Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5989
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Corona

Inlägg av Remuz »

renes skrev:


Intressant förslag på hur man kan starta upp samhället igen.
We use mathematical models to show that a cyclic schedule of 4-day work and 10-day lockdown, or similar variants, can, in certain conditions, suppress the epidemic while providing part-time employment.
Even those infected on the first day of work spend most of their latent period at work and reach peak infectiousness during lockdown. This reduces the number of secondary infections.
4 av 10 är ju bra mycket mer än 0 av 10 :) Jag gillar dessutom modellen
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Tänkte på lite längre sikt om man kvävt smittan som man har en låg nivå av immunitet i samhället. Det kan ju ta flera år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Tänkte på lite längre sikt om man kvävt smittan som man har en låg nivå av immunitet i samhället. Det kan ju ta flera år.
Man hoppas väl på ett vaccin fram tills dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Danskarna utnyttjar sin möjlighet att åka till Sverige i alla fall. Träffade på gott om danskar som tagit sig över till Sverige och som även gör det regelbundet då danskarnas inreseförbud bara gäller ickedanskar och de som inte jobbar i Danmark.

Men nej, tror inte heller på ett normalt resande till sommaren. Blir nog mestadels hemmasemestrar i hela Europa.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Tänkte på lite längre sikt om man kvävt smittan som man har en låg nivå av immunitet i samhället. Det kan ju ta flera år.
Man hoppas väl på ett vaccin fram tills dess.
Vaccin tar väl minst ett år och kan ta mycket längre tid än så, ingen som vet mer än att det tar tid att ta fram säkert vaccin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Danskarna utnyttjar sin möjlighet att åka till Sverige i alla fall. Träffade på gott om danskar som tagit sig över till Sverige och som även gör det regelbundet då danskarnas inreseförbud bara gäller ickedanskar och de som inte jobbar i Danmark.

Men nej, tror inte heller på ett normalt resande till sommaren. Blir nog mestadels hemmasemestrar i hela Europa.
Sverige har ju dock också stängt gränsen väl?

https://www.skd.se/2020/03/17/sverige-s ... granserna/
Sverige
Från och med torsdag och i 30 dagar framåt kommer det råda inreseförbud till Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
Danskarna utnyttjar sin möjlighet att åka till Sverige i alla fall. Träffade på gott om danskar som tagit sig över till Sverige och som även gör det regelbundet då danskarnas inreseförbud bara gäller ickedanskar och de som inte jobbar i Danmark.

Men nej, tror inte heller på ett normalt resande till sommaren. Blir nog mestadels hemmasemestrar i hela Europa.
Sverige har ju dock också stängt gränsen väl?

https://www.skd.se/2020/03/17/sverige-s ... granserna/
Sverige
Från och med torsdag och i 30 dagar framåt kommer det råda inreseförbud till Sverige.
Nej, inte helt.
Citat från din artikel:
Inreseförbudet gäller resor till Sverige från länder utanför EU och EES.
———-

Så, resande från Danmark släpps in.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Sverige
Från och med torsdag och i 30 dagar framåt kommer det råda inreseförbud till Sverige.
Nej, inte helt.
Citat från din artikel:
Inreseförbudet gäller resor till Sverige från länder utanför EU och EES.
———-

Så, resande från Danmark släpps in.
Ahh, OK då är jag med. Har inte behövt sätta mig in i några reseförbud så därför kollade jag inte upp detta så noga. Antog att det gällde alla länderna eftersom det var en hel del prat om gränsen till Finland när SR P1 pratade om detta.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Sverige
Från och med torsdag och i 30 dagar framåt kommer det råda inreseförbud till Sverige.
Nej, inte helt.
Citat från din artikel:
Inreseförbudet gäller resor till Sverige från länder utanför EU och EES.
———-

Så, resande från Danmark släpps in.
Ahh, OK då är jag med. Har inte behövt sätta mig in i några reseförbud så därför kollade jag inte upp detta så noga. Antog att det gällde alla länderna eftersom det var en hel del prat om gränsen till Finland när SR P1 pratade om detta.[/quote]

När det gäller finland ville dom stänga gränsen för resande från sverige.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Corona

Inlägg av robpow »

I länder i ljusblått dör det inte fler människor nu jämfört med normalt:

Bild

Källa: https://www.euromomo.eu/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

robpow skrev:
I länder i ljusblått dör det inte fler människor nu jämfört med normalt:
Om jag fattar det rätt så menar de i jämförelse med tidigare influensasäsonger. Framförallt 2017/2018 var ju en väldigt kraftig influensa som har skörtat många liv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Corona

Inlägg av vigge50 »

robpow skrev:
I länder i ljusblått dör det inte fler människor nu jämfört med normalt:

Bild

Källa: https://www.euromomo.eu/
Så SCB har inte släppt preliminära data över döda sen den 3/4 vilket var onsdag vecka 14 och den statistiken innehöll data fram till 1:à april men den hemsidan har redan data för veckan vecka 14.
Jag väntar nog på preliminära siffror från SCB innan jag drar några slutsatser.

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... statistik/
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Corona

Inlägg av FlyingBlue »

mati skrev:
robpow skrev:
I länder i ljusblått dör det inte fler människor nu jämfört med normalt:
Om jag fattar det rätt så menar de i jämförelse med tidigare influensasäsonger. Framförallt 2017/2018 var ju en väldigt kraftig influensa som har skörtat många liv.
Och glöm inte hur många som slipper den traditionella influensan med de begränsningar vi har idag!
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Dödstalen är faktiskt ganska ointressanta i ett totalperspektiv. Som jag varit inne på i ett tidigare inlägg är dödsfallen i Corona få i förhållande till den naturliga dödligheten. Om vi för enkelhetens skull räknar med att svensken lever 80 år och sedan dör kommer vi att ha 125000 dödsfall per år av åldersskäl. Dessutom med en slumpvis variation. Att läsa ut skillnader i total dödlighet om ett tusental dör i Corona går inte. Det är ju hur mycket sjukhusresurser som går åt som är mest intressant att titta på och att de som jobbar med smittade skyddas från smittan.
Pressen fokuserar på antalet smittade. Även den siffran är nästan helt ointressant eftersom mörkertalet kan vara gigantiskt. De anhöriga och vänner till de faktiskt testade har ofta varit sjuka, men testas inte t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

En överbelastad vård med uppskjutna cancerbehandlingar och livsviktiga operationer är nog kanske den allvarligaste följden av Corona.

Det är även otäckt att de som blir svårt drabbade antagligen får skador i lungorna för livet, med en nedsatt livskvalitet som följd. Men den risken kommer vi inte bort från oavsett hur vi gör.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Frågan är om inte detta ändå är i senaste laget. Ska bli spännande att se hur detta tas emot.
Missnöjda forskare är allvarligt med många tunga namn representerade. Det är dock inte helt tydligt på vilka grunder man föreslår dessa åtgärder - det måste ju nu finnas många exempel på mijöer som leder till smitta. Lite vits i att stänga ner verksamheter som faktiskt inte bidrar till sjukligheten. Då får man bara nackdelarna och inga fördelar.
Det jag har haft svårast för är fyra saker.
1) Att inte hela familjen till smittade får obligatorisk karantän. 2) Att man slutat smittspåra. 3) Att man testar allt för lite. 4) Att man inte lyfter frågan om munskydd.
Sen kan man diskutera hur kollektivtrafiken ska hanteras. Däremot tror jag inte stora slag i luften hjälper, det finns data - de bör användas. Alla aktörer säger bara "vi följer FHMs rekommendationer". Det tycker jag är otroligt passivt. Lokalt bör man kunna göra mycket mer, det är fullt tillåtet.
Stannade till på ett hotell i Norge i förrgår för en fika (OBS laddpaus = Teslakoppling). Man hade satt upp fem stationer med handsprit, lagt serveringen tillrätta för låg smittrisk, personalen tog på handskar när de serverade mm mm. Inte mycket av det har jag sett i Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju hög tid att vi uppgraderar luftvägsinfektioner från "bara en förkylning" till en smitta man förväntas hålla för sig själv. Att inte smitta äldre på boenden med luftvägsinfektioner borde ju redan sedan tidigare varit självklart. Om alla hela tiden utgår från att man är smittad blir det en bra början...
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
Hoppas det finns fler experter för många i det där gänget har haft väldigt fel än så länge. Jag tror inte de ökar sina chanser att få gehör när de kallar FHM för talanglösa tjänstemän...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
Frågan är om inte detta ändå är i senaste laget. Ska bli spännande att se hur detta tas emot.
Missnöjda forskare är allvarligt med många tunga namn representerade. Det är dock inte helt tydligt på vilka grunder man föreslår dessa åtgärder - det måste ju nu finnas många exempel på mijöer som leder till smitta. Lite vits i att stänga ner verksamheter som faktiskt inte bidrar till sjukligheten. Då får man bara nackdelarna och inga fördelar.
Det jag har haft svårast för är fyra saker.
1) Att inte hela familjen till smittade får obligatorisk karantän. 2) Att man slutat smittspåra. 3) Att man testar allt för lite. 4) Att man inte lyfter frågan om munskydd.
Sen kan man diskutera hur kollektivtrafiken ska hanteras. Däremot tror jag inte stora slag i luften hjälper, det finns data - de bör användas. Alla aktörer säger bara "vi följer FHMs rekommendationer". Det tycker jag är otroligt passivt. Lokalt bör man kunna göra mycket mer, det är fullt tillåtet.
Stannade till på ett hotell i Norge i förrgår för en fika (OBS laddpaus = Teslakoppling). Man hade satt upp fem stationer med handsprit, lagt serveringen tillrätta för låg smittrisk, personalen tog på handskar när de serverade mm mm. Inte mycket av det har jag sett i Sverige.
Missnöjda forskare finns det alltid. Tar vi professorer är de otroligt individualistiska och egencentrerade, ligger lite i naturen för att bli en riktigt framstående professor. Generaliserat då. Så att de som inte får vara i centrum är missnöjda är naturligt inom forskarvärlden.

Tycker mest det är intressant att se att det går lite fram och tillbaka. En av undertecknarna sa att hen ville bara ha en konstruktiv dialog med FHM, men då kanske man inte inleder en debattartikel med:
"Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin..."
Inte så att man direkt öppnar upp för en dialog där.

Fast, dina punkter är lite intressanta.
1. Här är väl den differentiella tolkningen av när smitta kan ske ganska viktig. Är det under hela inkubationstiden, precis före symptom eller när symptom uppstår? Verkar finnas olika tolkningar här.
2. Smittspåra är nog mer eller mindre omöjligt nu, dels för att vi inte testar mer än de som ska in på sjukhus samt vårdpersonal. Samt, med så många fall är det nog ett allt för stort arbete att försöka smittspåra alla dessa. Det är troligen ett extremt mödosamt arbete och de resurserna finns nog inte.
3. Testa i sig har väl ingen effekt numera. Testet är enbart giltigt just när du gör det, samt har inte en toppen hög tillförlitlighet beroende på när testet tas i förhållande till smitta. Testa antikroppar är intressant däremot, dvs. de som haft corona. Samt testning för att utröna utbredheten i samhället.
4. Tänker du dig munskydd på alla eller bara vissa? Munskydd i sig, om du menar de som t.ex. används vid operationer, har väl visats ha liten eller ytterst marginell effekt. Speciellt om du har dem på dig när de blir fuktiga och blöta, vilket de blir av utandningen.

Allt det du listar du sett i Norge ser jag dagligen här nere. Handsprit vid ingångar till affärer, restauranger som anpassat sin matservering, sina sittplatser m.m. Så det finns.

Har någon av dessa forskare räknat på effekterna av nedstängning? Inte bara på pandemin utan övriga effekter? Kommer dessa forskare att kvarstå som intresserade och ansvarstagande forskare när samhället stängts ned och effekterna av nedstängningen kommer, korta som långa perspektiv? Eller är de enbart nöjda om vi bekämpar pandemin men i övrigt skiter i bieffekter?

Kommuner med äldreboenden och hemtjänst och privata aktörer, borde däremot ha gjort betydligt mer än vad de verkar ha gjort. Där brister det otroligt mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
Hoppas det finns fler experter för många i det där gänget har haft väldigt fel än så länge. Jag tror inte de ökar sina chanser att få gehör när de kallar FHM för talanglösa tjänstemän...

De har haft fel? På vilket sätt?
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Gustafsson skrev:
Frågan är om inte detta ändå är i senaste laget. Ska bli spännande att se hur detta tas emot.
Missnöjda forskare är allvarligt med många tunga namn representerade. Det är dock inte helt tydligt på vilka grunder man föreslår dessa åtgärder - det måste ju nu finnas många exempel på mijöer som leder till smitta. Lite vits i att stänga ner verksamheter som faktiskt inte bidrar till sjukligheten. Då får man bara nackdelarna och inga fördelar.
Det jag har haft svårast för är fyra saker.
1) Att inte hela familjen till smittade får obligatorisk karantän. 2) Att man slutat smittspåra. 3) Att man testar allt för lite. 4) Att man inte lyfter frågan om munskydd.
Sen kan man diskutera hur kollektivtrafiken ska hanteras. Däremot tror jag inte stora slag i luften hjälper, det finns data - de bör användas. Alla aktörer säger bara "vi följer FHMs rekommendationer". Det tycker jag är otroligt passivt. Lokalt bör man kunna göra mycket mer, det är fullt tillåtet.
Stannade till på ett hotell i Norge i förrgår för en fika (OBS laddpaus = Teslakoppling). Man hade satt upp fem stationer med handsprit, lagt serveringen tillrätta för låg smittrisk, personalen tog på handskar när de serverade mm mm. Inte mycket av det har jag sett i Sverige.
Missnöjda forskare finns det alltid. Tar vi professorer är de otroligt individualistiska och egencentrerade, ligger lite i naturen för att bli en riktigt framstående professor. Generaliserat då. Så att de som inte får vara i centrum är missnöjda är naturligt inom forskarvärlden.

Tycker mest det är intressant att se att det går lite fram och tillbaka. En av undertecknarna sa att hen ville bara ha en konstruktiv dialog med FHM, men då kanske man inte inleder en debattartikel med:
"Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin..."
Inte så att man direkt öppnar upp för en dialog där.

Fast, dina punkter är lite intressanta.
1. Här är väl den differentiella tolkningen av när smitta kan ske ganska viktig. Är det under hela inkubationstiden, precis före symptom eller när symptom uppstår? Verkar finnas olika tolkningar här.
2. Smittspåra är nog mer eller mindre omöjligt nu, dels för att vi inte testar mer än de som ska in på sjukhus samt vårdpersonal. Samt, med så många fall är det nog ett allt för stort arbete att försöka smittspåra alla dessa. Det är troligen ett extremt mödosamt arbete och de resurserna finns nog inte.
3. Testa i sig har väl ingen effekt numera. Testet är enbart giltigt just när du gör det, samt har inte en toppen hög tillförlitlighet beroende på när testet tas i förhållande till smitta. Testa antikroppar är intressant däremot, dvs. de som haft corona. Samt testning för att utröna utbredheten i samhället.
4. Tänker du dig munskydd på alla eller bara vissa? Munskydd i sig, om du menar de som t.ex. används vid operationer, har väl visats ha liten eller ytterst marginell effekt. Speciellt om du har dem på dig när de blir fuktiga och blöta, vilket de blir av utandningen.

Allt det du listar du sett i Norge ser jag dagligen här nere. Handsprit vid ingångar till affärer, restauranger som anpassat sin matservering, sina sittplatser m.m. Så det finns.

Har någon av dessa forskare räknat på effekterna av nedstängning? Inte bara på pandemin utan övriga effekter? Kommer dessa forskare att kvarstå som intresserade och ansvarstagande forskare när samhället stängts ned och effekterna av nedstängningen kommer, korta som långa perspektiv? Eller är de enbart nöjda om vi bekämpar pandemin men i övrigt skiter i bieffekter?

Kommuner med äldreboenden och hemtjänst och privata aktörer, borde däremot ha gjort betydligt mer än vad de verkar ha gjort. Där brister det otroligt mycket.

Så nu ska vi misstro respekterade forskare eftersom de inte får stå i centrum?

Vi kan ju vända på steken också och inse vilken enorm prestigeförlust det vore för Tegnell, FHM och regeringen att medge att vi haft fel taktik. Hur skulle det få de att framstå? Den prestigen kan ju mycket väl tänka sig påverka vilka beslut som tas också...

Din genomgång av Gustafssons punkter tyder på att du har ingående expertkunskaper inom området? Har du det? Eller killgissar du bara?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Så nu ska vi misstro respekterade forskare eftersom de inte får stå i centrum?

Vi kan ju vända på steken också och inse vilken enorm prestigeförlust det vore för Tegnell, FHM och regeringen att medge att vi haft fel taktik. Hur skulle det få de att framstå? Den prestigen kan ju mycket väl tänka sig påverka vilka beslut som tas också...

Din genomgång av Gustafssons punkter tyder på att du har ingående expertkunskaper inom området? Har du det? Eller killgissar du bara?
Man ska alltid vara misstänksam och källkritisk mot alla som enbart väljer citat och siffror som styrker min egna tes. Det ligger i vetenskapens natur att vara det. Popper hade faktiskt en helt ok tanke om att det är falsifierbarhet som är det viktiga att utgå ifrån. Dvs. leta efter saker som kan kullkasta den teorin jag för fram. Inte att leta det som stärker den alltså.

Absolut, visst finns den risken i allt som sker, den ska inte förringas.

Jag killgissar alltid på denna sidan, precis som alla andra gör. :roll:

Mina svar är alltid min tolkningar om det jag läst. I detta område är jag inte en större expert än andra här på sidan. Men om du upplever problem med att jag för fram mina tolkningar så kanske det beror på hur jag skriver dem eller hur du läser dem?

Men, i de flesta av punkterna ovan, finns det ganska logiska orsaker till varför det är som det är just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Jag för min del är väldigt ödmjuk för vad som faktiskt är sant i slutänden. Min punkt om smittspårning ovan vill jag förtydliga. Smittspårning behöver inte innebära att en myndighet gör detta, enkel smittspårning kan göras av de drabbade själva. Hur den skal göras och vad den ska resultera i kan man man diskutera, men målet måste vara att begränsa rörligheten för de smittade eller de med hög risk att vara det.
Munskydd av typ kirurgmask är inte effektiva, men de är inte heller helt overksamma. Minskar de risken för smitta bara med 25-50%, så kan det betyda väldigt mycket i en population. Samma gäller hemmagjorda masker. Mest skyddar de ju genom att de smittade inte sprider lika mycket droppar om de har munskydd och i mindre grad de friska om smittade inte har munskydd. Helt verkningslösa är de dock inte.
Dessutom nästan gratis...

Jag tycker tonen i den nämnda debattartikeln är rätt oförskämd. Flera som skrivit under är inte heller verksamma inom fältet, medan några är kunniga inom specifikt detta område. Man har uppenbarligen velat ha tunga och många namn för att göra intryck. Det är lite samma som joyhan här på forumet fått kritik för.

Det är direkt ohederligt att jämföra Finlands siffror med Sveriges i nuläget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
Hoppas det finns fler experter för många i det där gänget har haft väldigt fel än så länge. Jag tror inte de ökar sina chanser att få gehör när de kallar FHM för talanglösa tjänstemän...

De har haft fel? På vilket sätt?
Modellerna som de hänvisat till (från Imperial College och Institute of Health Metrics) har gång på gång justerats ner. Sen fel kanske är lite för kraftigt, givetvis måste alla prognoser justeras, men att ge sken av att det finns superbra modeller som FHM struntar i tycker jag är ohederligt. Sen hade IHME byggt sina prognoser på att Sverige inte vidtog några åtgärder alls vilket ju är direkt fel.

I artikel har de fel (det kan till och med jag som lekman slå fast) när de skriver att det i Sverige dog 10,2 personer per miljon 7-9 april när siffran var antal dödsfall som rapporterades de dagarna.
Låst