Sida 35 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 16:49
av Jeppe_E
fth skrev:Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.
Det är 17 stationer per månad..
/fth
De har väl redan byggt 60 (58)?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 16:51
av Geni87
rasssta skrev:Allt arbete är väl outsourcat till olika företag så att få upp 17 siter i månaden känns bara som en budgetfråga?
Budget, tillgång på hårdvara eller krångel med lokala tillstånd etc är väl sånt som kan krångla. Antal färdigställda stolpar per månad har ju varierat rätt kraftigt, tror inte det är en budgetfråga om jag ska vara ärlig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 16:53
av fth
Jeppe_E skrev:fth skrev:Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.
Det är 17 stationer per månad..
/fth
De har väl redan byggt 60 (58)?
(400-60)/20 = 17
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 16:57
av Jeppe_E
ja, trög i huvudet är man

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 17:09
av fth
Jeppe_E skrev:ja, trög i huvudet är man

Det skrev jag inte, det var underförstått
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2019 18:22
av Jeppe_E
fth skrev:Jeppe_E skrev:ja, trög i huvudet är man

Det skrev jag inte, det var underförstått
/fth
Skyller på att jag hade räknat alldeles för mycket på jobbet idag... Fick för mig att det var 200 laddstationer

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 11:33
av ippii
Undrar vad som händer på Ionitys laddstation i Ollesbo, Malmö. Allt ser färdigt ut, men skärmarna är svarta och stationen verkar inte vara igång. Hade varit kul att se hur bra sprutt det är i den.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 11:50
av Lophornis
Svar från Circle k varför de Svenska stationerna inte är igång.
Hej
tack för ditt mail.
Vi har ett samarbete med Ionity där vi har planer på att bygga supersnabbladdare på ca 30 stationer i Sverige. Vi har 2 stationer som är igång – Circle K Ytterån Nälden och Circle K Strömstad E6 – med 4 laddare på respektive station. Vi är igång med byggnation på ytterligare 6 stationer, några av de du tar upp som exempel. Det pågår mycket arbete bakom kulisserna, men av lite olika anledningar har arbetet pausat på vissa av stationerna. För att nämna några väntar vi på uppdatering av utrustning och att elbolagen ska koppla på strömmen. Men det finns en plan och inom de närmsta månaderna kommer de stationer vi påbörjat byggnation på att stå klara för laddning och de resterande stationerna beräknas vara klara under 2019.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning
Anna
Kundservice
Circle K Sverige AB
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 11:57
av juristen
Lophornis skrev:
Vi har ett samarbete med Ionity där vi har planer på att bygga supersnabbladdare på ca 30 stationer i Sverige.
Är det någon som vet vilka 30 stationer det gäller?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 12:07
av vigge50
De närmsta månaderna för påbörjade stationer...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 12:10
av Geni87
juristen skrev:Lophornis skrev:
Vi har ett samarbete med Ionity där vi har planer på att bygga supersnabbladdare på ca 30 stationer i Sverige.
Är det någon som vet vilka 30 stationer det gäller?
På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 12:57
av juristen
Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Tack!
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:03
av Geni87
juristen skrev:Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Tack!
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.

Ja det är segt.

Å andra sidan är det här den första fasen på 400 stationer i Europa, sen ska de fortsätta att bygga ut enligt ett uttalande från Ionitys VD jag såg. Finland saknas ju helt t.ex. Men man kan ju misstänka att det dröjer innan de prioriterar den övre halvan av Sverige och då speciellt inlandet. Utmed kusten bör det finnas ett bättre underlag för att bygga ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:29
av Jeppe_E
Geni87 skrev:juristen skrev:Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Tack!
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.

Ja det är segt.

Å andra sidan är det här den första fasen på 400 stationer i Europa, sen ska de fortsätta att bygga ut enligt ett uttalande från Ionitys VD jag såg. Finland saknas ju helt t.ex. Men man kan ju misstänka att det dröjer innan de prioriterar den övre halvan av Sverige och då speciellt inlandet. Utmed kusten bör det finnas ett bättre underlag för att bygga ut.
Tja, de jar väl använt följande underlag, vid utbyggnaden

Det är rätt vitt på kartan norr om Östersund/Sundsvall. Dock borde det sättas upp längs med kusten, likt det pärlband som finns i Norge, trots avsaknaden av populationstäthet.
[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:37
av 12man
förklarar inte ionity_void i finland
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:48
av Geni87
Hittade en ny intervju med Ionitys VD Michael Hajesch som svarar på en del frågor som brukar dyka upp i den här tråden:
https://www.just-auto.com/interview/ion ... 87415.aspx
Angående målet på 400 stationer i Europa innan 2020 verkar han rätt säker på att de kommer klara det:
As of today [15 March 2019] we have 61 stations live in nine countries with a further 51 under construction. As our network is expanding rapidly, we update our website on a weekly basis. We will achieve our target of 400 by 2020.
Angående leverantörer av laddstationerna:
Our chargers are all 350kW and are supplied by ABB, Tritium and Porsche Engineering.
Angående pris så kommer de gå över till betalning per kWh i år:
The 8 Euro session fee which will remain in place for the immediate future is an opportunity to test our systems however we are looking to introduce kWh prices this year.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:55
av Jeppe_E
12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 13:57
av bullen
Jeppe_E skrev:12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.
Typ som när jag köpte min första CD spelare i mitten av 80 talet. Fanns inga skivor...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 14:05
av 12man
Jeppe_E skrev:12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.
men tesla har 7 SuC och planer på 4 till, kan inte finska marknaden alls men de borde ju kunna köra en norsk politik, deras egen bilindustri är obefintligare än norges, och oljeindustrin påminner mest om sveriges, de hade också rejäla extraskatter på personbilar som skulle kunna tas bort
edit, fel av mig de har ju bilindustri i finland
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2019 14:38
av Jeppe_E
12man skrev:Jeppe_E skrev:12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.
men tesla har 7 SuC och planer på 4 till, kan inte finska marknaden alls men de borde ju kunna köra en norsk politik, deras egen bilindustri är obefintligare än norges, och oljeindustrin påminner mest om sveriges, de hade också rejäla extraskatter på personbilar som skulle kunna tas bort
edit, fel av mig de har ju bilindustri i finland
Tror att Tesla befinner sig i Finland av helt strategiska orsaker. Enligt uppgift såldes det 172 Teslor under 2018 och totalt 687 bilar mellan 2014-2018. Det lär inte vara kö på SuC
I Sverige såldes det 4932 Teslor under samma period. Det såldes 1228 Teslor i Sverige under 2018, alltså nästan dubbelt så många som under 5 år i Finland.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2019 17:26
av Geni87
https://www.electrive.com/2019/03/21/io ... installed/
Ionity har säkrat kontrakt för 95% av platserna för de 400 första stationerna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 mar 2019 11:06
av rasssta
Nu verkar det äntligen hända lite på Ionity-fronten! Dessvärre inte i Sverige, men i övriga Europa så börjar de bygga siter och framförallt färdigställer siter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 mar 2019 12:16
av rasssta
Jag la precis in följande graf på
https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/. Syns vilka som ligger bakom Ionity...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 mar 2019 12:28
av Geni87
Det ger bra förutsättningar för alp- och medelhavsresor.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 mar 2019 19:10
av helix
Nu har Ionity öppnat 4st laddare i Varberg
