Sida 33 av 59
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 03:16
av DanneLKPG
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 10:35
av Liqwid78
Ilduce77 skrev: ↑17 jan 2025 21:20
Om man översätter hur det gått med Highland rakt av, så kommer det se ut så här prismässigt och i så fall kommer juniper Performance lanseras 1 augusti..
Sen är det väl kanske ytterst liten chans att det blir på exakt samma sätt...
Model 3 RWD
Gamla modellen 507.900 kr
230901 519.170 kr
240124 496.170 kr
250117 484.990 kr
Model 3 LR RWD
250117 539.990 kr
Model 3 LR DM
Gamla modellen 597.900 kr
230901 609.170 kr
240421 586.170 kr
250117 584.990 kr
Model 3 Performance
Gamla modellen 632.900 kr
240121 644.170 kr
250117 661.170 kr
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Model Y RWD
Gamla modellen 554.170 kr
250301 566.170 kr
250801 543.170 kr
260801 532.000 kr
Model Y LR RWD
Gamla modellen 602.170 kr
250301 614.170 kr
250801 591.170 kr
260801 580.000 kr
Model Y LR DM
Gamla modellen 634.170 kr
250301 646.170 kr
250801 623.170 kr
260801 622.000 kr
Model Y Performance
Lanserades 5 månader efter LR
Gamla modellen 684.170 kr
250801 696.170 kr
260801 713.170 kr
Detta skulle i så fall innebära att om du vill ha en RWD eller DM, så vänta ett år efter lansering. Vill du ha en Performance, så köp den direkt när den lanseras..
Det som talar emot är räntesänkningar. Gamla som tar ca 3mån att realiseras för de med rörligt och nya 0.25-0.5.
Tidigare fanns det räntehöjningar.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 12:42
av HerrNilsson
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 13:10
av manneson
HerrNilsson skrev: ↑18 jan 2025 12:42
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 13:14
av backe
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
HerrNilsson skrev: ↑18 jan 2025 12:42
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 13:26
av AAKEE
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
HerrNilsson skrev: ↑18 jan 2025 12:42
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 19:00
av StureP
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
HerrNilsson skrev: ↑18 jan 2025 12:42
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 19:16
av AAKEE
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
HerrNilsson skrev: ↑18 jan 2025 12:42
Nice! Lite mer aggressiv bak! Gillar't.
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 19:27
av Electron
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 20:18
av TiborBlomhall
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Jag trodde ärligt att ljuslisten var täckt av glas eller plast.
Det där kommer snöfyllas efter 2 mil i Sverige på vintern

Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 21:35
av StureP
Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?
Att det är samma batterier som gamla Y.

Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 21:36
av StureP
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
manneson skrev: ↑18 jan 2025 13:10
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 21:40
av Electron
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:35
Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?
Att det är samma batterier som gamla Y.
Nej vad trist! Hoppas det inte stämmer.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 21:58
av Tellus
TiborBlomhall skrev: ↑18 jan 2025 20:18
DanneLKPG skrev: ↑18 jan 2025 03:16
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
Jag trodde ärligt att ljuslisten var täckt av glas eller plast.
Det där kommer snöfyllas efter 2 mil i Sverige på vintern
Får hoppas den är uppvärmd med defrost knappen
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 22:04
av AAKEE
Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26
backe skrev: ↑18 jan 2025 13:14
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?
Ryktena innan sa 4680 och 95kWh i nästan all media.
Det var upoenbart att det var fantasier.
Den senaste infon från trafiksäkerhetsverket (~ungefär) i kina är 78.5kWh LG.
Det är samma batteri som Y LR/P och 3 haft under flera år i Sverige. Bstteriet är 78,8 men Kinas, och något till land hade fått 78.5-isch i deras WLTP eller motsv.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 22:06
av AAKEE
Electron skrev: ↑18 jan 2025 21:40
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:35
Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16
StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?
Att det är samma batterier som gamla Y.
Nej vad trist! Hoppas det inte stämmer.
Det är rätt hög sannolikhet. I kina är i princip gamla 5L nekräftat och eftersom bstterifabriken i Berlin int vart nåt (right?) så får vi nog räkna med LG 78.8
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 22:11
av Electron
Väntade med att sälja min M3 för Juniper.
Om nu det stämmer som sägs om batteriet så får det nog bli annat märke.
Re: Model Y Juniper
Postat: 18 jan 2025 23:33
av spacecoin
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:36
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Tesla har aldrig varit med i matchen. Dom är bra på att snacka.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 jan 2025 08:16
av StureP
spacecoin skrev: ↑18 jan 2025 23:33
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:36
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Tesla har aldrig varit med i matchen. Dom är bra på att snacka.
Bilarna tycker jag är helt ok på många punkter och kvalitén har blivit bättre med åren. Men jag tycker många märken har passerat sett till helheten.
Känns som Model Y hade behövt en större uppdatering. Tex 800V och mer kW i batteriet.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 jan 2025 09:26
av Fredrik j
StureP skrev: ↑19 jan 2025 08:16
spacecoin skrev: ↑18 jan 2025 23:33
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:36
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Tesla har aldrig varit med i matchen. Dom är bra på att snacka.
Bilarna tycker jag är helt ok på många punkter och kvalitén har blivit bättre med åren. Men jag tycker många märken har passerat sett till helheten.
Känns som Model Y hade behövt en större uppdatering. Tex 800V och mer kW i batteriet.
Det här är ju en klassisk ”facelift”. Så här har biltillverkare gjort i alla tider. Efter 4-5 år, halvvägs in i modellens livscykel byter man exteriöra komponenter som förändrar utseendet, nån ny färg och sen kör man på i 4-5år till.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 jan 2025 09:57
av spacecoin
StureP skrev: ↑19 jan 2025 08:16
spacecoin skrev: ↑18 jan 2025 23:33
StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:36
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Tesla har aldrig varit med i matchen. Dom är bra på att snacka.
Bilarna tycker jag är helt ok på många punkter och kvalitén har blivit bättre med åren. Men jag tycker många märken har passerat sett till helheten.
Känns som Model Y hade behövt en större uppdatering. Tex 800V och mer kW i batteriet.
Jag menade i batterimatchen och inte när det gäller bilarna. Min X från 2019 känns fortfarande väldigt modern tycker jag och jag har kvar den för att den funkar och passar bra för mina behov.
Att Tesla inte hänger med nyare tillverkare (främst kineserna) i teknik håller jag dock med om. Tesla börja känna hur det är att vara "legacy", med åldrande modeller och befintliga investeringar. Mjukvara leder dom dock i fortfarande.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 jan 2025 21:21
av Teslasemitruck
Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 jan 2025 22:26
av AAKEE
Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21
Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
Re: Model Y Juniper
Postat: 20 jan 2025 07:01
av Electron
AAKEE skrev: ↑19 jan 2025 22:26
Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21
Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
Vilka bilmärken leder utvecklingen?
Re: Model Y Juniper
Postat: 20 jan 2025 11:13
av Freez
AAKEE skrev: ↑19 jan 2025 22:26
Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21
Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
Tänker att det inte spelar så stor roll kommande 2-3 åren. Teslas batterier laddar tillräckligt snabbt så 99,9% av användarna märker ingen skillnad eller bryr sig.