Sida 34 av 41
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 13 sep 2016 15:49
av zyax
zyax skrev:Haglund skrev:Remuz skrev:Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Citerar mig själv, men jag bor faktiskt bara 430m från alla dessa fem riksvägar, man kanske skulle ha en egen värstingladdare för att få många Teslabesök

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 13 sep 2016 16:08
av Alfred
+1. Hade varit mycket användbart för alla oss som inte vill ta omväg via Mora på vägen till Trysil från Stockholmstrakten. Och ligger ju på den genaste vägen från Göteborg till Sälen vilket borde täcka in en annan flitigt använd rutt.
Men hyser inga stora förhoppningar efter att SC Mora öppnades.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 13 sep 2016 18:57
av pegs
Haglund skrev:Remuz skrev:Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
+1 (Fast R40 överhuvudtaget skulle vara en hit!)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 13 sep 2016 18:59
av pegs
zyax skrev:Haglund skrev:Remuz skrev:Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Växjö har ju faktiskt rätt bra destinationsladdare. Många 22kw. En i Smålands inland skulle sitta fint.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 13 sep 2016 19:06
av mediasahlin
De fyra laddstationerna i Umeå beräknas att sättas i drift under vecka 39. Har pratat med den lokala elfirman och de är snart färdig med sitt, då kommer Tesla med sina egna tekniker och slutför installationen.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 17:35
av nicklasandersson
zeb skrev:Kul att det byggs en del Super Chargers!
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 17:51
av Gustafsson
nicklasandersson skrev:zeb skrev:Kul att det byggs en del Super Chargers!
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 17:57
av vigge50
Gustafsson skrev:nicklasandersson skrev:zeb skrev:Kul att det byggs en del Super Chargers!
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal

Han menar nog att han kör Linköping-Göteborg-Linköping och har svårt med destinationsladdare, blir svårt att köra Ödeshög-Göteborg-Ödeshög på en laddning.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 18:13
av Gustafsson
Då passar den här ju bra (ur granntråden)
OKQ8 Landvetter funkar med chademo adapter. Ca 40kw och gratis!
Kort hämtas i kassan.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 230#p95615
/70D
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 18:55
av Chrome
Läste i DN idag att eftersom CCS/Combo samt Typ2 blir EU standard från 2017. Vilket innebär att det blir krav på att dessa måste erbjudas på alla nya laddstationer.
Undrar om det inkluderar att alla Teslas nya Superchargers? Iofs bra att det blir en standard, men detta kaske kommer att slå mot utbyggnadstakten av superchargers.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 19:09
av LarsL
Att det blir krav CCS innebär väl bara att Tesla sätter upp en Chademo/CCSstolpe brevid sina laddare i så fall. De kommer inte bygga om Superchargerna.
Nu är ju inte Superchargern en offentligladdare så jag har svårt att se att de kan hindras av en lag. Jag måste ju tex inte ha en CCS hemma vid min laddare.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 19:50
av bat
Fast man kunde tvinga bensinmackägare sätt upp Etanol pumpar. Borde man inte kunna ha liknande tvingande lagstiftning även för icke privata laddstolpar?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 22:15
av Jmn
Ja, inte såg det roligare ut idag på suc i Sundsvall.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 22:23
av Jojje167
Har Sundsvall blivit med ännu en tesla?
Btw, den där äldre bilen stod där vid 16tiden också när jag for förbi
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 14 sep 2016 22:31
av Jmn
Jojje167 skrev:
Har Sundsvall blivit med ännu en tesla?
Btw, den där äldre bilen stod där vid 16tiden också när jag for förbi
Yes , hämtade den igår och kom hem med den idag... Var bara upp till suc så att familjen skulle kunna åka direkt när jag kom hem. Hade inte så mycket distans kvar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 08:34
av danni
Ja, man kan alltid ladda på CHAdeMO. Det är så det inte skulle behövas några superchargers alls, eller hur? Jag tror vi alla vet att det alltid går att lösa något sätt att få kräm i bilen, men det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 11:52
av lator
danni skrev: det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Det beror väl på dels vad du ska göra i Göteborg och sen på hur bråttom du har. Ska du bara till Göteborg, lämna ett paket och sen åka tillbaka till Stockholm så lär det ju bli lite knappt om du ska hålla hastighetsbegränsningen + moms men enligt siffror från en annan tråd så går det bevisligen åka snålt även med en Tesla... Sen är det väl oftast så att människor behöver äta också och om du då lägger en lunch i Göteborgstrakten så finns ju chansen att ladda under tiden.
Jag håller med om att en SuC utefter R40 skulle vara passande men det finns trots allt andra platser i detta avlånga land som har mycket sämre förutsättningar för elbilar...
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 17:42
av tehjimos
Uppdatering örnsköldsvik 15/9 17.40
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 17:53
av Gustafsson
danni skrev:
Ja, man kan alltid ladda på CHAdeMO. Det är så det inte skulle behövas några superchargers alls, eller hur? Jag tror vi alla vet att det alltid går att lösa något sätt att få kräm i bilen, men det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Grejen var ju att denna CHAdeMO är gratis och därmed fungerar "nästan"lika bra som SuC. Att det vore välkommet med fler SuC är jag helt enig med dig om. Dock är det inte så länge sedan det inte fanns särskilt många fungerande CHAdeMO heller utmed vägarna.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 17:56
av LarsL
Dessutom finns det två Chademo vid Landvetter flygplats, dels den vid OKQ8 och sedan en vid McDonald.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 19:50
av Haglund
Finns gott om gratischademos i Göteborg numer. Jag tryckte i lite vid Delsjömotet idag då jag ändå hade ett telefonmöte i bilen.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 15 sep 2016 20:26
av danni
lator skrev:danni skrev: det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Det beror väl på dels vad du ska göra i Göteborg och sen på hur bråttom du har. Ska du bara till Göteborg, lämna ett paket och sen åka tillbaka till Stockholm så lär det ju bli lite knappt om du ska hålla hastighetsbegränsningen + moms men enligt siffror från en annan tråd så går det bevisligen åka snålt även med en Tesla... Sen är det väl oftast så att människor behöver äta också och om du då lägger en lunch i Göteborgstrakten så finns ju chansen att ladda under tiden.
Jag håller med om att en SuC utefter R40 skulle vara passande men det finns trots allt andra platser i detta avlånga land som har mycket sämre förutsättningar för elbilar...
Jag skrev
bara på superchargers. Det går alltid lösa laddning på ett eller annat sätt. I värsta fall får man stanna extra nånstans. Men jag tror vi alla är överens om att livet är så mycket smidigare när det faktiskt finns nog med superchargers längs rutten - då behöver man inte tänka på det.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 16 sep 2016 09:20
av Bod
På väg till Kosta upptäcker jag att SuC i Kalmar ännu inte finns men i bilens navigator. Destinationsladdaren i Tindered finns inte heller med. Någon som vet hur lång tid det tar inna en SuC kommer in i navigatorn?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 16 sep 2016 09:44
av EnTraktor
Kalmar fanns i min navigator för 1 mån sedan när jag laddade.
Då la jag dessutom upp Kalmar SC på Google Maps.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 16 sep 2016 10:50
av HBrosenius
Stannade för kaffe i Tindered nyss.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk