Sida 33 av 53

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 09:51
av e5m1r
eloon skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så pass accepterad att det ska finnas fel när man hämtar en ny Tesla för närmare miljonen?! Och det är upp till kunden att hitta alla vid leveransen?
För att det finns ingen annan bil att välja istället Bild

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 10:02
av improwise
oscfor skrev:
Bilarna med 50km KAN vara showroom, men de flesta är det inte. De är helt enkelt oftast beställda för "hyllan" eller beställda, men inte uthämtade bilar. Oavsett om det är en bil som stått i butik, så ska den vara helt i nyskick. Du kan ställa precis samma krav på den som om det vore din egenkonfigurerade bil. Tesla fixar allt. Precis som du går igenom din egenspecificerade bil vid leverans gör du samma sak med dessa. Alla fel åtgärdas.
Men hur fungerar det eg med dessa beställda men ej uthämtade bilar, har man inte bara nån vecka på sig att ändra sig och under den tiden lär dom väl knappat ha hunnit skeppas iväg från fabriken?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 10:08
av bylund
Om du senare väljer att inte hämta ut bilen förlorar du din handpenning, men inte mer än så.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 11:11
av oscfor
eloon skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så pass accepterad att det ska finnas fel när man hämtar en ny Tesla för närmare miljonen?! Och det är upp till kunden att hitta alla vid leveransen?
Tesla har dålig kvalitet på sin produktion. Den är bättre nu än förr, men fortfarande dålig. De flesta av oss verkar acceptera det eftersom bilen är så pass mycket bättre än alla alternativ. Just här är handlar det ju förvisso inte bara om fel, utan skador som kan ha uppstått i ett demo-fordon.

Du behöver ju inte hitta det vid leveransen. Du har ju fortfarande nybilsgaranti. Dock kan det bli svårt att i efterhand begära ersättning för t ex repor på inredningen.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 11:22
av Verdi
oscfor skrev:
eloon skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så pass accepterad att det ska finnas fel när man hämtar en ny Tesla för närmare miljonen?! Och det är upp till kunden att hitta alla vid leveransen?
Tesla har dålig kvalitet på sin produktion. Den är bättre nu än förr, men fortfarande dålig. De flesta av oss verkar acceptera det eftersom bilen är så pass mycket bättre än alla alternativ. Just här är handlar det ju förvisso inte bara om fel, utan skador som kan ha uppstått i ett demo-fordon.

Du behöver ju inte hitta det vid leveransen. Du har ju fortfarande nybilsgaranti. Dock kan det bli svårt att i efterhand begära ersättning för t ex repor på inredningen.
Drivlinan är bättre. Bilen i sin helhet är det inte. Finns många brister kvar. T ex dåliga strålkastare.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 12:05
av Bjelke
improwise skrev:
Yxel skrev:
Gissar att det är en provkörningsbil...
Är väl knappast "Nya bilar i lager" oavsett vad den använts till om den gått mer än 1000 mil.

Går det att avkoda under "demobilar" vad som faktiskt är nya bilar och vad som är begagnade provkörningsbilar? Noterar att många står som exakt 50 km vilket jag förmodar kanske innebär att dom är splitt nya men att Tesla den vägen kan ge rabatt utan att det kallas för pruta.
Håller med helt och fullt, jag har oxo retat mig lite på det där med "Ny" bil... Är den ny har den inte körts alls förutom fabrikens tester och transporter, that´s it! Finns inget mer
att säga om saken, allt annat är begagnat/demo.
Förklaringen till det här är nog som i flera andra fall, att Tesla är för slöa för att göra på annat sätt, lite som att ha arkivbilder på nya bilar fast det är begagnade och inga riktiga bilder
på den faktiska bilen osv... Precis som med det mesta andra alltså, dålig kommunikation.
Som tur är så står det iallafall hur långt dom rullat så vi fattar ju att det är begagnat även om det står "Nya" :)
Men varför inte göra rätt istället lixom?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 12:30
av Satellite65
improwise skrev:
oscfor skrev:
Bilarna med 50km KAN vara showroom, men de flesta är det inte. De är helt enkelt oftast beställda för "hyllan" eller beställda, men inte uthämtade bilar. Oavsett om det är en bil som stått i butik, så ska den vara helt i nyskick. Du kan ställa precis samma krav på den som om det vore din egenkonfigurerade bil. Tesla fixar allt. Precis som du går igenom din egenspecificerade bil vid leverans gör du samma sak med dessa. Alla fel åtgärdas.
Men hur fungerar det eg med dessa beställda men ej uthämtade bilar, har man inte bara nån vecka på sig att ändra sig och under den tiden lär dom väl knappat ha hunnit skeppas iväg från fabriken?
Enligt konsumentköplagen så har en privatperson rätt att avbryta ett köp ända fram till leverans, dock skall denne stå får de kostnader som uppstått för leverantören (därav 30k i bokningsavgift).

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 13:14
av Niclas
Verdi skrev:
oscfor skrev:
eloon skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så pass accepterad att det ska finnas fel när man hämtar en ny Tesla för närmare miljonen?! Och det är upp till kunden att hitta alla vid leveransen?
Tesla har dålig kvalitet på sin produktion. Den är bättre nu än förr, men fortfarande dålig. De flesta av oss verkar acceptera det eftersom bilen är så pass mycket bättre än alla alternativ. Just här är handlar det ju förvisso inte bara om fel, utan skador som kan ha uppstått i ett demo-fordon.

Du behöver ju inte hitta det vid leveransen. Du har ju fortfarande nybilsgaranti. Dock kan det bli svårt att i efterhand begära ersättning för t ex repor på inredningen.
Drivlinan är bättre. Bilen i sin helhet är det inte. Finns många brister kvar. T ex dåliga strålkastare.
Har en ny 75D som lånebil, och den känns riktigt dålig på många parametrar jämfört med min P85DL från 2015. Flera steg bakåt i utveckling och frågan är om det är nåt steg framåt.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 13:28
av Verdi
Niclas skrev:
Verdi skrev:
oscfor skrev:
eloon skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så pass accepterad att det ska finnas fel när man hämtar en ny Tesla för närmare miljonen?! Och det är upp till kunden att hitta alla vid leveransen?
Tesla har dålig kvalitet på sin produktion. Den är bättre nu än förr, men fortfarande dålig. De flesta av oss verkar acceptera det eftersom bilen är så pass mycket bättre än alla alternativ. Just här är handlar det ju förvisso inte bara om fel, utan skador som kan ha uppstått i ett demo-fordon.

Du behöver ju inte hitta det vid leveransen. Du har ju fortfarande nybilsgaranti. Dock kan det bli svårt att i efterhand begära ersättning för t ex repor på inredningen.
Drivlinan är bättre. Bilen i sin helhet är det inte. Finns många brister kvar. T ex dåliga strålkastare.
Har en ny 75D som lånebil, och den känns riktigt dålig på många parametrar jämfört med min P85DL från 2015. Flera steg bakåt i utveckling och frågan är om det är nåt steg framåt.

Eftersom jag har just en sån 75D undrar jag lite vad som är sämre. Vore intressant att veta. Har aldrig provat en äldre Tesla och "alla" säger att kvaliteten blir bättre och bättre.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 13:53
av Niclas
Sämre på nya bilar (75D lånebil men jag har ägt 90D facelift och P100D)

Fjädringen är för mjuk (luft) och stålfjädringen väldigt svajig och bullrar mer trots 19"

Styrningen är mycket diffus och ratten sladdrig, känns som att köra dataspel

AP 2 känns sämre än AP1. Ingen regnsensor?

Nextgen stolar har bättre sidostöd än nya premium

Lamporna LED är sämre än Xenon

Utseendemässigt tyckter jag efter att ha ägt 2 facelift, att de gamla är snyggare.

Nämn en sak som blivit bättre???

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 14:34
av Verdi
Niclas skrev:
Sämre på nya bilar (75D lånebil men jag har ägt 90D facelift och P100D)

Fjädringen är för mjuk (luft) och stålfjädringen väldigt svajig och bullrar mer trots 19"

Styrningen är mycket diffus och ratten sladdrig, känns som att köra dataspel

AP 2 känns sämre än AP1. Ingen regnsensor?

Nextgen stolar har bättre sidostöd än nya premium

Lamporna LED är sämre än Xenon

Utseendemässigt tyckter jag efter att ha ägt 2 facelift, att de gamla är snyggare.

Nämn en sak som blivit bättre???

Jag vet inte vad som blivit bättre. Det är därför jag frågar. Dock anser jag att faceliften är snyggare. Den gamla bulliga fronten känns gammal nu.

AP1 hade jag gärna bytt till om det gått dock. AP2 kommer nog alltid vara sämre.

Sidostöd har aldrig varit nåt problem i en bil för mig. Hade dock hellre tagit nextgen-stolar för premiumstolarna har för dåligt sträckt skinn. Nextgen kändes hårdare och mer stabila. Men kanske premiumstolarna är bekvämare? Får se vad som händer när jag får min nya förarstol...

Ratten, styrningen och väghållningen har jag inget att anmärka på. Kanske var det ännu bättre förut men faktum är att min Tesla är mycket trevligare att köra än nya 5-serien med standardchassit. Gäller både styrning och chassi. Dock är Model S bullrigare, men ändå acceptabelt. Ungefär som min XC70 var.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 19:15
av Tars
Niclas, har du luft eller stålfjädring?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 19:17
av Niclas
Luft såklart

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 20:30
av Tars
Ok.
Så den skiljer så mycket alltså.
Skulle va najs och köpa en p85dl med den gamla fjädringen och hitta ett 100 batteri och byta det gamla 85 batteriet. =)
Bra kombo tror jag.
Sen är frågan hur man aktiverar det nya batteriet.
Eller kommer bilen känna av det nya batteriet, trycka på ok på skärmen, och installera de nya drivrutinerna? :lol:

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 20:47
av vigge50
Tars skrev:
Ok.
Så den skiljer så mycket alltså.
Skulle va najs och köpa en p85dl med den gamla fjädringen och hitta ett 100 batteri och byta det gamla 85 batteriet. =)
Bra kombo tror jag.
Sen är frågan hur man aktiverar det nya batteriet.
Eller kommer bilen känna av det nya batteriet, trycka på ok på skärmen, och installera de nya drivrutinerna? :lol:
Enligt denna så är det bara 2 byte som behöver ändras, om de bara är för att ändra grafiken i bilen eller också för att bilen ska anpassa systemet vet jag dock ej.


Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 20:56
av Niclas
Tror det blir dyrt att byta batteriet, och 85 har tillräcklig räckvidd.
Prestandan är likvärdig

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 21:16
av dstr
Niclas skrev:
Tror det blir dyrt att byta batteriet, och 85 har tillräcklig räckvidd.
Prestandan är likvärdig
85 till 90 kostade väl 250k när 90 kom?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 21:25
av Tars
Jo, men man kan hålla utkik på bilskrotar tillexempel.
Har sett flera i USA som har satt ihop trasiga teslor så de får en komplett. Tex en vattenskadad där inredning och batteri är paj. Och så tar man en krockad osv...

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 06 sep 2017 21:27
av Tars
Man har väl ingen garanti kvar, men man har en fet bil för vettiga pengar.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 13:06
av Verdi
Nu finns det EN demo Model S på Teslas sida. En S 75D med gamla prestandan.

Vad händer? Förbereder de en prissänkning eller har alla verkligen sålts?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 13:15
av Legato
Verdi skrev:
Nu finns det EN demo Model S på Teslas sida. En S 75D med gamla prestandan.

Vad händer? Förbereder de en prissänkning eller har alla verkligen sålts?
De kör ju ett event i UV den 23/9 just på lagerbilar, så jag antar att de kommer lägga upp ett stort antal tills dess...

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 13:34
av SR-71-BlackBird
Skumt att man inte fått någon inbjudan fast jag bett min säljare hitta en ev lagerbil i Europa då det känns trist och gå och vänta.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 13:36
av Surfaren
SR-71-BlackBird skrev:
Skumt att man inte fått någon inbjudan fast jag bett min säljare hitta en ev lagerbil i Europa då det känns trist och gå och vänta.
Om du redan beställt en bil så vill nog Tesla att du ska ta emot den, inte byta till en lagerbil. ;)

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 13:42
av SR-71-BlackBird
Surfaren skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Skumt att man inte fått någon inbjudan fast jag bett min säljare hitta en ev lagerbil i Europa då det känns trist och gå och vänta.
Om du redan beställt en bil så vill nog Tesla att du ska ta emot den, inte byta till en lagerbil. ;)
:D

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 12 sep 2017 15:15
av EnTraktor
SR-71-BlackBird skrev:
Skumt att man inte fått någon inbjudan fast jag bett min säljare hitta en ev lagerbil i Europa då det känns trist och gå och vänta.
Man får nog bjuda in sig själv

https://www.tesla.com/sv_SE/event/showcase-stockholm