Re: Audi e-tron
Postat: 27 nov 2018 18:36
Snyggt fångat!
Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?DayEagle skrev:Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
Nej, jag har ingen egen Tesla än... kör gärna så ofta jag får tillfälle. Brukar hyra på Perpetum i Göteborg för tjänsteresor och semestrar mm.HelectriC skrev:Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?DayEagle skrev:Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
iPace:arna var säkert på väg till Norge från fabriken i ÖsterrikeDayEagle skrev:Jag körde samma sträcka på Autobahn idag igen. Såg en transport full med e-tron igen plus två stycken transporter med Jaguar i-pace. Det riktigt dräller av dom här nere runt Nürnberg...
Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.frippan skrev:Lite siffror på e-tron GT
590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021
mati skrev:En triljon olika inställningar för precis allting och lite till. Lika rörigt som i E-Golfen, jag känner igen konceptet, men det här är en annan dimension. Inte så konstigt att han säger att det är lättare att hitta i Teslan. Där finns ju i jämförelse nästan ingenting att ställa in.
Ja det är nog mycket "to be confirmed" på de där siffrorna.mati skrev:Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.frippan skrev:Lite siffror på e-tron GT
590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
Det är inte helt tokigt om dom valt hårdare celler som tål effekt in/ut bättre. Då kan man ladda snabbare under en större del av batteriet. Tesla gillar ju idag att laddas mellan 10-60%? E-tron kanske har celler som ger mer far under ett större register. Audi eller i vart fall Porsche pratar ju om 350kW.mati skrev:Bara 90 kWh om 3 år?
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.HelectriC skrev:ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt okGeni87 skrev:Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV...HelectriC skrev:Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.Allt är ju relativt antar jag.
En sån här, fast vår var röd (rödorange, om man ska vara petig):
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Vart fyllde man på adblue då?Jerker skrev:Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Det var bättre förr!