Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
Leaf finns faktiskt som sedan också, visste ni det? Tänk en sådan med 40kWh av modernare snitt som väger mindre, CCS 100kW, 3fas, sänkningssats på -70mm och prislapp på 249.900kr före rabatter eller bonusar. Då hade vi haft en helt okej motsvarighet till Ioniq fast bättre på många punkter. Rent av en Model 3 utmanare faktiskt.
Visst, "tänk om". Men vad säger att Leaf skulle vara möjlig att bygga/sälja billigare än andra? Vad jag vet har de inga ess i rockärmen.
CCS med 100kw lär dessutom vara svårt/omöjligt med ett litet, "billigt", luftkylt 40kwh paket. Även med 62kwh lär det bli svårt mer än extremt korta perioder vid precis rätt förutsättningar(temp, laddnivå, osv).
Med det sagt kommer det såklart att komma en bil som klarar att ladda med 100kw, med ca 40kwh batteri, för runt 250k.
Men kommer det vara en Leaf som är först? Jag tror inte det. Tror mer på tex VW ID i så fall.
De har ju sagt att den ska kosta från 25k euro, den kommer ha CCS med hög kapacitet, och minsta modellen ryktas ha runt just 40kwh. Men, time will tell...
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 07:16
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Visst, "tänk om". Men vad säger att Leaf skulle vara möjlig att bygga/sälja billigare än andra? Vad jag vet har de inga ess i rockärmen.
CCS med 100kw lär dessutom vara svårt/omöjligt med ett litet, "billigt", luftkylt 40kwh paket. Även med 62kwh lär det bli svårt mer än extremt korta perioder vid precis rätt förutsättningar(temp, laddnivå, osv).
Med det sagt kommer det såklart att komma en bil som klarar att ladda med 100kw, med ca 40kwh batteri, för runt 250k.
Men kommer det vara en Leaf som är först? Jag tror inte det. Tror mer på tex VW ID i så fall.
De har ju sagt att den ska kosta från 25k euro, den kommer ha CCS med hög kapacitet, och minsta modellen ryktas ha runt just 40kwh. Men, time will tell...
Jag tror faktiskt Tesla kommer ta hem 250k ronden också *tyvärr*. Tyvärr för att det kommer ta tid, antagligen 5år. ID kommer likt model 3 kosta för mycket i början. Innan ID har fått Skoda-kläder och instegspris under 250k så tror jag det runnit mycket vatten under Teslas broar. ...och (dagens)Leaf kommer givetvis inte vara en av dom, men Nissan hade absolut sin chans.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 07:27
av Gustafsson
Tror på modell Y som en kommande prisvärd storsäljare. Gissar att den kommer på marknaden fortare än vi anat. Erfarenheterna från M3 tillverkningen lär skynda på produktionsstarten avsevärt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 09:00
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
Jag tror faktiskt Tesla kommer ta hem 250k ronden också *tyvärr*. Tyvärr för att det kommer ta tid, antagligen 5år. ID kommer likt model 3 kosta för mycket i början. Innan ID har fått Skoda-kläder och instegspris under 250k så tror jag det runnit mycket vatten under Teslas broar. ...och (dagens)Leaf kommer givetvis inte vara en av dom, men Nissan hade absolut sin chans.
Visst, ”billig” ID kommer kanske inte först, men dom har ju kommit rätt långt med utvecklingen. Den ska ju gå in produktion inom ett år. Tesla har inte ens ett koncept på någon mindre modell än, och vi vet ju hur länge det tar från koncept till produktion för Tesla.
VW lär dessutom inte ha samma krav på marginaler som Tesla från start, de kan sälja den med väldigt låg marginal ett bra tag om det skulle krävas.
Det ligger mycket prestige i projektet.
Jag tippar på 1-2 år för VW, 3-4 för Tesla.
Gustafsson skrev:
Tror på modell Y som en kommande prisvärd storsäljare. Gissar att den kommer på marknaden fortare än vi anat. Erfarenheterna från M3 tillverkningen lär skynda på produktionsstarten avsevärt.
Model Y lär knappast bli billigare än Model 3. Den är ju större och en SUV/CUV. Blir gissningsvis ungefär som Model S vs Model X procentuellt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 09:00
av Zalman3
Vet dom som lyckades få ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli 2018 för 233.000kr efter rabatt och stöd.
När kan man köpa en Nissan Leaf för dom pengarna igen?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 11:29
av Grimlos
Zalman3 skrev:
Vet dom som lyckades få ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli 2018 för 233.000kr efter rabatt och stöd.
När kan man köpa en Nissan Leaf för dom pengarna igen?
Det kommer nog dröja så länge efterfrågan finns. Norge torde kunna sluka hela LEAF-produktionen för 2019 med tanke på att Kona/Niro inte går att köpa.
Nissan har egentligen all möjlighet att bredda programmet med "sedan-LEAFen" som finns för kinesiska marknaden, och att fixa till LEAFens brister med navi/infotainment, temperaturregleringen av batteri/laddning. OM de vill. Men de verkar ha begränsat med motivation... trist!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 12:31
av joel80
Ca 40kWh och laddhastighet upp mot 100kW får mig att tänka nya Ioniq... Det kan faktiskt bli en sån bil.. Bara dom fixar en app!!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 jan 2019 13:05
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:
Ca 40kWh och laddhastighet upp mot 100kW får mig att tänka nya Ioniq... Det kan faktiskt bli en sån bil.. Bara dom fixar en app!!
Och halverar priset typ. Det är fortfarande en 150k bil, den är inte värd över 400k oavsett vad som för den framåt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 17 jan 2019 05:14
av Henrik Torphammar
Nu äntligen verkar rätt info med hyggliga källor komma fram.
AESC gör batteriet som är passivt kylt precis som alla andra Leaf också.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 17 jan 2019 13:51
av Henrik Torphammar
Backar upp med lite jämförande bilder. Titta på bilderna på batteriet så syns det tydligt. Dom har fyllt på utrymmet med celler, finns inte plats!! (Jämför mot bilder på NV-200 batteriet tex)
På ENV-200 sitter anslutningen till vänster om den orangea vinklade kontakten. en svart oval/avlång anslutning med två hål.
Här syns insidan och slangarna in till en liten värmeväxlare och en fläkt.
Hur trodde ”lätt och lagom regeringen” att en fördröjning av 60000kr utbetalningen skulle hindra eller ens påverka Norge exporten?
Vore betydligt bättre med pengarna direkt vid köp och sedan export avgift de första 3 - 6 åren.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2019 20:38
av Zalman3
Varför ska avgasbilar vara så billiga i Sverige?
Volvo V90:
Sverige, 339.900SEK
Norge, 542.624NOK=570.000SEK
Finland, 50.285€=515.924SEK
Danmark, 609.850dkr=835.494SEK
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2019 20:47
av nek0
Zalman3 skrev:
Varför ska avgasbilar vara så billiga i Sverige?
Volvo V90:
Sverige, 339.900SEK
Norge, 542.624NOK=570.000SEK
Finland, 50.285€=515.924SEK
Danmark, 609.850dkr=835.494SEK
För att vi har 25% moms på bilar och ingen tull
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2019 21:00
av Verdi
Zalman3 skrev:
Varför ska avgasbilar vara så billiga i Sverige?
Volvo V90:
Sverige, 339.900SEK
Norge, 542.624NOK=570.000SEK
Finland, 50.285€=515.924SEK
Danmark, 609.850dkr=835.494SEK
Är ju de övriga nordiska länderna som är "konstiga". I England, Tyskland, Frankrike, Spanien osv så är ju bilarna ungefär lika dyra som här i Sverige.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2019 21:03
av LarsL
Varför? Jo, de har inga inhemska biltillverkare i någon större skala.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2019 22:27
av Jerker
De övriga Nordiska länderna har dyra registreringsavgifter på bilar, vilket de kan ha eftersom de, som nämnts ovan, inte har inhemska biltillverkare som är viktiga för ekonomin. Det är också därför som Tesla blir så billig i Norge då det varken är reg.avgift eller moms på elbilar och då fossilbilar är extra dyra blir Tesla relativt billiga där.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 23 jan 2019 22:59
av TeslaTissel
Väldigt många Nissan Leaf ägare är rejält irriterade på Nissan Connect - Vilket inte tas upp i inslaget, men Nissan svara nu att orsaken är brolem med licenser?
Alltså leverantörs-licenser - vilket verkar lite oklart? Enligt Nissan skall de åtgärda detta så snart som möjligt.
Tydligen hörde de av sig i dag om det!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 24 jan 2019 07:17
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
Väldigt många Nissan Leaf ägare är rejält irriterade på Nissan Connect - Vilket inte tas upp i inslaget, men Nissan svara nu att orsaken är brolem med licenser?
Alltså leverantörs-licenser - vilket verkar lite oklart? Enligt Nissan skall de åtgärda detta så snart som möjligt.
2014 så skulle dom fixa det och löste det med en helt ny app. Dom skrotade carwings som det hette förr och förde in Connect. Det visade sig vara carwings som fått röd/vitt interface istället för blå/svart. Det fungerade ännu sämre. Hur det är i Leaf40 vet jag inte men Leaf62 få ju ett heeeelt nytt infotainment med 8" display som är mer responsiv yada yada.... Så nuuu kommer det funka. Att sköta Kommunikationen över SMS kommer ju aldrig bli speciellt snabbt. När det väl fungerade i sitt bästa så tog det ungefär 2 minuter att fråga bilen om batteristatus.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 feb 2019 21:57
av TeslaTissel
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 feb 2019 22:37
av HenrikC
Den där appen är och har alltid varit helt värdelös. Men, till skillnad mot de Saab och Volvo vi har haft så kan man lita på värmaren. Imorse var det -18C och min Leaf var varm och go medan frugans V60 laddhybrid var iskall.
Leaf är fortfarande den mest problemfria bil vi haft. Något som gör mig lite fundersam är dock batteriet: State of Health faller stadigt. Min bil är tillverkad sent 2017 och med 3200 mil på mätaren och efter 400 laddningar har den nu 95,5% SOH. D.v.s. 4,5% degradering på ett år. Jag är medveten om att batteriet försämras snabbast i början, men ändå känns det inte direkt förtroendeingivande. Med nuvarande takt kommer den ha tappat halva kapaciteten efter 10 år / 35 000 mil.
Nästa bil ska bli en Model 3 när leasingen på Leafen går ut. Elon hade visst lovat one million miles?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 feb 2019 22:42
av Teslaspolen
One million miles motor ja. Batteriet tror jag inte ingår där; men den lär hålla.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 feb 2019 07:20
av LarsL
HenrikC skrev:
Leaf är fortfarande den mest problemfria bil vi haft. Något som gör mig lite fundersam är dock batteriet: State of Health faller stadigt. Min bil är tillverkad sent 2017 och med 3200 mil på mätaren och efter 400 laddningar har den nu 95,5% SOH. D.v.s. 4,5% degradering på ett år. Jag är medveten om att batteriet försämras snabbast i början, men ändå känns det inte direkt förtroendeingivande. Med nuvarande takt kommer den ha tappat halva kapaciteten efter 10 år / 35 000 mil.
Har du en 30kWh och har du i så fall fått mjukvaruuppdatering? Den gav mig 5% SOH tillbaka efter 7000mil.