Sida 326 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2020 21:37
av martinot
nek0 skrev:
Inte bra! :( Vad har de för QA egentligen?

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2020 22:55
av Larofo
LarsL skrev:
Otroligt okunniga politikerna är om elbilar och elproduktion i partiledardebatten idag i Agenda. En drös kör citat direkt från Bensinupproret 2.0 tex en elbil kostar 1 miljon och uppåt, nej Ebba de gör de inte. Ebba är duktig på att ha fel också då hon senare påpekar att kärnkraften är reglerbar precis som vattenkraft :roll: ... huvudvärk.
För att inte tala om Steffe som tror på elvägar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2020 23:02
av martinot
Journalister.

Politiker.

Man kan ju naivt tro att den typen av yrken innebär att de skall vara kunniga och pålästa. :D

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2020 23:04
av eizzmar
Man blir så trött!
Det är inte konstigt att det ständigt i alla sociala medier så fort det är en ny artikel om elbilar att flera av kommentarerna är från personer motstridiga till elbilar.

Många av de som väller ut sig att ”det är för dyrt” ”den rullar bara några mil” ”den kommer börja brinna när som” ”miljöbov” etc har säkerligen aldrig ens kört en elbil eller ens räknat på ev totalkostnad och jämfört med sin fossildrivna bil.

Bensinupproret och exempelvis nu Ebba Bush gör ju att de ”Svenssons” som inte är speciellt nördiga inom elbilar och ska köpa en nu bil, direkt kommer välja bort elbilen och inte ens se den som ett alternativ. De personerna är anledningen att myter om elbilen fortfarande än idag hänger kvar trots all utveckling och statistik och bevis.

Man inser ju att målet för Kristdemokraterna inte direkt är byta ut vår idag mestadels fossila fordonsflotta.
Tråkigt när sådana här personer som borde ha koll inte alls har det. Tyvärr skulle hennes punschline inte bli lika stark om hon hade sagt följande:

”Alla på landsbygden har inte råd att köpa en ny elbil för 300.000”. Det visste hon, därför va hon tvungen att ljuga för att det skulle låta bättre.

Beklagligt, skamligt och pinsamt är det enda som beskriver detta.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2020 23:35
av bonath
Nu får hon i alla fall kritik både i AB o Exp....

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2020 00:04
av LarsL
Elmil skrev:
Jag tror t.o.m att hon sade att vattenkraften är reglerbar precis som kärnkraften.. Olyckligt också att ingen förstår skillnaden mellan energi och effekt och därför hamnar man bara på "elbrist".. Men ändå positivt att ingen längre ifrågasätter elektrifieringen :D
Ja, det är ju den stora skillnaden, alla verkar åtminstone i en första vända helt tro på elbilar. Även om de sedan är tvungna att rabbla myter igen.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2020 07:39
av Teslaspolen
Oj vad dyra Nissan Leaf och Renault Zoe har blivit i Sverige. Nu om någonsin måste det ju löna sig att importera från utlandet, här finns stora pengar att göra med flera hundra procents vinstmarginal! :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2020 10:28
av Gargamel
bonath skrev:
Nu får hon i alla fall kritik både i AB o Exp....
Sånt är bara en merit när AB å Exp brölar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2020 20:05
av LarsL
Rapport om en nöd container med dieselgenerator kallad för SOT, bra namn tycker jag.

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 08:19
av 12man
Om BMW inext och autonomi
E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.


Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom

https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... xi-flotte/

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 08:53
av tor-ake
E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.


Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom
Hm, kan det vara problemet? De andra försöker bygga en "hjärna" som skall köra bilen, men BMW försökte bygga en "njure"... :mrgreen:

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 09:58
av Credde
12man skrev:
Om BMW inext och autonomi
E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.


Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom

https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... xi-flotte/
Kan väl också vara att tillverkarna har lyssnat på signalen som kommer från myndigheter och liknande, att det inte lär bli någon nivå höjning på länge rent tillståndsmässigt.

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 10:02
av dd88
Mercedes gör samma sak, nya S-klass som ska ha level 3 upp till 60km/h (OTA under 2021) kommer bli vingklippt, där vissa funktioner enbart kommer kunna aktiveras i specifika områden (tex flygplats-parkeringen som visades nyligen).

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 10:05
av OfarligTesla
Ja de kan ju knappast komma ut och lova massa innan lagen är på plats och det skjuts ju på en del. Skulle hoppas Tyskland lyckas trycka på ordentligt så det tas någon form av beslut i vår på nästa UNECE möte så tyska bolagen kan införa det nästa år.

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 16:00
av LarsL
Sen har vi det omvända tillverkarna har inte lösningarna så de lobbar för att lagen ska stoppa konkurrenterna. Men Waymo och Tesla kan träna sina muskler i USA så det kommer inte hjälpa dem på långsikt.

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 19:22
av martinot
LarsL skrev:
Sen har vi det omvända tillverkarna har inte lösningarna så de lobbar för att lagen ska stoppa konkurrenterna. Men Waymo och Tesla kan träna sina muskler i USA så det kommer inte hjälpa dem på långsikt.
Håller med. Säkerhet är viktigt. Men överdriven konservatism kan faktiskt fördröja säkerhetsförbättringar också. Gäller att ha en avvägd balansgång här. Tyvärr är inte alltid tjänstemänn och politiker så kunniga på området som skulle behövas.

Tror dessutom vi riskerar att tappa fart i Europa gällande utvecklingen, om vi försöker bromsa saker av politiska skäl. Riskerar bara att främja alla forskning och utveckling till USA och Kina. Europa riskerar då att hamna på efterkälken.

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 19:41
av vigge50
Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?

Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?

Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?

Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 19:51
av martinot
vigge50 skrev:
Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?

Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?

Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?

Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
???

Varför är Tesla och FCA på samma rad? Trodde det var helt olika oberoende biltillverkare och bolag?

Märkligt att Nissan inte kommit längre. Trodde de var en av ledarna på omställning till elbilar?

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2020 19:53
av Fredrik j
Därför att tesla och fca har gemensam utsläppspott.

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2020 07:15
av vigge50
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?

Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?

Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?

Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
???

Varför är Tesla och FCA på samma rad? Trodde det var helt olika oberoende biltillverkare och bolag?

Märkligt att Nissan inte kommit längre. Trodde de var en av ledarna på omställning till elbilar?
Fiat gjorde en uppgörelse med Tesla för ett tag sedan där de fick räkna med Teslas bilar mot att de betala Tesla en hel del pengar. Något exakt belopp har aldrig kommunicerats men det har diskuterats handla om hundratals miljoner euro.

Nissan var tidigare ledande men de har inte utvecklat så mycket. Kollar vi på försäljningen av laddbara bilar i Europa så ligger Leaf endast på plats nio i år. De skulle definitivt behöva komma med fler elbilar om de vill komma tillbaka till sin tidigare ledande roll.

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2020 10:12
av BEV[e-Rage]
vigge50 skrev:
Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?
Kanske kan vi hoppas på några förmånliga erbjudanden från Mercedes och Jaguar under Q4.

PSA däremot har väl ingen brådska att leverera fler elbilar under 2020.

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2020 10:44
av Jordad
vigge50 skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?

Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?

Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?

Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
???

Varför är Tesla och FCA på samma rad? Trodde det var helt olika oberoende biltillverkare och bolag?

Märkligt att Nissan inte kommit längre. Trodde de var en av ledarna på omställning till elbilar?
Fiat gjorde en uppgörelse med Tesla för ett tag sedan där de fick räkna med Teslas bilar mot att de betala Tesla en hel del pengar. Något exakt belopp har aldrig kommunicerats men det har diskuterats handla om hundratals miljoner euro.

Nissan var tidigare ledande men de har inte utvecklat så mycket. Kollar vi på försäljningen av laddbara bilar i Europa så ligger Leaf endast på plats nio i år. De skulle definitivt behöva komma med fler elbilar om de vill komma tillbaka till sin tidigare ledande roll.
Enligt Financial Times rör de sig om 2 miljarder euro. FCA betalar mer eller mindre Tesla för att bygga Giga Berlin en av världens största bilfabriker. Snällt av dem :)

https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2020 11:11
av Credde
VW bör vara gott på väg nu med leverans av ID3 här under andra halvåret.

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2020 14:29
av vigge50
Jaguar håller inte alls med rapportens siffror, påstår att de ligger betydligt bättre till men vill inte dela med sig av någon information.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... psrapport/

Re: Artikel i media

Postat: 15 okt 2020 06:02
av Swede1
Ang Tibors snabb laddpriser, 3,95 kr/kwh för eon står det i min app. Bee har sex st 100 kwh laddare i Dalarna.

Eon ska ts 6,5 kr/kwh för superlsddare men jag hittsr inga än, nån som vet nåt?

Tesla höjer priser och andra sänker! Marknaden fungerar, utmärkt system marknadsekonomin. Verkar som priset för snabbladdning hamnar på 3-4 kr/kwh, vilket är rimligt jämfört mef att tanka diesel. Det måste vara billigare än diesel/mil.