Sida 36 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 27 nov 2018 18:36
av Mr S
Snyggt fångat!

Re: Audi e-tron

Postat: 27 nov 2018 20:17
av Geni87
Grymt! Härligt med elbilsnördar som rullar på autobahn och kan fotografera! ^^

Re: Audi e-tron

Postat: 27 nov 2018 21:06
av HelectriC
DayEagle skrev:
Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 08:14
av DayEagle
HelectriC skrev:
DayEagle skrev:
Jag såg en biltransporter full med e-tron idag på motorvägen mellan Würzburg och Nürnberg...
Du kör Tesla, men inte registrerad som Teslaägare? Eller är det inte din bil du sitter i?
Nej, jag har ingen egen Tesla än... kör gärna så ofta jag får tillfälle. Brukar hyra på Perpetum i Göteborg för tjänsteresor och semestrar mm.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 13:13
av DayEagle
Jag körde samma sträcka på Autobahn idag igen. Såg en transport full med e-tron igen plus två stycken transporter med Jaguar i-pace. Det riktigt dräller av dom här nere runt Nürnberg... ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 13:28
av HelectriC
DayEagle skrev:
Jag körde samma sträcka på Autobahn idag igen. Såg en transport full med e-tron igen plus två stycken transporter med Jaguar i-pace. Det riktigt dräller av dom här nere runt Nürnberg... ;)
iPace:arna var säkert på väg till Norge från fabriken i Österrike :D

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:16
av frippan
Hittade lite bilder på e-tron GT, ser sjysst ut tycker jag.BildBildBildBild

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:29
av Bjelke
Satan vad brutal!! :)
Helooooo säger jag bara :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:30
av Verdi
Är väl en Audi-brandad Taycan i princip?

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:32
av Tars
Ruskigt snygg!

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:37
av TeslaTissel
Björn Nyland!
Ger sig på Audi e-Trons infotainment system.
Utan instruktionsbok!

Interaktivt?
Påminner om hemska system som setts tidigare på franska bilar och ett par till.


Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 20:56
av mati
En triljon olika inställningar för precis allting och lite till. Lika rörigt som i E-Golfen, jag känner igen konceptet, men det här är en annan dimension. Inte så konstigt att han säger att det är lättare att hitta i Teslan. Där finns ju i jämförelse nästan ingenting att ställa in. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 21:11
av frippan
Lite siffror på e-tron GT

590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 21:19
av mati
frippan skrev:
Lite siffror på e-tron GT

590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021
Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 21:27
av TeslaTissel
mati skrev:
En triljon olika inställningar för precis allting och lite till. Lika rörigt som i E-Golfen, jag känner igen konceptet, men det här är en annan dimension. Inte så konstigt att han säger att det är lättare att hitta i Teslan. Där finns ju i jämförelse nästan ingenting att ställa in. :)

Ja man blir ju mörkrädd se sådana där system. :shock:

De är lika mörka innanför. Körde mycket franska fordon för några år sedan i jobbet.
Höll på att bli galen då det var för mycket hitta-på symboler och väldigt begränsade möjligheter ställa in något så enkelt som ljudsystemet. Vindruta fläkt och styrka hittade man där.
Värmen låg under symbolen för inställning av backspeglarnas värme etc! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 21:53
av Geni87
mati skrev:
frippan skrev:
Lite siffror på e-tron GT

590 hästkrafter (2 motorer, en fram och en bak)
0-60 mph 3,5 sekunder
400km räckvidd
90 kWh batteri
800V batteri
Laddning till 80% på 20 minuter
leverans tidigast 2021
Bara 90 kWh om 3 år? Mindre än vad e-tron 55 quattro får idag? Och samma räckvidd? Den här bilen borde komma längre med tanke på dess form. Vi får se hur siffrorna står sig.
Ja det är nog mycket "to be confirmed" på de där siffrorna. :) E-tron 55 quattro utnyttjar ju dock hela golvet för battericeller medans Porsches batteri har hålrum där passagerarnas fötter i baksätet hamnar för att kunna bygga en riktigt låg bil (med ok takhöjd i baksätet). Dessutom är batteriet effektoptimerat snarare än energioptimerat. Spännande hur som helst. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 22:03
av HelectriC
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2018 22:40
av Geni87
HelectriC skrev:
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV... :) Allt är ju relativt antar jag.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 08:44
av HelectriC
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV... :) Allt är ju relativt antar jag.
ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt ok :D

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 08:53
av Geni87
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV... :) Allt är ju relativt antar jag.
ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt ok :D

Verkligen. :) Vore intressant att se om de istället har optimerat mot att behålla acceleration vid högre varvtal. Det vore ju inte omöjligt med tanke på att bilen är Tysk. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 09:10
av Henrik Torphammar
mati skrev:
Bara 90 kWh om 3 år?
Det är inte helt tokigt om dom valt hårdare celler som tål effekt in/ut bättre. Då kan man ladda snabbare under en större del av batteriet. Tesla gillar ju idag att laddas mellan 10-60%? E-tron kanske har celler som ger mer far under ett större register. Audi eller i vart fall Porsche pratar ju om 350kW.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 09:21
av Jerker
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV... :) Allt är ju relativt antar jag.
ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt ok :D
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)

En sån här, fast vår var röd (rödorange, om man ska vara petig):
opel-rekord-d-dieseljpg.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 11:06
av Legato
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Sjuuuukt cool! En sån vill jag ha. Mycket mer habegär än den där Q3 lookalike de försöker kränga nu med medioker acceleration och tråkig design. Hoppas GT behåller så mycket som möjligt av designen, kanske lite mindre grilleri dock.
Det är lustigt ändå att 0-100 km/h på 5,5 sekunder kan anses vara medioker acceleration för en stor SUV... :) Allt är ju relativt antar jag.
ja, man ändrar referensnivå ganska snabbt. Innan min första Tesla hade jag en Volvo XC70 och den gjorde väl 0-100 på ca 10sek och jag tyckte den var helt ok :D
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)

En sån här, fast vår var röd (rödorange, om man ska vara petig):
opel-rekord-d-dieseljpg.jpg
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bak ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 11:14
av Jerker
Legato skrev:
Jerker skrev:
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bak ;)
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.

Det var bättre förr! :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2018 11:18
av Geni87
Jerker skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bak ;)
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.

Det var bättre förr! :lol:
Vart fyllde man på adblue då? :lol: