mans71 skrev:OfarligTesla skrev:
Fast i det här fallet handlar det inte om att BMS räknat fel, utan Tesla valde av någon anledning att låsa bort delar av batteriet på redan sålda bilar vilket las ovanpå den vanliga degraderingen. Varför vet vi inte men det verkar ju ha att göra med bränderna som skedde (Tesla uttalade sig lite vagt om att de precis släppt uppdateringar som minskade risken för brand i samband med att de nerfade folks batterier). I stämningen i USA är det ju några som betalat för att låsa upp sin S60 till S75 som drabbats och efter begränsningen hamnat i princip på S60 nivån igen, Tesla har i det fallet tagit betalt för att låsa upp batteriet och sedan tagit tillbaka upplåsningen men behållt pengarna.
Nu får vi ju hoppas att det var en one-off och Tesla efter det löst de problemen som tvingade fram detta, men det är ju inte direkt betryggande att veta att det gjorts. Det har ju helt enkelt öppnat upp för möjligheten att min LR begränsas till SR+ nivån i nästa uppdatering.
Jag har funderat på en Model 3, nya roadstern och plaid model S men hindrar mig av samma orsak. Inte kul att köpa en produkt av ett bolag som när som helst kan försämra den utan kompensation. Med nya oprövade batterier finns risk för att det upprepas. Men är nog för få som tänker och agerar så för att få någon effekt på Tesla.
Jag tänker precis som du, ändå har jag en M3 jag ska hämta ut på tisdag.
Varför kan man då undra, jo för att det helt enkelt inte finns några alternativ, finns ju ingen bil för under 700k som jag ser det som funkar lika bra som en M3.
Visst kan jag köpa Skodan men nästa vecka ska jag bränna ner till norra Danmark en resa på runt 110mil.
I Skodan tar det ju bra mycket längre tid, det är dyrare och jäkligt mycket jobbigare.
Tesla har det lite för bra just nu eftersom det saknas riktiga alternativ, PS2 kanske skulle funka men dem verkar ha mer problem än Tesla och laddar ungefär lika långsamt från start som en nerfad Tesla.
Tänk om PS2 får batteriproblem och nerfar den?