Inte bra!nek0 skrev:

Moderator: Redaktion
Inte bra!nek0 skrev:
För att inte tala om Steffe som tror på elvägar.LarsL skrev:Otroligt okunniga politikerna är om elbilar och elproduktion i partiledardebatten idag i Agenda. En drös kör citat direkt från Bensinupproret 2.0 tex en elbil kostar 1 miljon och uppåt, nej Ebba de gör de inte. Ebba är duktig på att ha fel också då hon senare påpekar att kärnkraften är reglerbar precis som vattenkraft... huvudvärk.
Ja, det är ju den stora skillnaden, alla verkar åtminstone i en första vända helt tro på elbilar. Även om de sedan är tvungna att rabbla myter igen.Elmil skrev:Jag tror t.o.m att hon sade att vattenkraften är reglerbar precis som kärnkraften.. Olyckligt också att ingen förstår skillnaden mellan energi och effekt och därför hamnar man bara på "elbrist".. Men ändå positivt att ingen längre ifrågasätter elektrifieringen
Sånt är bara en merit när AB å Exp brölar.bonath skrev:Nu får hon i alla fall kritik både i AB o Exp....
E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.
Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom
Hm, kan det vara problemet? De andra försöker bygga en "hjärna" som skall köra bilen, men BMW försökte bygga en "njure"...E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.
Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom
Kan väl också vara att tillverkarna har lyssnat på signalen som kommer från myndigheter och liknande, att det inte lär bli någon nivå höjning på länge rent tillståndsmässigt.12man skrev:Om BMW inext och autonomi
E-SUV: er kan bara köra autonomt efter nivå 2, ingenting kommer från den planerade flottan på 500 autonoma taxibilar.
Autonom körning verkar förbli domänen för tekniska giganter som Waymo (Google) under överskådlig framtid, och det finns inte mycket kvar av de självsäkra meddelandena från de stora biltillverkarna. Audi tar inte längre nivå 3 autonoma färdigheter till den nuvarande A8, vilken auto motor och sport redan kunde köra med den. Och BMW exkluderar nu till och med dem för iNext, som inte bör ha en marknadsintroduktion förrän 2021 och ännu inte har presenterats officiellt. Det var först i juli 2020 som det Münchenbaserade företaget stolt presenterade omslaget i den jätte njuren, bakom vilken de omfattande sensorerna för autonom körning skulle vara inrymda. Den "centrala högteknologiska komponenten för högautomatiskt körning", enligt BMW vid den tiden, förångas och målas flera gånger i en komplex process. I slutändan bör plastdelen för radar- och lidarsensorer se igenom
https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... xi-flotte/
Håller med. Säkerhet är viktigt. Men överdriven konservatism kan faktiskt fördröja säkerhetsförbättringar också. Gäller att ha en avvägd balansgång här. Tyvärr är inte alltid tjänstemänn och politiker så kunniga på området som skulle behövas.LarsL skrev:Sen har vi det omvända tillverkarna har inte lösningarna så de lobbar för att lagen ska stoppa konkurrenterna. Men Waymo och Tesla kan träna sina muskler i USA så det kommer inte hjälpa dem på långsikt.
???vigge50 skrev:Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?
Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?
Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?
Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
Fiat gjorde en uppgörelse med Tesla för ett tag sedan där de fick räkna med Teslas bilar mot att de betala Tesla en hel del pengar. Något exakt belopp har aldrig kommunicerats men det har diskuterats handla om hundratals miljoner euro.martinot skrev:???vigge50 skrev:Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?
Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?
Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?
Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
Varför är Tesla och FCA på samma rad? Trodde det var helt olika oberoende biltillverkare och bolag?
Märkligt att Nissan inte kommit längre. Trodde de var en av ledarna på omställning till elbilar?
Kanske kan vi hoppas på några förmånliga erbjudanden från Mercedes och Jaguar under Q4.vigge50 skrev:Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?
Enligt Financial Times rör de sig om 2 miljarder euro. FCA betalar mer eller mindre Tesla för att bygga Giga Berlin en av världens största bilfabriker. Snällt av demvigge50 skrev:Fiat gjorde en uppgörelse med Tesla för ett tag sedan där de fick räkna med Teslas bilar mot att de betala Tesla en hel del pengar. Något exakt belopp har aldrig kommunicerats men det har diskuterats handla om hundratals miljoner euro.martinot skrev:???vigge50 skrev:Mycket försäljning av laddhybrider har hjälpt BMW och Volvo att få ner utsläppen rejält här i Europa i år. Var det inte Volvo som många trodde skulle få riktigt höga böter med de nya reglerna?
Ska bli intressant att se hur det går för hela året, Volkswagen levererar ju nu ID3 i stora mängder så de kommer definitivt har möjlighet att sänka sina utsläpp, men är det tillräckligt?
Kia och Hyundai trodde jag faktiskt låg bra till men det kanske är framförallt här i Sverige de har slagit till bra på med laddhybriderna?
Det ser ut att bli dyrt för Damler och Jaguar, de har ju inte fått upp försäljningen av laddbara bilar precis och de finns väll inte mycket som tyder på att de kommer kunna öka mycket de andra halvåret?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/
Varför är Tesla och FCA på samma rad? Trodde det var helt olika oberoende biltillverkare och bolag?
Märkligt att Nissan inte kommit längre. Trodde de var en av ledarna på omställning till elbilar?
Nissan var tidigare ledande men de har inte utvecklat så mycket. Kollar vi på försäljningen av laddbara bilar i Europa så ligger Leaf endast på plats nio i år. De skulle definitivt behöva komma med fler elbilar om de vill komma tillbaka till sin tidigare ledande roll.