Sida 347 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 07:44
av Peter Andersson
Jättekonstigt att man inte pratade mera om 4680.
Det står ju i releasen om att Berlin börjar med 2170.
Men inte att Texas börjar med 4680.
Och Elon sa inget om räckvidd eller laddhastighet för 4680.

Kommer man kunna köpa en Texas MY 4680 på 100kWh
som är låst till 80kWh, men går att låsa upp för en extra peng?
Och kommer den ladda i 250kW, men går att låsa upp till 324kW?

Låt Sandy Munro titta på en Texas byggd MY, så man får mera info när Elon inte säger nåt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:06
av flamman
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:14
av Peter Andersson
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.
Exempelvis så pratas det om att Audi Q4 får ett 100kWh batteri.
Audi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.

Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.html

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:16
av Melon Must
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Exakt så. Jag tror att skillnaden på att äga en sådan bil blir minimal, möjligen mer strul pga barnsjukdomar. Billigare för Tesla att bygga så mer marginal per bil.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:19
av Peter Andersson

Drew Baglino, SVP of Powertrain for Tesla, said that “4680 cells are not a constraint to our 2022 volume plans.” He added that he expects the first vehicles equipping the 4680 cells to be delivered by the end of Q1 2022.
Har Tesla gott om 4680 batterier?

Dessutom vill man ju veta, har man uppnått alla de fördelar som man lovade på batteridagen med de 4680 batterier man nu levererar i mars?
Och vilka volymer förväntas man uppnå under 2022?

Förstår att yeilden och därmed produktionskostnaden hela tiden förbättras.
Vilket värde på dollar/kWh ligger man på nu?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:26
av dd88
Beror ju på vad deras planer är, lösryckt ur sitt sammanhang så kan ju planen vara att leverera 100 bilar.

Så vad är planen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:28
av flamman
Peter Andersson skrev:
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.
Exempelvis så pratas det om att Audi Q4 får ett 100kWh batteri.
Audi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.

Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.html
100 kWh för att nå 600km räckvidd med en liten q4 låter mest dyrt för slutkund eller kommer ge låg marginal till Audi om de prisar den lågt. Model Y har ju numera 565km räckvidd (med 19” däck och inte riktig WLTP-räckvidd men det förstår inte gemene slutkund skillnaden på) med ett batteri runt 80 kWh.
Sen är det också skillnad på vad som finns att köpa nu och det som det pratas om att lanseras framöver…

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:29
av Peter Andersson
dd88 skrev:
Beror ju på vad deras planer är, lösryckt ur sitt sammanhang så kan ju planen vara att leverera 100 bilar.

Så vad är planen?
Om alla Texas MY bilar har 4680 batterier, då måste ju produktionen rampas upp snabbt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:42
av bjornnilsson
Har sett en del info kring 4680 och samarbete med Panasonic på något investerarforum för ett tag sedan. Nu börjar det dyka upp mer detaljer:

Panasonic will invest $705 million to launch Tesla 4680 battery production in 2023

https://www.teslarati.com/panasonic-tes ... nvestment/

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:47
av Peter Andersson

Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd.
Elon har ju hypat 4680 batterier till skyarna.
Vore ju ur en marknadsföringssynpunkt märkligt att börja leverera bilar med 4680 batterier, om de inte på något sätt är bättre än 2170.

Om så verkligen är fallet skulle jag i stället sätta in dom till en början i Powerwall, där ingen bryr sig.
Och när man verkligen fått upp produktionen och egenskaperna.
Slå på stora trumman om 4680 batterier.

För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 08:53
av FinaFisken
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Bra skrivet!
Jag tror inte Tesla kommer berätta för kunden vilken dimension på battericellen hen får. Om 4680 har bättre prestanda så tror jag de kommer att mjukvarubegränsa de bilarna om de samtidigt säljer 2170 för att undvika att kunderna ratar 2170-bilar. Så kanske ser vi bättre siffror först när även alla model 3-linor har fått 4680.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:02
av Peter Andersson
FinaFisken skrev:
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Bra skrivet!
Jag tror inte Tesla kommer berätta för kunden vilken dimension på battericellen hen får. Om 4680 har bättre prestanda så tror jag de kommer att mjukvarubegränsa de bilarna om de samtidigt säljer 2170 för att undvika att kunderna ratar 2170-bilar. Så kanske ser vi bättre siffror först när även alla model 3-linor har fått 4680.
Det tror inte jag.
Elon är en mästare på marknadsföring. Varför skulle han inte utnyttja den hype han redan byggt upp om 4680?

Elon sa dessutom igår att LFP batterier inte kommer i 4680 utförande.

Så 4680 används för topp prestanda.
Och inte i lågprissegmentet.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:11
av Credde
Hur går det med Cybertruck, Roadstern och Model 2 (eller vad den ska heta). Några uppdateringar från Elon (stod ju enbart "under development" i presentationen) eller pratade han om sin robot och FSD istället?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:22
av dd88
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:24
av MWall
dd88 skrev:
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.

Så ingen Roadster, Semi, Model 2 eller Cybertruck? Och så säger en del att Teslas konkurrenter bara lovar och lovar men aldrig levererar. ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:28
av Zalman3
Credde skrev:
Hur går det med Cybertruck, Roadstern och Model 2 (eller vad den ska heta). Några uppdateringar från Elon (stod ju enbart "under development" i presentationen) eller pratade han om sin robot och FSD istället?
Inga nya modeller i år. Tesla har tydligen fullt upp med att rampa upp Texas och Berlinfabriken.

Med det sagt, varför pratas det om att öka V3 laddarna till 324kW nu?
Cybertrucken som säkert kan ladda snabbt kommer ju inte i år.

Kan vara så att Texas MY med 4680 batterier dels kommer i 800V version, dels kan ladda i 324 kW.

Problemet är att om man inte ökar spänningen, då blir det extrema strömmar istället.
Och man får inte max fart på USA och Europas 800V och 350kW laddare.

Kan också vara så att Texas MY får CCS, istället för Tesla kontakten, och att alla USA laddare för 2 sladdar som många laddare i Sverige har.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:30
av Fredrik j
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:35
av spacecoin
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Min gissning är att det är inga fördelar med 4680 förutom för Tesla (cost-savings).

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:41
av dstr
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:43
av Fredrik j
dstr skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.
Varför går så många och väntar på att få köpa en bil med 4680-batteri då?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:44
av Zalman3
Anyway, it appears that things move forward and that Panasonic will launch the product in 2023, while Tesla is expected to start series production this year.

The article points out that the larger 4680-type cylindrical cells will have about five times higher capacity and about 15% higher energy density.
Combined with other improvements (structural battery pack), the new EVs might have a substantially higher range or alternatively the same range with lower cost/weight.
A simple 15% increase in battery capacity in the case of 405 miles (652 km) EPA for the Tesla Model S would be roughly 466 miles (750 km).
https://insideevs.com/news/562813/panas ... 4680-2023/

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:45
av Zalman3
dstr skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.
Tror inga befintliga bilar kommer kunna ladda i 324 kW.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:47
av Maw
MWall skrev:
dd88 skrev:
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.

Så ingen Roadster, Semi, Model 2 eller Cybertruck? Och så säger en del att Teslas konkurrenter bara lovar och lovar men aldrig levererar. ;)
På earnings call sa de att CT, Roadster, Optimus och Semi förhoppningsvis kan börja produceras 2023. De sa även att någon 25k bil inte är under utveckling.

En 25k bil var enligt Tesla "fel fråga". De skulle istället ta betydligt mer betalt för bilarna när FSD är färdigt senare i år och de kan börja deploya robotaxis. Alla kommer vilja åka robotaxis edtersom den enligt Tesla kommer bli mycket billigare än att åka buss. Han nämnde en kostnad på $2 för 10 miles resa så ca 10 kr per mil.

Så istället för att köpa egna bilar ska vi alla åka snorbilliga robotaxis och Tesla ska tjäna pengar på detta i en helt annan skala, enligt Elon kommer FSD/robotaxis vara den mest vinstskapande produkten i världshistorien.

Det Tesla kommer tjäna ännu mer pengar på är dock Oprimus (teslabot) som ska bli färdig under det här året. Den kommer de tjäna ännu mer pengar på än på FSD. Use Caset de kunde komma på för Optimus var att den ska flytta runt saker på Teslas Gigafactories. Lite konstigt eftersom jag trodde att det redan fanns robotar som flyttar runt saker på fabriker, men det kanske går att tjäna mycket mer pengar om det är en Optimus som gör det.

Jag fick lite popcornsmaskinkänsla av earningscall. De ska sälja massor av bilar till mycket högre pris tack vare FSD. Ska tjäna massor av pengar på mjukvara. Ska tjäna massor av pengar på att bli ett robotföretag. De skjuter CT, Semi, R2, 25k på framtiden. Och de ska revolutionera uppvärmningen av hus genom att bygga värmepumpar.....

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:50
av Maw
Zalman3 skrev:
Tror inga befintliga bilar kommer kunna ladda i 324 kW.
Åtminstone inga befintliga Teslor. Fast det är inte formatet på cellerna som avgör om man ska kunna ladda i 324 kW eller inte.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jan 2022 09:55
av Peter Andersson
En märklig kommentar var hur mycket man kan producera, exklusive Berlin och Texas redan i år.

He said Tesla's volume growth would comfortably exceed 50% from last year, meaning that Tesla expects to deliver more than 1.4 million vehicles this year.

Tesla said the goal would be achievable even with current factories at Fremont, California, and Shanghai.