Sida 33 av 53
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 14:02
av Niklas Z
frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 12:33
perkabolo skrev: ↑26 dec 2023 12:28
Kö, blockade laddare och dålig stämning i Jönköping.
Märkligt att folk inte kör vidare. Iallafall de som inte kör Tesla. Det finns flera lediga laddare mellan Jönköping och Huskvarna.
Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 15:53
av iAkita
frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 12:33
perkabolo skrev: ↑26 dec 2023 12:28
Kö, blockade laddare och dålig stämning i Jönköping.
Märkligt att folk inte kör vidare. Iallafall de som inte kör Tesla. Det finns flera lediga laddare mellan Jönköping och Huskvarna.
Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 17:01
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 12:33
perkabolo skrev: ↑26 dec 2023 12:28
Kö, blockade laddare och dålig stämning i Jönköping.
Märkligt att folk inte kör vidare. Iallafall de som inte kör Tesla. Det finns flera lediga laddare mellan Jönköping och Huskvarna.
Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Är det inte fullt där också?
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 17:40
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑26 dec 2023 17:01
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 12:33
perkabolo skrev: ↑26 dec 2023 12:28
Kö, blockade laddare och dålig stämning i Jönköping.
Märkligt att folk inte kör vidare. Iallafall de som inte kör Tesla. Det finns flera lediga laddare mellan Jönköping och Huskvarna.
Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Är det inte fullt där också?
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
Man kollar väl i chargefinder hur beläggningen är.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 17:54
av chaffis75
mikebike skrev: ↑26 dec 2023 17:01
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 12:33
perkabolo skrev: ↑26 dec 2023 12:28
Kö, blockade laddare och dålig stämning i Jönköping.
Märkligt att folk inte kör vidare. Iallafall de som inte kör Tesla. Det finns flera lediga laddare mellan Jönköping och Huskvarna.
Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Är det inte fullt där också?
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
Kanake.. men liten anekdot. På höstlovet behövde vi ladda i Norrköping. Hade tänkt ladda på tesla suc men såg i appen att de var ganska fullt. Körde till cirkel k som ciss logen bara har 4 laddare men de var alla lediga.. vist de var kanske en kr per kWh dyrare men lätt värt slippa stöket med eventuell kö.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 18:13
av Niklas Z
chaffis75 skrev: ↑26 dec 2023 17:54
Kanake.. men liten anekdot. På höstlovet behövde vi ladda i Norrköping. Hade tänkt ladda på tesla suc men såg i appen att de var ganska fullt. Körde till cirkel k som ciss logen bara har 4 laddare men de var alla lediga.. vist de var kanske en kr per kWh dyrare men lätt värt slippa stöket med eventuell kö.
Var liknande för mig förra veckan. För ovanlighets skulle tänkte jag ladda på SuC Uppsala. Bilen visade flera lediga laddare i navigatorn, men när jag kom dit tog en annan bil sista lediga platsen. Som tur är finns det drygt tio andra laddstationer med minst 150 kW effekt i Uppsala, så det var bara att åka till en annan operatörs station. Denna gång blev det den nyöppnade Eviny-stationen, där alla laddare utom en var lediga.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 22:47
av frippe
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 23:08
av martinot
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Jönköping var grymt bra innan Tesla öppnade upp den för alla.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 23:10
av Knix
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Jo, idag verkar Jönköping ha varit hårt belagd, men annars har jag bara sett den full en annan gång i julhelgen, mitt på dagen den 23:e.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 23:29
av frippe
Knix skrev: ↑26 dec 2023 23:10
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Jo, idag verkar Jönköping ha varit hårt belagd, men annars har jag bara sett den full en annan gång i julhelgen, mitt på dagen den 23:e.
Tycker ofta jag läser inlägg på FB om att just Jönköping är fullt eller stökigt, men kan så klart ha fel på det.
Re: När är det kö?
Postat: 26 dec 2023 23:30
av frippe
martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Jönköping var grymt bra innan Tesla öppnade upp den för alla.
Ja, verkligen. Men ska försöka få igång autocharge på cirkel k så får vi se om det kan bli lika smidigt. Men knappast lika billigt, minst en kr över i pris.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 01:02
av iAkita
martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping. Jag kollade då Chargefinder och såg att det fanns ett gäng lediga laddare med 150 kW effekt eller mer precis i närheten, och uttryckte förvåning att folk inte valde någon av dessa istället. Det kan väl knappast anses som lättare och bekvämare att tvingas stå i kö med dålig stämning än att ladda direkt?
Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 07:42
av mans71
Problemet är ju att det kan se ut som att det finns lediga laddare men sen när man kommer fram så finns det ett antal märkligt dubbelparkerade e-trons, osv som gör att det inte går att använda dom lediga laddarna. Upplevde själv precis det i julhelgen.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 08:18
av Niklas Z
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 08:29
av chaffis75
iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02
martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping. Jag kollade då Chargefinder och såg att det fanns ett gäng lediga laddare med 150 kW effekt eller mer precis i närheten, och uttryckte förvåning att folk inte valde någon av dessa istället. Det kan väl knappast anses som lättare och bekvämare att tvingas stå i kö med dålig stämning än att ladda direkt?
Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
Håller helt med.. delade min historia för att hjälpa folk men samtidigt fördel om många håller sig på suc så får jag plats på de andra lediga laddplatserna.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 09:18
av kenjon
Lätt hos andra operatörer om man redan är registrerad där, ja. Men är man inte det, utan måste börja med att ladda ner appen, registrera sej, plocka fram plastkort och mata in alla uppgifterna, då är det inte lika lätt. Senast jag besökte en annan operatör fick jag Nätverksfel hela tiden (jag kom åt deras server men den hade problem). Jag fick åka vidare några mil, och kom precis fram till Lidl när bilen varnade för att den skulle stänga ner.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 09:32
av Niklas Z
kenjon skrev: ↑27 dec 2023 09:18
Lätt hos andra operatörer om man redan är registrerad där, ja. Men är man inte det, utan måste börja med att ladda ner appen, registrera sej, plocka fram plastkort och mata in alla uppgifterna, då är det inte lika lätt.
Jag gör så att jag fixar sådant hemma i förväg. Det tar inte lång tid och är enkelt när man sitter i lugn och ro hemma med ett välfungerande nätverk. Enkelt att i chargefinder.com se vilka appar som kan vara relevanta. Dessutom har åtskilliga laddstationer idag möjlighet att ladda via många olika laddappar, så funkar inte en viss app kan man prova med en annan.
SuC är bäst, men de andra alternativen är helt OK. Sommaren 2022 åkte jag runt i Europa, bl a Österrike, Slovenien och Tyskland. Under en period på nästan en vecka laddade jag inte en enda gång på SuC. Det funkade utmärkt att ladda hos andra operatörer, som hade fördelen att ha laddstationer där jag ändå ville stanna. Numera är det ännu enklare.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:00
av frippe
Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 08:18
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:27
av Niklas Z
frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:00
Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Det har hänt även mig att det inte funkat med andra laddare än SuC, men det är väldigt sällan jämfört med alla gånger det funkat. Jag har ju inte möjlighet att ladda hemma, så all min laddning görs på publika laddställen. Troligen har jag laddat över 1000 gånger (DC och AC) på publika laddare. Merparten har varit icke-SuC. Ja, SUC är bäst, men andra alternativ fungerar så gott som alltid tillräckligt smidigt.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:33
av frippe
Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 10:27
frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:00
Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Det har hänt även mig att det inte funkat med andra laddare än SuC, men det är väldigt sällan jämfört med alla gånger det funkat. Jag har ju inte möjlighet att ladda hemma, så all min laddning görs på publika laddställen. Troligen har jag laddat över 1000 gånger (DC och AC) på publika laddare. Merparten har varit icke-SuC. Ja, SUC är bäst, men andra alternativ fungerar så gott som alltid tillräckligt smidigt.
Vi har precis tvärt om, i princip all laddning sker hemma förutom på resor ett par gånger per månad i snitt, då blir det lätt en ovana att leta snabbladdare, andra än SuC. Då blir det lätt att man låter bilen sköta planeringen till SuC och utgår ifrån det, de klart flesta gångerna är det inga problem med kö, möjligen ibland när vissa laddare blockeras av de som parkerat fel.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:34
av martinot
iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02
martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47
iAkita skrev: ↑26 dec 2023 15:53
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.
Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02
Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping.
Mitt svar gällde inte dig, utan den kommentar som Frippe postade.
Se citat ovan.
iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02
Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
Självklart är det utmärkt att det finns andra laddnät än Tesla SuC som man kan använda.
Har själv laddar på OKQ8 och andra som CK när Tesla SuC varit fullt.
Håller med dig om att användarupplevelsen är sämre på SuC numera vid hög trafik (mer fullt, och mer folk som blockerar fler platser i onödan, och som man inte får information om i bilen innan).
När det inte är fullt/kaos på SuC, så är dock användarupplevelsen bättre än andra laddnät tack vare enkelhet och fin integration med bilen (om man har Tesla), samt oftast lägsta priser.
Så det är absolut lite dubbelt.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:40
av Gustafsson
Nåt nytt om Gränna ? Den verkar behövas.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:44
av martinot
mans71 skrev: ↑27 dec 2023 07:42
Problemet är ju att det kan se ut som att det finns lediga laddare men sen när man kommer fram så finns det ett antal märkligt dubbelparkerade e-trons, osv som gör att det inte går att använda dom lediga laddarna. Upplevde själv precis det i julhelgen.
Jo, håller med. Problemen har uppkommit sedan Tesla öppnade upp SuC för alla, samt att de inte sett till att sätta in tillräckligt långa laddkablar för de som har laddintag på annorlunda platser på bilen än de som SuC varit designad för. Något de IMO borde löst innan de öppnande upp SUC för andra bilar än de som har laddintag vänster bak.
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:47
av martinot
Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 08:18
frippe skrev: ↑26 dec 2023 22:47Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
Instämmer. Köer och kaos är det värsta. Här har det helt klart gått till det sämre (iaf. hos Tesla SuC) senaste åren. I det valet att köa eller välja annat laddnät så åker jag hellre någon annan stans (även om det kräver app/bricka).
Re: När är det kö?
Postat: 27 dec 2023 10:51
av martinot
kenjon skrev: ↑27 dec 2023 09:18
Lätt hos andra operatörer om man redan är registrerad där, ja. Men är man inte det, utan måste börja med att ladda ner appen, registrera sej, plocka fram plastkort och mata in alla uppgifterna, då är det inte lika lätt. Senast jag besökte en annan operatör fick jag Nätverksfel hela tiden (jag kom åt deras server men den hade problem). Jag fick åka vidare några mil, och kom precis fram till Lidl när bilen varnade för att den skulle stänga ner.
Lider med dig (har själv råkat ut för sådant).
Har OKQ8 och CK som främsta andra appar som jag försöker hålla uppdaterade appar i mobilen, samt har en 8-10 stycken laddbrickor/laddkort (inklusive OKQ8 och CK) liggandes i bilen.