Re: Väntrum Model 3
Postat: 29 jun 2019 23:28
vad är det för kabel som krävs för att jag ska kunna ladda på publika parkeringar typ allum i partille? Funkar det med medföljande Kabeln?
En så kallad type 2-kabel. Det följer med en sådan.Nico skrev:vad är det för kabel som krävs för att jag ska kunna ladda på publika parkeringar typ allum i partille? Funkar det med medföljande Kabeln?
Sätt på stänkskärmar så kommer du kunna slappna av mer. Litar inte på att Tesla kommer stå för blästring, bara hänvisa till onormalt körande.. billig försäkring mot onödigt restvärdefall som jag ser det (också eget bolag).swegarm skrev:Idag kl 11 skulle ja hämta bilen, blev lite sen så kom in först kl 12. Leveransen tog typ en kvart , gick väldigt smidigt. Kollade igenom bilen lite snabbt och hitta inget. Har bara hunnit köra hem men känns väldigt bra.
Nu är frågan om man behöver göra något för att skydda lacken. Jag resonerar lite att Tesla får stå för problemet om de blir något. Hur resonerar ni andra? Bilen är en tjänstebil i eget bolag. Att sätta på stänkskärmar känns olustigt och lackskydd är ganska dyrt. Tror ja litar på att tesla hanterar ett ev problem ? Har (tyvärr?) svart färg.
Och med lackskydd blir det ju jäkligt mycket lättare att tvätta bilen!flows_swe skrev:Sätt på stänkskärmar så kommer du kunna slappna av mer. Litar inte på att Tesla kommer stå för blästring, bara hänvisa till onormalt körande.. billig försäkring mot onödigt restvärdefall som jag ser det (också eget bolag).swegarm skrev:Idag kl 11 skulle ja hämta bilen, blev lite sen så kom in först kl 12. Leveransen tog typ en kvart , gick väldigt smidigt. Kollade igenom bilen lite snabbt och hitta inget. Har bara hunnit köra hem men känns väldigt bra.
Nu är frågan om man behöver göra något för att skydda lacken. Jag resonerar lite att Tesla får stå för problemet om de blir något. Hur resonerar ni andra? Bilen är en tjänstebil i eget bolag. Att sätta på stänkskärmar känns olustigt och lackskydd är ganska dyrt. Tror ja litar på att tesla hanterar ett ev problem ? Har (tyvärr?) svart färg.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Ser också att aero navkapslarna ser bra ut i kombination med den färgen.dhanjel skrev:Ja sjukt nöjd att jag stod fast vid röd. Två andra utlämningar samtidigt på svarta. De var inte på något sätt fula, men den röda stod ut
Enda som kändes lite B var att de hade willys budget-vatten i väntrummet (och att man fick känslan av att man väntade på tandläkaren)
Tror inte du kommer behöva den. Vill du ändå vara på säkra sidan kan du ta min tills din kommer. Finns i Köping (oanvänd i plastpåse)Raoulen skrev:Nu kan man lämna väntrummet. Leveransen gick smidigt. Hade lite limrester fram till på bilen som polerades bort. Fick dokumenterat ett stenskott i lacken på bakluckan. Annars var allt bra.
Dock så fick jag höra precis som många andra att type2 kabeln är slut. Den är tydligen slut i hela Europa och leverantören har även dem slut i sitt lager. De kunde inte säga när vi kommer att få den. Kan bli en spännande semester.
Hmm ok? Attans, kommer inte jag att kunna ladda hemma, när tror man att den kommer in?Raoulen skrev:Nu kan man lämna väntrummet. Leveransen gick smidigt. Hade lite limrester fram till på bilen som polerades bort. Fick dokumenterat ett stenskott i lacken på bakluckan. Annars var allt bra.
Dock så fick jag höra precis som många andra att type2 kabeln är slut. Den är tydligen slut i hela Europa och leverantören har även dem slut i sitt lager. De kunde inte säga när vi kommer att få den. Kan bli en spännande semester.
Den behövs om man vill ladda från en laddbox utan fast kabel, vilket oftast är publik laddning. För att ladda trefas kan du även använda laddboxar med fast typ-kabel (t ex Teslas) eller en UMC med stöd för trefas, dock inte den Tesla skickar med numera.Dexlo skrev:Den här typ2 kabeln som är slut, behövs den om man vill ladda från trefas?
Ställer en enklare fråga, kan man ladda från trefas med det som följer med en M3 idag?bylund skrev:Den behövs om man vill ladda från en laddbox utan fast kabel, vilket oftast är publik laddning. För att ladda trefas kan du även använda laddboxar med fast typ-kabel (t ex Teslas) eller en UMC med stöd för trefas, dock inte den Tesla skickar med numera.Dexlo skrev:Den här typ2 kabeln som är slut, behövs den om man vill ladda från trefas?
Bjelke skrev:Och med lackskydd blir det ju jäkligt mycket lättare att tvätta bilen!flows_swe skrev:Sätt på stänkskärmar så kommer du kunna slappna av mer. Litar inte på att Tesla kommer stå för blästring, bara hänvisa till onormalt körande.. billig försäkring mot onödigt restvärdefall som jag ser det (också eget bolag).swegarm skrev:Idag kl 11 skulle ja hämta bilen, blev lite sen så kom in först kl 12. Leveransen tog typ en kvart , gick väldigt smidigt. Kollade igenom bilen lite snabbt och hitta inget. Har bara hunnit köra hem men känns väldigt bra.
Nu är frågan om man behöver göra något för att skydda lacken. Jag resonerar lite att Tesla får stå för problemet om de blir något. Hur resonerar ni andra? Bilen är en tjänstebil i eget bolag. Att sätta på stänkskärmar känns olustigt och lackskydd är ganska dyrt. Tror ja litar på att tesla hanterar ett ev problem ? Har (tyvärr?) svart färg.
Skickat från min iPad med Tapatalkplus att det gör enormt stor nytta
på vintern också, speciellt om man bor där det snöar ofta/mycket så att man måste sopa av eländet...
Och som sagt, Tesla lär inte stå för något alls vad gäller blästring utan möjligen bara om det lossnar (större) flagor vid
stenskott kanske...
Jag är inne på min tredje solid-svarta Tesla nu och den första körde jag folie på, den andra blev det lackskydd på
och den nyaste blir det också folie på
Trevligt!Tror inte du kommer behöva den. Vill du ändå vara på säkra sidan kan du ta min tills din kommer. Finns i Köping (oanvänd i plastpåse)
WTH...bylund skrev:Inte direkt från ett trefasuttag.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallationDexlo skrev:WTH...bylund skrev:Inte direkt från ett trefasuttag.
Har tänkt ladda från trefas hemma. Vilka lösningar finns då?
Jag har hela tiden gått o trott att man får med en kabel med bilen för att kunna ladda från en trefas. Fan, här tror man att man har koll...Kazam skrev:3-fas evse:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Jag tänkte köpa en sån, har gratis 3-fas lite varstans.
Det där är en Typ2-typ2 kabel som används vid laddstolpar ute på stan och en sådan ingår i köpet. Det är UMC som har blivit ändrad från 3-fas till 1-fas vilket gör att du inte kan dra 11 kW från ett rött CEE uttag längre.Dexlo skrev:Jag har hela tiden gått o trott att man får med en kabel med bilen för att kunna ladda från en trefas. Fan, här tror man att man har koll...Kazam skrev:3-fas evse:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Jag tänkte köpa en sån, har gratis 3-fas lite varstans.
Vad är det för fel på Classes typ2 kabel?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000