En märklig kommentar var hur mycket man kan producera, exklusive Berlin och Texas redan i år.
He said Tesla's volume growth would comfortably exceed 50% from last year, meaning that Tesla expects to deliver more than 1.4 million vehicles this year.
Tesla said the goal would be achievable even with current factories at Fremont, California, and Shanghai.
Fast det är väl inte jättekonstigt? Ca 800k bilar i Shanghai och 600k bilar i Freemont skulle väl inte vara omöjligt OM allt fungerar som det ska med komponenter, logistik, försäljning osv.
Fabrikerna i Texas och Berlin är nu i den fas där Shanghai var för två år sedan så de kommer nog inte producera jättestora volymer i år, frågan är om de kan rampa upp lika snabbt som Shanghai gjorde eller om det rent av kan gå snabbare.
Jag försökte igår att googla fram vad Shanghai producerade under 2020 men kunde inte få fram det, är det någon som vet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.
Inga nya fordon till marknaden i år iaf.
Så ingen Roadster, Semi, Model 2 eller Cybertruck? Och så säger en del att Teslas konkurrenter bara lovar och lovar men aldrig levererar.
På earnings call sa de att CT, Roadster, Optimus och Semi förhoppningsvis kan börja produceras 2023. De sa även att någon 25k bil inte är under utveckling.
En 25k bil var enligt Tesla "fel fråga". De skulle istället ta betydligt mer betalt för bilarna när FSD är färdigt senare i år och de kan börja deploya robotaxis. Alla kommer vilja åka robotaxis edtersom den enligt Tesla kommer bli mycket billigare än att åka buss. Han nämnde en kostnad på $2 för 10 miles resa så ca 10 kr per mil.
Så istället för att köpa egna bilar ska vi alla åka snorbilliga robotaxis och Tesla ska tjäna pengar på detta i en helt annan skala, enligt Elon kommer FSD/robotaxis vara den mest vinstskapande produkten i världshistorien.
Det Tesla kommer tjäna ännu mer pengar på är dock Oprimus (teslabot) som ska bli färdig under det här året. Den kommer de tjäna ännu mer pengar på än på FSD. Use Caset de kunde komma på för Optimus var att den ska flytta runt saker på Teslas Gigafactories. Lite konstigt eftersom jag trodde att det redan fanns robotar som flyttar runt saker på fabriker, men det kanske går att tjäna mycket mer pengar om det är en Optimus som gör det.
Jag fick lite popcornsmaskinkänsla av earningscall. De ska sälja massor av bilar till mycket högre pris tack vare FSD. Ska tjäna massor av pengar på mjukvara. Ska tjäna massor av pengar på att bli ett robotföretag. De skjuter CT, Semi, R2, 25k på framtiden. Och de ska revolutionera uppvärmningen av hus genom att bygga värmepumpar.....
10 kr milen för en resa med en robotaxi? Sa de verkligen det? Då skulle man ju behöva låna ut sin bil som robotaxi i drygt 7700 mil för att ens få igen dagens kostnad för FSD. Svårt att se att man skulle kunna ta ännu mer för FSD om det är den prisnivån de tänker sig på resorna.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kostar bussen 10kr/mil? Åker man buss har man väl oftast någon form av periodkort som man sen kan åka hur mycket som helst på. Sen är ju inte sträckan någon bra debiteringsgrund i en stad. Där betalar man ju minst lika mycket för den tid man ockuperar fordonet.
Jag har alltid sett robottaxi som en ersättning för en andrabil i vissa familjekonstallationer. Eller något man kan skicka och hämta tonårsungarna på fredag kväll när man sitter där med sitt vinglas. Att man skulle sälja bilen och åka robottaxi ser jag som långsökt. Lika långsökt som att vi skulle tjäna pengar på att åka runt i varandras bilar. Särskilt om Tesla samtidigt ska tjäna mest pengar.
Kliv ur bubblan? Privatägd robotaxi är inte något som kommer att finnas på riktigt eftersom det dels är en skitdålig idé och dels kommer inte vara lagligt över den närmaste 15-20-årsperioden och inte tekniskt möjligt på minst 10 år.
Teslabot kommenterar jag inte ens för att det är så urbotat korkat.
Frågan är om man ska sälja Tesla om man inte tror på FSD som L5 eller Teslabot före 2030, eller om det finns tillräckligt med fart i aktien som biltillverkare utan de fantasierna.
Kliv ur bubblan? Privatägd robotaxi är inte något som kommer att finnas på riktigt eftersom det dels är en skitdålig idé och dels kommer inte vara lagligt över den närmaste 15-20-årsperioden och inte tekniskt möjligt på minst 10 år.
Teslabot kommenterar jag inte ens.
Frågan är om man ska sälja Tesla om man inte tror på FSD som L5 eller Teslabot, eller om det finns tillräckligt med fart i aktien som biltillverkare utan de fantasierna.
Tror Maw raljerade lite.
Robotaxi är en svindålig idé i Europa åtminstone även om det mot all förmodan skulle bli tekniskt och lagligt möjligt. Jag tänker på trängseln såklart. Och det låga priset täcker inte slitage och reparationer på långa vägar.
Frågan är om man ska sälja Tesla om man inte tror på FSD som L5 eller Teslabot, eller om det finns tillräckligt med fart i aktien som biltillverkare utan de fantasierna.
Tror Maw raljerade lite.
Robotaxi är en svindålig idé i Europa åtminstone även om det mot all förmodan skulle bli tekniskt och lagligt möjligt. Jag tänker på trängseln såklart. Och det låga priset täcker inte slitage och reparationer på långa vägar.
Plus att vill man i en stad ha samma responstid som man har på en buss i linjetrafik behövs det ju tusentals robottaxis som snurrar runt i stadskärnan redo för kunder. Städer bygger bort bilar oavsett drivmedel.
Tesla offers insurance using real-time driving behavior. This is currently available to all Model S, Model 3, Model X and Model Y owners in Arizona, Illinois, Ohio and Texas. Visit the Tesla Insurance page to see if you qualify.
Man pratade om hur lysande
Tesla Insurance Real-Time Driving Behavior är.
Kunden får hela tiden betyg på sin körning och tips på hur hen blir en säkrare förare.
Det medför mindre olyckor och därmed lägre premier.
Fast det är väl inte jättekonstigt? Ca 800k bilar i Shanghai och 600k bilar i Freemont skulle väl inte vara omöjligt OM allt fungerar som det ska med komponenter, logistik, försäljning osv.
Fabrikerna i Texas och Berlin är nu i den fas där Shanghai var för två år sedan så de kommer nog inte producera jättestora volymer i år, frågan är om de kan rampa upp lika snabbt som Shanghai gjorde eller om det rent av kan gå snabbare.
Jag försökte igår att googla fram vad Shanghai producerade under 2020 men kunde inte få fram det, är det någon som vet?
Skulle Berlin och Austin rampa lika snabbt som Shanghai så producerar dom c:a 150k bilar vardera under 2022.
Under förutsättning att Shanghai och Fremont tillsammans producerar 1.4M bilar så ger detta en total produktion på c:a 1.7M för 2022.
Detta motsvarar en ökning med 83% jämfört med 2021, vilket är nästan exakt vad produktionen ökade med från 2020 till 2021, så jag bedömer det som fullt realistiskt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tesla offers insurance using real-time driving behavior. This is currently available to all Model S, Model 3, Model X and Model Y owners in Arizona, Illinois, Ohio and Texas. Visit the Tesla Insurance page to see if you qualify.
Kunden får hela tiden betyg på sin körning och tips på hur hen blir en säkrare förare.
Man säger väl inget annat heller. Står väl inte på ett Earnings Call och säger att vår TIRTDB (Tesla Insurance Real-Time Driving Behavior) inte funkar. Jag är fortfarande skeptisk till hur det kan bli en sedelpress. Blir intressant att följa när första klagomålen kommer in på folk som inte tycker att deras betyg skulle ha minskat etc.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Man säger väl inget annat heller. Står väl inte på ett Earnings Call och säger att vår TIRTDB (Tesla Insurance Real-Time Driving Behavior) inte funkar. Jag är fortfarande skeptisk till hur det kan bli en sedelpress. Blir intressant att följa när första klagomålen kommer in på folk som inte tycker att deras betyg skulle ha ökat etc.
Läste på ett forum över att hen fick låga poäng.
Det visade sig att det var nätverkskopplingen som strulade.
En 4G-puck löste problemet.
Minst 50% tillväxt under 2022 med ENDAST Fremont och Shanghai. Så 1.4 miljoner fordon och sedan är fordon från Texas(100-200.000?) och Berlin(100-200.000?) bara en bonus.
Tror Maw raljerade lite.
Ja, jag tror inte alls på Robotaxi som ersättning för privata bilar, varken privatägda Robotaxis eller företagsägda. Jag vill ha mina egna bilar som jag vet var de är och kan slänga vad jag vill i. Jag vill inte heller låna ut mina bilar till någon okänd.
Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är Robotaxis som gäller från nästa år eftersom det, enligt honom, kommer vara så mycket billigare samtidigt som Tesla kommer tjäna många gånger mer på dem än på nuvarande bilar. Främst tror jag att han menade att det handlar om bättre utnyttjandegrad men bilen är väl ganska sliten efter 30 - 40000 mil även om man lyckas köra den sträckan på ett par år, speciellt om det är tiotusentals olika användare så jag förstår inte hur han tänker.
Edit: förtydligande..
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Minst 50% tillväxt under 2022 med ENDAST Fremont och Shanghai. Så 1.4 miljoner fordon och sedan är fordon från Texas(100-200.000?) och Berlin(100-200.000?) bara en bonus.
Nja, de sa väl inte minst 50% på enbart Freemont och Shangahi utan att de troligtvis skulle kunna klara 50 % tillväxt på dem. För att komma väl över 50 % så behöver de Berlin och Austin också.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Baserat på tidigare kurvor och under förutsättning att ytterligare en fabrik öppnas under perioden (Indien?) så ser min prognos för produktion tom 2026 ut som följer:
År Antal
2022 1761603
2023 2872788
2024 4337947
2025 5968006
2026 8031832
Minns var ni läste det först!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
10 kr milen för en resa med en robotaxi? Sa de verkligen det? Då skulle man ju behöva låna ut sin bil som robotaxi i drygt 7700 mil för att ens få igen dagens kostnad för FSD. Svårt att se att man skulle kunna ta ännu mer för FSD om det är den prisnivån de tänker sig på resorna.
Nej, 10 kr per mil var min översättning/tolkning. De sa $2 per 10 miles.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Precis. 10 miles är 1,6 mil och $2 är 18,7 SEK => 11,7 SEK/mil.
Precis. 10 miles är 1,6 mil och $2 är 18,7 SEK => 11,7 SEK/mil.
Jag tror och hoppas på en växelkurs på 8 kr per dollar innan Robotaxis kommit hit. Då blir det 10 kr per mil
VW ID.7 GTX Tourer -25
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Min gissning är att det är inga fördelar med 4680 förutom för Tesla (cost-savings).
Precis så. Är det samma batteri-kemi så kommer ju inget magiskt hända för slutkunden bara för att man tillverkar en större cell.
Jag tror att de som väntar på 4680 riskerar bli besvikna. Och ärligt talat, hur många är det egentligen som väntar? Tesla säljer varenda bil de kan tillverka så de har inget problem med efterfrågan. Alls.
Och bara för att man läser på det här forumet och i FB-grupper om folk som väntar så bör man vara medveten om att det mestadels är Tesla-fans som hänger där och ens känner till vad 4680 är. Det är inget som kommuniceras av Tesla. Att Elon håller på hausar det är ju inget som gemene man ser och han hausar ju det mesta som Tesla håller på med (FSD, Robotaxi, Teslabot, ”världens bästa lackverkstad”, osv).
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Vad kommer en hastig inbromsning kosta tro?
Ja, och hur kommer det kännas när alla misstag och allt annat du gör rapporteras till storebror?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ja, jag tror inte alls på Robotaxi som ersättning för privata bilar, varken privatägda Robotaxis eller företagsägda. Jag vill ha mina egna bilar som jag vet var de är och kan slänga vad jag vill i. Jag vill inte heller låna ut mina bilar till någon okänd.
Elon Musk verkar dock helt övertygad om att det är Robotaxis som gäller från nästa år eftersom det, enligt honom, kommer vara så mycket billigare samtidigt som Tesla kommer tjäna många gånger mer på dem än på nuvarande bilar. Främst tror jag att han menade att det handlar om bättre utnyttjandegrad men bilen är väl ganska sliten efter 30 - 40000 mil även om man lyckas köra den sträckan på ett par år, speciellt om det är tiotusentals olika användare så jag förstår inte hur han tänker.
Edit: förtydligande..
Folk på det här forumet som oftast har råd att äga en dyr Tesla är nog inte de första som kommer utnyttja robotaxis. Jag skulle däremot kunna tänka mig att låna ut bilen som robotaxi till kunder som har högt betyg. Men det lär nog inte bli varken möjligt eller tillåtet med robotaxis i Sverige närmaste åren så det är en ickefråga.
Robotaxis kommer ta över en stor del av person och varutransporter världen över pga kostnad och tillgänglighet. Frågan är bara hur snabbt och var det kommer ske först.
Ps. Tesla siktar på att bilarna ska hålla mycket längre än 40t mil. Inredningen i bilen kommer bli sliten och bytas ut på samma sätt som i buss/tåg och det kommer krävas samma service men det är 0,0002% av problemet med att fram robotaxis. Det kommer garanterat finnas dyrare robotaxis med som alltid är kliniskt nystädade med sköna vilstolar, champagne och annat för de som har råd.
Vad kommer en hastig inbromsning kosta tro?
Ja, och hur kommer det kännas när alla misstag och allt annat du gör rapporteras till storebror?
Rapporten till "storebror" skulle jag inte vara så bekymrad om. Jag skulle vara mer bekymrad över att inte ha koll på "prislistan". Om en hastig inbromsning undviker en olycka, kommer premien gå upp? Kommer någon sitta och granska situationer som kameran fångat? Var kan man överklaga eller är det bara att byta bolag om Tesla enväldigt bestämmer att du kör riskfullt?