Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Den indikerar ju med gula fält för kantsten, men jag har inte vågat köra med autopilot utan streckade linjer än.
Model X, Pearl White
Min bil fick nått flipp idag på e65 vid korsningen från häckeberga.
Jag va i riktning mot Ystad. Hel plötsligt ryckte ratten åt vänster.
Jag va beredd så det hände inget mer.
Jag provade att köra på en plats idag där det var mittstreck men kantsten på sidan istället för streck. Den låg (i mina ögon) oroväckande nära kantstenarna, men hade nog kontroll på dessa. Det gick hur som helst bra och jag behövde aldrig ta över ratten.Telsa skrev:Den indikerar ju med gula fält för kantsten, men jag har inte vågat köra med autopilot utan streckade linjer än.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det är en hel del som skrivit att bilen ligger längst till höger.
Jag kan hålla med om att det känns som om bilen ligger långt till höger vid en omkörning, men detta är för att vi är vana vid att ligga något till vänster i filerna.
Har har kollat ju under dagen, och om den har koll på linjerna, så ligger den nästan alltid ganska exakt mitt emellan dom.
Jag kan hålla med om att det känns som om bilen ligger långt till höger vid en omkörning, men detta är för att vi är vana vid att ligga något till vänster i filerna.
Har har kollat ju under dagen, och om den har koll på linjerna, så ligger den nästan alltid ganska exakt mitt emellan dom.
Jag såg min autopilot få spel idag
I solna business park, på gatan med tvärbanan(spårvagn). Jösses vad den hittade filer. Som tur var så var den inte aktiverad.

I solna business park, på gatan med tvärbanan(spårvagn). Jösses vad den hittade filer. Som tur var så var den inte aktiverad.
Precis det där hände mig idag men mot mötande trafik och ingen korsning. Obehagligt! Ja, farligt rent av!Martinen skrev:Min bil fick nått flipp idag på e65 vid korsningen från häckeberga.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Problemet är att dessa personer inte är så få som vi skulle önska.Herr X skrev:Jag ser inte alls att Teslas autopilot är ofärdig och livsfarlig - den är bara farlig i händerna på personer som aktiverar denna betafunktion utan att läsa release notes eller beskrivningen och inte vet vad de gör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Låt mig förtydliga: Jag har aldrig trott att autopiloten skulle göra något annat än just hålla sig i rätt fil, det är inte funktionaliteten jag är oimponerad av utan implementationen. Bilen ska ju i två steg be användaren att ta över kontrollen (först snällt, sen argt) då den inte kan framföra bilen på ett säkert sätt och just detta verkar inte fungera. Om bilen är det minsta osäker borde den signalera det tydligt. Det gör den inte.Herr X skrev:Det är du som missuppfattat vad du har köpt och lagt förväntningsnivån någon helt annanstans än vad som är realistiskt år 2015.
Detta är inte och har aldrig varit tänkt som mjukvara som gör din bil autonom (dvs. tänker/planerar själv) - det har aldrig någonsin varit tal om att bilen ska kunna gissa åt vilket håll du har lust att köra i en T-korsning. Tvärtom har Tesla varit tydliga med att det inte finns tillräckligt med sensorer för autonom drift.
Benämningen autopilot kommer från flyget, där autopiloten håller den kurs du slagit in. Ett flygplan skulle inte stanna, hovra och lista ut åt vilket håll du tänkt köra om det kom till en T-korsning, utan skulle bete sig på samma sätt som Teslas autopilot. Själv är jag extremt imponerad över hur lite fel den gör och ställer mig 100 % frågande till ditt påstående.
Jag ser inte alls att Teslas autopilot är ofärdig och livsfarlig - den är bara farlig i händerna på personer som aktiverar denna betafunktion utan att läsa release notes eller beskrivningen och inte vet vad de gör.
I fallet med t-korsningen kan jag kanske hålla med om att det inte ingår i funktionaliteten, men om bilen nu har tre separata system som bör kunna se att vägen man kör på tar slut (karta+gps) och det ligger ett stort hus rakt fram (kamera + radar) hade det då inte varit rimligt att be föraren ta över kontrollen?
Åkte idag E6 från Ljungskile till Göteborg. Använde autopilot ända tills den valde att plötsligt svänga ut över mittlinjen. Ingen mjuk sväng utan verkligen kasta sig ut. Mycket tacksam att det inte låg en bil i omkörningsfältet.
Ingen mer autopilot för mig.
/Frun i huset.
Ingen mer autopilot för mig.

/Frun i huset.
Men ska den inte ta hänsyn till bilen den kör om? Idag på E4 körde min bil om en lastbil som låg väldigt nära linjen mellan oss och min backspegel var ungefär bara 10-15 cm ifrån lastbilen vilket kändes för nära när det inte fanns någon bil till vänster om mig.Martinen skrev:Det är en hel del som skrivit att bilen ligger längst till höger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Men hur skulle bilen kunna signalera och be dig att ta över kontrollen för någonting som den inte uppfattar som ett problem och som den inte är programmerad att reagera på ännu? De sensorer som finns (radar,sonar och kamera) används idag enligt spec för att hålla koll på vägen utifrån markeringar och annan trafik i form av bilar. Inte väggar, hus i omgivningen som du nämner.grubblare skrev:
Låt mig förtydliga: Jag har aldrig trott att autopiloten skulle göra något annat än just hålla sig i rätt fil, det är inte funktionaliteten jag är oimponerad av utan implementationen. Bilen ska ju i två steg be användaren att ta över kontrollen (först snällt, sen argt) då den inte kan framföra bilen på ett säkert sätt och just detta verkar inte fungera. Om bilen är det minsta osäker borde den signalera det tydligt. Det gör den inte.
I fallet med t-korsningen kan jag kanske hålla med om att det inte ingår i funktionaliteten, men om bilen nu har tre separata system som bör kunna se att vägen man kör på tar slut (karta+gps) och det ligger ett stort hus rakt fram (kamera + radar) hade det då inte varit rimligt att be föraren ta över kontrollen?
Det är inte dålig implementation som du säger, utan kort och gott är det så att du inte förstår hur du ska använda den och du tycker att det är applikationens fel. Jag måste säga att det är ganska provocerande eftersom det känns som ditt synsätt är egocentrerat - dvs allt i omgivningen ska förstå och tolka hur just du vill ha det. Din partner kanske klarar av det, men du kan inte förvänta dig att en AP i betastadie i första generationsutförande ska ha rena synska egenskaper - särskilt inte när specifikationen tydligt säger något annat!
Läs på lite om AP och försök att utgå från befintlig funktionalitet och dess möjligheter och begränsningar istället för dina egna behov och önskningar.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Ok, börjar kännas som ett återkommande problem det här. Borde komma en uppdatering ganska snabbt för det där, för även om man kör på motorväg så ju ett sånt här kast (hrm) obehagligt.stefan007 skrev:Åkte idag E6 från Ljungskile till Göteborg. Använde autopilot ända tills den valde att plötsligt svänga ut över mittlinjen. Ingen mjuk sväng utan verkligen kasta sig ut. Mycket tacksam att det inte låg en bil i omkörningsfältet.
Ingen mer autopilot för mig.![]()
/Frun i huset.
Jag har nu kört närmare 40 mil motorväg med AP inkopplad.. som längst 15 mil i sträck utan ett endaste ingripande, förövrigt inga ingripanden alls på mina 40 mil motorväg.. det ända jag behövt göra är att blinka och lägga handen försiktigt på ratten vid omkörning.
Har även kört ca: 10 mil på en någolunda kurvig landsväg med AP.. två gånger ingrep jag i branta kurvor men tror Teslan hade klarat av det.
Kör man själv så släpper man lite på farten i de kurvigaste partierna, skulle Teslan sakta ner något när den upptäcker kraftigare kurvor skulle det nog kännas mycket tryggare.
I kötrafiken in mot Sthlm från Uppsala var den fantastisk.. nästan så köbildning har blivit en avslappnad stund på resan.
Skulle vara intressant att veta vad det har vart som stört AP för er som haft problem.
Vad har det varit för väderlek? Låg sol med motljus? Mycket skuggor eller dåliga linjer på vägen?
Jag har kört under förhållandevis goda förhållanden. Men både i mörker och mitt på dagen.
Landsvägen jag åkt på är det nylagda asfalt med tydliga linjer, det hjälper så klart.
Slutligen så har min dagliga 14 mils pendling på E4 till jobbet blivit mycket roligare.
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Har även kört ca: 10 mil på en någolunda kurvig landsväg med AP.. två gånger ingrep jag i branta kurvor men tror Teslan hade klarat av det.
Kör man själv så släpper man lite på farten i de kurvigaste partierna, skulle Teslan sakta ner något när den upptäcker kraftigare kurvor skulle det nog kännas mycket tryggare.
I kötrafiken in mot Sthlm från Uppsala var den fantastisk.. nästan så köbildning har blivit en avslappnad stund på resan.
Skulle vara intressant att veta vad det har vart som stört AP för er som haft problem.
Vad har det varit för väderlek? Låg sol med motljus? Mycket skuggor eller dåliga linjer på vägen?
Jag har kört under förhållandevis goda förhållanden. Men både i mörker och mitt på dagen.
Landsvägen jag åkt på är det nylagda asfalt med tydliga linjer, det hjälper så klart.
Slutligen så har min dagliga 14 mils pendling på E4 till jobbet blivit mycket roligare.
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Senast redigerad av Jonnen, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns ju redan massor exempel (flera i den här tråden till och med!) på bilar som tenderar styra av vägen eller ut i fel fil. Hur kan detta inte vara ett problem? Hur kan det inte vara en dålig implementation? En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.mjwahl skrev:Men hur skulle bilen kunna signalera och be dig att ta över kontrollen för någonting som den inte uppfattar som ett problem och som den inte är programmerad att reagera på ännu? De sensorer som finns (radar,sonar och kamera) används idag enligt spec för att hålla koll på vägen utifrån markeringar och annan trafik i form av bilar.
Nåja, jag börjar inse att jag tog upp den här diskussionen i fel forum, så låt oss bara konstatera att vi inte är överens.
Jag testade autopiloten för första gången idag på motorväg och jag kommer inte att använda den innan den är uppdaterad och säker.
På en sträcka av 3 kilometer gick bilen 1 gång över mittlinjen och sakta in på vänsterfilen, och en andra gång gled den över den heldragna vita linjen till höger, det hördes tydligt från hjulen att den gick helt över den linjen och jag styrde tillbaks den då det kändes som att den skulle gå vidare av vägen.
Jag har en likadan autopilot i min 1 år gamla Merca och den funkar ungefär lika dåligt som Teslan.
På en sträcka av 3 kilometer gick bilen 1 gång över mittlinjen och sakta in på vänsterfilen, och en andra gång gled den över den heldragna vita linjen till höger, det hördes tydligt från hjulen att den gick helt över den linjen och jag styrde tillbaks den då det kändes som att den skulle gå vidare av vägen.
Jag har en likadan autopilot i min 1 år gamla Merca och den funkar ungefär lika dåligt som Teslan.
Jag tror inte det handlar om att det är fel på forumet. Vill inte gärna vara fräck, men du är ganska ensam här om ditt synsätt och det finns en förklaring som kanske ligger närmare till hands än att det är fel på precis alla andra.grubblare skrev:En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.
Nåja, jag börjar inse att jag tog upp den här diskussionen i fel forum, så låt oss bara konstatera att vi inte är överens.
Antingen är man med och testar en funktion i betaversion och accepterar att den inte är perfekt, eller så är man det inte. Jag kan inte förstå hur man kan bli arg eller besviken på en funktion som man är med och betatestar? Om det inte var roligt att vara med och betatesta så är det bara att låta bli. Jag är själv mjukvaruutvecklare och jag skulle bli rosenrasande om en frivillig betatestare började klaga på funktionalitet som denne är med och testar.
Konstruktiv kritik är en sak, och det är genom många betatestare som Tesla kan förbättra sin funktionalitet (genom "fleet learning").
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Tog en lite längre tur idag, 48 mil tur och retur, så jag passade på att testa AP och det fungerade för det mesta mycket bra.
Kameran har lite problem med att hitta linjerna vid lågt stående sol som ligger rakt mot, man kanske skulle montera en liten keps över?
2+1 väg mellan Söderhamn-Gävle blev lite spännande, på vissa ställen där det blir dubbelfil valde den att gå ut i vänsterfil istället för att ligga kvar till höger.
Det skulle dom nog kunna förbättra genom att föredra att inte korsa linjer om den blir tveksam.
Upplands-Väsby till Gävle körde den helt själv på kvällen, om man bortser från några omkörningar då handpåläggning krävdes.
Skulle vara smidigt om det räckte med blinkers för det, hoppas det blir möjligt i en uppdatering.
På det stora hela är jag imponerad av vad den klarar, känns lovande inför framtiden!
Kameran har lite problem med att hitta linjerna vid lågt stående sol som ligger rakt mot, man kanske skulle montera en liten keps över?

2+1 väg mellan Söderhamn-Gävle blev lite spännande, på vissa ställen där det blir dubbelfil valde den att gå ut i vänsterfil istället för att ligga kvar till höger.
Det skulle dom nog kunna förbättra genom att föredra att inte korsa linjer om den blir tveksam.
Upplands-Väsby till Gävle körde den helt själv på kvällen, om man bortser från några omkörningar då handpåläggning krävdes.
Skulle vara smidigt om det räckte med blinkers för det, hoppas det blir möjligt i en uppdatering.
På det stora hela är jag imponerad av vad den klarar, känns lovande inför framtiden!
Jag vart lite avig av att bli kallad egoist för att ha uttryckt mig negativt om autopilot, men det sträcker sig ju förstås inte till alla medlemmar, så om någon känner sig påhoppad ber jag om ursäkt.Herr X skrev:Jag tror inte det handlar om att det är fel på forumet. Vill inte gärna vara fräck, men du är ganska ensam här om ditt synsätt och det finns en förklaring som kanske ligger närmare till hands än att det är fel på precis alla andra.
Antingen är man med och testar en funktion i betaversion och accepterar att den inte är perfekt, eller så är man det inte. Jag kan inte förstå hur man kan bli arg eller besviken på en funktion som man är med och betatestar? Om det inte var roligt att vara med och betatesta så är det bara att låta bli. Jag är själv mjukvaruutvecklare och jag skulle bli rosenrasande om en frivillig betatestare började klaga på funktionalitet som denne är med och testar.
Konstruktiv kritik är en sak, och det är genom många betatestare som Tesla kan förbättra sin funktionalitet (genom "fleet learning").
Beta jovisst, men det är ändå folks liv som står på spel här.. och då inte bara de som frivilligt är med och betatestar. (Ja, jag vet att man ska hålla båda händerna på ratten, etc, etc, men det uppenbara syftet med funktionen är ju att slippa hålla i ratten, så självklart är det precis vad folk kommer att göra)
Det är absolut rätt forum att diskutera AP, men du och jag har väldigt olika synsätt och förväntningar på teknik och interaktionen mellan människa och teknik.grubblare skrev:Det finns ju redan massor exempel (flera i den här tråden till och med!) på bilar som tenderar styra av vägen eller ut i fel fil. Hur kan detta inte vara ett problem? Hur kan det inte vara en dålig implementation? En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.mjwahl skrev:Men hur skulle bilen kunna signalera och be dig att ta över kontrollen för någonting som den inte uppfattar som ett problem och som den inte är programmerad att reagera på ännu? De sensorer som finns (radar,sonar och kamera) används idag enligt spec för att hålla koll på vägen utifrån markeringar och annan trafik i form av bilar.
Du blandar lite i dit svar, du undrade varför bilen inte förstod när den gjorde fel när du (eventuellt) kom från en specificerad miljö men hamnade i en icke specificerad miljö och att bilen borde förstått det själv och sagt åt dig att ta över, vilket självklart är önskvärt men inte lika enkelt att få till. Ibland omöjligt eller riktigt svårt av massa tekniska och några logiska skäl. Detta är en egen diskussion som gränsar mellan programmering och filosofi och som vi kan skita i så länge i alla fall i denna tråd.
Nu tar du upp något annat - Här håller jag med att AP kan aktiveras lite för lätt när inte alla förutsättningar enligt spec är uppfyllda exempelvis på små vägar utan väggmarkeringar på båda sidorna. Det är mindre bra. Men å andra sidan säger Tesla att den bara ska användas på highways som har markeringar på ömse sidor. Bara för att det går att aktivera så måste man ju inte göra det. Det går att göra insanestart på gropig skogsväg också men det gör vi inte av finansiell självbevarelsedrift.
Allmänt kan man resonera om det verkligen hade varit bättre vänta med att släppa AP? Jag tycker att Tesla verkligen har gjort klart för folk att de ska hålla handen på ratten och ansvara för körningen. Alla fyllesvängar och konstigheter den gör registreras och används för att förbättra systemet. Systemet kommer snabbare bli bättre ju fler som använder det. Den kallas ju för publik beta. Den ska användas på egen risk.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Grubblare,
kanske blir du något lugnare av att systemet åtminstone lär sig väldigt mycket om vägarna. På Tesla Motors Club är det många som vittnar om att bilen gjorde en del mindre lyckade val när APn var ny för att veckan därpå ha lärt sig. Med snart 1000 AP-utrustade Teslor i Sverige och säkert en del norrmän på besök lär vi mappa upp vägarna hyffsat snabbt även här.
kanske blir du något lugnare av att systemet åtminstone lär sig väldigt mycket om vägarna. På Tesla Motors Club är det många som vittnar om att bilen gjorde en del mindre lyckade val när APn var ny för att veckan därpå ha lärt sig. Med snart 1000 AP-utrustade Teslor i Sverige och säkert en del norrmän på besök lär vi mappa upp vägarna hyffsat snabbt även här.
Driver sajten Car.info
- Gustafsson
- Teslaägare
Måste hålla med grubblare här, trafiken är inte en bra plats för betatester av potentiellt farlig teknik.
Sådana skall göras av betatestare som vet vad de gör och har speciell kunskap om produkten.
AP är ju släppt till allmänheten och då kan man ställa krav på att den inte orsakar olyckor i vart fall.
Sådana skall göras av betatestare som vet vad de gör och har speciell kunskap om produkten.
AP är ju släppt till allmänheten och då kan man ställa krav på att den inte orsakar olyckor i vart fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har sett flera på många olika forum som skriver att "det bara är en tidsfråga innan det sker en olycka", att AP är för farlig och att folk använder den fel/tar risker och utsätter andra för risker/spelar med folks liv.
Men detta resonemanget utgår ifrån föreställningen att det finns en stor mängd omogna och dåliga förare där ute som använder autopiloten på ett sätt som den inte var tänkt och utan att ha kontroll. Jag gissar att detta bottnar i de videos som spridits där någon läser en dikt och någon annan gjort något som ser farligt ut. Eller så är det så illa att det är den klassiska narcissistiska idébilden att "det är bara jag som kör bra, alla andra kör dåligt" som läcker fram hos somliga, när de upptäcker att autopiloten kan vara farlig om man struntar i att övervaka den.
Om denna föreställningen var sann borde vi sett en mängd olyckor nu när 70 000 omogna schimpans-förare fått tillgång till autopiloten och kör som tokiga och oansvariga vildar utan vare sig kontroll eller uppsikt.
Ännu har inte en enda olycka rapporterats, och folk börjar nu lära sig autopilotens begränsningar. Javisst, förr eller senare kommer det ske en olycka - olyckor händer med eller utan autopilot. Men det är alla de här undergångsföreställningarna som folk har som kommer att göra att första AP-olyckan får oproportionerligt mycket uppmärksamhet - på exakt samma sätt som batteribränderna gjorde för två år sedan.
Tesla har statistik på hur mycket folk kör med autopilot, och redan nu borde autopiloten ha rullat en sådan otrolig mängd mil att den redan slagit mänskliga förare i antal olyckor/körd mil.
Men detta resonemanget utgår ifrån föreställningen att det finns en stor mängd omogna och dåliga förare där ute som använder autopiloten på ett sätt som den inte var tänkt och utan att ha kontroll. Jag gissar att detta bottnar i de videos som spridits där någon läser en dikt och någon annan gjort något som ser farligt ut. Eller så är det så illa att det är den klassiska narcissistiska idébilden att "det är bara jag som kör bra, alla andra kör dåligt" som läcker fram hos somliga, när de upptäcker att autopiloten kan vara farlig om man struntar i att övervaka den.
Om denna föreställningen var sann borde vi sett en mängd olyckor nu när 70 000 omogna schimpans-förare fått tillgång till autopiloten och kör som tokiga och oansvariga vildar utan vare sig kontroll eller uppsikt.
Ännu har inte en enda olycka rapporterats, och folk börjar nu lära sig autopilotens begränsningar. Javisst, förr eller senare kommer det ske en olycka - olyckor händer med eller utan autopilot. Men det är alla de här undergångsföreställningarna som folk har som kommer att göra att första AP-olyckan får oproportionerligt mycket uppmärksamhet - på exakt samma sätt som batteribränderna gjorde för två år sedan.
Tesla har statistik på hur mycket folk kör med autopilot, och redan nu borde autopiloten ha rullat en sådan otrolig mängd mil att den redan slagit mänskliga förare i antal olyckor/körd mil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
När jag testkörde APn första gången hade jag läst mycket på TMC om folks erfarenheter och även hunnit med en del Youtube-klipp etc.. På grund av dåligt tajmat vindrickande i lördags fick jag vänta till söndagen innan jag hann prova själv första gången och då hade jag ju hunnit läsa på ganska ordentligt vad som skrivits här i TCS-forumet också. Första färden var det så klart lite nervöst och det var också tillfällen då jag kände att jag ville ta över eftersom jag inte riktigt visste hur mycket jag vågade lita på APn. Nu hade jag respekt för att det inte är något 100%-igt system redan innan men enligt min uppfattning får man en ganska bra känsla redan efter första körningen. Jag skulle man andra ord säga att i stort sett alla Tesla-ägare, förutom de i Japan då kanske, har nu en respekt för att man faktiskt behöver ha koll på körningen och vet ungefär vad som kan förväntas.
Hur allvarliga är "felen" då? Det vanligaste verkar väl vara att bilen kan ha svårt att hålla förväntad fil när en fil delar sig eller går ihop med en annan fil. Sedan finns det ju lite rapporter om överraskande filbyten. Låt oss nu istället fundera lite över hur var och varannan bilist kör idag. De flesta är ganska alerta när det är mycket trafik. Men vad händer när man kör på en lätt trafikerad led eller motorväg? Skall vi leka ärlighetsleken så kommer väl mobilen upp en del. Det kan ju vara allt från att byta låt på Spotify till att kolla sms/whatsapp/facebook etc.. Händer det att man vinglar till ibland då? Definitivt. Jag skulle säga redan nu att frågan är ifall inte dagens beta-AP slår en mobilflipprande icke-AP-förare vad gäller säkerhet ordenligt.
Hur allvarliga är "felen" då? Det vanligaste verkar väl vara att bilen kan ha svårt att hålla förväntad fil när en fil delar sig eller går ihop med en annan fil. Sedan finns det ju lite rapporter om överraskande filbyten. Låt oss nu istället fundera lite över hur var och varannan bilist kör idag. De flesta är ganska alerta när det är mycket trafik. Men vad händer när man kör på en lätt trafikerad led eller motorväg? Skall vi leka ärlighetsleken så kommer väl mobilen upp en del. Det kan ju vara allt från att byta låt på Spotify till att kolla sms/whatsapp/facebook etc.. Händer det att man vinglar till ibland då? Definitivt. Jag skulle säga redan nu att frågan är ifall inte dagens beta-AP slår en mobilflipprande icke-AP-förare vad gäller säkerhet ordenligt.
Driver sajten Car.info
Efter att har kört en del nu med AP så tycker jag att det fungerar bäst om man använder det som en strikt komplement till sin egen styrning. I princip så följer jag min styrning med AP och ifall den tycker något annat än mig så får den helt enkelt koppla ur sig själv. Fördelen med AP blir då att man inte riskerar att vingla till när man petar på displayen eller håller koll på sina medtrafikanter, men samtidigt känns det ändå som att det är jag som har kontrollen majoriteten av tiden. AP får styra på egen hand under de sporadiska ögonblicken som en själv inte har 100% fokus på vägen.
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag pendlar några mil på 263/255:an mellan Skokloster och Uppsala varje dag. Mestadels kurvig 70-väg utan vägren. Jag körde hela sträckan med autopilot igår - fast självklart med båda händerna i ett fast grepp om ratten i de flesta situationer - eftersom det är en beta, och dessutom tror jag inte de hade just den här typ av väg i åtanke när de menade highväg.
Två gånger har bilen varit i färd med att köra av vägen utan synbar anledning. Det roliga är att den båda gångerna låtit kollisionslarmet ljuda. Den vet således att den försöker ta livet av mig men gör det ändå?
Nä men allvarligt talat tycker jag faktiskt det är bra att Tesla tillåter funktionen på vägar det inte är lämpligt för! Om Tesla är duktiga på att omvandla de enorma mängder data de får in till användbara algoritmer så kommer det snabba på autonoma bilar något makalöst.
Däremot skulle jag aldrig rekommendera en orutinerad förare att testa autosteer i annan situation är på motorväg eller i bilkö - och alltid med båda händer på ratten.
I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
Två gånger har bilen varit i färd med att köra av vägen utan synbar anledning. Det roliga är att den båda gångerna låtit kollisionslarmet ljuda. Den vet således att den försöker ta livet av mig men gör det ändå?

Nä men allvarligt talat tycker jag faktiskt det är bra att Tesla tillåter funktionen på vägar det inte är lämpligt för! Om Tesla är duktiga på att omvandla de enorma mängder data de får in till användbara algoritmer så kommer det snabba på autonoma bilar något makalöst.
Däremot skulle jag aldrig rekommendera en orutinerad förare att testa autosteer i annan situation är på motorväg eller i bilkö - och alltid med båda händer på ratten.
I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d