Re: När är det kö?
Postat: 29 dec 2023 14:39
Körde Mantorp som första, sedan Norrköping och sist Sille (Alingsås - Stockholm)
Ja, Norrköping ligger lite yxigt till. Jag köpte skidvalla på Intersport i Mantorp idag
Har också med mig en massa brickor/kort för många laddnät i bilen (främst svenska, norska, danska). Men det är mest bekymmersfritt på SuC håller jag med.fth skrev: ↑28 dec 2023 12:58Jag håller helt med, jag har dock redan massor av brickor, appar, abbonnemang etc, men trots det så strular det alltid för mig när jag vågar mig utanför SuC-nätverket. Det kanske är enklare och bättre i Sverige, men nere i Europa så har jag i princip aldrig lyckats hitta en "alternativ" laddare där det funkat problemfritt på första försöket.
Jag får det iofs att funka till slut i kanske 90% av fallen, t.ex till ett högre "drop in"-pris istf det jag förväntade mig, via en roaming-app när "native"-appen vägrar samarbeta av någon outgrundlig anledning, etc etc.
För mig är det helt enkelt inte värt det, jag väntar hellre 10 min på SuC än brottas med något bedrövligt UI, oftast dessutom på lokalt språk utan möjlighet att ändra, med i bästa fall lokalt supportnummer där personalen i 99% av fallen inte pratar ett ord engelska etc.
Jag har dessutom som sagts tidigare bara fått vänta på SuC i Sverige nu under julen, aldrig tidigare och aldrig nere i Europa, även om det har varit nära ett par gånger i Danmark.
/fth
Ja, jag brukar plocka upp Chargefinder på telefonen då.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Instämmer. Har laddat där en gång för ca en månad sedan. Var väldigt kaotiskt och trångt, men hade tur att kunna ta mig fram i kaoset, och även tur att få en plats som precis blev ledig (var fullt när jag kom fram).mans71 skrev: ↑29 dec 2023 08:43I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Inte är det kul att komma fram sent på kvällen pga det är laddkaos. Känns inte flexibelt. Inne på min tredje säsong med elbil och det här året så märks det att infrastrukturen ej hängt med antalet elbilar.tor-ake skrev: ↑29 dec 2023 11:53Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.
Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Verdi_ skrev: ↑29 dec 2023 21:11Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.
Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.
Ja absolut. Bytesdagar i fjällen osv. Det är inte jätteenkelt att få ihop. Och än så länge har vi bara en liten minoritet som kör på el... Tror man måste acceptera nackdelarna. Så långa är ju inte köerna än heller.Electron skrev: ↑29 dec 2023 21:30Verdi_ skrev: ↑29 dec 2023 21:11Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.
Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.
Svårt när man har barn. Jullov? Påsk? Midsommar… alla stora helger…
Att resa mitt i natten för att kunna ladda bilen, nä det känns inte som ett alternativ för mej.
Samma sak slog mig efter den här resan. Och det kommer inte bli bättre. Så jag kommer nog göra tvärtom. Köpa en bra kombi (diesel/bensin) och ha den som andra bil och en mindre elbil som första bil. Så tar vi kombin på alla långresor.Verdi_ skrev: ↑29 dec 2023 21:11Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.
Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.
Ja, det är en vanlig lösning som vi alltid gjort, försökt anpassa åktiden för att undvika de värsta körtiderna. Inget nytt med elbil, bara ytterligare en parameter i ekvationen för att hitta den optimala körtiden.
Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??
Detta gäller dock inte för väl fungerande och väl utbyggda laddnätverk, dvs SuC.Electron skrev: ↑29 dec 2023 23:34Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??
Förstår de som laddar till 100 procent, bra med lite extra….
Har upplevt några svettiga situationer…. Laddstolpe som är offlime. Telefonkö till supporten…. familjen undrar om det här med elbil var så bra idé…. Drar vidare till nästa laddare… ser ut att funka och vara ledig på Chargefinder… Upptagen när man kommer fram.
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.Electron skrev:Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Absolut att jag inte laddar 100%. Däremot så är inlärningskurvan brant för dem som inte har läst på ang. hur elbil bör laddats. Dvs max 80% - efter det har elektronerna svårt att hitta lediga platser i batteriet.fth skrev: ↑30 dec 2023 09:11Detta gäller dock inte för väl fungerande och väl utbyggda laddnätverk, dvs SuC.Electron skrev: ↑29 dec 2023 23:34Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??
Förstår de som laddar till 100 procent, bra med lite extra….
Har upplevt några svettiga situationer…. Laddstolpe som är offlime. Telefonkö till supporten…. familjen undrar om det här med elbil var så bra idé…. Drar vidare till nästa laddare… ser ut att funka och vara ledig på Chargefinder… Upptagen när man kommer fram.
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Jag har kört >21000 mil dom senaste åren över hela Europa helt problemfritt, det är först nu i dagarna som jag råkat ut för första köerna, och då bara några få minuter, och bara i Sverige.
Sportlovsveckan Stockholm - Sälen och liknande extrema situationer kommer kanske vara ett problem länge till, men i princip alla andra tider och sträckor är iaf enligt mig helt problemfria. SuC med andra märken kan också vara lite knepigt just nu, med otillgängliga stolpar som inte framgår i appen, men även detta bör vara ett övergående fenomen, som Tesla kommer att lösa med v4 och/eller mer kapacitet, dom bygger ju hela tiden så det knakar, jag hittar nya stationer i princip varje resa jag gör.
Att ladda till 100% är inte heller en lösning, det ökar ju restiden rejält, och drar ned kapaciteten i hela nätverket för alla, jag rullar alltid in med typ 10% och drar vidare så fort jag har SoC nog att nå nästa laddare, det har bokstavligen aldrig varit något problem.
/fth
Jaaaa det beror ju på vart man åker? Jag åkte senast till Ljungdalen. Där finns det 50 kW laddare. Fint tänkte jag.themax skrev: ↑30 dec 2023 09:13Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.Electron skrev:Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.