ju en hjulsida, så 2 utseenden till priset av 1
Ja den ena fulare än den andra... Kollade upp bilder på tempest utsn hjulsidan och det var inte bättre.
Ja 2 minus blir plus gäller inte alltid

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 feb 2021 10:47
av thebishop
Trevligt med EAP tillbaka - klart mer prisvärd än FSD som jag är skeptisk kommer bli användbar innan det är dags att byta bil...

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 feb 2021 10:56
av Legato
thebishop skrev:
Trevligt med EAP tillbaka - klart mer prisvärd än FSD som jag är skeptisk kommer bli användbar innan det är dags att byta bil...
Instämmer. Priset är ganska exakt på min "sweetspot", kommer nog lägga till det men skulle inte vara beredd att ge 10k mer.

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 12:05
av Zalman3
Tydligen får MS Megacasting.


Förstår inte riktigt. Ska nya MS tillverkas i 2 linor, en med gamla batterier och en med nya 4680 batterier.
Låter ologiskt.

Eller kommer alla nya MS tillverkas med nya 4680 batterier?

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 15:01
av Jordad
Zalman3 skrev:
Tydligen får MS Megacasting.


Förstår inte riktigt. Ska nya MS tillverkas i 2 linor, en med gamla batterier och en med nya 4680 batterier.
Låter ologiskt.

Eller kommer alla nya MS tillverkas med nya 4680 batterier?
LR och Plaid är 18650 med ny packdesign med bättre kylning och prestanda. Plaid+ vet vi inte om det är 18650 eller ett annat pack med 4680? Jag tror att det är 4680 pga senare leverans, högre energitäthet och prestanda.

Framvagnen är väl samma på båda. Det är nog bara batteripackets interna struktur som skiljer mellan 18650 och 4680.

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 18:10
av Gustafsson
Ska bli riktigt spännande att se laddkurvorna på nya S/X. Går det att ladda dubbelt så fort som idag är det riktigt nice. Prestanda på bilarna är väldigt bra, så för mig är det inte nån större sak om man använder 18650 formatet om man lyckats lösa de största nackdelarna med den formfaktorn.

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 18:39
av big-olle
Har också lagt beställning på en model S. Blå med beige interiör.
Tempestfälgarna är riktigt fula. Men 21" blir för dyrt för mig.
Skulle önskat att någon började tillverka hjulsidor som passar på Teslas Fälgar. Typ som "The new aero", fast med plastkåpor som passar på tempest. Måste ju gå att få till en snyggare design.
Den är så sjukt nice invändigt. Och sån prestanda redan i LR.

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 18:53
av Zalman3
Känns som att MS på utsidan inte har så mycket nytt.

Men inredningen är helt ny.
Och megacasting delar och helt nytt batteri med grym kylning och laddhastighet, gör att även mekaniskt så finns det mycket nytt i faceliften.

Väntar med spänning på de första testerna på Plaid modellen!

Re: Model S/X part 2

Postat: 07 feb 2021 18:56
av AGCF
big-olle skrev:
Har också lagt beställning på en model S. Blå med beige interiör.
Tempestfälgarna är riktigt fula. Men 21" blir för dyrt för mig.
Skulle önskat att någon började tillverka hjulsidor som passar på Teslas Fälgar. Typ som "The new aero", fast med plastkåpor som passar på tempest. Måste ju gå att få till en snyggare design.
Den är så sjukt nice invändigt. Och sån prestanda redan i LR.
Vi har 19" för Model S nu om det kan vara intressant. https://www.thenewaero.com/product/tna-razor19-smooths/