Sida 35 av 57

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 26 mar 2019 00:50
av joel80
Jag laddade som ABRP ville, men kunde ju då ha lite tyngre gasfot så jag kom fram med den marginal jag ville. ;)
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
2019-03-26 00.23.24.jpg

Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
2019-03-26 00.22.55.jpg

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 26 mar 2019 08:40
av blincoln
joel80 skrev:
kler skrev:
Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans? ;)
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!

Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää.. :)
Haha! Nu ser jag i alla fall varför ABRP föreslår som den gör, när man planerar för icke-Superchargers så begränsas sökningen lite för att få ett rimligt snabbt svar. Jag ska se om det är möjligt att tweaka lite så att ditt exempel kommer med.

Edit: Och ja, ABRP räknar på riktiga batteri-% i SoC, d.v.s som LeafSpy :-)

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 26 mar 2019 11:18
av blincoln
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
ferry.png
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 26 mar 2019 11:40
av frippe
blincoln skrev:
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.
Det där är nog en av mina mest efterfrågade förbättringar. Toppen att det kommit, ska bara testa lite och även göra det i verkligheten snart så det går att jämföra.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 26 mar 2019 12:36
av fth
blincoln skrev:
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!

Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.
Ser bra ut, jag kör alltid landvägen, men när jag jämfört i ABRP mot färja har det känts lite som glädjesiffror, nu är skillnaden mycket mindre, och gissningsvis mer realistisk.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 27 mar 2019 12:07
av Wahll
Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 27 mar 2019 12:20
av Wahll
Wahll skrev:
Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.

[update] Provade igen med incognito läge och då verkar planeringen gå fint igen. Kan det vara så att reset inte tar bort den cookie som lagrar tidigare rutter/settings?

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 27 mar 2019 12:24
av tor
Tck för en grym tjänst!

Går det att se i din bakomliggande data om någon i europa laddar med mer än 120 kw på supercharger? Dvs. Om den senaste uppdateringen av mjukvaran låste upp denna förbättring.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 27 mar 2019 13:11
av blincoln
tor skrev:
Tck för en grym tjänst!

Går det att se i din bakomliggande data om någon i europa laddar med mer än 120 kw på supercharger? Dvs. Om den senaste uppdateringen av mjukvaran låste upp denna förbättring.
Det kommer, men än så länge har vi inte fått någon data över 120 kW.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 27 mar 2019 13:14
av blincoln
Wahll skrev:
Wahll skrev:
Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.

[update] Provade igen med incognito läge och då verkar planeringen gå fint igen. Kan det vara så att reset inte tar bort den cookie som lagrar tidigare rutter/settings?
Mja, det är nog inte på grund av cookies (om du inte har råkat göra någon inställning som får fram beteendet), utan snarare på att jag har fixat lite issues i vår avståndsdatabas. De gamla avstånden uppdateras vartefter.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 31 mar 2019 08:40
av Dadid
Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 31 mar 2019 11:34
av blincoln
Dadid skrev:
Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Det är absolut en möjlighet, men det blir lätt visuellt rörigt. Det finns flera laddarsiter som har detta - är det någon du tycker gör det bra som vi kan snegla på?

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Postat: 31 mar 2019 18:08
av kler
blincoln skrev:
Dadid skrev:
Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Det är absolut en möjlighet, men det blir lätt visuellt rörigt. Det finns flera laddarsiter som har detta - är det någon du tycker gör det bra som vi kan snegla på?
I stället för att färgkoda, skulle man kunna tänka sig ett filter för effekt?

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 03 apr 2019 19:12
av blincoln
Nästa laddare - alternativ

Nu har ABRP fått en ny (beta-)funktion - "Next Charger Alts". Knappen sitter just nu ovanför planen, men UIt kommer utveckla sig. Den listar helt enkelt ett antal alternativ till nästa laddare och upplyser om hur mycket extra tid det skulle ta att köra via dem istället.
next_charger_alts.png
Här är ett scenario: Torsten och Torun Esla sitter på A1an i Holland och tänkte följa ABRPs rekommendation att superladda i Apeldoorn. Paret känner dock för att prova lite alternativ till de trygga superladdarna och får med "Next Charger Alts" förslagen att ladda på Fastned Vundelaar (Model 3 har ju tack och lov CCS) vilket skulle ta 8 minuter mer för resan eller Fastned de Brink (+9 minuter).
Funkar även perfekt om det visar sig vara fullt på den planerade laddstationen.

Roligast är det med CCS-fordon som ju har ganska många alternativ, speciellt nere i Europa.

All feedback är som vanligt välkommen!

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 03 apr 2019 20:03
av Lophornis
blincoln skrev:
Nästa laddare - alternativ

Nu har ABRP fått en ny (beta-)funktion - "Next Charger Alts". Knappen sitter just nu ovanför planen, men UIt kommer utveckla sig. Den listar helt enkelt ett antal alternativ till nästa laddare och upplyser om hur mycket extra tid det skulle ta att köra via dem istället.
next_charger_alts.png
Här är ett scenario: Torsten och Torun Esla sitter på A1an i Holland och tänkte följa ABRPs rekommendation att superladda i Apeldoorn. Paret känner dock för att prova lite alternativ till de trygga superladdarna och får med "Next Charger Alts" förslagen att ladda på Fastned Vundelaar (Model 3 har ju tack och lov CCS) vilket skulle ta 8 minuter mer för resan eller Fastned de Brink (+9 minuter).
Funkar även perfekt om det visar sig vara fullt på den planerade laddstationen.

Roligast är det med CCS-fordon som ju har ganska många alternativ, speciellt nere i Europa.

All feedback är som vanligt välkommen!

Nice funktion nu väntar vi bara på Tesla att släppa in ccs bilar som inte är Tesla till deras suc. Jag skulle lätt betalt en engångssumma för access till suc.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 11 apr 2019 12:55
av Latt
När jag sitter och planerar en resa i Skandinavien, kan det vara lite förvirrande att man bara får presenterad prisarna i KR.
Är det i lokal valuta, dvs. DKR i Danmark, NOK i Norge och SEK i Sverige? Det hade varit super, om det var lite mera specifikt :)

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 12:58
av Elmil
Kia Soul 2018 (30kWh) verkar vara baserad på 27kWh tillgängligt. Jag får alltid en SOC-diff mot mina 100km dagliga jobbresor som tyder på detta, om jag ställer in parametrar så att restid och förbrukning stämmer mot verkligheten.

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 16:01
av blincoln
Latt skrev:
När jag sitter och planerar en resa i Skandinavien, kan det vara lite förvirrande att man bara får presenterad prisarna i KR.
Är det i lokal valuta, dvs. DKR i Danmark, NOK i Norge och SEK i Sverige? Det hade varit super, om det var lite mera specifikt :)
Tack för tipset, imorgon kommer databasen vara uppdaterad med mer specifika valutor!

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 16:04
av blincoln
Elmil skrev:
Kia Soul 2018 (30kWh) verkar vara baserad på 27kWh tillgängligt. Jag får alltid en SOC-diff mot mina 100km dagliga jobbresor som tyder på detta, om jag ställer in parametrar så att restid och förbrukning stämmer mot verkligheten.
Good catch! Visst var det så, vi hade 27 kWh användbart i modellen. Nu gratis uppdaterad till 30 kWh :-)

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 16:40
av Elmil
blincoln skrev:
Elmil skrev:
Kia Soul 2018 (30kWh) verkar vara baserad på 27kWh tillgängligt. Jag får alltid en SOC-diff mot mina 100km dagliga jobbresor som tyder på detta, om jag ställer in parametrar så att restid och förbrukning stämmer mot verkligheten.
Good catch! Visst var det så, vi hade 27 kWh användbart i modellen. Nu gratis uppdaterad till 30 kWh :-)
:D :D
Kolla gärna även de äldre som har 27kWh, jag får 10% för lite där också... :geek:

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 17:19
av blincoln
Elmil skrev:
blincoln skrev:
Elmil skrev:
Kia Soul 2018 (30kWh) verkar vara baserad på 27kWh tillgängligt. Jag får alltid en SOC-diff mot mina 100km dagliga jobbresor som tyder på detta, om jag ställer in parametrar så att restid och förbrukning stämmer mot verkligheten.
Good catch! Visst var det så, vi hade 27 kWh användbart i modellen. Nu gratis uppdaterad till 30 kWh :-)
:D :D
Kolla gärna även de äldre som har 27kWh, jag får 10% för lite där också... :geek:
Redan gjort - samma gratisuppgradering där ;-)

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 14 apr 2019 17:45
av [JM]
Hej. Jag vill bara tacka för ett bra och användbart program.
Mvh Jonas

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 15 apr 2019 08:37
av Latt
blincoln skrev:
Latt skrev:
När jag sitter och planerar en resa i Skandinavien, kan det vara lite förvirrande att man bara får presenterad prisarna i KR.
Är det i lokal valuta, dvs. DKR i Danmark, NOK i Norge och SEK i Sverige? Det hade varit super, om det var lite mera specifikt :)
Tack för tipset, imorgon kommer databasen vara uppdaterad med mer specifika valutor!
Perfekt! :D

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 15 apr 2019 10:58
av Seregon
Går det att lägga in en checkbox under "more settings" om att bilen har gratis laddning på SuC och att priskolumnen döljs helt om totalkostnaden blir 0?

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Postat: 15 apr 2019 12:00
av TiborBlomhall
Skärmklipp.PNG
Ett litet önskemål från en färgblind: skulle ni kunna göra märkena för de Supercharger man inte stannar vid ljusare gråa? Nu är det svårt att se skillnad på vilka man ska stanna vid och vilka man åker förbi, de har för snarlika kontrast.