Sida 34 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 22:44
av Sportbilsentusiasten
krille skrev: 27 dec 2023 22:11
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 22:03
Saknar saknar Buzz värmepump och förvärmning av batteriet?
Så kan det väl inte vara, säker?
När den kom så saknade den både och i alla fall, om det är så fortfarande vet jag inte. Tror att jag inte sett förvärmning för laddning visas på annat än Id7 som kör SW 4.x... De gamla bilarna kör 3.x
Skit
Hur kollar man att dessa båda finns, innan köp av ny eller beggad VW, Skoda, Audi?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 23:04
av krille
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 22:44
Skit
Hur kollar man att dessa båda finns, innan köp av ny eller beggad VW, Skoda, Audi?
Vet inte om det går att slå upp på något bra sätt, men värmepumpen ser jag om jag loggar in på "my Volkswagen"... Du kanske kan be säljaren visa dig utrustningslistan på papper eller utdrag därifrån?

Så här står det (bl.a.) om min, under "Om bilens utrustning":
"Värmepump för effektivare uppvärmning av kupéluften vintertid (svensk standard)"

För snabbladdningsvärmningen så är kanske bäst att kolla diverse youtubers recensioner? BatteryLife och Björn Nyland är två som testat mycket VW...

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 23:28
av Sportbilsentusiasten
Tack

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jan 2024 09:29
av Dreas89
Provkörde och var sugen på ID Buzz men ska den utrustas vettigt så är man över 700 papp. Då blir helt plötsligt Kia EV9 vettigare som alternativ.

Buzz är högljudd och infotainmentsystemet är inte riktigt min kopp te.

Skön känsla att ratta den, sitter högt men den är för stor för bara fem säten. Hur de lyckas göra 7-sitsaren så trång i bagaget när 5-sits är så enorm vette tusan.

Den största nackdelen får ändå trots ovan vara räckvidden. För egen del skulle vi ligga på gränsen med 25 mil motorväg för första laddningen ifall vi kör hemifrån.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 jan 2024 10:56
av dfa
Bonq skrev: 01 sep 2023 16:11
Fick brev från transportstyrelsen idag om miljöbonus. Är det någon som skickat in reservationen plus köpekontraktet och fått nått resultat på det?
Kan bekräfta att bonus betalas ut. Fick bonus utbetald av TS till leasingbolaget för någon månad sedan.
Har däremot ingen aning om exakt hur det sköttes eftersom fleet/finans hanterade det.
"Beställd" före 8 Nov 2022 och levererad våren 2023.

Re: VW ID Buzz

Postat: 17 mar 2024 04:47
av taliz
GTX presenteras på torsdag.
Antar den får det större batteriet och nya skärmar/mjukvara etc lik övriga ID.

Förstår inte riktigt målgruppen dock. Prestanda-minibuss har väl aldrig varit särskilt hett.
De borde istället göra en California-modell omgående. Massvis med folk vill resa och campa utsläppsfritt.

Re: VW ID Buzz

Postat: 17 mar 2024 08:45
av R_Edvinsson
taliz skrev: 17 mar 2024 04:47
GTX presenteras på torsdag.
Antar den får det större batteriet och nya skärmar/mjukvara etc lik övriga ID.

Förstår inte riktigt målgruppen dock. Prestanda-minibuss har väl aldrig varit särskilt hett.
De borde istället göra en California-modell omgående. Massvis med folk vill resa och campa utsläppsfritt.
GTX eller ej så tror jag detta är absolut vad IDbuzz behöver.
Lite 4 krafs, nya mjukvaran, större batteri och effektivare motorer.

Bara de inte sabbar designen i fronten med de nya GTX dimljusen man sett på vissa spionbilder. 😵‍💫

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 mar 2024 10:38
av GustavE
Från VW Transportbilars pressmeddelande:

Elektrisk dragbil.
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg.

https://via.tt.se/pressmeddelande/34302 ... 56&lang=sv

Äntligen börjar dragvikten gå åt rätt håll i alla fall.
Men än har elbilarna en bit kvar till motsvarande bensin och dieselbilar. VW Multivan får dra 2000 kg. Annat exempel är Tiguan som får dra 2300 kg, ca ett ton mer än ID4.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 10:21
av Brages
GustavE skrev: 21 mar 2024 10:38
Från VW Transportbilars pressmeddelande:

Elektrisk dragbil.
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg.

https://via.tt.se/pressmeddelande/34302 ... 56&lang=sv

Äntligen börjar dragvikten gå åt rätt håll i alla fall.
Men än har elbilarna en bit kvar till motsvarande bensin och dieselbilar. VW Multivan får dra 2000 kg. Annat exempel är Tiguan som får dra 2300 kg, ca ett ton mer än ID4.
Ny Wellness-app alltså. VW är verkligen på hugget med sina EVs

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 11:13
av Maw
Brages skrev: 29 mar 2024 10:21
GustavE skrev: 21 mar 2024 10:38
Från VW Transportbilars pressmeddelande:

Elektrisk dragbil.
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg.

https://via.tt.se/pressmeddelande/34302 ... 56&lang=sv

Äntligen börjar dragvikten gå åt rätt håll i alla fall.
Men än har elbilarna en bit kvar till motsvarande bensin och dieselbilar. VW Multivan får dra 2000 kg. Annat exempel är Tiguan som får dra 2300 kg, ca ett ton mer än ID4.
Ny Wellness-app alltså. VW är verkligen på hugget med sina EVs
Japp, rätt var det är så kommer de med pruttkudde också :D

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 11:33
av R_Edvinsson
Brages skrev: 29 mar 2024 10:21
GustavE skrev: 21 mar 2024 10:38
Från VW Transportbilars pressmeddelande:

Elektrisk dragbil.
Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg.

https://via.tt.se/pressmeddelande/34302 ... 56&lang=sv

Äntligen börjar dragvikten gå åt rätt håll i alla fall.
Men än har elbilarna en bit kvar till motsvarande bensin och dieselbilar. VW Multivan får dra 2000 kg. Annat exempel är Tiguan som får dra 2300 kg, ca ett ton mer än ID4.
Ny Wellness-app alltså. VW är verkligen på hugget med sina EVs
Lite mer har hänt ändå va?

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 15:51
av Rasmussen
Hoppas att my2025 får den starkare bakmotorn, förvärmning av batteri och nya infotainmentsystemet. Isåfall blir det en Cargo till vintern.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 17:08
av R_Edvinsson
Rasmussen skrev: 29 mar 2024 15:51
Hoppas att my2025 får den starkare bakmotorn, förvärmning av batteri och nya infotainmentsystemet. Isåfall blir det en Cargo till vintern.
Skulle kunna tänka mig att Cargo och ID3 får göra slut på lagret av gamla hårdvaran och så uppdateras både dem under året med samma specifikationer som övriga MEB bilar.
För det skulle vara helt ohållbart att fortsätta tillverka nya delar av en hårdvara man inte längre uppdaterar.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 mar 2024 17:42
av Rasmussen
R_Edvinsson skrev: 29 mar 2024 17:08
Rasmussen skrev: 29 mar 2024 15:51
Hoppas att my2025 får den starkare bakmotorn, förvärmning av batteri och nya infotainmentsystemet. Isåfall blir det en Cargo till vintern.
Skulle kunna tänka mig att Cargo och ID3 får göra slut på lagret av gamla hårdvaran och så uppdateras både dem under året med samma specifikationer som övriga MEB bilar.
För det skulle vara helt ohållbart att fortsätta tillverka nya delar av en hårdvara man inte längre uppdaterar.
Ja dom är nog sist i kö att få alla uppdateringar. Planerar för ny bil om 10mån ish så då borde dom ju skiftat.

Re: VW ID Buzz

Postat: 30 mar 2024 04:43
av taliz
Rasmussen skrev: 29 mar 2024 15:51
Hoppas att my2025 får den starkare bakmotorn, förvärmning av batteri och nya infotainmentsystemet. Isåfall blir det en Cargo till vintern.
Det får dom garanterat eftersom GTX nu fått det.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 jul 2024 19:52
av taliz


På svenska siten är den bara 10k(exkl) dyrare än korta, så vem väljer korta nu?

Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 jul 2024 22:18
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 05 jul 2024 19:52
...] Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".
Vem vet... Det här företaget (eller ngt annat) kanske kan hjälpa till med den där sätesproblematiken... ;)

https://en.kuhlmann-cars.de/purchase-ne ... vw-id-buzz

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 07:00
av Dinsdale
SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2024 22:18
taliz skrev: 05 jul 2024 19:52
...] Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".
Vem vet... Det här företaget (eller ngt annat) kanske kan hjälpa till med den där sätesproblematiken... ;)

https://en.kuhlmann-cars.de/purchase-ne ... vw-id-buzz
Det är inte så att även Buzz, likt de flesta andra elbilar som det verkar, plågas av extremt låg lastvikt?

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 07:36
av Sportbilsentusiasten
taliz skrev: 05 jul 2024 19:52


På svenska siten är den bara 10k(exkl) dyrare än korta, så vem väljer korta nu?

Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".
Kass!
Även svårt att lasta stora föremål.
Provade en kort Buzz i veckan, skitcool!
Skitstor dock med märklig vinkel på ben/gaspedal. Gillar mer att sitta ner i en lågbyggd bil.
Men otroligt cool överlag, förlåter mycket

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 13:02
av SwedishAdvocate
Dinsdale skrev: 06 jul 2024 07:00
SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2024 22:18
taliz skrev: 05 jul 2024 19:52
...] Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".
Vem vet... Det här företaget (eller ngt annat) kanske kan hjälpa till med den där sätesproblematiken... ;)

https://en.kuhlmann-cars.de/purchase-ne ... vw-id-buzz
Det är inte så att även Buzz, likt de flesta andra elbilar som det verkar, plågas av extremt låg lastvikt?
Hur skulle det påverka huruvida det går eller inte går att ta ut sätena i mittenraden?

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 13:15
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 05 jul 2024 19:52
...] Synd man inte kan riva ut alla säten. Då hade jag nog kunnat tänka mig en som "husbil".
Har lyssnat på hans förklaring i den där Autogefühl-videon. Men helt ärligt så förstår jag inte vad det är som är problemet. Det enda han säger är att det inte finns ström i monteringsskenorna till sätena på mittenraden och att anledningen till det är mulitlinkhjulupphängningen bak. Ok... För mig som lekman så säger inte det särskilt mycket... Skulle det bli en bunke felmeddelanden för typ airbags och grejer ifall man tog bort mittensätena? Eller är det möjligt att han har missförstått något? Han verkar ju inte direkt jättetekniskt kunnig han heller... Som jämförelse så verkar det ju fortfarande som vissa av Teslas personal inte kan ge korrekt besked ang. möjligheten till dragkrok på 3 Highland Performance. Kan det kanske vara så att någon nyanställd pressansvarig på VW lämnat ett felaktigt besked till Autogefühlsnubben?... Eller kan någon förklara varför man inte kan plocka bort mittensätena?

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 15:08
av cgullin
SwedishAdvocate skrev: 06 jul 2024 13:15
Kan det kanske vara så att någon nyanställd pressansvarig på VW lämnat ett felaktigt besked till Autogefühlsnubben?... Eller kan någon förklara varför man inte kan plocka bort mittensätena?
Ingen nyanställd, VW har precis avslutat ett event i Tyskland för media där man fick köra ID.Buzz, de flesta videos du kommer så är från samma ställe. På plats fanns både styrelsemedlemmar och ingengörer, det är alltså ingen nyanställd pressgubbe som sagt det :)

Det vi fick höra var att det fanns el till stolarna så de var fasta. Ingen ställde följdfrågor på det. Man ville inte bekräfta att det var vikten som var problemet (tar man ur sätena så blir det stor plats för lastning vilket bilen inte klarar) när frågan dök upp. Vill man ha stort utrymme hänvisar man till nya Transporter som kommer i höst.

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 21:00
av SwedishAdvocate
cgullin skrev: 06 jul 2024 15:08
SwedishAdvocate skrev: 06 jul 2024 13:15
...] Kan det kanske vara så att någon nyanställd pressansvarig på VW lämnat ett felaktigt besked till Autogefühlsnubben?... Eller kan någon förklara varför man inte kan plocka bort mittensätena?
...] Det vi fick höra var att det fanns el till stolarna så de var fasta. Ingen ställde följdfrågor på det. Man ville inte bekräfta att det var vikten som var problemet (tar man ur sätena så blir det stor plats för lastning vilket bilen inte klarar) när frågan dök upp. Vill man ha stort utrymme hänvisar man till nya Transporter som kommer i höst.
Då verkar det ju som det finns gott hopp för alla som skulle vilja plocka ut mittensätena för att därefter använda den här versionen som en liten husbil. Och vikt motsvarande typ 7 vuxna och lite bagage måste man ju kunna lasta i bilen – så typ ca 600 kg. Så länge inte 'husbilskonverteringen' väger mer än det så måste det ju vara lugnt.

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 jul 2024 21:03
av wector
Jag fattade det såhär;
Tar man bort elen i stolarna så går det inte att få höga betyg i euro-NCAP då det krävs avkänning i sätet om någon sitter där (för att styra airbags m.m).
Man får inte plats med "rails" (med el i) då bakvagnen är designad på ett visst sätt. Då får man bulta fast sätet istället och dra kabel...

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 nov 2024 18:05
av Alfa
Jag vill köpa en Buzz GTX. Tyvärr är det så irriterande med alla olika rabattsatser. Det finns bra rabattavtal, men dem har jag inte möjlighet att använda. Är det någon som har koll på hur man gör för att köpa en ny VW?

Annars blir det till att vänta till de börjar komma ut som begagnade om något år eller så. Det var samma trassel när jag åkte VW för tio år sedan. Jag hade under några år fyra olika tjänstebilar som alla var köpta begagnade eftersom det är så svårt att köpa en ny VW.