Nu är du nog lite väl konspiratorisk alternativt tillskriver Tesla för stor betydelse. Type 2 fanns redan som en standard och CCS kom till som ett resultat av att man ville kombinera Type 2 med DC-laddning. Det arbetet inleddes 2011. Jag tror inte de Europeiska tillverkarna (eller amerikanska som kombinerar DC med Type 1) var särskilt bekymrade över Tesla 2011.fth skrev:CCS är jag helt övertygad om att man gjorde som ”tvärtom mot Tesla”, det var ju också Teslas största konkurrenter som var drivande i standardarbetet.iAkita skrev:Nja, jag tror inte det handlar om att göra tvärtemot Tesla. Antagligen väljer de att placera laddporten där tankluckan tidigare suttit, antingen av gammal vana eller för att de tror att konsumenterna skulle bli förvirrade annars. På Europeiska bilar har tankluckan traditionellt suttit på högersidan, möjligtvis för att det var den säkraste placeringen om man fick soppatorsk och var tvungen att ta fram reservdunken. På Asiatiska bilar, där vänstertrafik är vanligare, sitter oftast tankluckan på vänstersidan.
Vad gäller placering av laddluckan så finns det väl i princip alla varianter, vissa tillverkare har ju t.o.m. den på olika ställen på olika modeller.
/fth
Vad det gäller placering av laddport så är det väl bara Volvo/Polestar och Opel som har det vänster bak, iallafall om man ska tro på Tibors artikel från idag? Och Volvo är väl ett av få Europeiska tillverkare som även haft tankluckan på vänstersidan.