Denna video av Monroe var varligt intressant..handlar om id4 drivlina eller ja mormor paket inklusive inverter.
En del ris men övervägande ros uppfattar jag de som. Oavsett så är de intressant att höra om vad för olika val man gjort i drivlinan.
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 08:05
av Swede1
lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 08:48
av lloydfabege
Swede1 skrev:
lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?
21 cm
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 16:44
av Swede1
lloydfabege skrev:
Swede1 skrev:
lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?
21 cm
Mm, har sett info om det, men när jag mätte med tumstock nära hjulet under tyckte jag det var mer 16 cm, men det kanske inte är där man mäter? Kanske beror på hjul och fälg också.
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 19:14
av Bjelke
Om allt är korrekt så beror det inte på hjulen iaf (ska vara samma rullomkrets/diameter på alla
alternativ till en bilmodell)…
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 22:49
av Swede1
Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.
Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift.
Hoppas VW lägger till ett traction läge på vanliga ID4 som ökar framkomligheten på is. Som på bmw i3 som jag tror låser drivaxeln lite för att ge maximalt driv på löst underlag med ev lite spinn.
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 23:02
av martinot
Swede1 skrev:
Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.
Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift.
Beror på var i Sverige man bor?
Många av oss bor i de södra delarna där det mest kallt regn på vintern. Är det väl snö några enstaka vinterdagar, så är det oftast några få ynka cm.
Sverige är ett avlångt land, och samma förhållanden gäller inte i hela landet som i just din del.
Skulle tom. gissa på att vi är fler kunder i de södra delarna med förhållandevis lite snö under vintrarna.
Re: VW ID.4
Postat: 08 jun 2021 23:20
av Swede1
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 01:54
av martinot
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 06:13
av Kubi
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 07:06
av Swede1
Jovisst, Audi etron 55 med BO stereo och höj sänkbar fjädring är given, om den hade ett rimligt pris, vill inte kasta bort pengarna på en bil. Börjar iof ha relativt dålig räckvidd jämfört med nya elbilar.
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 11:29
av taliz
Verkar som teslabjörn fått tag på en GTX redan.
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 11:45
av Zalman3
VW ID4 GTX range test
Re: VW ID.4
Postat: 09 jun 2021 22:57
av martinot
Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Re: VW ID.4
Postat: 10 jun 2021 13:06
av Kubi
martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Varför är AWD ett måste?
Genuin fråga.
Re: VW ID.4
Postat: 10 jun 2021 14:33
av ObscureEconomist
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Re: VW ID.4
Postat: 10 jun 2021 15:09
av Kubi
ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Re: VW ID.4
Postat: 10 jun 2021 15:18
av mikebike
Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Bekvämt. Visserligen snöar det inte lika ofta, men snöröjningen är mycket sämre.
Re: VW ID.4
Postat: 10 jun 2021 15:27
av taliz
Här i Skåne ser jag typ bara fördelar med RWD. Inte minst längre räckvidd.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
Re: VW ID.4
Postat: 12 jun 2021 23:14
av iAkita
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
Postat: 12 jun 2021 23:57
av wheels
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
Re: VW ID.4
Postat: 13 jun 2021 00:04
av iAkita
wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.
Re: VW ID.4
Postat: 13 jun 2021 00:11
av iAkita
Zalman3 skrev:
ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test
Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.
Re: VW ID.4
Postat: 13 jun 2021 01:33
av Zalman3
wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.
Kommer nästa år.
Re: VW ID.4
Postat: 13 jun 2021 10:01
av Gargamel
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).