Sida 345 av 421

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 26 feb 2024 21:19
av martinot
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 26 feb 2024 21:37
av airdrive
martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Det behehövs ju inte med tesla vision. 😂

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 26 feb 2024 21:39
av Johlei
Förut tänkte jag att Tesla Vision syftade på kameratekniken, men nu börjar jag ana att det i själva verket syftar på målet/visionen om hur bra allt ska bli ”sen”.

*inte bitter*

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 26 feb 2024 21:45
av holden
Riktigt läskiga spökbromsningar om man t.ex passerar under en bro med autopilot aktiverat. Torkarautomatiken underskattar konstant hur mycket torkarna måste gå för att ge vettig sikt. Avstånd till framförvarande bil för kort även på längsta läget. Allt är med andra ord som precis som vanligt :D

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 08:08
av mikebike
martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Därför att Teslor inte har någon sensor!

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 10:39
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 27 feb 2024 08:08
martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Därför att Teslor inte har någon sensor!
Tror inte att problemet skulle lösas med en känslighetsjustering. Det är något annat grundläggande fel.

Körde 95 mil i söndags i växlande väder sol, regn, uppehåll med torra vägar, regn, uppehåll osv.
Bilen torkar ofta på torr rutan. Men när det börjar regna lite så slutat den helt att torka. :evil:
Och det krävs ett ordentligt störtregn för att torkarna ska gå konstant. Vid vanligt regn går de lite sporadiskt på intervall.
Vilket jävla skämt.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 10:43
av Dinsdale
mikebike skrev: 26 feb 2024 14:50
Dinsdale skrev: 26 feb 2024 14:45
Uppgraderade till 2024.2.7 härom dagen, nu har min bil också börjat torka på torr ruta.
Men den torkar fortfarande inte vid duggregn, snö och stänk?
Ingen skillnad i övrigt vad jag märkt.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 10:57
av larjon
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 11:12
av Nicke Nyfiken
larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Det går inte att låtsas som att bilen inte har torkarautomatik eftersom man hela tiden måste brottas med just automatiken. Hade man sluppit att bilen går till AUTO så hade jag varit betydligt mindre missnöjd.

Sedan är det användningsmönstret som avgör till stor del hur viktigt man anser att farthållare är. Hade jag bara kört i stan och på lite slingriga landsvägar så hade jag inte brytt mig om det fanns farthållare eller ej. Men jag kör 90% på motorväg, och att då köra utan farthållare är som att gå tillbaka till 1980-talet.

Detta är naturligtvis en tung faktor vid nästa bilbyte för mig.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 11:42
av larjon
Nicke Nyfiken skrev: 27 feb 2024 11:12
larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Det går inte att låtsas som att bilen inte har torkarautomatik eftersom man hela tiden måste brottas med just automatiken. Hade man sluppit att bilen går till AUTO så hade jag varit betydligt mindre missnöjd.

Sedan är det användningsmönstret som avgör till stor del hur viktigt man anser att farthållare är. Hade jag bara kört i stan och på lite slingriga landsvägar så hade jag inte brytt mig om det fanns farthållare eller ej. Men jag kör 90% på motorväg, och att då köra utan farthållare är som att gå tillbaka till 1980-talet.

Detta är naturligtvis en tung faktor vid nästa bilbyte för mig.
Full förståelse för det. Hade det varit viktiga funktioner för mig hade jag definitivt också noga övervägt ett annat bilval framöver.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 13:12
av -JTM3-
Jag har också gett upp lite på ett sätt. Men nu när man kan dutta på spaken för torkare och sedan ändra med scrollhjulet på ratten funkar det helt ok efter lite tillvänjning. Dutta-ändra från automatiken till första eller andra läget går nästan på automatik.
Samma med autopiloten, man aktiverar autopilot och släcker autohelljus i samma rörelse av vana nu.
Likaså farthållare så kör man med gasfoten beredd på spökbromsning...
Inte optimalt men ok, tur bilens övriga bra egenskaper är så bra. :D

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 27 feb 2024 14:44
av mikebike
larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Jag accepterade (motvilligt) att min nya och dyra Model 3 2021 hade sämre torkarautomatik och farthållare än min gamla Volvo 2015. När jag sedan bytte till en Model Y 2022 förväntade jag mig samma funktionalitet som i 3:an.
Jag trodde inte att funktionerna skulle försämras genom OTA.

Även jag kör mest motorväg. Jag bor 250 meter från E4 och ett par km från E18.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 08:13
av mikebike
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 09:41
av RagWal
Fick i helgen en skum grej E18 nånstans vid vägbygget i närheten av Västerås. Hastighetsskyltarna som bilen "såg" visualiserades i skärmen som skyltar av amerikansk modell. Rektangulära vita med svarta tecken. Rätt hastighetsvärde, men "fel" sorts skylt. Misstänker att det bara var vid vägarbetet, för senare blev det normala skyltarna i visualiseringen.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 09:48
av flamman
mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Såg MY i helgen med bakljus släckta mitt på dagen men det säger ju ingenting egentligen.
Står inget om detta på Tyska forumet TFF och de brukar ha bra koll på allt som dyker upp i mjukvaran:
https://tff-forum.de/t/fahrzeugsoftware ... 4-2/324428

… så summa sumarum, jag är skeptisk.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 10:04
av Nicke Nyfiken
flamman skrev: 05 mar 2024 09:48
mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Men så har det ju varit hela tiden på MY.
Blir det lite "mörkare" dagtid så går halvljuset/bakljuset igång automatiskt.

Mikebike efterfrågar att ha bakljusen på hela tiden, även med DRL.

Jag kan för övrigt dementera.
Bakljusen är inte tända med DRL på MY med 2024.2.7

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 10:29
av flamman
Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 10:04
flamman skrev: 05 mar 2024 09:48
mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Men så har det ju varit hela tiden på MY.
Blir det lite "mörkare" dagtid så går halvljuset/bakljuset igång automatiskt.

Mikebike efterfrågar att ha bakljusen på hela tiden, även med DRL.
Precis. Men det är olika saker på G för Highland vs. M3/MY.
För M3H ska det komma/finnas ett automatik med DRL fram och bakljus på:
”Activation of rear position lamps with DRL's depending on ambient luxes (МЗН)”
.. vilket går att tolka som att en M3H kan komma åkande med DRL fram men inte bak om det är ordentligt ljust ute. Och vid lite mörker (men inte tillräckligt för att motivera halvljus) så tända baklysena.

För MY/M3 ska det komma:
”Intro of rear position lamps activation with day-time running lamps (M3, MY)”
Vilket lär vara mer av/på när det gäller bakljus med DRL fram. Antingen med en inställning eller forcerat beteende.
Källa är EC type approval dokument:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... gen/100784

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 11:47
av Nateer
Hur stor var denna versionsuppdatering?

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 11:53
av Nicke Nyfiken
Nateer skrev: 05 mar 2024 11:47
Hur stor var denna versionsuppdatering?
Screenshot_20240305_115001_Tesla.jpg
Screenshot_20240305_115047_Tesla.jpg

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 05 mar 2024 15:03
av spacecoin
Nateer skrev: 05 mar 2024 11:47
Hur stor var denna versionsuppdatering?
Det beror i vilken land man bor och vilken bil. man har:
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 06 mar 2024 21:49
av ANLI
Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 12 mar 2024 15:36
av Sara4711
Nu är det på gång med att vi med äldre bilar får fördelen av adaptive headlights

https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 14 mar 2024 06:04
av frippan
Nu verkar 8.3 rulla ut till allmänheten, börjar i Sverige Bild
Bild

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 14 mar 2024 06:31
av Dinsdale
ANLI skrev: 06 mar 2024 21:49
Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.
Iom att det nu går att förutse spökbromsningar (i princip varenda möte på 30-väg tex) har jag fått för mig det finns ett samband med att bilen plötsligt visualiserar mötet. Den visualiserar inte mötande förrän omedelbart före mötet, och sekunden efter (dvs när mötande passerat) bromsar den till. Jag brukar iaf notera en bil på skärmen innan den bromsar till. Syns inte bilen slipper jag spökbroms.

Även i fyrvägskorsning brukar bilen bromsa till efter att jag passerat korsningen.

Dock inte säker på att det räknas som bugg egentligen, farthållaren är väl designad för motorväg. Där upplever jag inga spökbromsningar, bara dålig kartdata (plötsligt är det max 70 på 120-väg, händer alltid vid samma ställe).

Re: Senaste version 2024.2

Postat: 14 mar 2024 06:43
av Liqwid78
Dinsdale skrev: 14 mar 2024 06:31
ANLI skrev: 06 mar 2024 21:49
Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.
Iom att det nu går att förutse spökbromsningar (i princip varenda möte på 30-väg tex) har jag fått för mig det finns ett samband med att bilen plötsligt visualiserar mötet. Den visualiserar inte mötande förrän omedelbart före mötet, och sekunden efter (dvs när mötande passerat) bromsar den till. Jag brukar iaf notera en bil på skärmen innan den bromsar till. Syns inte bilen slipper jag spökbroms.

Även i fyrvägskorsning brukar bilen bromsa till efter att jag passerat korsningen.

Dock inte säker på att det räknas som bugg egentligen, farthållaren är väl designad för motorväg. Där upplever jag inga spökbromsningar, bara dålig kartdata (plötsligt är det max 70 på 120-väg, händer alltid vid samma ställe).
Precis som du beskriver AP är inte till användas på vägar under 110km/h.
Jag upplever den väldig orolig vid 80km/h utanför landsbygden. Särskild vid mötande bilar.