Sida 322 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 19:46
av Legato
backe skrev:Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
Jo, men inte den procentuella rabatten man kan förhandla sig till.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 19:49
av Legato
Moelito skrev:backe skrev:Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 20:01
av Moelito
Legato skrev:Moelito skrev:backe skrev:Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se det

Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 20:22
av Legato
Moelito skrev:Legato skrev:Moelito skrev:backe skrev:Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se det

Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 20:34
av Moelito
Legato skrev:Moelito skrev:Legato skrev:Moelito skrev:backe skrev:
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se det

Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.
Nu tappar jag nog tråden ang vad det är du debatterar

Jag sa att den absoluta rabbaten i förmånsvärdet i kronor så klart minskar ju lägre priset blir under 700k och beroende på hur du vill se det så får du ju mindre rabatt i kronor, inte procent. Men det tror jag du visste och bara är uttråkad
Och ja, håller med. Rabatterna är ett otyg, så klart bättre om de sänkt listpriserna
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 21:01
av Legato
Moelito skrev:Legato skrev:Moelito skrev:Legato skrev:Moelito skrev:
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se det

Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.
Nu tappar jag nog tråden ang vad det är du debatterar

Jag sa att den absoluta rabbaten i förmånsvärdet i kronor så klart minskar ju lägre priset blir under 700k och beroende på hur du vill se det så får du ju mindre rabatt i kronor, inte procent. Men det tror jag du visste och bara är uttråkad
Och ja, håller med. Rabatterna är ett otyg, så klart bättre om de sänkt listpriserna
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk[/quote]
Du skrev inte under 700k, du skrev "ju lägre det blir kontra 700k". Jag förutsatte givetvis att du menade ner mot 700k, inte ner från 700k, eftersom det är e-tron vi diskuterar och eftersom det var just det jag exemplifierade... Du skrev inte heller "absoluta", så det var visst ganska mycket du menade som du inte skrev. Ingen e-tron kostar ju under 700k så rabatten är större ju billigare den är.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 21:04
av macky
Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 21:06
av Legato
macky skrev:Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?
Hade samma några dagar efter uppdatering men nu funkar den igen.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2022 21:12
av macky
Legato skrev:macky skrev:Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?
Hade samma några dagar efter uppdatering men nu funkar den igen.
Ok, den ska bara ladda in grafiken då, kan ta en stund.
Tack för info, jag hoppas den är klar snart.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:17
av Nect
Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:18
av taliz
Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:21
av Dafro
Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Uppfattade också det så innan men även 55 verkar ju få lite färre mil än IX50 med likvärdigt batteri så de verkar tyvärr inte gjort drivlinan snålare så kanske även ljudet av spårvagn är kvar.
Men vi får väl vänta in tester för att se.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:22
av taliz
Dafro skrev:så kanske även ljudet av spårvagn är kvar.
Tråkigt isf. Ett av mina största irritationsmoment när jag körde den.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:41
av Legato
Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:53
av Dafro
Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
Funkar bra för mig.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:54
av Nect
Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:57
av Nect
taliz skrev:Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.
Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 16:59
av Legato
Nect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iaf

Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:02
av Dafro
Nect skrev:taliz skrev:Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.
Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.
Blir nog åtminstone inte sämre och det är ju bra. Varför byta om du har en -21? Om du bytt till en 55 förstår jag ju om man vill ha mer räckvidd men annars känns det som samma bil.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:09
av Off Grid Byggaren
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.
Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.
Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:16
av macky
Legato skrev:Nect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iaf

Fortfarande problem med batteristatus, syns inte och jag kan inte ställa in laddmål mm. Allt annat funkar. På webben ser jag allt så uppenbarligen en dålig app-uppdatering. Supporten har skickat det till tyskland och jag har inte hört ngt. Ska testa rutt-fixen.
Update, gjorde susen nu är allt som vanligt och funkar. Tack för tips.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:25
av Nect
Dafro skrev:Nect skrev:taliz skrev:Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.
Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.
Blir nog åtminstone inte sämre och det är ju bra. Varför byta om du har en -21? Om du bytt till en 55 förstår jag ju om man vill ha mer räckvidd men annars känns det som samma bil.
Eftersom jag har förmånsbil så får jag betala lika mycket för min -21a som för en sprillans -22 (då förmånsvärdet är näst intill identiskt).
Förlänger jag min leasing på min -21 så landar den på samma månadskostnad som en ny -22

Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:26
av Nect
Legato skrev:Nect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iaf

Haha! Alltid nått!
Men har du provat logga in/ur i appen samt startat om MMI i bilen?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:41
av martinot
Legato skrev:Nect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iaf

Gott!
Prova att skicka tre olika rutter till bilen så kanske även klimatiseringen hoppar igång.

Re: Audi e-tron
Postat: 23 nov 2022 17:44
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.
Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.
Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.