Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Postat: 19 sep 2020 15:46
Vad är frågan?Jwe skrev:Taliz
Hur menar du då.?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Vad är frågan?Jwe skrev:Taliz
Hur menar du då.?
Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.taliz skrev:Det kan du ju tills laddhastigheten minskar också. Du slipper dessutom risken att bli stående med en trasig bil och tvingas betala flera hundra tusen för att batteriet plötsligt går sönder.mans71 skrev:För att jag, kunden då får avgöra när det är dags att byta och fram till dess nyttjar jag min bil utan påtvingade begränsningar. När det är dags att byta tjänar Tesla mer pengar, jag är fortsatt nöjd och batteripacket får ett andra liv i en powerwall.taliz skrev:Uhm. På vilket sätt vore det bättre att byta pga för mkt degradering än "för låg" laddhastighet menar du?mans71 skrev:Och när degraderingen är större än vad jag kan leva med då byter jag bil eller byter batteriet i bilen. Batteriet kan ju återanvändas - alla vinner!BrooklynS skrev:Hade det varit bättre med 20-25% degradering och bibehållen laddkurva?
Problemet med att tillåta hög laddeffekt i all evighet är inte att batteriet långsamt blir sämre, utan att det rätt och slätt går sönder. Då blir det svårt att återanvända.
Det är ju precis det man gör?mans71 skrev:Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.
"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Känner inte heller till att det skulle vara aktuellt just i powerwall.Anderzzon skrev:Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Nej, Tesla vill nog sälja nya batterier hellre. Men jag antar att vi äger våra batterier och förgöra som vi vill med dem när de är för dåliga för bilen. Då tror jag det kommer ploppa upp företag som plocka ur celler och bygger nya pack av batterierna.Anderzzon skrev:Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Dom kan bli det ja, såvida de fungerar. Vanligtvis som energilager.Jwe skrev:Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Det är inte alls ovanligt att de återanvänds för olika batteriprojekt. Är det fortfarande bra kräm i dem så kan de användas till att göra olika fordon batteridrivna. Är det inte lika mycket kräm så är de billigare och används till just batteribackuper i olika off-grid/on-grid-projekt. Som batteribackup kan de användas så länge det går att få ut effekt från dem. Detta är som sagt var troligen flera tiotals år.Jwe skrev:Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Perfekt för special byggen där kraftfulla batterisystem behövs.
eller byggnationer av Powerwalls etc
Jwe skrev:Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Vad spelar det för roll var de säljs? Det är ju Vimmerby Bildemontering som säljer dem och de har valt att sälja just batterimodulerna på blocket istället för via deras vanliga kanal. Det är väl grymt mycket bättre att de kan återanvändas och ger en bra slant till ägaren än att de måste återvinnas för att cellerna går sönder. Just begagnatanvändande var det väl du som fokuserade på med flertalet följdfrågor efter att det nämndes att de kan återanvändas.Jwe skrev:Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Apple blev dock stämda och förlorade/förlikade, fick betala ut en del pengar och strypning av batteri blev valfri efter det om jag minns rätt. Apple "throttlar" alltså batteriet men vill du ändå ha full fart så kan man aktivera det igen.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Apple där var ju ett bra exempel, det var ju just kundernas ilska som tvingade fram både billigare batteribyten och en toggle där du själv kunde bestämma ifall du ville riskera att telefonen startade om när batteriet inte kunde förse telefonen med tillräcklig energi. Det är så det blir när kunderna inte accepterar vad som helst, sen kan man tycka vad man vill om det specifika fallet.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Samma som här då?Fredrik j skrev:Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Fast med lite större konsekvenser.LarsL skrev:Samma som här då?Fredrik j skrev:Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.