Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Dom som tycker Teslabjörn är "biased" borde nog lyssna från ca 19:00 i denna videon.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jan 2021 16:42
av Teslaspolen
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jan 2021 17:01
av taliz
Teslaspolen skrev:
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Nog inte alla som har det. Har inte för mig det fanns ngt uttag på min V60. Men att starta dieselvärmaren från mobilen gick fint.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 09:50
av Aril
taliz skrev:
Teslaspolen skrev:
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Nog inte alla som har det. Har inte för mig det fanns ngt uttag på min V60. Men att starta dieselvärmaren från mobilen gick fint.
Man kan ju ha en fjärrströmbrytare i eluttaget, och styra med mobilen.
Funkar för oss som inte har dieselvärmare.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 09:51
av wilfried
Elbilen kan hjälpa svajigt elnät
Tusentals elbilar och varmvattenberedare som snabbt kan kopplas på och av. Hushållen får en allt viktigare roll att spela när elnätet blir svajigare. Och samtidigt som man bidrar till grönare el går det att tjäna pengar.
Elbilen kan hjälpa svajigt elnät
Tusentals elbilar och varmvattenberedare som snabbt kan kopplas på och av. Hushållen får en allt viktigare roll att spela när elnätet blir svajigare. Och samtidigt som man bidrar till grönare el går det att tjäna pengar.
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.
Varför gör man så här?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Nog inte alla som har det. Har inte för mig det fanns ngt uttag på min V60. Men att starta dieselvärmaren från mobilen gick fint.
Man kan ju ha en fjärrströmbrytare i eluttaget, och styra med mobilen.
Funkar för oss som inte har dieselvärmare.
Om man har motorvärmare ja. Min V60 hade alltså inte det, fanns ingenstans att koppla in sladden. Tror det är vanligast så faktiskt. Dieselvärmare är standard, men ska man ha eldriven motorvärmare får man betala extra, och det gör väldigt få.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 12:29
av Fredrik j
Tror också få kombinerar dieselvärmare med elmotorvärmare. Möjligen vill man ladda batteriet som kan ta stryk om man kör värmaren för ofta.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 12:46
av wheels
taliz skrev:
Dom som tycker Teslabjörn är "biased" borde nog lyssna från ca 19:00 i denna videon.
Lite förvånande, men det är ju klart, han vill ju köpa en Plaid. Förut har hans kritik av 3an varit ganska dämpad
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 12:50
av taliz
wheels skrev:
taliz skrev:
Dom som tycker Teslabjörn är "biased" borde nog lyssna från ca 19:00 i denna videon.
Lite förvånande, men det är ju klart, han vill ju köpa en Plaid. Förut har hans kritik av 3an varit ganska dämpad
Nä, han har varit rätt konsekvent. Han försökte ju med tredjeparts ljuddämpning från start tex. Han har inte ändrat sig om dess fördelar heller.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2021 13:49
av LarsL
Det är svårt för att sortera ut vad folk tycker om man avvisar den som fanboys.
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Edit: var trött - blev ju i fel tråd
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2021 09:24
av Svenssons
Credde skrev:
Någon som har insikt i om även dörrhandtagen har blivit "re-designad" för uppdateringen? Är verkligen rejält trött på handtagen på min, ser snyggt ut, men inte als premium känsla när ett handtag strular och man måste öppna inne från bilen.
Tycker själv att Model X lösning funkar bra. Inga handtag och bilen öppnar och stänger dörren åt dig. Finns säkert de som inte gillar detta dock.
En till artikel som lär förpassas till historiens skräphög.
Om alla skall ha batterier med +100kwh som innehåller kobolt och andra sällsynta jordartsmetaller blir det problem men utvecklingen står aldrig still.
Vi kommer få effektivare och effektivare batterier med mindre och mindre sällsynta resurser (MIC Model 3 har ju redan idag LFP-batterier utan kobolt).
Sedan har artikelförfattaren inte koll på att Litium inte är ett så stort problem (se Tesla Battery Day).
Förnyelsebar el och decentraliserade gridbatterier (såklart skall dom vara utan kobolt och andra sällsynta jordartsmetaller) och V2G-batterier kommer snarare göra att man inte behöver bygga ut elnätet lika mycket vilket alla vinner på.
MVH
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2021 11:29
av Nicklas
Senast jag kollade var inte kobolt en REE / REM...
... är ju bra om det åtminstone är korrekt avseende vad som är sällsynt metall
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2021 12:18
av MagnusG
Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2021 12:26
av Fredrik j
MagnusG skrev:
Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Intressant. Vilken är Norges största elförbrukare?
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2021 12:26
av NiklasTesla
MagnusG skrev:
Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Sedan lagring: pumpkraft/vattenkraft, batterier,vätgas
Sedan är utbyggnad av elnät samt energieffektivisering viktigt.
Allt sammantaget kommer lösa problemet.
MVH
Men om det stämmer att norrmännen använder dubbelt så mycket som finländarna är det ju intressant och kanske finns det möjligheter till effektiviseringar.
Man måste ju veta var det tar vägen. Det är väl rimligen inte elbilarna som gör skillnaden.
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2021 13:28
av Svenssons
MagnusG skrev:
Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Norge är ju en av de största länderna för bauxit/aluminium just pga billiga elpriset och den mängd el som går åt för denna industri.