Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Taliz
Hur menar du då.?
Vad är frågan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2453
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
mans71 skrev:
taliz skrev:
mans71 skrev:
BrooklynS skrev:
Hade det varit bättre med 20-25% degradering och bibehållen laddkurva?
Och när degraderingen är större än vad jag kan leva med då byter jag bil eller byter batteriet i bilen. Batteriet kan ju återanvändas - alla vinner!
Uhm. På vilket sätt vore det bättre att byta pga för mkt degradering än "för låg" laddhastighet menar du?
För att jag, kunden då får avgöra när det är dags att byta och fram till dess nyttjar jag min bil utan påtvingade begränsningar. När det är dags att byta tjänar Tesla mer pengar, jag är fortsatt nöjd och batteripacket får ett andra liv i en powerwall.
Det kan du ju tills laddhastigheten minskar också. Du slipper dessutom risken att bli stående med en trasig bil och tvingas betala flera hundra tusen för att batteriet plötsligt går sönder.

Problemet med att tillåta hög laddeffekt i all evighet är inte att batteriet långsamt blir sämre, utan att det rätt och slätt går sönder. Då blir det svårt att återanvända.
Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
Sunt argument. Men då kanske man ska lägga lite energi på att i mjukvara förutse raset då. Även ICE-bilar rasar ju och behöver ny motor lite nu och då.
Det är ju precis det man gör?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
"Återanvända" inte "återvinna".
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Taliz
Hur länge fungerar ett återanvänt batteri i en powerwall?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

I en PowerWall använder man ju batteriet väldigt snällt. Man laddar och laddar ur långsamt typ max 22kW men kanske vanligare med 2-5kW. Dessutom spelar det inte så stor roll hur stor plats de tar. Jag skulle ju lätt kunna stapla 10 Tesla pack på hög om jag skulle känna behovet. I bilen är man ju begränsad till den volym man har, så att säga.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Anderzzon »

Jwe skrev:
Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Anderzzon skrev:
Jwe skrev:
Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.
Känner inte heller till att det skulle vara aktuellt just i powerwall.
Men mans71 tänkte nog allmänt på att celler kan återanvändas, och det kan dom ju, så länge dom fungerar.
Hur lång livslängd de kan ha som lagring "beror på". Någon/några tusen cykler brukar de ju hålla om de sköts väl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Anderzzon skrev:
Jwe skrev:
Tack LarsL
Men det besvarade inte frågan om hur länge batterierna förväntas fungera i sin nya funktion i Powerwall.
Men det kanske Taliz kan komplettera med?
Tesla har aldrig tänkt återvinna batterier genom att stoppa i äldre men fungerande celler i Powerwalls.
Nej, Tesla vill nog sälja nya batterier hellre. Men jag antar att vi äger våra batterier och förgöra som vi vill med dem när de är för dåliga för bilen. Då tror jag det kommer ploppa upp företag som plocka ur celler och bygger nya pack av batterierna.

Om man pendlar mellan 30-70% så kommer stationära batterier säkert hålla år i 10:en.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

taliz skrev:
Jwe skrev:
Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
"Återanvända" inte "återvinna".
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Taliz
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
taliz skrev:
Jwe skrev:
Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
"Återanvända" inte "återvinna".
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Taliz
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Dom kan bli det ja, såvida de fungerar. Vanligtvis som energilager.
Återigen, någon/några tusen cykler vanligtvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Jwe skrev:
taliz skrev:
Jwe skrev:
Taliz
Vad menar du med att ett sämre batteri är svårare att återvinna?
Kan du förklara det för oss?
"Återanvända" inte "återvinna".
Trasiga celler funkar inte i en powerwall.
Taliz
Indirekt av ovanstående uttalade Av dig tolkade jag som att batterier återanvänds (om de fungerar )
Till vad då? Och hur länge förväntas de fungera i sin nya uppgift / produkt?
Det är inte alls ovanligt att de återanvänds för olika batteriprojekt. Är det fortfarande bra kräm i dem så kan de användas till att göra olika fordon batteridrivna. Är det inte lika mycket kräm så är de billigare och används till just batteribackuper i olika off-grid/on-grid-projekt. Som batteribackup kan de användas så länge det går att få ut effekt från dem. Detta är som sagt var troligen flera tiotals år.

Här är exempel på försäljning av batteripacks för återanvändning:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/te ... r/91491755
Perfekt för special byggen där kraftfulla batterisystem behövs.
eller byggnationer av Powerwalls etc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
:roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Jwe skrev:
Jaha , nu förstår jag varför dessa diskussioner om begagnatanvändande hamnar i tråd ang Chargegate.
Menar ni seriöst att laddastighetssänkningen är delvis motiverad av att våra batterier skall gå att sälja på blocket?!
Vad spelar det för roll var de säljs? Det är ju Vimmerby Bildemontering som säljer dem och de har valt att sälja just batterimodulerna på blocket istället för via deras vanliga kanal. Det är väl grymt mycket bättre att de kan återanvändas och ger en bra slant till ägaren än att de måste återvinnas för att cellerna går sönder. Just begagnatanvändande var det väl du som fokuserade på med flertalet följdfrågor efter att det nämndes att de kan återanvändas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tonen på forumet

Inlägg av LarsL »

Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
backe
Inlägg: 2561
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tonen på forumet

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Apple blev dock stämda och förlorade/förlikade, fick betala ut en del pengar och strypning av batteri blev valfri efter det om jag minns rätt. Apple "throttlar" alltså batteriet men vill du ändå ha full fart så kan man aktivera det igen.

Så det bör gå att göra båda lägren nöjda även här, problemet med Apple och även Tesla som jag ser det är att man säljer en produkt med en viss spec, sen när man sålt den så går man in i efterhand och stryper den mjukvarumässigt utan att ägaren har något att säga till om. Nu ändrade sig dock Apple som tur var, så ägaren har rätt att bestämma över sin egen ägodel.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tonen på forumet

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Apple där var ju ett bra exempel, det var ju just kundernas ilska som tvingade fram både billigare batteribyten och en toggle där du själv kunde bestämma ifall du ville riskera att telefonen startade om när batteriet inte kunde förse telefonen med tillräcklig energi. Det är så det blir när kunderna inte accepterar vad som helst, sen kan man tycka vad man vill om det specifika fallet.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tonen på forumet

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.
Fast upprördheten var betydligt större.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.
Fast upprördheten var betydligt större.
Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tonen på forumet

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.
Fast upprördheten var betydligt större.
Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.
Samma som här då?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Apple sänker/sänkte ju farten på sina gamla telefoner för att spara på batterikapaciteten. När det hände så uppstod väl två tydliga läger även på den fan sidan. Ett som tyckte det var hemsk och att Apple bara försökte sälja nya telefoner och ett som tyckte det var bra att telefonen höll laddningen längre så att den gick att använda. Bägge sidor kan ju ha rätt men jag föredrar nog den senare då laddtiden är tydligare för mig. Sen kan jag tycka att inget av det är något att bli upprörd över... men då har jag en Leaf där man i princip blir stående med normalladdningsfart efter 3-4 snabbladdningen på sommaren.
Det är ju helt andra pengar det är frågan om när det gäller telefoner. Äger man sin telefon privat räknar man väl att värdet är nära 0 efter 3-4år. Har man fri telefon från arbetsgivaren finns det ju ingen uppsida alls på att den blir seg.
Fast upprördheten var betydligt större.
Tror vi inte det var applehatarna som var mest upprörda? Vanliga användare har väl inte så djupa kunskaper? Tycker alla telefoner är lite sega när 3år har gått och det är dags för byte.
Samma som här då?
Fast med lite större konsekvenser.
Skriv svar