Vad är frågan?Jwe skrev:Taliz
Hur menar du då.?
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.taliz skrev:Det kan du ju tills laddhastigheten minskar också. Du slipper dessutom risken att bli stående med en trasig bil och tvingas betala flera hundra tusen för att batteriet plötsligt går sönder.mans71 skrev:För att jag, kunden då får avgöra när det är dags att byta och fram till dess nyttjar jag min bil utan påtvingade begränsningar. När det är dags att byta tjänar Tesla mer pengar, jag är fortsatt nöjd och batteripacket får ett andra liv i en powerwall.taliz skrev:Uhm. På vilket sätt vore det bättre att byta pga för mkt degradering än "för låg" laddhastighet menar du?mans71 skrev:Och när degraderingen är större än vad jag kan leva med då byter jag bil eller byter batteriet i bilen. Batteriet kan ju återanvändas - alla vinner!BrooklynS skrev:Hade det varit bättre med 20-25% degradering och bibehållen laddkurva?
Problemet med att tillåta hög laddeffekt i all evighet är inte att batteriet långsamt blir sämre, utan att det rätt och slätt går sönder. Då blir det svårt att återanvända.
Model S P85DL+
Det är ju precis det man gör?mans71 skrev:Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.
Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Taliz
Hur länge fungerar ett återanvänt batteri i en powerwall?
Hur länge fungerar ett återanvänt batteri i en powerwall?
I en PowerWall använder man ju batteriet väldigt snällt. Man laddar och laddar ur långsamt typ max 22kW men kanske vanligare med 2-5kW. Dessutom spelar det inte så stor roll hur stor plats de tar. Jag skulle ju lätt kunna stapla 10 Tesla pack på hög om jag skulle känna behovet. I bilen är man ju begränsad till den volym man har, så att säga.
Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Känner inte heller till att det skulle vara aktuellt just i powerwall.Anderzzon skrev:Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Men mans71 tänkte nog allmänt på att celler kan återanvändas, och det kan dom ju, så länge dom fungerar.
Hur lång livslängd de kan ha som lagring "beror på". Någon/några tusen cykler brukar de ju hålla om de sköts väl.
Nej, Tesla vill nog sälja nya batterier hellre. Men jag antar att vi äger våra batterier och förgöra som vi vill med dem när de är för dåliga för bilen. Då tror jag det kommer ploppa upp företag som plocka ur celler och bygger nya pack av batterierna.Anderzzon skrev:Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.Jwe skrev:Tack LarsL
Om man pendlar mellan 30-70% så kommer stationära batterier säkert hålla år i 10:en.
Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Dom kan bli det ja, såvida de fungerar. Vanligtvis som energilager.Jwe skrev:Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Återigen, någon/några tusen cykler vanligtvis.
Det är inte alls ovanligt att de återanvänds för olika batteriprojekt. Är det fortfarande bra kräm i dem så kan de användas till att göra olika fordon batteridrivna. Är det inte lika mycket kräm så är de billigare och används till just batteribackuper i olika off-grid/on-grid-projekt. Som batteribackup kan de användas så länge det går att få ut effekt från dem. Detta är som sagt var troligen flera tiotals år.Jwe skrev:Taliztaliz skrev:"Återanvända" inte "återvinna".Jwe skrev:Taliz
Här är exempel på försäljning av batteripacks för återanvändning:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/te ... r/91491755
Perfekt för special byggen där kraftfulla batterisystem behövs.
eller byggnationer av Powerwalls etc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Jwe skrev:Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.

Vad spelar det för roll var de säljs? Det är ju Vimmerby Bildemontering som säljer dem och de har valt att sälja just batterimodulerna på blocket istället för via deras vanliga kanal. Det är väl grymt mycket bättre att de kan återanvändas och ger en bra slant till ägaren än att de måste återvinnas för att cellerna går sönder. Just begagnatanvändande var det väl du som fokuserade på med flertalet följdfrågor efter att det nämndes att de kan återanvändas.Jwe skrev:Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tonen på forumet
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Apple blev dock stämda och förlorade/förlikade, fick betala ut en del pengar och strypning av batteri blev valfri efter det om jag minns rätt. Apple "throttlar" alltså batteriet men vill du ändå ha full fart så kan man aktivera det igen.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Så det bör gå att göra båda lägren nöjda även här, problemet med Apple och även Tesla som jag ser det är att man säljer en produkt med en viss spec, sen när man sålt den så går man in i efterhand och stryper den mjukvarumässigt utan att ägaren har något att säga till om. Nu ändrade sig dock Apple som tur var, så ägaren har rätt att bestämma över sin egen ägodel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Apple där var ju ett bra exempel, det var ju just kundernas ilska som tvingade fram både billigare batteribyten och en toggle där du själv kunde bestämma ifall du ville riskera att telefonen startade om när batteriet inte kunde förse telefonen med tillräcklig energi. Det är så det blir när kunderna inte accepterar vad som helst, sen kan man tycka vad man vill om det specifika fallet.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Samma som här då?Fredrik j skrev:Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Fast med lite större konsekvenser.LarsL skrev:Samma som här då?Fredrik j skrev:Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.LarsL skrev:Fast upprördheten var betydligt större.Fredrik j skrev:Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.LarsL skrev:Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.