FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Så Tesla Robotaxi utan förare om 2-3 år då kanske i USA?
Jag är ledsen men det är omöjligt att säga något så specifikt. Tesla hade tex flera större optimeringar man nämnde under AI-day som lät lovande men det är omöjligt att veta hur nära de är att implementera dem. Det kan ta mycket längre tid med. Jag tycker ändå att Tesla borde kunna påbörja testverksamhet inom ett år om de vill gamea systemet för ett begränsat område. Men Tesla vill nog inte det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Waymo är för övrigt live med en closed beta i SF:
https://www.sfgate.com/sf-culture/artic ... 406926.php

edit: inte förarlös ännu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Något förvirrad äldre man ruttnar ihop totalt över myndigheter och politiker som enbart ger sig på Tesla och ingen annan. Skönt att se ändå :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fel tråd? Övrig humor kanske?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Fel tråd? Övrig humor kanske?
Det handlar ju om att han tycker att Teslas utveckling av autonomi och FSD-beta är något man ska värna om. Det kändes vettigt här eftersom det anknöt till tidigare diskussioner i den här tråden.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Och nu skippade de 9.3.

"skall bara träna om alla NN och se om det funkar den här gången, vi hörs om en månad"

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... elon-musk/
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Gäller inte allt detta i praktiken bara USA? Finns det FSD Beta-användare i EU?

FSD features men formellt Level 2 med 100% ansvar på förare funkar väl inte med EUs regelverk som jag fatta det. Den får ju inte ens byta fil på eget initiativ, trots att föraren håller i ratten och är ansvarig.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla gör med FSD-betan. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MobilEye verkar vänta på Lidar SoC från Intel innan dom försöker göra konsument-bilar självkörande. Dom anser att dom behöver dubbla sensor-suites (vision + lidar/radar) för att få en tillräckligt säker bil. 2025 säger man (Lidar-SoC skulle ju vara klar 2024). Jag tror mer 2028-2030, men vem vet. Dom säger även 2022 Robotaxi i Jerusalem. Dom skulle ju även gå live någon annanstans. Vi får se om det händer... Dom här projekten tenderar ju att vara svårare i verkligheten än i teorin.

Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev:
Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla för med FSD-beta. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Men för det krävs det att bilarna lärt sig att undvika utryckningsfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... ning-igang
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
spacecoin skrev:

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla för med FSD-beta. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Men för det krävs det att bilarna lärt sig att undvika utryckningsfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... ning-igang
Ja. Nu tycker till och med jag att man fokuserar väldigt mycket på Tesla, men NHTSA har ju liksom sovit i 5-6 år medan ADAS har förflyttat sig från L2 till L2+ (där bilen har en mer aktiv roll med t ex automatiska filbyten - och föraren förväntas hoppa in som en ninja och fixa allt när/om det går fel). FSD-betan är ett extremfall av detta, och det är väl på grund av detta och allmän marknadsföring och namngivning av funktioner som Tesla är mest i skott-gluggen.

Men nu händer det i alla fall grejer, oavsett vad man tycker om det. Det ska bli intressant att följa vad som händer. Jag tror att den enda anledningen till att Tesla fokuserar på förarövervakning nu är påtryckningar som denna: https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/I ... 84913P.pdf som gick i väg till Tesla igår.

Syftet med ADAS är ju att göra bilen mer säker. Det innefattar att inte köra in i stillastående bilar, oavsett om det är förarens ansvar rent legalt. Det tror jag de flesta är överens om.

Det är bra att man går till botten med olyckorna, både för Tesla och för konsumenter. Transparens är bra! Och kan bilarna bli säkrare vinner alla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nära nu att version 10 kommer.
Screenshot_20210902-041851_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här är den bästa intervjun och resonemang jag hört om Tesla, Elon och autonoma bilar (och mycket annat) på väldigt väldigt länge, kanske någonsin:

Man kan börja på 55:30 om man inte är intresserad av historia och allmän datorvetenskap.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Här är den bästa intervjun och resonemang jag hört om Tesla, Elon och autonoma bilar (och mycket annat) på väldigt väldigt länge, kanske någonsin:

Man kan börja på 55:30 om man inte är intresserad av historia och allmän datorvetenskap.
Ja är man arg på Elon Musk och skeptisk till autonom teknologi så blir man säkert alldeles till sig av Rodney Brooks. Han har varit arg på Elon länge och när de nu konkurrerar om samma talanger kommer det bara bli värre.

Jag lyssnade lite och hans analys och invändningar mot autonom teknologi är gammaldags och rätt korkade. Lex fick hålla sig för att inte säga rakt ut hur idiotiskt den där anektdoten om Cruise var. Men det är inte Rodney Brooks område alls så det är förståeligt om han är dåligt insatt.

Rodney Brooks har varit pionjär inom kommersialisering av enklare robotik och när det gäller det är det intressant att lyssna till honom. Men hans åsikter om annat tillför inte något.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ja är man arg på Elon Musk och skeptisk till autonom teknologi så blir man säkert alldeles till sig av Rodney Brooks. Han har varit arg på Elon länge och när de nu konkurrerar om samma talanger kommer det bara bli värre.

Jag lyssnade lite och hans analys och invändningar mot autonom teknologi är gammaldags och rätt korkade. Lex fick hålla sig för att inte säga rakt ut hur idiotiskt den där anektdoten om Cruise var. Men det är inte Rodney Brooks område alls så det är förståeligt om han är dåligt insatt.

Rodney Brooks har varit pionjär inom kommersialisering av enklare robotik och när det gäller det är det intressant att lyssna till honom. Men hans åsikter om annat tillför inte något.
Jag tycker uppriktigt att det är riktigt tråkigt med din ton. Det finns ingen anledning att vara dryg och använda härskarteknik som att t ex förminska folk och deras kompetens.

Det är två intelligenta personer, med god insikt i AI och autonomi som diskuterar, så tycker jag du kan ta dig tid att skriva någon konkret kritik om sakinnehållet om du ska kommentera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tycker uppriktigt att det är riktigt tråkigt med din ton. Det finns ingen anledning att vara dryg och använda härskarteknik som att t ex förminska folk och deras kompetens.

Det är två intelligenta personer, med god insikt i AI och autonomi som diskuterar, så tycker jag du kan ta dig tid att skriva någon konkret kritik om sakinnehållet om du ska kommentera.
Ursäkta om du tyckte tonen var tråkig men den var enligt mig rättvis i det här fallet. Du har även använt mycket tråkigare ton i nästan alla dina inlägg tidigare.

Den enda påtagliga detalj som han kommenterade var att han ansåg att kameror hade för dåligt dynamiskt omfång. Förutom det var det bara massa åsikter.

Ja det stämmer att kameror har begränsat dynamiskt omfång jämfört med oss människor. Men självkörande bilar har andra fördelar som vi saknar som tex överlägsen reaktionshastighet, fokus i alla riktningar samtidigt, bättre mörkerseende mm. Självkörande bilar kommer vara avsevärt sämre än oss på vissa saker och överlägsna på andra. Det är den nyanserade bilden som helt saknades från Rodney Brooks i den här intervjun.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:

Ursäkta om du tyckte tonen var tråkig men den var enligt mig rättvis i det här fallet. Du har även använt mycket tråkigare ton i nästan alla dina inlägg tidigare.

Den enda påtagliga detalj som han kommenterade var att han ansåg att kameror hade för dåligt dynamiskt omfång. Förutom det var det bara massa åsikter.

Ja det stämmer att kameror har begränsat dynamiskt omfång jämfört med oss människor. Men självkörande bilar har andra fördelar som vi saknar som tex överlägsen reaktionshastighet, fokus i alla riktningar samtidigt, bättre mörkerseende mm. Självkörande bilar kommer vara avsevärt sämre än oss på vissa saker och överlägsna på andra. Det är den nyanserade bilden som helt saknades från Rodney Brooks i den här intervjun.
Det är är din standard-taktik. Du avfärdar alla resonemang som "bara åsikter", eller hittar en detalj och hackar på den istället för att resonera kring andemening och de frågor som diskuterades.

När man frågar dig vad du tycker "är det ointressant"... Det är ruskigt destruktivt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det är är din standard-taktik. Du avfärdar alla resonemang som "bara åsikter", eller hittar en detalj och hackar på den istället för att resonera kring andemening och de frågor som diskuterades.

När man frågar dig vad du tycker "är det ointressant"... Det är ruskigt destruktivt.
Ja ursäkta om du kände att det var orättvist. Vilka detaljer kring självkörande bilar i intervjun var det jag missade?

Ps. Om man hela tiden bara länkar till intervjuer med människor som är negativt inställda till Elon Musk och okritiskt snackar upp konkurrenter till Tesla och samtidigt avfärdar allt Tesla gör på ett Teslaforum så får man nog tyvärr förvänta sig lite mothugg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:

Ja ursäkta om du kände att det var orättvist. Vilka detaljer kring självkörande bilar i intervjun var det jag missade?
Ännu en standard-taktik från dig: Att be den man argumenterar emot att lista allt innehåll som diskuteras istället för att lägga egen tid att lyssna/läsa/tänka.

Edit: Jag såg din edit nu (konstigt att den inte har en kommentar om att den är ändrad...).

Jag tar gärna motargument, så länge du klargör vad det är vad det konkret är du inte håller med om och talar om varför med väl underbyggda argument. Men det verkar du inte vara intresserad av?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Livesändning från VW om deras partnerskap med Argo (JV med Ford).

TLDW - Argo börjar testa i München på publika vägar inom några månader med ID.BUZZ. I och med det har man tester i åtta städet globalt. Produktionstrafik i München 2025.

Bilen:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

FSD beta 8.2 i Kiev

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Jag har undrat varför det tagit sådan lång tid innan detta hände. Helt vansinnigt ur ett säkerhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.

Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid. :)
Skriv svar