Tror ganska många porscheägare kör tesla till vardags av anledningen att det inte finns några alternativ om man vill åka premiumelbil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 12:28
av Mickep
Hur många här säger Thaikhaaa(n) som Björn Nyland vill få det till?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 12:31
av RagWal
Vem som verkligen är bäst på ringen är mest nörderier, men kul för oss närdar. Jag tycker mest det visar att det går att göra snabba elbilar på lång bana och inte bara 0-100 som kanske gemene fossilgubbe tror och har som ursäkt att vara negativt inställd. Snart vaknar även de upp och inser att de är mer mossiga än de vill vara.
Alltid väcker det någon fossilhjärna till insikt om verkligheten.
Vad är en fossilbil egentligen bättre på nuförtiden? Snart bara retrobil med brumbrum.
Folk köper dem nog bara av gammal vana.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 12:52
av Verdi
Mickep skrev:
Hur många här säger Thaikhaaa(n) som Björn Nyland vill få det till?
Det är ju det korrekta så varför inte?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 16:47
av taliz
Verkar som alla reviews som poppar upp på youtube nu är från Skåne. Dvs Porsche hade internationell launch här.
Kul när man ser dem köra på samma fina vägar jag kör min M3P.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 16:50
av OfarligTesla
Alla reviews gör ju egentligen bara att “vill ha känslan” ökade, gillar den gröna färgen och tycker den förstärker designen mycket.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 16:57
av Zalman3
• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 17:00
av Verdi
Zalman3 skrev:
• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Jämförde Alrik verkligen fjädringskomforten med den nya fjädringen från Tesla?
"Bäst" är ett så subjektivt begrepp i det här sammanhanget. Det beror väl vad man ska ha bilen till?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 25 sep 2019 19:30
av Laban
Zalman3 skrev:
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Att Taycan inte skulle vara den mest prisvärda elbilen känns ganska givet. Det är nog heller inget potentiella köpare bryr sig om. Och hade Porsche haft endast körglädje som fokus för deras första elbil hade de kanske valt att elektrifiera en 911 istället. Taycan är en stor bil, fördelar och nackdelar följer därefter. Precis som med S vs 3 om vi ser till ex körglädje.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 sep 2019 12:17
av Zalman3
Taycan med 100kWh batteri borde ha längre räckvidd.
Tesla P100
100kWh batteri
0-100 km/h 2,6s
590km WLTP
EDIT:
Porsche själva säger att de kan som standard ladda i 50kW 400V. Extra utrustning krävs för att kunna ladda i 150kW 400v.
Med 800V kan de ladda i 270kW.
Laddhastighet:
50kW, 28 minuter ger 100km räckvidd
270kW, 5 minuter ger 100km räckvidd(motsvarar 1.200km/h)
Som referens, laddat Tesla 3 i 1.700km/h(1.057mph).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 okt 2019 14:42
av dd88
Henry Catchpole (lite av en husgud i bilkretsar) gör en efterlängtad review av Taycan Turbo S
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 12 okt 2019 10:33
av TeslaTissel
Ny lyfter Porsche till högre höjder - med Boeing!
Skrev detta med intressanta länkar/referenser i natt.
Hoppas ni gillar det!
Eller skall jag ta en separat tråd för nu ser förutsättningarna för flyg-bilar goda ut?
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 09:51
av Verdi
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 09:54
av NEO
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X?
Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.
Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:03
av Verdi
MDurante skrev:
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X?
Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.
Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten
Tyckte bara det var ironiskt...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:12
av Front242
Startpris 1 170 000kr
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:16
av kallekula
Front242 skrev:
Startpris 1 170 000kr
Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:17
av Credde
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:25
av NEO
Credde skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.
Mycket möjligt, tycker handtagens utformning gör bilen ganska gubbig gentemot hur den såg ut i designfasen med handtagen bredvid varandra och platta. Baken blev inte lika bred utan den ser ut som en panamera istället ...
Gubbil
Drömbil
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:29
av Verdi
kallekula skrev:
Front242 skrev:
Startpris 1 170 000kr
Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 okt 2019 10:37
av helix
I grundpriset på 1.170.000 får man det mindre batteriet som har en bruttokapacitet på 79,4kWh. WLTP räckvidd för denna är 407km med 19" aero hjul som är standard.
Ska man uppgradera till det större batteriet på 93,4kWh kostar det cirka 70.000kr extra och då får man WLTP 463km med 19" hjul.
Peak laddeffekt på det mindre batteriet är 225kW vs 270kW för det större.
Prestanda är samma för båda batterivarianterna:
0-100: 4.0 sek (med launch control)
250km/h toppfart
Lilla batteriet har effekt på 435hk och större 490hk. Att det är samma prestanda på båda batterierna förklara Porsche med att vikten på bilen ökar för större batteriet och gör att de får samma prestanda.
Är ganska mkt i utrustningsväg som försvunnit från standard jämfört med Turbon. Blir nog svårt att konfa en 4S för under 1,3 msek och inga problem att speca up sig till 1,5 och då närma sig Turbon.
Det blir bara larvigt att jämföra den här bilen med någon av Teslas alternativ. Det är en bil i ett helt annat segment för de som har andra prioriteringar och vill betala för den kvaliteten som Porsche levererar. En lyxig elektrisk sportbil helt enkelt.