Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

fth skrev:
iAkita skrev:
Nja, jag tror inte det handlar om att göra tvärtemot Tesla. Antagligen väljer de att placera laddporten där tankluckan tidigare suttit, antingen av gammal vana eller för att de tror att konsumenterna skulle bli förvirrade annars. På Europeiska bilar har tankluckan traditionellt suttit på högersidan, möjligtvis för att det var den säkraste placeringen om man fick soppatorsk och var tvungen att ta fram reservdunken. På Asiatiska bilar, där vänstertrafik är vanligare, sitter oftast tankluckan på vänstersidan.
CCS är jag helt övertygad om att man gjorde som ”tvärtom mot Tesla”, det var ju också Teslas största konkurrenter som var drivande i standardarbetet.

Vad gäller placering av laddluckan så finns det väl i princip alla varianter, vissa tillverkare har ju t.o.m. den på olika ställen på olika modeller.

/fth
Nu är du nog lite väl konspiratorisk alternativt tillskriver Tesla för stor betydelse. Type 2 fanns redan som en standard och CCS kom till som ett resultat av att man ville kombinera Type 2 med DC-laddning. Det arbetet inleddes 2011. Jag tror inte de Europeiska tillverkarna (eller amerikanska som kombinerar DC med Type 1) var särskilt bekymrade över Tesla 2011.

Vad det gäller placering av laddport så är det väl bara Volvo/Polestar och Opel som har det vänster bak, iallafall om man ska tro på Tibors artikel från idag? Och Volvo är väl ett av få Europeiska tillverkare som även haft tankluckan på vänstersidan.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
johanh

Inlägg av johanh »

Det här är en intressant tråd :)

Här kommer tre lösryckta citat ur tråden (för mig känns det inte som elbil helt passar de senare. Ladda= vänta, kö är för mig tråkigt för att jag får vänta):

"Nu har elbilsfolket numera väldigt olika bilar med olika räckvidd. Medan en Etron med släp kanske vill ladda redan efter 20 mil , så kan en med MS LR+ vilja ladda efter 45 mil. Hybridbilisterna vill nog bara hem och kommer inte hänga på SuC."

"Det handlar ju inte om vana eller att ställa om beteende. Att behöva vänta betyder att det går långsammare, alltså sämre."

"Hatar köer över allt annat. För mig är köer = stress -> dålig livskvalitet."

Jag är själv med elbil (Polestar 2) sedan några månader tillbaks och har en kompis som har en Model X Raven Performance sedan två år. Vi har gjort ett par längre turer senaste tiden, första som var 50+ mil enkel resa lånade vi en hybrid för att slippa mecka med laddning, andra resan var <25 mil och hotell med laddning bokat.
Den första resan gick hur smidigt som helst, en tankning per tur och ca 2000kr i dieselkostnad.
Andra resan blev "intressant" Vi hade ca 5 mil i batteriet när vi kom fram (toppade upp 15% på SuC på vägen dit för att ha lite marginal), dock blev det en extra tur då en jakt erbjöds ca 2 mil bort, på vägen tillbaks så säger bilen att batteriet inte räcker till SuC på destinationsort, vi lyckas till slut rulla in på en 11kw laddstolpe med 0% kvar i batteriet (1,5 mil från SuC) och bilen hotar med att stänga ner under färd.
Vi laddade fullt under natten och fick trots det ta ett stopp vid en SuC för att ta oss hela vägen tillbaks. Totalkostnad för bränsle blev de få kwh vi laddade vid 11kw-stolpen då X:en har gratis SuC och hotellets laddning ingick.

Nästa planerade långresa blir med hybrid :)
I vardagen är dock elbil oslagbart, då är det bensin/diesel man får vänta på, otroligt skönt att slippa slösa den tiden.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

fth skrev:
Dexter skrev:
Jag kommer ihåg i somras när jag var i Tyskland och skulle ladda på vissa SuC så kom det upp text i skärmen att man skulle "ladda till max 80% pga hög belastning på SuC".
Det var ca 20min väntetid på de som kom efter mig.
Jag hade tur och tog sista platsen bland alla Teslorna.
Vet ej om det som kom upp i skärmen om max 80% laddning bara var en rekommendation eller man får en straffavgift om man laddar över 80%?
Någon känner till det och råkat ut för samma sak?
Det kommer nog bli lite oftare när det öppnas upp för alla.
Men det får vi nog leva med så alla kan ladda sina elbilar.
Det där händer på alla SuC med hög belastning, du kan höja till valfri önskad SoC utan konsekvenser (annat än arga blickar från väntande Tesla-förare).

/fth
Tack för informationen.
Jag laddade bara 80% SoC eftersom jag inte visste om det skulle bli någon straffavgift annars. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:
Nja, jag tror inte det handlar om att göra tvärtemot Tesla. Antagligen väljer de att placera laddporten där tankluckan tidigare suttit, antingen av gammal vana eller för att de tror att konsumenterna skulle bli förvirrade annars. På Europeiska bilar har tankluckan traditionellt suttit på högersidan, möjligtvis för att det var den säkraste placeringen om man fick soppatorsk och var tvungen att ta fram reservdunken. På Asiatiska bilar, där vänstertrafik är vanligare, sitter oftast tankluckan på vänstersidan.
CCS är jag helt övertygad om att man gjorde som ”tvärtom mot Tesla”, det var ju också Teslas största konkurrenter som var drivande i standardarbetet.

Vad gäller placering av laddluckan så finns det väl i princip alla varianter, vissa tillverkare har ju t.o.m. den på olika ställen på olika modeller.

/fth
Nu är du nog lite väl konspiratorisk alternativt tillskriver Tesla för stor betydelse. Type 2 fanns redan som en standard och CCS kom till som ett resultat av att man ville kombinera Type 2 med DC-laddning. Det arbetet inleddes 2011. Jag tror inte de Europeiska tillverkarna (eller amerikanska som kombinerar DC med Type 1) var särskilt bekymrade över Tesla 2011.

Vad det gäller placering av laddport så är det väl bara Volvo/Polestar och Opel som har det vänster bak, iallafall om man ska tro på Tibors artikel från idag? Och Volvo är väl ett av få Europeiska tillverkare som även haft tankluckan på vänstersidan.
På alla Volvo V70 som vi haft tidigare (innan vi bytte till Mercedes för våra fossilbilar) så har tanklocket alltid suttit på höger bak.

Så faktiskt lite märkligt att Polestar placerade den på vänster baksida. Kanske de var inspirerade av Tesla, men det hade varit mer logiskt om de också satt den på höger bak som sina ICE-bilar?

Håller nog annars med både dig och Mwall (inte ofta det händer att jag håller med er, och dessutom att ni också samtidigt håller med varandra), att höger bak är en mer logisk placering av både tanklock och laddlucka för oss i länder med högertrafik.

Så där måste jag faktiskt gå emot de som försvarar Teslas placering. Som industristandard i Europa (förutom GB) så känns höger bak som det som borde gälla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Så där måste jag faktiskt gå emot de som försvarar Teslas placering. Som industristandard i Europa (förutom GB) så känns höger bak som det som borde gälla.
Det är möjligt att den placeringen är bättre, min poäng var mer att Tesla var "först" i någon bemärkelse.

Någon "industristandard" finns det ju inte heller egentligen, många i den här diskussionen verkar anta att Tesla gör på ett sätt, och alla andra gör på ett enda specifikt sätt (som då är annorlunda än Teslas), och så är det ju faktiskt inte.

Det finns ju i princip alla tänkbara placeringar av laddluckor, och som sagt tom tillverkare som har olika placering mellan olika modeller.

Audi e-tron har luckan vänster fram, i-pace höger fram, Polestar 2 vänster bak, Taycan höger och vänster fram, e-niro mitt i fronten, Ioniq vänster bak, etc etc.

Inte mycket till "industristandard" om du frågar mig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Man önskar ju att när EU och bilindustrin i Europa tog fram och standardiserade laddintaget för Typ2 och CSS, även hade standardiserat var den skulle placeras på bilen. Hade underlättat enormt i lägen för laddnät som SuC och Ionity. Bra korkat att de missade den lilla "detaljen".

Istället fick vi en massa meningslösa bokstäver i sexkanter... :lol:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
iAkita skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:

/fth

På alla Volvo V70 som vi haft tidigare (innan vi bytte till Mercedes för våra fossilbilar) så har tanklocket alltid suttit på höger bak.

Så faktiskt lite märkligt att Polestar placerade den på vänster baksida. Kanske de var inspirerade av Tesla, men det hade varit mer logiskt om de också satt den på höger bak som sina ICE-bilar?

Håller nog annars med både dig och Mwall (inte ofta det händer att jag håller med er, och dessutom att ni också samtidigt håller med varandra), att höger bak är en mer logisk placering av både tanklock och laddlucka för oss i länder med högertrafik.

Då får jag väl försvara Tesla lite nu, jag anser att på en elbil måste det rätta vara på vänster sida för man laddar mycket oftare än man tankar och då ska det vara smidigt. Så jag får väl säga att det var synd att teslas lösning inte blev standard, då hade tex 30% av inläggen här blivit överflödiga.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

johanh skrev:

Här kommer tre lösryckta citat ur tråden (för mig känns det inte som elbil helt passar de senare. Ladda= vänta, kö är för mig tråkigt för att jag får vänta):

"Nu har elbilsfolket numera väldigt olika bilar med olika räckvidd. Medan en Etron med släp kanske vill ladda redan efter 20 mil , så kan en med MS LR+ vilja ladda efter 45 mil. Hybridbilisterna vill nog bara hem och kommer inte hänga på SuC."

"Det handlar ju inte om vana eller att ställa om beteende. Att behöva vänta betyder att det går långsammare, alltså sämre."

"Hatar köer över allt annat. För mig är köer = stress -> dålig livskvalitet."

Jag är själv med elbil (Polestar 2) sedan några månader tillbaks och har en kompis som har en Model X Raven Performance sedan två år. Vi har gjort ett par längre turer senaste tiden, första som var 50+ mil enkel resa lånade vi en hybrid för att slippa mecka med laddning, andra resan var <25 mil och hotell med laddning bokat.
Den första resan gick hur smidigt som helst, en tankning per tur och ca 2000kr i dieselkostnad.
Andra resan blev "intressant" Vi hade ca 5 mil i batteriet när vi kom fram (toppade upp 15% på SuC på vägen dit för att ha lite marginal), dock blev det en extra tur då en jakt erbjöds ca 2 mil bort, på vägen tillbaks så säger bilen att batteriet inte räcker till SuC på destinationsort, vi lyckas till slut rulla in på en 11kw laddstolpe med 0% kvar i batteriet (1,5 mil från SuC) och bilen hotar med att stänga ner under färd.
Vi laddade fullt under natten och fick trots det ta ett stopp vid en SuC för att ta oss hela vägen tillbaks. Totalkostnad för bränsle blev de få kwh vi laddade vid 11kw-stolpen då X:en har gratis SuC och hotellets laddning ingick.

I vardagen är dock elbil oslagbart, då är det bensin/diesel man får vänta på, otroligt skönt att slippa slösa den tiden.
Håller med dig om hybrid, har lite ångest att jag ska byta bort min mot en elbil, men det känns fel att köra fossilt. Men det jag också funderade på är hur det ska bli när alla kör elbil, fast då får vi hoppas att det laddas väldigt mycket snabbare, och/eller mycket längre räckvidd, så man kommer tex 100 mil, men vad vet jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

johanh skrev:

"Nu har elbilsfolket numera väldigt olika bilar med olika räckvidd. Medan en Etron med släp kanske vi

Jag har haft elbil flera år nu. Gör många långresor både i norra och södra Sverige och har inte alls samma upplevelse som du. Har aldrig ens varit nära att köra 'batteritorsk'.
Model 3 SR+
Model Y Performance
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Med tanke på att bilindustrin på över 100 år inte lyckats komma fram till en standard var tankluckan ska sitta, kommer vi nog få leva med olika laddluckeplaceringar med.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Mickep

Inlägg av Mickep »

Beror också om det är höger eller vänstertrafik. Vet inte om man sätter tanklocket på andra sidan i England. Om man tänker på säkerhet så är det fler aspekter, bla i vilken riktning bilen står.
Kinesiska bilar som har olika standard har ibland dubbla laddluckor. (Bara en kan öppnas i taget.). Det är egentligen inte så dumt.
Skulle även se ett uttag/kontakt för motorvärmarkabel fram som underhåller/värmer utan att ladda (kanske bara lite) för den (inte så liten) grupp personer som inte har laddplats.(eller inte får ladda pga myndighetskrav regler etc)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Det hade varit mycket bättre att ha laddluckan höger bak. Tänk gatuparkering längs gatan, då hade laddluckan varit placerad mot trottoaren och inte ut mot gatan, bara ett exempel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

A76 skrev:
Det hade varit mycket bättre att ha laddluckan höger bak. Tänk gatuparkering längs gatan, då hade laddluckan varit placerad mot trottoaren och inte ut mot gatan, bara ett exempel.
Riktigt. Det är ett bra exempel på varför den passat bäst där för oss som har högertrafik.
Bild
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

För alla som tycks oroa sig - vi har kört knappt 13000 mil med vår Model 3, och jag tvingades köa en gång i Braak, innan Tesla adderat CCS på alla stall. Men där finns gott fika så den extra kvarten veks åt ett wienerbröd.

Bilen är vår enda, och jag har någon enstaka gång kommit till en SuC med över 50 % beläggning. Detta gäller även storhelger.

Köpa dieselbil? Skulle aldrig komma på tanken. Fler elbilar på vägarna? Fantastiskt! Nu bestämde vi oss precis att byta till Model Y, men om tre år när SuC-nätet är ytterligare utbyggt och jag förhoppningsvis kan ladda där med vilken bil jag än väljer så är min valfrihet som köpare betydligt större. Och det finns inget negativt med alls med det om vi vill skynda på elektrifieringen av fordonsflottan.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
För alla som tycks oroa sig - vi har kört knappt 13000 mil med vår Model 3, och jag tvingades köa en gång i Braak, innan Tesla adderat CCS på alla stall. Men där finns gott fika så den extra kvarten veks åt ett wienerbröd.

Bilen är vår enda, och jag har någon enstaka gång kommit till en SuC med över 50 % beläggning. Detta gäller även storhelger.

Köpa dieselbil? Skulle aldrig komma på tanken. Fler elbilar på vägarna? Fantastiskt! Nu bestämde vi oss precis att byta till Model Y, men om tre år när SuC-nätet är ytterligare utbyggt och jag förhoppningsvis kan ladda där med vilken bil jag än väljer så är min valfrihet som köpare betydligt större. Och det finns inget negativt med alls med det om vi vill skynda på elektrifieringen av fordonsflottan.
Vi har redan en dieselbil. Men det sagt så tycker jag att det nu i somras fungerade utmärkt att resa med vår M3 LR. Vi tog inte dieseln på en enda av familjens gemensamma semesterresor, eller weekendresor i år.

Tidigare har vi alltid tagit dieseln, men tack vare den snabba utbyggnaden som Tesla gjort av SuC de senaste två åren (har tillkommit flera bra SuC sedan vår första Tesla tidigt 2019) så gick det hur fint som helst i somras. Hade några tillbud när vi försökte oss på att ladda på andra ställen än SuC, men bortsett från de misstagen så hade vi inte ett enda problem med elbilen på en enda av våra semesterresor.

Eftersom vi var försiktiga i Covid19-tider så flög vi ingenstans i sommar, utan gjorde istället en massa ovanligt många resor inom södra Sverige (kan förstå om upplevelsen är annorlunda för de som reser i norra Sveriges inland). Men familjen var superpositiva till att använda elbilen mera. Den gick varm under semestern och på helger.

Det är just denna positiva elbilsupplevelse som familjen haft av SuC (för de gånger vi försökt använda andra snabbladdare så har laddupplevelsen varit extremt negativ), som gör att de är fortsatt positiva till elbilen.

Förhoppningsvis saboterar inte Tesla detta. Isf. går vi tillbaka att köra mer med vår nuvarande diesel (Merca E-klass och 160-170 mil räckvidd) som är en fantastiskt bekymmersfri långfärdsmaskin.
Bild
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Det är just denna positiva elbilsupplevelse som familjen haft av SuC (för de gånger vi försökt använda andra snabbladdare så har laddupplevelsen varit extremt negativ), som gör att de är fortsatt positiva till elbilen.
För oss är SuC-stopp absolut ett icke-problem. Men visst kan det vara lite utmanande hos andra operatörer. Men oftast finns i alla fall 11 kW om 50 kW är upptagen, och då brukar det ändå bli tillräckligt för att nå nästa SuC eller slutmålet. Vi väljer andra operatörer de gånger vi vill komma bort ifrån snabbmaten vid SuC, och då blir ofta stoppen längre ändå.

Det som är ett problem för mig är snarare att orka åka och tanka veteranbilen. Den behöver tankas 1-2 gånger per år, men i år ställde jag den på vinterförvaring utan att behöva det tack vare att jag hade en reservdunk hemma. Men den måste ju fyllas på innan gräsklipparsäsongen börjar i vår. DET om något är jobbigt i vår värld.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:

Det som är ett problem för mig är snarare att orka åka och tanka veteranbilen. Den behöver tankas 1-2 gånger per år, men i år ställde jag den på vinterförvaring utan att behöva det tack vare att jag hade en reservdunk hemma. Men den måste ju fyllas på innan gräsklipparsäsongen börjar i vår. DET om något är jobbigt i vår värld.
Instämmer 100%.

För vardagspendling och andra vardagsärenden (som är säkert 80-85% av vår körning), så är ju en elbil (inte bara Tesla) helt överlägsen alla fossilbilar.
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det här med en extra dieselbil funkar ju inte. Om man nu skulle välja det så hade det varit en extra bil som inte gått i pendling. Den hade då behövt vara rätt billig och vem vill åka med en billigt härke på semester? Att använda den som pendlingsbil går ju bort helt.

Nä, blir det kaos så kommer det bli färre resor tills Tesla byggt ikapp. Det är ju den naturliga reaktionen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

En stor fördel med kort laddkabel är ju att den inte hamnar på marken och blir överkörd. Måste säga att utformningen är både genial och genomtänkt, dessutom bidrar den sannolikt till hög uptime på laddaren. Det går liksom inte att göra fel.

Sedan är det inte alls så att det varit någon standard med tankpåfyllningen höger bak. Alla japanska bilar har tex vänster bak (lucka manövrerad med wire sedan 1970-talet). Men när det gäller snabbladdning av elbilar så var det naturligtvis hål i huvudet av samtliga efterföljande biltillverkare att INTE placera uttaget där Tesla gjorde det. Men det visar ju också på att de aldrig haft med snabbladdning i sina planer utan fokuserar enbart på bilarna. Med konsekvens att kunderna inte kan göra längre resor på ett smidigt vis.

Tesla + övriga: 1-0 även i denna fråga. Eller är det 10-0?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

BrooklynS skrev:
Sedan är det inte alls så att det varit någon standard med tankpåfyllningen höger bak. Alla japanska bilar har tex vänster bak (lucka manövrerad med wire sedan 1970-talet).
Gissa varför? Japan har vänstertrafik...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

A76 skrev:
Det är ett bra argument! Samtidigt står man ju trångt på högersidan (och vissa fall både fram och bak) i många villagarage att det nog vore mycket svårt att komma åt att koppla in en laddare. Men på sidan med förardörren har man ju av naturliga orsaker normalt plats.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Frisk skrev:
A76 skrev:
Det är ett bra argument! Samtidigt står man ju trångt på högersidan (och vissa fall både fram och bak) i många villagarage att det nog vore mycket svårt att komma åt att koppla in en laddare. Men på sidan med förardörren har man ju av naturliga orsaker normalt plats.
Jag tycker också vänster sida är den "naturliga" placeringen av laddluckan, iofs till viss del färgat av att jag kör Tesla.

Jag står ofta parkerad med begränsad plats på passagerarsidan, men jag har hittills aldrig laddat vid en stolpe vid trottoarkanten där laddlucka på passagerarsidan skulle vara bra.

Är dessa vanliga? Jag tror jag knappt någonsin har sett en sådan laddplats, jag tror mig kanske minnas att det finns ett par på Kungsholmen, men fickor där man kör/backar in är ju i stort sett allenarådande vad jag kan se.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Är dessa vanliga? Jag tror jag knappt någonsin har sett en sådan laddplats, jag tror mig kanske minnas att det finns ett par på Kungsholmen, men fickor där man kör/backar in är ju i stort sett allenarådande vad jag kan se.

/fth
Här i Uppsala finns en sådan stolpe, vad jag vet den enda (Salagatan för den som undrar). För att kunna ladda där var jag tvungen att ställa bilen mot körriktningen. Just då kom två p-vakter förbi och sade att jag kommer att få böter om jag ställer mig så. Tyvärr var min laddkabel för kort, vilket gjorde att jag blev tvungen att åka till en annan plats.
Men visst är sådana laddplatser sällsynta.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
fth skrev:

/fth
Här i Uppsala finns en sådan stolpe, vad jag vet (Salagatan för den som undrar). För att kunna ladda där var jag tvungen att ställa bilen mot körriktningen. Just då kom två p-vakter förbi och sade att jag kommer att få böter om jag ställer mig så. Tyvärr var min laddkabel för kort, vilket gjorde att jag blev tvungen att åka till en annan plats.

De kan ju vara vanliga i andra länder? Och det kan ju bli vanligare här också.

Just den på Salagatan såg jag faktiskt i somras när jag skulle vaccinera mig på UKK. (Btw, fruktansvärd händelse där häromdagen. Verkar som att mannen hoppade självmant för övrigt.)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:

/fth
Här i Uppsala finns en sådan stolpe, vad jag vet (Salagatan för den som undrar). För att kunna ladda där var jag tvungen att ställa bilen mot körriktningen. Just då kom två p-vakter förbi och sade att jag kommer att få böter om jag ställer mig så. Tyvärr var min laddkabel för kort, vilket gjorde att jag blev tvungen att åka till en annan plats.

De kan ju vara vanliga i andra länder? Och det kan ju bli vanligare här också.

Just den på Salagatan såg jag faktiskt i somras när jag skulle vaccinera mig på UKK. (Btw, fruktansvärd händelse där häromdagen. Verkar som att mannen hoppade självmant för övrigt.)
Vet jag såg de på en del ställen i Tyskland (München) för ett antal år sedan. Om de fortfarande har längs gatorna vet jag inte.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar