Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Lufttransport med taxi-drönare bör vara med i en nära framtid. Knappa in i en app och minuterna senare landar det en drönare, det vore nåt. Tror inte vägtrafik kommer vara lika vanligt om 30år. Frågan är om TSLA hänger med på det tåget.
Hushålls och humanoida arbetsrobotar likaså kommer öka exponentiellt i antal över närmaste 30åren. Där måste TSLA in i matchen och då kan värderingen vara extremt låg just nu
Hushålls och humanoida arbetsrobotar likaså kommer öka exponentiellt i antal över närmaste 30åren. Där måste TSLA in i matchen och då kan värderingen vara extremt låg just nu
Re: Aktien TSLA
Skulle du verkligen hyra ut din Tesla för $2 per 10 miles inklusive elkostnad? Jag kan hyra den av dig, den behöver inte ens kunna köra själv. När kan jag hämta den?Jordad skrev:Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är
Folk på det här forumet som oftast har råd att äga en dyr Tesla är nog inte de första som kommer utnyttja robotaxis. Jag skulle däremot kunna tänka mig att låna ut bilen som robotaxi till kunder som har högt betyg. Men det lär nog inte bli varken möjligt eller tillåtet med robotaxis i Sverige närmaste åren så det är en ickefråga.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Folk på det här forumet som oftast har råd att äga en dyr Tesla är nog inte de första som kommer utnyttja robotaxis. Jag skulle däremot kunna tänka mig att låna ut bilen som robotaxi till kunder som har högt betyg. Men det lär nog inte bli varken möjligt eller tillåtet med robotaxis i Sverige närmaste åren så det är en ickefråga.Maw skrev:Ja, jag tror inte alls på Robotaxi som ersättning för privata bilar, varken privatägda Robotaxis eller företagsägda. Jag vill ha mina egna bilar som jag vet var de är och kan slänga vad jag vill i. Jag vill inte heller låna ut mina bilar till någon okänd.
Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är Robotaxis som gäller från nästa år eftersom det, enligt honom, kommer vara så mycket billigare samtidigt som Tesla kommer tjäna många gånger mer på dem än på nuvarande bilar. Främst tror jag att han menade att det handlar om bättre utnyttjandegrad men bilen är väl ganska sliten efter 30 - 40000 mil även om man lyckas köra den sträckan på ett par år, speciellt om det är tiotusentals olika användare så jag förstår inte hur han tänker.
Edit: förtydligande..
Robotaxis kommer ta över en stor del av person och varutransporter världen över pga kostnad och tillgänglighet. Frågan är bara hur snabbt och var det kommer ske först.
Ps. Tesla siktar på att bilarna ska hålla mycket längre än 40t mil. Inredningen i bilen kommer bli sliten och bytas ut på samma sätt som i buss/tåg och det kommer krävas samma service men det är 0,0002% av problemet med att fram robotaxis. Det kommer garanterat finnas dyrare robotaxis med som alltid är kliniskt nystädade med sköna vilstolar, champagne och annat för de som har råd.
Det är ineffektivt. Robotaxi kan inte konkurrera med buss och tunnelbana pga köproblematik och kostnad. 11 spänn milen är en utopi. Det hoppas jag alla förstår. Kostar bilen 600 tusen och elen kostar 3:-/mil och däck 50 öre/mil så måste bilen hålla i 80 tusen mil utan att minsta lilla grej går sönder eller behöver rengöras...
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev "kunder med HÖGT betyg". Tror du missade den raden Maw.Maw skrev:Skulle du verkligen hyra ut din Tesla för $2 per 10 miles inklusive elkostnad? Jag kan hyra den av dig, den behöver inte ens kunna köra själv. När kan jag hämta den?Jordad skrev:Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är
Folk på det här forumet som oftast har råd att äga en dyr Tesla är nog inte de första som kommer utnyttja robotaxis. Jag skulle däremot kunna tänka mig att låna ut bilen som robotaxi till kunder som har högt betyg. Men det lär nog inte bli varken möjligt eller tillåtet med robotaxis i Sverige närmaste åren så det är en ickefråga.

Re: Aktien TSLA
Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Ajdå, jag visste väl att det fanns en hakeLarofo skrev:Jordad skrev "kunder med HÖGT betyg". Tror du missade den raden Maw.Maw skrev:Skulle du verkligen hyra ut din Tesla för $2 per 10 miles inklusive elkostnad? Jag kan hyra den av dig, den behöver inte ens kunna köra själv. När kan jag hämta den?Jordad skrev:Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är
Folk på det här forumet som oftast har råd att äga en dyr Tesla är nog inte de första som kommer utnyttja robotaxis. Jag skulle däremot kunna tänka mig att låna ut bilen som robotaxi till kunder som har högt betyg. Men det lär nog inte bli varken möjligt eller tillåtet med robotaxis i Sverige närmaste åren så det är en ickefråga.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Elon snarast snackade ner aktiekursen igår.
Intressanta saker som 4680 batterier nämndes i förbigående, medans FSD och robotar pratades mera om.
Och att 25.000 dollar bilen inte prioriteras.
Inget som gav anledning till kursraket.
Varför håller Elon ner aktiekursen?
Intressanta saker som 4680 batterier nämndes i förbigående, medans FSD och robotar pratades mera om.
Och att 25.000 dollar bilen inte prioriteras.
Inget som gav anledning till kursraket.
Varför håller Elon ner aktiekursen?
Re: Aktien TSLA
Jag tror han pratade om det som han tänkte på och delvid det han fick frågor om.Peter Andersson skrev:Elon snarast snackade ner aktiekursen igår.
Intressanta saker som 4680 batterier nämndes i förbigående, medans FSD och robotar pratades mera om.
Och att 25.000 dollar bilen inte prioriteras.
Inget som gav anledning till kursraket.
Varför håller Elon ner aktiekursen?
4860 verkar inte påverka så mycket närmaste året eftersom produkterna som är beroende av dem ändå skjuts fram minst ett år till. En förutsättning för att 4860 ska påverka Teslas finanser är också att de blir billigare att tillverka än 2170 och det kanske inte har uppnåtts ännu. Är det här första gången som Tesla tillverkar batterier själva utan Panasonic i stor skala? Kanske är det inte så lätt och billigt som de hoppats?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Maw skrev:Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Re: Aktien TSLA
Jag håller med om det, även om det hade varit tekniskt möjligt (vilket jag inte tror att det blir det här decenniet) så tror jag inte att det finns den typen av efterfrågan som Elon förutsätter. Varken här eller i USA.MWall skrev:Maw skrev:Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.MWall skrev:Maw skrev:Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Angående osmart resande.Fredrik j skrev:Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.MWall skrev:Maw skrev:Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Vet att anställdas på Samhall inte hade samordnade resor. Så det kom väldigt många taxibilar till Samhall varje morgon.
Med en åkande i varje taxi.
Vet en blind person som åker ut till sin sommarstuga på landet med färdtjänst.
Resan påbörjas från hemmet i en taxi till busstationen.
Personen tar bussen till grannkommunen.
Kliver av bussen och kliver in i SAMMA taxi som han påbörjade resan med.
Att åka med taxin hela vägen är tydligen omöjligt!
Re: Aktien TSLA
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Re: Aktien TSLA
Vem förutsätter det?Fredrik j skrev:Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Dessutom är topparna inte så höga som man kan tro. Rusningstrafik handlar mer om att trafik rör sig åt samma håll vid vissa sträckor än att det är överdrivet fler resor. Den stora svackan är på natten och det passar väl bra och ladda och städa robotaxis då.
Re: Aktien TSLA
Precis så är det.Fredrik j skrev:Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.MWall skrev:Maw skrev:Här är en transkribering av Earnings call
https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript
Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Claes Tingvall, höll en föreläsning för oss på Trafikverket våren 2016. Han hävdade då att inom ett år skulle man kunna beställa en förarlös taxi i Sverige. Och orsaken till det var att enligt honom står bilar i snitt parkerade 99 % av tiden, så därför behöver inte alla en egen bil. En av mina kollegor konstaterade att problemet är inte att bilarna står stilla 99 % av tiden utan bilparken är dimensionerad för värsta fallet, dvs när det t ex regnar eller snöar så vill de flesta inte gå, cykla eller vänta på bussen i kylan så då tar man sin egen bil. Om man ska beställa en robotaxi då så kommer det helt enkelt inte att finnas tillräckligt många.
Det finns ett annat problem med elektriska robotaxis, och det är att de behöver laddas under stor del av dygnet. Dvs, stå stilla. Ska de snabbladdas så ökar naturligtvis kostnaden per mil. Robotaxis låter som en av Elons många ingenjörsdrömmar.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Aktien TSLA
Hur många robottaxis bedömmer du skulle behöva cirkulera i statskärnorna för att du ska nå inom minuter tillgänglighet?Jordad skrev:Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med.
Jag tolkade det här tolkade jag som att man skulle använda bilarna 4-5 gånger mer när dom blir autonoma:Jordad skrev:Vem förutsätter det?Fredrik j skrev:Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility
Re: Aktien TSLA
Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Re: Aktien TSLA
Bilar står 99% parkerade med en massa grejor i.
Gör experimentet med att tömma din bil fullständigt så fort du parkerar den. Nu har det blivit lite bättre men när vi hade små barn var det påsvis med prylar.
Gör experimentet med att tömma din bil fullständigt så fort du parkerar den. Nu har det blivit lite bättre men när vi hade små barn var det påsvis med prylar.
Re: Aktien TSLA
Du har helt rätt.spacecoin skrev:Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Jag kan dock fortfarande tänka mig att hyra Jordads Tesla för taxan $2 per 10 miles inkl allt. Det gör inget om den inte har fullt fungerande L5 ännu, jag kan styra själv tills vidare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Tänk bara hur förbannade vissa är när taxi tar upp platser vidd laddarna. Hur blir det då med robotaxi. undrar hur länge innan basebollträn kommer fram.
Re: Aktien TSLA
Kanske är det någon som bara skulle vilja ha hans Tesla stå parkerad hemma hos sig på nätterna? Om man skulle behöva en bil så har man den ju där. Kör man inget så kostar den ju inget att hyra då?Maw skrev:Du har helt rätt.spacecoin skrev:Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Jag kan dock fortfarande tänka mig att hyra Jordads Tesla för taxan $2 per 10 miles inkl allt. Det gör inget om den inte har fullt fungerande L5 ännu, jag kan styra själv tills vidare.
Re: Aktien TSLA
Elon gjorde ju jämförelsen med just kollektivtrafik. Enligt honom skulle Robotaxis bli billigare än subventionerade bussar och tunnelbanor, därav taxan $2 per 10 miles. Hur det ska gå ihop sig kan jag inte förstå och antagligen har Elon inte ens tänkt på den lilla detaljen. Han bara förutsätter att Tesla ska tjäna flera gånger mer på detta än på bilförsäljning och att alla kommer använda det eftersom han tror att det kommer att vara billigare än kollektivtrafik. $2 per 10 miles är väl t o m billigare än att hyra en elsparkcykel och åka motsvarande sträcka? Uppenbarligen så har Elon inte alls tänkt igenom ekonomiska fundamenta av det här. Jag förmodar att du inte heller har gjort det Jordad, eller kan du visa en liten kalkyl där Elons siffror går ihop?Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Jag tycker att det är väldigt synd att Elon svävar ut i sånt här med Tesla istället för att fokusera på det som Tesla gör jättebra, utveckla och producera bilar. Det är nog dags att Tesla hittar en ny kapten till skutan...

Elon kunde istället skapa ett nytt start up som håller på med humanoida robotar, robotaxis, värmepumpar till hus och uthyrning av Dojo och investera en liten del av sin förmögenhet på det. Han skulle kunna kalla det nya företaget Optimus..

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
För tunnlar berörs ju aldrig av köbildning. Eller hur var det nu?Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.

Hur många ska cirkulera tomma för att du ska få en bil inom några minuter oavsett tid på dagen?
Re: Aktien TSLA
spacecoin skrev:Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Jo jag vet. Men vi kör lite suspension of disbelief for the sake of argument.

-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Elon lyckades med att prata ner kursen
895,37 USD −42,04 (4,48 %)i dag
27 jan. 09:46 GMT−5 • Ansvarsfriskrivning
895,37 USD −42,04 (4,48 %)i dag
27 jan. 09:46 GMT−5 • Ansvarsfriskrivning