Re: Artikel i media
Postat: 18 nov 2020 21:04
Gillat ordet avgasbil, skall nog börja att använda det mer! 

Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.Svenssons skrev:Nej, jag var inte alls allvarlig i detta och bryr mig inte i det. Det är ju bra bajsnödigt att dra koppling till religion tex. Jag bryr mig inte det minsta om ordvalen. Själv tankade jag ned en hel del under 80- och 90-talet. Numera laddar jag ned enstaka appar men tror inte att det är kopplat till att jag kör elbil. Skulle jag vilja så kan jag läsa in en hel del i de som tar avstötning till olika ordval. Till exempel gillas inte ordet "avgasbil" av en del.McFace skrev:Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.
Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
McFace skrev:Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.Svenssons skrev:Nej, jag var inte alls allvarlig i detta och bryr mig inte i det. Det är ju bra bajsnödigt att dra koppling till religion tex. Jag bryr mig inte det minsta om ordvalen. Själv tankade jag ned en hel del under 80- och 90-talet. Numera laddar jag ned enstaka appar men tror inte att det är kopplat till att jag kör elbil. Skulle jag vilja så kan jag läsa in en hel del i de som tar avstötning till olika ordval. Till exempel gillas inte ordet "avgasbil" av en del.McFace skrev:Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.
Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Ja, avgasbil inkluderar biogas och vätgas. Släpper bilen ut avgaser så är det en avgasbil. Det är mer korrekt benämning än tex fossilbil. Är en bil som går på HVO100 eller förnybar bensin en fossilbil? Om inte, vad ska man kalla den bilen? Vad händer när du tankar fossilbränsle, byter man benämning få?McFace skrev:
Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.
Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Det är det som är poängen med avgasbil. Det ska inkludera de dåliga alternativen biogas och bränsleceller. Biodrivmedel är lokalt absolut lika dåliga som de fossildrivna bilarna. Många hävdar också med rätta att biodrivmedel är negativt för CO2 utsläppen på medelkort sikt. Det kommer ta hundra år innan skogen som tas ner kan ta upp all CO2 som eldas upp idag.McFace skrev:Nej, det är ju ett djävligt muppigt ord designat för att provocera och polarisera helt i onödan. I tillägg inkluderar det diverse "miljövänliga" alternativ som bio- och vätgas.
Om ni tror att ni omvänder folk genom att provocera dem fattar ni ganska dåligt.
Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.Elof skrev:Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Det är inte elbilarna som släpper ut avgaserna, de har ju inga avgasrör. Det är kraftverken som släpper ut avgaserna om de har "avgasrör". Vind, vatten, våg och solkraft har tex inga avgasrör så de kan inte kallas fossilkraftverk...d3marcus skrev:Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Fast ordet fossilbil är ju dubbeltydigt. Det är både en bil som drivs på fossila, icke förnybar energi, och har ”fossil” som i gammal teknik. En elbil även om den drivs av kol har inte föråldrad fossilteknik i sig.d3marcus skrev:Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Avgasgenerator?nek0 skrev:Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.Elof skrev:Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Tycker inte man kan lasta bilarna för hur elektriciteten genereras. Då går brödrosten och spisen på fossila bränslen också.d3marcus skrev:Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
Precis. Det är därför jag gillar ordet fossilbil. Jag bryr mig inte så mycket om vilken vätska de delar upp i sina motorer. Det är en fossilbil, även om den råkar ha biobränske i tanken, vilket oftast ändå inte är fallet.LarsL skrev:Fast ordet fossilbil är ju dubbeltydigt. Det är både en bil som drivs på fossila, icke förnybar energi, och har ”fossil” som i gammal teknik. En elbil även om den drivs av kol har inte föråldrad fossilteknik i sig.
Bara för att vara jobbig... desto större informationsmängd per tidsenhet som skickas genom en bärare, desto större frekvensomfång behöver kunna återges. Dvs högre "bandbredd". Se t.ex. amplitudmodulation där "sidebands" blir allt bredare med högre modulationsfrekvens.martinot skrev:Jag!Fredrik j skrev:Eller handskfack. Hur många förvarar sina handskar där inne?
Annars håller jag 100% med om ditt inlägg, och poängen med det. Folk kallar tex. saker för "bredband", fast de inte avser avståndet mellan lägsta och högsta frekvens på en signal. För många som inte har koll är "bredband" = en tjänst oftast i form av en fast internetanslutning med hyfsat hög kapacitet och ganska låg latens (ungefär). Men har aldrig brytt mig om att försöka rätta folk för det (jag förstår ju vad de avser, och det räcker för mig).
Varsågod.martinot skrev:Önskar mig en dieseldriven "range-extender" för min mobil!
Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal
Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.
Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.
Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.
”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.
Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.
Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer.
Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.Zalman3 skrev:Vad är det som händer?
Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal
Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.
Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.
Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.
”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.
Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.
Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer.
Var detta nån särskild service som var dyrare än normalt? Jag betalade aldrig mer än 1200 för nån service när jag hade Zoe. Det var på Skobes i Katrineholm. Serviceteknikern sa att det inte var så mycket som ingick, byta luftfilter, kolla så inte några råttor kalasat på högspänningskablaget och sparka på däcken, annars fanns det inget att göra.LasseTM skrev:Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.
Haft våran Zoe på service där och jag tror fan inte ens de rörde bilen utan tog bara betalt. Pratade med någon chef efter mitt besök men det var lite goddag yxskaft när jag påpekar att de inte gjort de jag betalade för på servicen som kostar 2400 för typ 15 kontrollpunkter. Tar säkert 5-10min max att göra denna service och ändå hoppar de över punkterna.