Sida 33 av 38
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 08:46
av Zalman3
BESTÄLL NYA NISSAN LEAF 3.ZERO E+
Nya Nissan LEAF 3.Zero och LEAF 3.ZERO e+ går nu att beställa.
385km WLTP Räckvidd.
https://www.nissan.se/content/dam/Nissa ... 9_0981.pdf
Pris 482.500kr.
Bra att man kan få snabb leverans.
Dåligt att man prisat sig ur marknaden.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 08:50
av frippe
Zalman3 skrev:
40% mer än 40kWh Leaf blir ju ca 38 mil i verkligheten.
Tyvärr blev det luftkylt, Chademo och ett pris runt 36.000 dollar.
Då köper jag hellre en Kia e-Niro med större batteri,
vätskekyld, CCS och större bagage och troligtvis lägre pris.
När Tesla 3, 35.000 dollar versionen finns i verkligheten, hur tänkte Nissan att de skulle kunna vara DYRARE för sin Leaf 62kWh???
Ja kylningen är ett problem eller kanske inte. Som jag förstått det så är kylningen mest viktig vid snabbladdning och då främst vid upprepad laddning.
Kan man tänka så här istället, med ett större batteri, vilket ger mer räckvidd i grunden, innebär det ett mindre behov av upprepad snabbladdning på resor. Vilket då kanske innebär att avsaknad vätskekylning inte blir en lika stor flaskhals?
Sedan håller jag med om resten, ingen CCS, för litet bagae och för dyr.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:02
av Teslaspolen
Ingen trefas antar jag?
Och nej, avsaknad av kylning lär inte bli ett jättestort problem i Sverige. Men ska de rulla i varmare klimat så lär det bli katastrofal degradering igen.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:04
av vigge50
Teslaspolen skrev:Ingen trefas antar jag?
Och nej, avsaknad av kylning lär inte bli ett jättestort problem i Sverige. Men ska de rulla i varmare klimat så lär det bli katastrofal degradering igen.
Nix, interna laddaren är på 6,6 kW.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:16
av Zalman3
"Hoppas Nissan Leaf e-plus får:
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris"
Det blev precis tvärt om!
Vem kommer köpa denna bil till detta höga pris!
Vad håller Nissan på med?
Sämre frigång höjd 135mm mot 155mm på 40kWh.
Mindre bagage 420l mot 435l för 40kWh.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:21
av dhanjel
Nej, det känns svårt att välja denna framför e-niro.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:21
av Zalman3
Nissan tror inte själva på att de kommer sälja så många.
Begrenset Europa-versjon
Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:23
av 12man
Meen de har döpt den till Leaf 3, för vad som är face och rumplyft Leaf 2010, ska nog funka....
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 09:30
av 12man
Zalman3 skrev:Nissan tror inte själva på att de kommer sälja så många.
Begrenset Europa-versjon
Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019.
Det där tyder ju på en helt ny "leaf" snart, men med ghosn i depå så kanske ingen vågar ta beslut, japanskt samförstånd etc
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 11:00
av Zalman3
Nissan Leaf 40kWh
Räckvidd - blandad körning (WLTP) 270 km
Elförbrukning (WLTP) 206 Wh/km
Nissan Leaf 62kWh
Nissan - blandad körning (WLTP) 385 km
Elförbrukning (WLTP) 180 Wh/km
62kWh versionen har mycket lägre förbrukning.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 11:17
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:Nissan Leaf 40kWh
Räckvidd - blandad körning (WLTP) 270 km
Elförbrukning (WLTP) 206 Wh/km
Nissan Leaf 62kWh
Nissan - blandad körning (WLTP) 385 km
Elförbrukning (WLTP) 180 Wh/km
62kWh versionen har mycket lägre förbrukning.
Den är ju sänkt 20mm. Jag hade nog velat sänka ännu mera, typ 50mm till. Leaf 3 som de nu heter verkar skilja sig där att 40kWh är kvar medan 62kWh är sänkt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 11:45
av LarsA
Gruppköp med samma rabatt som för ett år sedan så kommer den ner i nivå Kia e-Niro's ursprungsnivå, då hade jag satsat på e-Niro
Leaf 3.zero med 40 kWh är 10.000:- dyrare än Tekna modellen, har den kanske också fläkt i batterilådan?!
Känns som att Nissan borde tappa marknadsandelar.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 12:14
av _TonyV
Ja priserna går stadigt upp, men det gör iofs, batterikapaciteten med.
Zero3 kommer med 40kwh, men ändå dyrare än dagens. (430' Zero3, mot 397' -N'connecta - det är 33 tusen slantar)
Känns inte vi är på väg mot elbilar som prismässigt konkurrerar ut fossila dito.
Hos Tesla så har man sina pack stabila.. 75-100kwh, men där behövs alla slantar för tillväxten.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 12:39
av TeslaTissel
Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök.
Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?
Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.
Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?
Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge -
https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html
Länk:
http://blog.ho-form.se/?p=8302
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 12:47
av Zalman3
"Pris: 360.000 dollar – Från 422.500 k i Sverige."
Nisan Leaf e+ 62kWh.
Pris 36.000 dollar. I Sverige 482.500kr.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 12:50
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:"Pris: 360.000 dollar – Från 422.500 k i Sverige."
Nisan Leaf e+ 62kWh.
Pris 36.000 dollar. I Sverige 482.500kr.
Tack! Fixar det bums!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:07
av Henrik Torphammar
Är fläktkyl bekräftat? Någon sa samma celler som i leaf40 fast tätare packat. Ingen aktiv kylning alls. Finns det belägg för detta tro?
Har Leaf 40 Nissans egna celler?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:20
av Mickep
TeslaTissel skrev:Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök.
Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?
Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.
Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?
Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge -
https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html
Länk:
http://blog.ho-form.se/?p=8302
Utmärkt arbete!
Är också lite besviken då denna skall konkurrera med kyndai och kia (som har vätskekylda batterier, dock något lägre laddhastighet på vintern av någon oundgrundlig anledning som enligt mig de inte borde ha) priset var också en aning högt, men det kanske har någon anledning som kan motivera det.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:27
av dhanjel
Har nya leafen någon fördel jämfört med Kian förutom app-styrning?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:29
av Henrik Torphammar
dhanjel skrev:Har nya leafen någon fördel jämfört med Kian förutom app-styrning?
Privatleasing och tillgänglighet antagligen.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:38
av TeslaTissel
Mickep skrev:TeslaTissel skrev:Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök.
Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?
Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.
Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?
Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge -
https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html
Länk:
http://blog.ho-form.se/?p=8302
Utmärkt arbete!
Är också lite besviken då denna skall konkurrera med kyndai och kia (som har vätskekylda batterier, dock något lägre laddhastighet på vintern av någon oundgrundlig anledning som enligt mig de inte borde ha) priset var också en aning högt, men det kanske har någon anledning som kan motivera det.
Tack-Tack!
Lite synd många media inte lägger med länkar och referenser till aktuella video-klipp och ytterligare information?
Det saknas ofta och man har antagligen inte tid uppdatera informationen då det är så mycket andra nyheter, speciellt i år 2019!
Men jag insåg att Nissan Leaf e-plus är så viktig för den Svenska allmänheten att det kunde vara värt följa upp CES 2019 under natten och morgonen.
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 13:55
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Mina inlägg är också gratis att läsa.

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 14:04
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Mina inlägg är också gratis att läsa.

Exakt! Mycket bra inlägg också skall du veta!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 14:06
av zyax
TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Du glömde markera inlägget som skitrött. Det är inte ens lite rött ju.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 14:25
av taliz
Skulle inte förvåna mig alls om dom får sålt en hel del av dessa närmaste året, i brist på alternativ.
Hade det varit vätskekylt batteri och CCS hade den nog sålt bra i flera år.
Å andrasidan, vem vet, kan ju också bli så galet tryck på att skaffa elbil att de ändå lyckas sälja alla de kan producera, trots undermålig produkt.