Sida 332 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 07 nov 2020 23:37
av martinot
Svenssons skrev:Det sägs ju ibland att Tesla's bilar har problem på vintern för de är designade i soliga Kalifornien. Är det då så att Volvo har problem i varma, fuktiga klimat för att de är designade i Sverige?
Volvo återkallar 120 000 bilar pga problem i varmt & fuktigt klimat:
https://www.vk.se/2020-11-07/volvo-ater ... 20h%C3%B6g.
Nu tror jag inte orsaken till problem ligger i var bilen är designad, varken för Tesla eller för Volvo.
Skulle misstänka att det är de kända problemen med air bags från japanska Takata. Inget unikt för Volvo, men något som drabbade hela industrin (sök på Takata på Google). En orsak till att Autoliv nu dominerar marknaden stort sedan Takata tabbade bort sig med fusket.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 08:16
av Kriper
Fasa ut fossilbilar redan 2025, är det realistiskt? Hinner produktionen av bilar och laddstolpar med?
https://www.etc.se/debatt/fasa-ut-fossi ... redan-2025
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 08:54
av Banane
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:05
av Zalman3
Vi ligger ju redan på att 36% av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.
Gissar att vi nästa år är uppe i 50-60% och 2022 uppe i 80-90%.
2023 säljs nästan inga bensin och diesel bilar längre.
Att då 2025 förbjuda försäljning av bensin och dieselbilar känns ju lika aktuellt som att förbjuda försäljning av en tjock-tv.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:14
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Vi ligger ju redan på att 36% av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.
Gissar att vi nästa år är uppe i 50-60% och 2022 uppe i 80-90%.
2023 säljs nästan inga bensin och diesel bilar längre.
Att då 2025 förbjuda försäljning av bensin och dieselbilar känns ju lika aktuellt som att förbjuda försäljning av en tjock-tv.
Om definitionen för en laddbar bil är att den kan laddas för framdrift på el så borde åtminstone definitionen på en bensinbil eller dieselbil vara att den kan tankas med bensin eller diesel framdrift av förbränning av dessa bränslen.
En laddbar hybrid slutar inte vara bensinbil bara för att det finns ett batteri på några få kWh i bilen.Det är nonsen att det inte kommer säljas några avgasbilar 2025, än mer nonsen att det kommer ske om 3 år.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:22
av Zalman3
Volkswagen i Norge tror att de säljer ca 90% laddbara bilar 2021.
2022 säger Volkswagen att de inte lägre säljer bilar som bara går på bensin eller diesel.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:24
av Banane
Zalman3 skrev:
Vi ligger ju redan på att 36% av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.
Gissar att vi nästa år är uppe i 50-60% och 2022 uppe i 80-90%.
2023 säljs nästan inga bensin och diesel bilar längre.
Att då 2025 förbjuda försäljning av bensin och dieselbilar känns ju lika aktuellt som att förbjuda försäljning av en tjock-tv.
I mina ögon är laddhybrider bilar som till stor del drivs av fossila bränslen och som inte bör räknas med.
Även om man räknar in hybrider så är dina gissningar inte särskilt realistiska. Vad har du fått det ifrån? Tittar vi på grannlandet Norge som sägs ligga ett antal år före oss så har de inte nått till 80-90% än. Vad talar för att Sverige kommer göra det?
I Sverige kommer ökningen bromsas kraftigt av det kommande högre förmånsvärdet för hybrider och elbilar samt debatten om den krångliga och dyra snabbladdningen.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:27
av BjornS
Det är helt irrelevant att titta på hur utvecklingen varit hitills. Ett förbud som ligger i linje med den utveckling som redan sker vore naturligtvis meningslöst. Hela poängen med försäljningsförbud är att tvinga fram en snabbare förändring.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:28
av slugger75
Ta inte det här på fel sätt nu Zalman3, men du har väl inte haft någon lysande track record på dina profetior?
Utan att överdriva kan man väl säga att de ofta är aningen överoptimistiska...

Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:36
av Zalman3
slugger75 skrev:Ta inte det här på fel sätt nu Zalman3, men du har väl inte haft någon lysande track record på dina profetior?
Utan att överdriva kan man väl säga att de ofta är aningen överoptimistiska...

Vi får väl se vad som händer.
Men Staten har ju som regel från 1 juli 2020 ett tak på 70g CO2 per km.
Umeå kommun har nyss infört samma tak.
6 av 9 partier i Umeå är överens om att införa Miljözon 3 i Umeå.
Vem vill då köpa en fossilbil när man inte får köra den i stan?
Och vad blir andrahandsvärdet på en fossilbil när den bara får köras på vissa vägar?
EDIT:
För vissa är denna omställning smärtsam.
Pratade med en liten bilhandlare förra veckan som säger att det blir allt svårare att sälja fossilbilar.
Och hans märke har inte attraktiva elbilar.
Han jobbar 2 dar i veckan nu.
Lät som att hans dagar som liten bilhandlare är räknade.
Kan tänka mig att vissa bilmärken som inte har attraktiva elbilar får mycket snart jobbigt.
Mitsubishi är ju ett exempel.
Vågar man köpa av ett märke där den lokala bilverkstaden snart försvinner?
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:40
av Banane
Zalman3 skrev:slugger75 skrev:Ta inte det här på fel sätt nu Zalman3, men du har väl inte haft någon lysande track record på dina profetior?
Utan att överdriva kan man väl säga att de ofta är aningen överoptimistiska...

Vi får väl se vad som händer.
Men Staten har ju som regel från 1 juli 2020 ett tak på 70g CO2 per km.
Umeå kommun har nyss infört samma tak.
6 av 9 partier i Umeå är överens om att införa Miljözon 3 i Umeå.
Vem vill då köpa en fossilbil när man inte får köra den i stan?
Och vad blir andrahandsvärdet på en fossilbil när den bara får köras på vissa vägar?
Umeå är en extremiststad. Inför de verkligen miljözon 3 så kommer det döda stadskärnan och ge köpcentrumen en otrolig konkurrensfördel.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:42
av mikebike
Zalman3 skrev:slugger75 skrev:Ta inte det här på fel sätt nu Zalman3, men du har väl inte haft någon lysande track record på dina profetior?
Utan att överdriva kan man väl säga att de ofta är aningen överoptimistiska...

Vi får väl se vad som händer.
Men Staten har ju som regel från 1 juli 2020 ett tak på 70g CO2 per km.
Umeå kommun har nyss infört samma tak.
6 av 9 partier i Umeå är överens om att införa Miljözon 3 i Umeå.
Vem vill då köpa en fossilbil när man inte får köra den i stan?
Och vad blir andrahandsvärdet på en fossilbil när den bara får köras på vissa vägar?
"på vissa vägar" -typ 99% alltså?
Jag kör nästan aldrig bil i innerstan, trots att jag jobbar där.
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 09:48
av fth
Re: Artikel i media
Postat: 09 nov 2020 11:07
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Volkswagen i Norge tror att de säljer ca 90% laddbara bilar 2021.
2022 säger Volkswagen att de inte lägre säljer bilar som bara går på bensin eller diesel.
Bara laddbara bilar med andra ord.
Man får väl bestämma sig för om man ska hävda att en laddhybrid får på bensin eller inte....
Re: Artikel i media
Postat: 14 nov 2020 16:13
av Elmil
Ny återkallelse pga brand vid laddning.
Den här gången GM:s Bolt EV med LG Chem batteri.
DETROIT/WASHINGTON (Reuters) - General Motors Co GM.N said on Friday it was recalling 68,677 electric cars worldwide that pose a fire risk after five reported fires and two minor injuries.
https://www.reuters.com/article/us-gm-r ... SKBN27T2LG
Re: Artikel i media
Postat: 14 nov 2020 16:22
av martinot
Gustafsson skrev:Hade nog tänkt få igång en liten diskussion om det sämre ljuset på M3 med mitt inlägg. Nya strålkastare har ju rapporterats från Kina. Har vi inte några trådar om resmål ?
Hur gick det?
Re: Artikel i media
Postat: 14 nov 2020 18:27
av Gustafsson
martinot skrev:Gustafsson skrev:Hade nog tänkt få igång en liten diskussion om det sämre ljuset på M3 med mitt inlägg. Nya strålkastare har ju rapporterats från Kina. Har vi inte några trådar om resmål ?
Hur gick det?

Inget inlägg af jag sett. Kanske beroende på att folk inte orkade lösa en artikel på norska?
Re: Artikel i media
Postat: 17 nov 2020 09:12
av fth
DN fortsätter med intressanta artiklar om elfordon, denna gång om satsningarna på eldrift hos AB Volvo och Scania.
Få har nog missat att Scania och AB Volvo, två av Sveriges i största företag, snabbt ska elektrifiera sin lastbilsflotta.
Och det görs av i princip en enda anledning:
Rädda klimatet.
Skojar bara.
Det stora skälet är EU:s nya tvingande koldioxidlag – som hotar med miljardböter år 2025.
Jag är själv kluven till riktade statliga bidrag och "straffskatter", men här tror jag också det är helt nödvändigt för att påskynda utvecklingen, fossiltillverkarna gör inget av detta frivilligt.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... dad-zon-i/
https://www.dn.se/ekonomi/batterifabrik ... -elrallyt/
/fth
Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 14:40
av Svenssons
Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Re: Artikel i media
Postat: 18 nov 2020 14:55
av Zalman3
Omställningen har gått snabbt.
Flera företag har antagit klimatpolicys som styr tjänstebilsvalet mot klimatvänligare bilar. För två år sedan var mellan fem och tio procent av tjänstebilarna hos företaget CarPay Fleet elbilar eller hybrider.
I år är den andelen hela 70 procent.
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ompensera/
Re: Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 15:10
av dd88
Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Ypperligt tillfälle att skriva en insändare i lokalpressen.
Re: Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 15:44
av Fredrik j
Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Påminner om diskussionen om att stötfångare, av visa, betecknas som "kofångare". Diskussionen vill jag minnas har förekommit bland insändare i Vi Bilägare. Sen kan diskussionen övergå till att leta efter ett nytt ord eftersom dagens "stötfångare", enligt samma personer, inte kan absorbera en stöt utan att skadas.
Många av oss kan ju hantera både kofångare och stötfångare som beteckning för plasten längst fram på bilen.
Liknande diskussion finns ju om gaspedalen även om alla elbilsbilister ju inte har något problem med att förstå vilken pedal i deras bil man menar.
Eller radio. Lyssnar på radio säger man ju när man egentligen lyssnar på ett streamat ljudklipp.
Eller service. Lämna in en bil på service har ju tidigare varit synonymt med att lämna in den för bl.a. oljebyte.
Eller handskfack. Hur många förvarar sina handskar där inne?
Jag själv säger "dra handbromsen" även om det inte längre finns någonting att dra i.
Listan växer ju för varje dag. Vill man missförstå varandra finns ju alla möjligheter...
Re: Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 16:01
av martinot
Fredrik j skrev:
Eller handskfack. Hur många förvarar sina handskar där inne?
Jag!
Annars håller jag 100% med om ditt inlägg, och poängen med det. Folk kallar tex. saker för "bredband", fast de inte avser avståndet mellan lägsta och högsta frekvens på en signal. För många som inte har koll är "bredband" = en tjänst oftast i form av en fast internetanslutning med hyfsat hög kapacitet och ganska låg latens (ungefär). Men har aldrig brytt mig om att försöka rätta folk för det (jag förstår ju vad de avser, och det räcker för mig).
Re: Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 20:49
av McFace
Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?
Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.
Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
Re: Förändrade ordval
Postat: 18 nov 2020 20:58
av Svenssons
McFace skrev:Svenssons skrev:Lyssnade på Sveriges Radio P1 och Plånboken idag. Där reagerade jag på ett ordval i inslaget om parkeringsappar. Inslaget börjar 13:10 och vid 14:30 kan man höra från vad jag misstänker är en avgasbilist som pratar om att ha "tankat ner" en parkeringsapp. Gissar att flera här skulle säga "laddat ner" istället och att utvecklingen går mot att man laddar ner saker istället för tankar ner.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603595
Jag trodde först du skämtade men det verkar som att du menar allvar?
Ovanligt bajsnödigt i så fall att reagera på det, men kanske inte direkt överraskande. En bedrövande mängd av er är närmast frireligiösa.
Det skulle vara otroligt intressant att spåra etymologin bakom att tanka programvara men du måste ha en ganska snäv verklighetsuppfattning om du tror att det i första hand har att göra med att bilisten kör på fossilt snarare än el. Jag misstänker att de flesta som "tankar" började göra det långt innan de började köra bil.
Nej, jag var inte alls allvarlig i detta och bryr mig inte i det. Det är ju bra bajsnödigt att dra koppling till religion tex. Jag bryr mig inte det minsta om ordvalen. Själv tankade jag ned en hel del under 80- och 90-talet. Numera laddar jag ned enstaka appar men tror inte att det är kopplat till att jag kör elbil. Skulle jag vilja så kan jag läsa in en hel del i de som tar avstötning till olika ordval. Till exempel gillas inte ordet "avgasbil" av en del.