Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
G7on
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av G7on »

Beställde en vit M3 LR med drag 20/12-21. Beräknad leverans i maj.
Provkörde i Umeå och vi blev helt sålda på bilen. Ser fram emot att sälja vår gamla Volvo och börja köra fossilfritt!
Användarvisningsbild
idevolution
Teslaägare

Inlägg av idevolution »

Hi everyone and sorry for writing in english.
I have a question about the payment of the downpayment. I have Model 3 on order, approved loan from DnB (privatavbetalning) and at the moment when I login to my account on Tesla web site it says that the next step for me is to pay the downpayment.
My question is do I need to make the payment now to be able to be matched to a car or it is done after I am matched with a car but before the actual delivery?
Användarvisningsbild
Nussfeldt
Teslaägare

Inlägg av Nussfeldt »

From what I understand, you need to make sure you have paid in full no later than 7 days before pickup.
hestjan

Inlägg av hestjan »

Några fler om saknar uppskattad leveranstid just nu? Min gick från ”maj” till blank idag. Beställde en svart LR i mitten av oktober.
Tesla Model Y LR Svart/Svart
Erba

Inlägg av Erba »

Samma för mig, beställde samma M3 lr svart/svart 16 okt. Med maj men nu står det inget. Gör så till o från har jag märkt. Har du fått någon info varför det blev uppskjutet från dec till maj?
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Min blev också blank idag, har stått februari hittills (en grå LR med vit inredning och dragkrok).
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Var ser ni sån information ? Ser ingenting sånt någonstans

Hur lång tid efter ni beställt har ni fått slutfaktura eller handpenning … den står det väl också något datum på va ?
hestjan

Inlägg av hestjan »

Erba skrev:
Samma för mig, beställde samma M3 lr svart/svart 16 okt. Med maj men nu står det inget. Gör så till o från har jag märkt. Har du fått någon info varför det blev uppskjutet från dec till maj?
Ingen info alls. Försökt få tag på mig SA men inget svar på mer än en vecka tyvärr. :(
Tesla Model Y LR Svart/Svart
Erba

Väntrum Model 3

Inlägg av Erba »

hestjan skrev:
Erba skrev:
Ingen info alls. Försökt få tag på mig SA men inget svar på mer än en vecka tyvärr. :(
Lider med dig, sjukt dåligt hittills. Ingen info från deras håll man får kämpa för minsta lilla ”svar”, sen blir det tomma löften. Kan ju tycka att man ska informera om det går ifrån ”inga problem, blir december” till prel leverans maj.
Erba

Väntrum Model 3

Inlägg av Erba »

Dexter86 skrev:

Hur lång tid efter ni beställt har ni fått slutfaktura eller handpenning … den står det väl också något datum på va ?
Finns både i appen samt hemsidan. Handpenning är väl endast 1000kr sen betalar man in resten typ 7 dagar innan leverans.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Erba skrev:
Dexter86 skrev:

Finns både i appen samt hemsidan. Handpenning är väl endast 1000kr sen betalar man in resten typ 7 dagar innan leverans.
Efter att man blivit tilldelad/matchad med en bil eller? I appen ser jag fan bara färgen på bilen samt reservationsnummer
Hemsidan inte så mycket mer ?
Handpenningen på 1000kr
Kontrakt på avbetalning
Orderbekräftelse

Ja man betalar in 7 dagar innan men borde väl få slutfaktura o handpenning långt innan?
Erba

Inlägg av Erba »

Dexter86 skrev:
Erba skrev:
Dexter86 skrev:

Efter att man blivit tilldelad/matchad med en bil eller? I appen ser jag fan bara färgen på bilen samt reservationsnummer
Hemsidan inte så mycket mer ?
Handpenningen på 1000kr
Kontrakt på avbetalning
Orderbekräftelse

Ja man betalar in 7 dagar innan men borde väl få slutfaktura o handpenning långt innan?
Jag har inte blivit tilldelad någon bil utan står prel leverans maj. Men just nu står det inget, är väl någon krångel med servern? Via hemsidan så finns uppgifter handpenningsfaktura och beställningsavtal bland annat.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Har aldrig sett något om lev tid
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

Har en röd P beställd sedan mitten av december. Har haft prel.lev februari sedan dess.
Bara RN, ingen slutfaktura eller nåt annat.

Edit…. idag så står det inget om leverans överhuvudtaget…
Användarvisningsbild
OncleCofter
Teslaägare

Inlägg av OncleCofter »

Beställde min grå/svart LR 10/11, med december som uppskattad leveransmånad. Ändrades till maj 1 januari och nu innan helgen ingen estimerad leveranstid. Förra veckan skrev min TA den info som de fått är att de som haft december som estimerad leverans kan räkna med februari/mars (dagarna innan jul skrev han januari). Jag drar slutsatsen att de har själv inte fått någon vettig information.

Svårt att låta bli att spekulera, men kan ovissheten kring M3 leveranserna ha att göra med Giga Factory Berlin och väntan på att alla tillstånd ska bli färdiga? Är tanken att M3 tillverkningen ska komma igång där, eller är det bara MY initialt?
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

OncleCofter skrev:
Beställde min grå/svart LR 10/11, med december som uppskattad leveransmånad. Ändrades till maj 1 januari och nu innan helgen ingen estimerad leveranstid. Förra veckan skrev min TA den info som de fått är att de som haft december som estimerad leverans kan räkna med februari/mars (dagarna innan jul skrev han januari). Jag drar slutsatsen att de har själv inte fått någon vettig information.

Svårt att låta bli att spekulera, men kan ovissheten kring M3 leveranserna ha att göra med Giga Factory Berlin och väntan på att alla tillstånd ska bli färdiga? Är tanken att M3 tillverkningen ska komma igång där, eller är det bara MY initialt?
Är bara MY som ska tillverkas där. Till en början i alla fall
krosussorken

Inlägg av krosussorken »

Har beställt en ny M3 LR som vi väntar spänt på! Nu undrar jag lite vad ni föreslår att man inhandlar mer. Tänker att gummimattor är en bra grej. Men hur gör ni andra med exempelvis stenskottsfoliering? Fick pris från en firma på nedanstående. är det värt det?

För standard paketet på en Tesla 3 tar vi 16100kr ink moms och då ingår hela motorhuven, hela framskärmarna, fram stötfångaren, strålkastare och ilastningsskydd på bakstötfångaren.

Hela bilen i stenskottsskydd tar vi 40900kr ink moms

Tacksam för tips :) !
Användarvisningsbild
Simba
Teslaägare

Inlägg av Simba »

krosussorken skrev:
Har beställt en ny M3 LR som vi väntar spänt på! Nu undrar jag lite vad ni föreslår att man inhandlar mer. Tänker att gummimattor är en bra grej. Men hur gör ni andra med exempelvis stenskottsfoliering? Fick pris från en firma på nedanstående. är det värt det?

För standard paketet på en Tesla 3 tar vi 16100kr ink moms och då ingår hela motorhuven, hela framskärmarna, fram stötfångaren, strålkastare och ilastningsskydd på bakstötfångaren.

Hela bilen i stenskottsskydd tar vi 40900kr ink moms

Tacksam för tips :) !
Jag lämnar in min M3LR Vit på onsdag till WrapZone för stenskottsfoliering, enligt förslag ovan plus sparklådorna, 15cm upp på dörrarna och "hundbenet" framför hjulhusen bak. Jag vet att jag kör mycket på motorväg och vid varje påfart så sprutas det grus, därför väljer jag att kosta på detta skydd. Är det värt det, jag tycker det för min egen skull men här får var och en göra sin egen bedömning, jag störs av stenskott och köper inte beg bil med en massa stenskott. Märk väl att Teslas vagnskadegaranti ej täcker foliering då det inte ingår i standardutförande. Av denna anledning så väljer jag att inte kosta på helfoliering av bilen med PFF.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Vad är det som ska täcka vagnskadegaranti eller inte om man folierar ? Ingenting som påverkar bilen förutom att man skyddar den..?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jonte73 skrev:
OncleCofter skrev:
.../ Svårt att låta bli att spekulera, men kan ovissheten kring M3 leveranserna ha att göra med Giga Factory Berlin och väntan på att alla tillstånd ska bli färdiga? Är tanken att M3 tillverkningen ska komma igång där, eller är det bara MY initialt?
Källa på det?

Jag svarade på den här frågan i en annan tråd (där jag även letade upp och postade källa på följande):

Berlin ska bygga både Model Y och Model 3. Men. De kommer börja med Model Y.

Jag gissar att de drar igång en produktionslina för Model 3 så fort de fått tillräcklig fart på Model Y-produktionen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Simba
Teslaägare

Inlägg av Simba »

Dexter86 skrev:
Vad är det som ska täcka vagnskadegaranti eller inte om man folierar ? Ingenting som påverkar bilen förutom att man skyddar den..?
Har du Trygg-Hansa så står det i sektion E i vilkoren. Ersätter ej lack som inte är seriemässigt.
B0E3A512-CC9E-4F73-8EC6-10258A1BF2E3.jpeg
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Jaha okej!
Dock en självklarhet för mig att dom inte ska stå för folieringen eller ppf, det sätter man dit på eget bevåg tänker jag
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

SwedishAdvocate skrev:
Jonte73 skrev:
OncleCofter skrev:
.../ Svårt att låta bli att spekulera, men kan ovissheten kring M3 leveranserna ha att göra med Giga Factory Berlin och väntan på att alla tillstånd ska bli färdiga? Är tanken att M3 tillverkningen ska komma igång där, eller är det bara MY initialt?
Källa på det?

Jag svarade på den här frågan i en annan tråd (där jag även letade upp och postade källa på följande):

Berlin ska bygga både Model Y och Model 3. Men. De kommer börja med Model Y.

Jag gissar att de drar igång en produktionslina för Model 3 så fort de fått tillräcklig fart på Model Y-produktionen.
Ja som jag skrev. Till en början så blir det bara MY.
Lär ju dröja säkerligen minst ett år innan det kommer några M3 därifrån
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jonte73 skrev:
Mycket beror ju på när de får det slutgiltiga tillståndet att starta full produktion i fabriken. Förhoppningsvis dröjer det nu som längst 'bara' två veckor till. Fabriken verkar ju helt färdig. Det enda som saknas nu är ju det slutgiltiga tillståndet.

Hur lång tid tar det för dem att få fart på Y-produktionen när de väl får klartecken att dra igång? Jag tror inte det tar så pass lång tid som ett helt år. Jag tror det kommer gå snabbare.

Och när det väl fått fart på Y-produktion – varför ska de då vänta med att dra igång 3-produktion?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

SwedishAdvocate skrev:
Jonte73 skrev:
Mycket beror ju på när de får det slutgiltiga tillståndet att starta full produktion i fabriken. Förhoppningsvis dröjer det nu som längst 'bara' två veckor till. Fabriken verkar ju helt färdig. Det enda som saknas nu är ju det slutgiltiga tillståndet.

Hur lång tid tar det för dem att få fart på Y-produktionen när de väl får klartecken att dra igång? Jag tror inte det tar så pass lång tid som ett helt år. Jag tror det kommer gå snabbare.

Och när det väl fått fart på Y-produktion – varför ska de då vänta med att dra igång 3-produktion?
Ja när det gäller Elon så är det alltid ”2 weeks”.
Att allt är klart har man hört länge nu :D

Dom får se till att producera MY till att börja med, innan vi ens ska spekulera i om att det kommer att gå snabbare än ett år att släppa M3 från Berlin.
Skriv svar