Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Supercyclen för greentech är definitivt inte över. Vissa värderingar är dock uppe i det blå
Sprid riskerna på sol,vind,material/gruvor och el/halvledare så blir det bra
Sen är dippar inte tillfället att sälja utan då köper man!
Ett annat tips är att inte köpa allt på samma tidpunkt. Har man 2mln så behöver man inte trycka in allt, speciellt nu då det är hyfsat pumpat
Sprid riskerna på sol,vind,material/gruvor och el/halvledare så blir det bra
Sen är dippar inte tillfället att sälja utan då köper man!
Ett annat tips är att inte köpa allt på samma tidpunkt. Har man 2mln så behöver man inte trycka in allt, speciellt nu då det är hyfsat pumpat
I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.Fredrik j skrev:
Jesus. 120 miljoner SEK? Hur mycket köpte du då för när den kostade 194? 5 MSEK? Eller räknar jag fel?
Ett inköp på 194 dollar ger ett inköpspris på ca 1771 SEK st i dagens växelkurs. 14500 x 1771= 25.679.500 SEK
Försäljning vid 330 dollar ger ett försäljningspris om 3013 SEK. 14500 x 3013 = 43.688.500 SEK
Tjänade rätt bra på det ändå.

Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Fan att man inte la 25.679.500 SEK på Tesla då 

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.jontis skrev:I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.
Ett inköp på 194 dollar ger ett inköpspris på ca 1771 SEK st i dagens växelkurs. 14500 x 1771= 25.679.500 SEK
Försäljning vid 330 dollar ger ett försäljningspris om 3013 SEK. 14500 x 3013 = 43.688.500 SEK
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja det var därifrån min killgissning på 5 MSEK kom ifrån. 25/5....fth skrev:Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.jontis skrev:I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.
/fth
Hur som helst är det aktieaffärer som är ljusår från dom jag håller på med.
Aktien TSLA
Pre-split och ca 5 mille är rätt.
Jag tjänade iaf ihop till min bil, vilket var grundmålet.
Men ”lite” klen tröst idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, j-klarns...taliz skrev:Pre-split och ca 5 mille är rätt.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Blir ju ändå en förtjänst på 3.5 miljoner från 194 till 330. Ganska mycket "extrapengar" i min värld så jag vill ändå säga grattis taliz! 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Aktiemarknadens kortsiktiga rörelser är nästintill omöjliga att förutse men långsiktigt(5-10år) följer aktier i stort sett alltid hur det underliggande företag presterar.Curik skrev:Lugn, det är ingen som förstår sig på aktiemarknaden och dom som påstår sig göra det ljuger.lem skrev:Jag har hållit mig borta från aktier sedan jag tog hem en vinst på hewlet packard och digital equipment som gav grunden till min första bil.
Jag inser jag borde köpt tesla aktier 2016 i stället för en MS!
Tittade på 5års kursen. Varför kom den dramatiska uppgången så sent som 2020. Mycket av potentialen var ju känd och MS hade rullat nästan tio år!!!
Förstår mig inte på aktiemarknaden men vill gärna tjäna pengar på den…
Det finns en tråd på det amerikanska forumet där man konstant diskuterar Teslas värdering. Om man följer den tråden får man en rätt korrekt bild av företagets värde. Man kan se det som ett informationsarbitrage jämfört med resten av världen som i sinom tid kommer inse samma sak som diskuteras där. Men under senaste året tycks även analytiker vara där inne och läsa så övertaget är inte lika stort längre. Länk: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... le.139047/
Som jag tolkar det finns det tre stora anledningar som tillsammans ledde till att aktien först uppvärderades under slutet av 2019 och sedan ökade så mycket under 2020.
1. Tesla började gå med stabil vinst.
2. Aktien hade handlats sidledes i 5 år samtidigt som produktion och omsättning hade ökat 10x.
3. Tesla bevisade med det snabba uppförandet och uppstarten av produktion i Giga Shanghai att expansionsplanen är praktiskt genomförbar.
Produktion i Shanghai hamnade på 57t så den ökade även under november.Jordad skrev:Fabriken är nära hamnen. När Tesla slutar exportera under senare del av kvartalet skickar man bilar ut över Kina med lastbil vilket gör att en större andel är under transport. De bilarna är inte inräknade i siffrorna ännu.Maw skrev:Men var är i så fall de producerade bilarna som varken sålts lokalt i Kina eller har gått på export? Står de och väntar på köpare i Kina?Jordad skrev:Levererade bilar var lägre men produktion var högre under oktober. Produktionen var troligen högre under november med: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6198649/Maw skrev:Undrar varför produktionen i Shanghai gått ner i två månader?
Ps. Tesla vill minimera vågen men man kommer troligen fortsätta levera mest sista månaden i kvartalet.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Grattis taliz!
När det gäller mitt eget tänkande så har jag upptäckt att jag sällan bryr mig om mina förluster, de ser jag som läropengar, men när jag istället tjänar en slant så kan det svida något oerhört att jag inte valde att gå in med mer. Om jag sedan gör en riktigt bra vinst så brukar jag till och med sopa bort bevakningsposten för att slippa se kursrörelserna under ett tag framöver.. men just Teslas kurs är ju en utmaning att undvika..
När det gäller mitt eget tänkande så har jag upptäckt att jag sällan bryr mig om mina förluster, de ser jag som läropengar, men när jag istället tjänar en slant så kan det svida något oerhört att jag inte valde att gå in med mer. Om jag sedan gör en riktigt bra vinst så brukar jag till och med sopa bort bevakningsposten för att slippa se kursrörelserna under ett tag framöver.. men just Teslas kurs är ju en utmaning att undvika..

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Fredrik j skrev:Ja det var därifrån min killgissning på 5 MSEK kom ifrån. 25/5....fth skrev:Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.jontis skrev:I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.
/fth
Ja själv har jag stora problem att slå index.

Finns dock de som gör pengar. Var ett par i 35-års åldern på "Grand Designs Sverige" på TV4 igår som byggde hus i Danderyd för 40 miljoner med pengar som tydligen tjänats på börsen (och ev kryptovalutor). De hade även den goda smaken att köra elbil. Såg åtminstone Jaguar I-Pace, BMW i3 och Porsche Taycan under byggtiden.
Frågan är ju om man verkligen har lämnat börsen eller om man ligger kvar?MWall skrev:Fredrik j skrev:Ja det var därifrån min killgissning på 5 MSEK kom ifrån. 25/5....fth skrev:Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.jontis skrev:I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.
/fth
Finns dock de som gör pengar. Var ett par i 35-års åldern på "Grand Designs Sverige" på TV4 igår som byggde hus i Danderyd för 40 miljoner med pengar som tydligen tjänats på börsen (och ev kryptovalutor). De hade även den goda smaken att köra elbil. Såg åtminstone Jaguar I-Pace, BMW i3 och Porsche Taycan under byggtiden.
De hade ju lite kris under corona-utbrottet när börsen rasade. Just då i dippen hade de inte pengar nog att fullfölja bygget men chansade ändå på att börsen skulle återhämta sig. Det vet det fan om jag hade klarat det. Så ja, de ligger nog kvar med mycket också.Fredrik j skrev:Frågan är ju om man verkligen har lämnat börsen eller om man ligger kvar?MWall skrev:Fredrik j skrev:Ja det var därifrån min killgissning på 5 MSEK kom ifrån. 25/5....fth skrev:Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.jontis skrev:I dag står de i avrundat 900 dollar. Ca 8200 SEK st För att komma upp till 120 miljoner behöver du ca 14500 aktier.
/fth
Hittar man ett par 10-dubblare efter varandra så blir det ju pengar. Tyvärr så krävs det ju extremt risktagande eller insider-information för att klara det...

- bjornnilsson
- Teslaägare
Jag hade en kollega för 12 år sedan som jobbade med att installera börsrobotar. Det gällde (gäller?) att sätta dom (i datahallen) så nära det serverskåp som tillhörde stockholmsbörsen som möjlig för minsta latency. När jag förstod detta så trodde jag att börsen var död. Hur skulle man som människa kunna toppa beslut om köp och sälj tagna på någon hundradels sekund? Och nu, helt nyligen så drev jag ett projekt hos kund där vi implementerat AI-driven programvara för aktieanalys och även den här gången slogs jag av samma tanke, att man måste vara en maskin som tränat sig på någon hemlig modell med massor med kunddata för att gå plus. Men än så länge så stämmer det inte. Att som vanlig dödlig individ lyckas toppa börsrobotarna kanske man inte kan göra men om man investerar i det som intresserar en så finns det fortfarande en hygglig chans till vinst. Vi lever i en oerhört spännande tid just nu.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Har man gjort en förmögenhet på börsen tror jag det i regel är svårt att kliva av. Man fortsätter säkert att investera även om man egentligen inte behöver mer avkastning i framtiden.MWall skrev:De hade ju lite kris under corona-utbrottet när börsen rasade. Just då i dippen hade de inte pengar nog att fullfölja bygget men chansade ändå på att börsen skulle återhämta sig. Det vet det fan om jag hade klarat det. Så ja, de ligger nog kvar med mycket också.Fredrik j skrev:Frågan är ju om man verkligen har lämnat börsen eller om man ligger kvar?MWall skrev:Fredrik j skrev:Ja det var därifrån min killgissning på 5 MSEK kom ifrån. 25/5....fth skrev:Jag killgissar att 194/330 var pre-split, då blir kalkylen lite annorlunda.
/fth
Hittar man ett par 10-dubblare efter varandra så blir det ju pengar. Tyvärr så krävs det ju extremt risktagande eller insider-information för att klara det...
Jag ser aktier som ett spel, man ska inte satsa mer än vad man kan förlora.
Har även svårt med att gå in med tillräckligt för att det faktiskt ska göra en skillnad. Har köpt ett par mc och lite möbler för pengarna jag fått in i år, men det får man snarare ta som nöje och inte nytta.
De stora pengarna kommer troligtvis alltid vara fastigheter för min del.
Har även svårt med att gå in med tillräckligt för att det faktiskt ska göra en skillnad. Har köpt ett par mc och lite möbler för pengarna jag fått in i år, men det får man snarare ta som nöje och inte nytta.
De stora pengarna kommer troligtvis alltid vara fastigheter för min del.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
bjornnilsson skrev:Jag hade en kollega för 12 år sedan som jobbade med att installera börsrobotar. Det gällde (gäller?) att sätta dom (i datahallen) så nära det serverskåp som tillhörde stockholmsbörsen som möjlig för minsta latency. När jag förstod detta så trodde jag att börsen var död. Hur skulle man som människa kunna toppa beslut om köp och sälj tagna på någon hundradels sekund? Och nu, helt nyligen så drev jag ett projekt hos kund där vi implementerat AI-driven programvara för aktieanalys och även den här gången slogs jag av samma tanke, att man måste vara en maskin som tränat sig på någon hemlig modell med massor med kunddata för att gå plus. Men än så länge så stämmer det inte. Att som vanlig dödlig individ lyckas toppa börsrobotarna kanske man inte kan göra men om man investerar i det som intresserar en så finns det fortfarande en hygglig chans till vinst. Vi lever i en oerhört spännande tid just nu.
Robotarna gör väl inga långsiktiga affärer baserade på fundamenta?
- bjornnilsson
- Teslaägare
Nä, de robotar som köpte/sålde i början av 10-talet var såvitt jag vet inte långsiktiga, de tjänade pengarna genom att se differensen inom bråkdelen av någon sekund. Men det som jag jobbat med nu för kunds räkning är en anna femma.MWall skrev:Robotarna gör väl inga långsiktiga affärer baserade på fundamenta?
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Håller helt med om att aktiekurser långsiktigt justeras efter hur ett företag faktiskt presterar, men i ett extremt snabbväxande bolag som Tesla är det nära nog omöjligt att förutse framtiden. Det är extremt svårt att prediktera 10 år framåt i tiden ens på bolagsnivå, men att sedan kombinera det med att korrekt prediktera makro som tex räntenivåer och global tillväxt är ju flera nivåer mer komplext. Påstår man i tråden att man har ett "svar" på ett korrekt värde på aktien så tyder det betydligt mer på bristande kunskap än motsatsen IMO.Jordad skrev:Aktiemarknadens kortsiktiga rörelser är nästintill omöjliga att förutse men långsiktigt(5-10år) följer aktier i stort sett alltid hur det underliggande företag presterar.Curik skrev:Lugn, det är ingen som förstår sig på aktiemarknaden och dom som påstår sig göra det ljuger.lem skrev:Jag har hållit mig borta från aktier sedan jag tog hem en vinst på hewlet packard och digital equipment som gav grunden till min första bil.
Tittade på 5års kursen. Varför kom den dramatiska uppgången så sent som 2020. Mycket av potentialen var ju känd och MS hade rullat nästan tio år!!!
Det finns en tråd på det amerikanska forumet där man konstant diskuterar Teslas värdering. Om man följer den tråden får man en rätt korrekt bild av företagets värde. Man kan se det som ett informationsarbitrage jämfört med resten av världen som i sinom tid kommer inse samma sak som diskuteras där. Men under senaste året tycks även analytiker vara där inne och läsa så övertaget är inte lika stort längre. Länk: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... le.139047/
Har inga problem alls med att se Tesla på både $90 och $9000 om 10 år...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tänkte jag skulle testa att köpa en aktie idag men inte ens det lyckades jag med
Men ganska exakt när jag la en order så gick kursen uppåt resten av dagen iaf…

Men ganska exakt när jag la en order så gick kursen uppåt resten av dagen iaf…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Men det är ju det det handlar om. Att ingen vet säkert för då hade ju kursvärdet så att säga varit fastställt.Legato skrev:Håller helt med om att aktiekurser långsiktigt justeras efter hur ett företag faktiskt presterar, men i ett extremt snabbväxande bolag som Tesla är det nära nog omöjligt att förutse framtiden. Det är extremt svårt att prediktera 10 år framåt i tiden ens på bolagsnivå, men att sedan kombinera det med att korrekt prediktera makro som tex räntenivåer och global tillväxt är ju flera nivåer mer komplext. Påstår man i tråden att man har ett "svar" på ett korrekt värde på aktien så tyder det betydligt mer på bristande kunskap än motsatsen IMO.Jordad skrev:Aktiemarknadens kortsiktiga rörelser är nästintill omöjliga att förutse men långsiktigt(5-10år) följer aktier i stort sett alltid hur det underliggande företag presterar.Curik skrev:Lugn, det är ingen som förstår sig på aktiemarknaden och dom som påstår sig göra det ljuger.lem skrev:Jag har hållit mig borta från aktier sedan jag tog hem en vinst på hewlet packard och digital equipment som gav grunden till min första bil.
Har inga problem alls med att se Tesla på både $90 och $9000 om 10 år...
Se det istället som t.ex. poker. Har du AA mot 27 preflop har du ca 80% chans att vinna. Även den sämsta möjliga starthanden har alltså 20% chans att slå den bästa. Översatt till aktiemarknaden går det ut på att ha bättre 'odds' än dom andra som investerar. Det skaffar man sig genom mer kunskap om företaget, marknaden etc.
Det stora problemet är att man inte bara behöver skaffa sig kunskapen utan även kunna tolka den. Det är här många går bort sig.
Det är där faran ligger för Tesla. Även dom som har 27 på handen (typ nästan alla andra bilföretag inkl GM, VW etc) kan vinna. Fördelen här är att även om ett par av företagen lyckas med det så betyder det till skillnad från en pokerhand inte att den som har AA automatiskt förlorar. Sköter Tesla sin bit korrekt så slår man i alla fall en massa andra som just nu sitter med 27. Bara att vinsten blir lite mindre.
Jag tror inte det är så enkelt. Vinsten och marginaler är rejält dopad av utsläppshandel och miljöpremier. Tesla har ett first-mover advantage som helt uppenbart håller på att ätas upp av flera "legacy" tillverkare. Att Tesla fortfarande har ett försprång på flera områden råder det ingen tvekan om, med om man tittar på kurvornas lutning vet jag inte om man sitter på "nuts" om tre-fyra år. Tesla har ingen mig veterligen strategi för solid-state-batterier till exempel och där har t ex Toyota och VW stora "bets". Om solid state börjar hamna i bilar i stor skala inom 3-4 år ligger Tesla pyrt till. I Kina börjar vissa leverantörer använda 1200V-system nu och Tesla är kvar på 400V. Osv. Marginalerna kommer att sjunka eftersom det kommer att blir ett ruskigt krig kring EV.TomParkering skrev:Sköter Tesla sin bit korrekt så slår man i alla fall en massa andra som just nu sitter med 27. Bara att vinsten blir lite mindre.
Min uppfattning är att värderingen $900-1000 fortfarande förutsätter perfekt exekvering i 4-5 år till och att det finns andra fordonstillverkare som har goda möjligheter att "slå" Tesla på börsen under de närmaste åren. Men om Tesla får in ett par home-runs som är rejäla long-shots som t ex FSD så kanske man kan komma upp till $1500 på ett par år. Att CT måste bli en megahit är en grundförutsättning och det vet jag inte som det är så givet (längre). De flesta förbokningarna togs väl när det helt saknades alternativ. En billigare bil måste fram pronto om man ska hänga med i Kina på allvar.
Sedan finns det ju makro-risker som tullar och handelskrig. Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
-
Vi har helt uppenbart inte samma uppfattning om vad helt uppenbart betyder.spacecoin skrev:Jag tror inte det är så enkelt. Vinsten och marginaler är rejält dopad av utsläppshandel och miljöpremier. Tesla har ett first-mover advantage som helt uppenbart håller på att ätas upp av flera "legacy" tillverkare. Att Tesla fortfarande har ett försprång på flera områden råder det ingen tvekan om, med om man tittar på kurvornas lutning vet jag inte om man sitter på "nuts" om tre-fyra år. Tesla har ingen mig veterligen strategi för solid-state-batterier till exempel och där har t ex Toyota och VW stora "bets". Om solid state börjar hamna i bilar i stor skala inom 3-4 år ligger Tesla pyrt till. I Kina börjar vissa leverantörer använda 1200V-system nu och Tesla är kvar på 400V. Osv. Marginalerna kommer att sjunka eftersom det kommer att blir ett ruskigt krig kring EV.TomParkering skrev:Sköter Tesla sin bit korrekt så slår man i alla fall en massa andra som just nu sitter med 27. Bara att vinsten blir lite mindre.
Min uppfattning är att värderingen $900-1000 fortfarande förutsätter perfekt exekvering i 4-5 år till och att det finns andra fordonstillverkare som har goda möjligheter att "slå" Tesla på börsen under de närmaste åren. Men om Tesla får in ett par home-runs som är rejäla long-shots som t ex FSD så kanske man kan komma upp till $1500 på ett par år. Att CT måste bli en megahit är en grundförutsättning och det vet jag inte som det är så givet (längre). De flesta förbokningarna togs väl när det helt saknades alternativ. En billigare bil måste fram pronto om man ska hänga med i Kina på allvar.
Sedan finns det ju makro-risker som tullar och handelskrig. Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
Så du menar att Tesla har ett större försprång till andra tillverkare nu än för två år sedan?