Re: Artikel i media
Postat: 19 mar 2017 08:18
Intressant nog tycker de att Zoe kan snabbladdas. Kanske tillräckligt snabbt för ganska långsamt tänkande förbränningsmotorjournalister?
"De klagar på uppgiven räckvidd" skrev joel80. Det handlar nog inte om förbrukning/miljö, utan just räckvidden.Laban skrev:I det fallet har det inte med räckvidden att göra utan med förbrukning/miljö. Nog så viktigt kan man tycka och något de borde nämna i varje recension, främst av dieselbilar.kler skrev:Inte så konstigt tycker jag.
Över 100 mil spelar inte 15 mil hit eller dit så stor roll, man kommer dit man ska. Men under 40 mil spelar däremot 15 mil stor roll.
Ja, bra synpunkter. Att en motorjournalist blir förvånad över att räckvidd /förbrukningen ger sämre resultat i verkligheten än i Nedc test etc. säger rätt mycket om deras kompetens nivå. Tom BMW själva säger ca 20 mil på i3 men kör cykeln säger 30 mil. Finns det ingen journalist som kör elbilar till vardags och kan förklara?joel80 skrev:Dom har fruktansvärt dålig koll på infrastrukturen också.. Mellan Stockholm och Gävle finns det mängder med snabbladdare. Rosenberg, Uppsala, Tierp bl.a.
Sen känns det som dom försökt välja den enda laddaren i Gävle som uttryckligen är extremt problematisk på uppladdning.nu. Nästan som att dom vetat om det och valt den för att det ska bli något att skriva om.
Skulle dom fått igång den vid ICA hade dom fått 13-16A. Det är shucko..
Man bör som motorjournalist också ha koll på att den körcykel som ger bilar deras officiella siffror är helt snedvriden och inte låtsas bli förvånad när det inte stämmer.
Sen hade dom som minst 3 mil kvar där också, dom hade gott och väl kunnat ta sig till sitt hotell och helt sluppit snabbladda under resan. Från Ica Maxi in till City är det max 5-6km.
Fast vid laddhybrider så måste du ju verkligen jaga laddstolpar.helix skrev:Jag har faktiskt viss förståelse för det DNs reportrar beskriver i artikeln. Elbilar som inte är Tesla är i dagsläget fortfarande främst ämnade som andrabil för att köra korta distanser och i största möjliga mån undvika laddning utanför hemmet. Jag skulle personligen aldrig köpa en elbil om inte Tesla eller Superchargers existerade just av den anledning med allt meck som uppstår. Att hela tiden köra på marginalen och tänka laddstolpar skulle göra mig helt tokig och jag förstår att gemene man och icke-entusiaster inte hoppar på elbilståget i dagsläget av denna simpla anledning.
Under mina månader med Tesla har jag främst laddat hemma eller på SuC samt vid några tillfällen destinationsladdning över natten. Jag köpte mig en Type-2 kabel, men den blir i princip aldrig använd. Främst för att det ofta är omständigt med appar, betalning, igångsättande av laddning, baxa ut kabel osv. Detta om jag exempelvis kommer till en parkering vid något köpcenter och ska stanna 2 timmar. Det är för mig inte lönt att koppla in för att ladda på några enstaka mil jag inte behöver för att komma hem igen där laddningen är mer bekväm. Men denna lyx har jag nog främst för att jag har en Tesla där räckvidd är en icke-fråga.
För att elbilar ska bli en fullgod ersättare till den fossila förstabilen måste priserna komma ner i rimliga nivåer, snabbladdning fungera smidigt, vara tillgängligt/väl utbyggt och ladda 100kWh+. Innan detta händer kommer vi tyvärr se mängder med journalister som testar elbilar med liknande utkomst som DNs reportrar. Låt oss hoppas att Model 3 inte blir försenad så det blir ändring på det här
![]()
Av ovan beskrivna anledning så tror jag att hybrider därför tilltalar väldigt många nybilsköpare i dagsläget när det resonerats kring köksbordet. Även om man bara kommer 5 mil på el så räcker detta för de flestas kortare körsträckor/körmönster/stadskörning där en fossilbil släpper ut som mest tråkigheter från avgasrören. På långresor så slipper man räckviddsångest och i motorvägsfart så bullrar fossilbilen inte mer än vad en elbil gör eftersom vindbrus/däckljud oftast ändå låter högre. Även om drivlinan med hybrid är mer komplex så tror jag ändå att många kunder litar på exempelvis Volvo eller BMW att det ska fungera som utlovat och om problem uppstår är det inte många mil till närmaste verkstad.
Nu äger jag ingen laddhybrid och har aldrig ägt någon, men min gissning är att man inte jagar laddstolpar. Kommer man till ett ställe där det är enkelt och smidigt att koppla in bilen så gör man det, men någon jakt på laddstolpe blir det inte, då låter man hellre förbränningsmotorn jobba istället.Teslaspolen skrev:
Fast vid laddhybrider så måste du ju verkligen jaga laddstolpar.
Ungefär så beskriver dom flesta jag pratat med att dom gör, även om dom flesta verkar anstränga sig mer än många tror att ladda så ofta dom kanhelix skrev:Nu äger jag ingen laddhybrid och har aldrig ägt någon, men min gissning är att man inte jagar laddstolpar. Kommer man till ett ställe där det är enkelt och smidigt att koppla in bilen så gör man det, men någon jakt på laddstolpe blir det inte, då låter man hellre förbränningsmotorn jobba istället.Teslaspolen skrev:
Fast vid laddhybrider så måste du ju verkligen jaga laddstolpar.
Exakt så tror jag också. Laddhybriden passar ju bra när man har ett visst körmönster (som nog är väldigt vanligt), nämligen att huvuddelen av all körning är till och från jobbet (som inte ligger allt för långt hemifrån), samt ärenden relativt nära hemmet. Någon gång ibland åker man längre sträckor.helix skrev:Nu äger jag ingen laddhybrid och har aldrig ägt någon, men min gissning är att man inte jagar laddstolpar. Kommer man till ett ställe där det är enkelt och smidigt att koppla in bilen så gör man det, men någon jakt på laddstolpe blir det inte, då låter man hellre förbränningsmotorn jobba istället.Teslaspolen skrev:
Fast vid laddhybrider så måste du ju verkligen jaga laddstolpar.
Nu har jag översatt vissa citat från deras artikel till "bensinsvenska". Kommer på tisdag!joel80 skrev:
Samt att driftsäkerheten är nära nog 100 %-ig. Tesla SuC verkar ju ha väldigt få driftstörningar, varför har inte andra laddstationer med lägre effekt lika hög tillgänglighet över tiden? Dessutom måste löjligt krångel med betalning bort.LarsL skrev:Om snabbladdare, CCS och Chademo, var lika som vanliga som fossilpumpa så skulle det inte vara några problem med elbilar ens med dagens räckvidd. Om du kan stanna och ladda direkt när strömmen är slut så behöver man inte vara nervös. Eller så laddar du när du ändå tar paus, så förlorar ingen tid.
Det beror väl på tekniken. Tesla har flera stycken 11/16 kW laddare som är sammankopplade. Icke-Tesla laddare verkar vara en jättestor 50 kW laddare. I Teslaladdaren så kan en modul gå sönder men resterande fungerar fortfarande men går den ensamma 50 kW laddaren sönder så...Niklas Z skrev:Samt att driftsäkerheten är nära nog 100 %-ig. Tesla SuC verkar ju ha väldigt få driftstörningar, varför har inte andra laddstationer med lägre effekt lika hög tillgänglighet över tiden? Dessutom måste löjligt krångel med betalning bort.LarsL skrev:Om snabbladdare, CCS och Chademo, var lika som vanliga som fossilpumpa så skulle det inte vara några problem med elbilar ens med dagens räckvidd. Om du kan stanna och ladda direkt när strömmen är slut så behöver man inte vara nervös. Eller så laddar du när du ändå tar paus, så förlorar ingen tid.
Kul kommentar. Du har bytt laddhybriden mot en ren elbil, just för att laddhybriden inte fungerade så bra på långresor. Elbilen däremot gör det uppenbarligen. Tvärs emot vad många påstår.bullen skrev:Håller med dig i ditt resonemang. Jag körde ju Outlander PHEV förut. Problemet för mig var att den var så otroligt törstig på långresor. Jag hade för stor andel såna för o passa målgruppen.
Vet inte om jag håller med om att Outlander PHEV är så törstig på långresor, vi kör Luleå-Levi 2x/år, den drar 0.7 på vägen dit (laddat batteri), 0.8 på vägen tillbaka. Helt ok för en relativt stor SUV ? Men vi kör sällan mer än 110 km/h ska väl tilläggas.mati skrev:Kul kommentar. Du har bytt laddhybriden mot en ren elbil, just för att laddhybriden inte fungerade så bra på långresor. Elbilen däremot gör det uppenbarligen. Tvärs emot vad många påstår.bullen skrev:Håller med dig i ditt resonemang. Jag körde ju Outlander PHEV förut. Problemet för mig var att den var så otroligt törstig på långresor. Jag hade för stor andel såna för o passa målgruppen.
Smaka på den du.
Haha, ja ligger man och kör långa sträckor i hög medelhastighet ska man nog hålla sig till låga bilar. Model X är inte direkt energisnål heller:bullen skrev:Kanske där skon klämmer. Jag fick den sällan under litern. Men då va de oftast hastighetsbegränsningen + moms
Den verkar ligga runt 300Wh/km när man kör fort på motorväg
Jo, driftsäkerheten måste vara hög. Men jag ser inga problem med att den skulle kunna vara på minst samma nivå som bensinpumpar. Skulle de dessutom stå lika tätt som bensinpumpar så spelar det oftast ingen roll om inte en inte funkar, det finns nästa alltid en runt hörnet.Niklas Z skrev:Samt att driftsäkerheten är nära nog 100 %-ig. Tesla SuC verkar ju ha väldigt få driftstörningar, varför har inte andra laddstationer med lägre effekt lika hög tillgänglighet över tiden? Dessutom måste löjligt krångel med betalning bort.LarsL skrev:Om snabbladdare, CCS och Chademo, var lika som vanliga som fossilpumpa så skulle det inte vara några problem med elbilar ens med dagens räckvidd. Om du kan stanna och ladda direkt när strömmen är slut så behöver man inte vara nervös. Eller så laddar du när du ändå tar paus, så förlorar ingen tid.
Antalet bensinpumpar och -stationer har ju dessutom minskat drastiskt de senaste åren. Man får alltid ha koll på tankmätaren så att man tankar i tid när man råkar passera en mack. Annars blir det räckviddsångest på riktigt.LarsL skrev:.... Snacka om räckviddsångest innan jag hade kommit fram till Töreboda. Lite som att åka elbil nu i samma område.
Jo visst är det så kan man tyckajoel80 skrev:
Bjelke
Jo dom visar bilen utefter hur en oinsatt förstaägare skulle kunna reagera.. Men vad är då vitsen med reportaget? Är inte en journalist jobb att förmedla en kunskap och en bild av hur det fungerar, istället för att bara vara lika okunnig som en ev läsare?