Sida 329 av 420

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 14:15
av Franz
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Det borde väl gå att ha en hyffsat koll på att vid den här stationen och idag går det ungefär x antal icke-Teslor per Tesla och de laddar i snitt i y minuter. Det är ju inte exakt så klart men kanske tillräckligt bra?

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 16:38
av Oscar11
Krävs ju ett Tesla konto och app för att ladda….

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 16:46
av Imolarot
Oscar11 skrev: 11 nov 2023 16:38
Krävs ju ett Tesla konto och app för att ladda….
Det är ju bara vilka som laddar just nu och det vet ju Tesla redan ifrån laddarna i sig. Problemet är ju vilka andra som är på väg dit (bland icke Tesla)…

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 17:33
av Andre_stockholm
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 18:03
av martinot
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Gissar/misstänker att det beror på att majoriteten av SuC är öppna för alla (el)bilar i Sverige.

Då fungerar ju troligen inte den här typen av integrering som är beroende av att det är främst Tesla-bilar som navigerar enligt Teslas inbyggda ruttplanering, och som delar till Teslas moln var den planerar laddning framåt på sträckan på vilka SuC (och ungefär vilken tid som bilens ruttplanering estimerar att den anländer).

(Men detta är bara en gissning från min sida, och inget som jag läst någonstans.)

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 18:07
av Nicke Nyfiken
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 17:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.
Det fetstilade är anledningen till min fråga.
Det kan de ju inte göra på övriga märken.

Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.

Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 18:47
av Franz
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 18:07
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 17:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.
Det fetstilade är anledningen till min fråga.
Det kan de ju inte göra på övriga märken.

Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.

Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.
Om 2/3 brukar ha en SuC i sin GPS och 1/3 oavsett om de är Teslor eller andra bilar inte har det är det väl ganska lätt att göra ett antagande om hur många som förväntas dyka upp? Det borde väl också gå att ha en uppfattning om hur förhållande i batterinivån (i praktiken då hur länge de stannar på SuC) mellan dessa bilar också?

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 19:17
av FinaFisken
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 20:41
av jonasl
Borde vara samma med ABRP då om man kör med bilen kopplad? Nu gör jag inte det längre, man blev utloggad med jämna mellanrum och till slut orkade jag inte mecka med token och grejor längre.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 11 nov 2023 21:23
av nogren
FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 12 nov 2023 13:34
av FinaFisken
nogren skrev: 11 nov 2023 21:23
FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 12 nov 2023 16:58
av tnjo
Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..
Exakt samma sak hände i båda riktningarna
Har inte märkt det här innan uppdateringen

Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.

Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 12 nov 2023 17:05
av spacecoin
tnjo skrev: 12 nov 2023 16:58
Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..

Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.

Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Jag tycker också att det verkar som Tesla är på tok för mycket beroende av korrekt kartdata (både AP och FSDb).

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 13 nov 2023 14:26
av psaaf
Mycket spökbromsningar igår efter att ha uppdaterat till 2023.38.6. Farthållaren sänker plötsligt till 70km/h trots att skyltavläsning fortsatt visar 120km/h

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 14 nov 2023 07:05
av enoch85
FinaFisken skrev: 12 nov 2023 13:34
nogren skrev: 11 nov 2023 21:23
FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?
Related: https://github.com/alandtse/tesla/issues/756

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 15 nov 2023 16:30
av nogren
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 15 nov 2023 17:10
av renes
nogren skrev: 15 nov 2023 16:30
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD
Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 15 nov 2023 17:49
av agehall
Detta kanske är inbillning, men jag tycker det känns som att med 23.38.6 så startar webbläsaren mycket kvickare än den gjorde tidigare. Det var ett tag sedan jag använde den sist, men när jag gjorde det idag blev jag lite förvånad över hur snabbt den kom igång.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 15 nov 2023 18:12
av nogren
renes skrev: 15 nov 2023 17:10
nogren skrev: 15 nov 2023 16:30
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD
Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.
Helt rätt. Manualen stämmer inte..

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 15 nov 2023 21:00
av wector
Bra att vet att man kan behöva ändra det på alla profiler. Även easy-entry profilen för att det ska funka.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 25 nov 2023 09:04
av agehall
Fick 2023.38.9 igår. Verkar bara vara möjlighet till enkeldutt på växelspaken för att aktivera AP som är nytt.

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 25 nov 2023 19:28
av RagWal
Fick 44.1 nu.

Mindre korrigeringar och 'Dra en gång för att starta autopilot'

Måste testa...

Re: Senaste version 2023.38

Postat: 25 nov 2023 20:29
av agehall
Jag testade funktionen för att dra en gång i spaken idag och slog av den efter ett försök. Problemet är att om man drar i ratten så att AP avbryts, så avbryts även farthållaren i detta läge. Det gör det lite mindre användbart enligt mig.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 30 nov 2023 11:51
av Daniel R
Hej,

I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?

Daniel

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 30 nov 2023 13:14
av lawgiver
Daniel R skrev: 30 nov 2023 11:51
Hej,

I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?

Daniel
"Not Relevant in Sweden" kan du inte alltid lita på, finns flera saker som stått som det som vi fått i alla fall eller redan fått!
Kolla https://tesla-info.com/release/2023.44 där står att Speed Assist observerats i BE CA CZ GR IE.

Enligt https://tesla-info.com/release/2023.12 och https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes så ser det ut som att vi fick det redan i 2023.12, iaf på HW3.
Då i AT AU BE CH ES FR LU PT SE

Det borde stå "Already implemented in Sweden" istället för "Not Relevant in Sweden" i detta fall. :)