Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 mar 2024 23:05
Det är väl det att man gillar rymliga baksäten i Kina?
Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.martinsson skrev:Den kommer snart ligga överst på din lista
Kolla även in https://zeekrclubsweden.com där det finns en hel del info.
Lycka till.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Nej, helt seriöst.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 mar 2024 19:39Nu är jag inte riktigt med...skojar du eller?taliz skrev: ↑11 mar 2024 02:17Nope, man får en laserpenna ochSportbilsentusiasten skrev: ↑10 mar 2024 23:07Är det backspegeln som lyser ned?martinsson skrev: ↑09 mar 2024 20:48Har bara kört 30 mil men förbrukningen ligger just nu på 23,8 kwh / 100 km och jag har haft hyfsat tung högerfot.
En helt annan grej. Denna finess var cool
IMG_1905.jpegpå köpet, så man kan gå runt och vara cool.
Sen är frågan vad man söker, kanske detta: https://www.seeking.com/![]()
roffe_s skrev: ↑11 mar 2024 23:16Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.martinsson skrev:Den kommer snart ligga överst på din lista
Kolla även in https://zeekrclubsweden.com där det finns en hel del info.
Lycka till.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Jag förväntar mig att P4 kan vara mer utvecklad när det gäller chassiinställningar (inklusive viss hårdvara), en del av merkostnaden är säkert tid investerad av deras chassitekniker. Men redan innan jag provkört någon av bilarna valde vi att släppa vår bokning av en P3 och i stället hämta en Zeekr. Det är helt enkelt lite för mycket pengar som skiljer när stora men effektiva bilar med denna utrustningsnivå kan levereras för en mer rimlig prislapp…
Lycka till med provkörning och val![]()
Tror Du ska byta PRO-paketet mot Performance för att få fyra-kolvsok och 22 tums hjul. Jag gick snabbt in och valde deras standardfärg (magnesium) med alla paket förutom PRO och lade till tonade rutor bak, färgmatchade nedre paneler, bagagerumsmatta och dragkrok. Då landar jag på 926 400:- idag, att jämföra med 774 130:- för Zeekr 001 Privilege, en diff på 152 270:-. Det skiljer naturligtvis lite i utrustningsnivå mellan de olika paketen och standardutrustning, vissa till Zeekrs fördel, andra till Polestars.Donk skrev: ↑12 mar 2024 08:11roffe_s skrev: ↑11 mar 2024 23:16Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.martinsson skrev:Den kommer snart ligga överst på din lista
Kolla även in https://zeekrclubsweden.com där det finns en hel del info.
Lycka till.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Jag förväntar mig att P4 kan vara mer utvecklad när det gäller chassiinställningar (inklusive viss hårdvara), en del av merkostnaden är säkert tid investerad av deras chassitekniker. Men redan innan jag provkört någon av bilarna valde vi att släppa vår bokning av en P3 och i stället hämta en Zeekr. Det är helt enkelt lite för mycket pengar som skiljer när stora men effektiva bilar med denna utrustningsnivå kan levereras för en mer rimlig prislapp…
Lycka till med provkörning och val![]()
Jag har valt mellan just Zeekr 001 och Polestar 4. Båda är väldigt fina bilar och väldigt lika på många sätt. Har provkört Zeekr och suttit i PS4an på elbilsmässan. Var ganska så inställd på att beställa en Zeekr efter provkörningen, känns som den har allt jag saknar i min nuv Model S till ungefär samma spec (samma storlek, batteristorlek, prestanda). Jag ville dock inte vara först att plocka ut en ny bilmodell, och inte få en ny bil levererad på vintern.
Sen kom första leveranserna och testerna, då bestämde jag mig för att avvakta med köp. Jag hoppas innerligt att de fixar alla fel, men tror det först när det är bekräftat.
Jag har istället beställt en PS4 med lev efter sommaren. Då ska man förhoppningsvis ha hunnit provköra och läst tester, är den också behäftad med massor av fel så får det bli en sen avbokning.
Ser vissa fördelar med PS4an. Jag tror den är lite mer förfinad, att den kommer ha bättre avstämt chassi och klart bättre infotainment. Samt att den kan ha takbox! Min personliga bedömning är också att en Polestar sannolikt kommer ha bättre andrahandsvärde än ett nytt märke, särskilt som det är en facelift på gång (oavsett vad Zeekr själva säger om en Europalansering…). Men med det sagt så gillar jag verkligen Zeekrn, särskilt med den superhärliga ljusa interiören. Så om de fixar till den så kanske jag ändrar mig igen i vår
Gällande priset så skiljer det inte så mycket för min del när jag jämför de versionerna som jag valde mellan, 92 tkr dyrare blev PS4an. Mycket pengar men inte avgörande.
PS4: LR DM, pilot, plus, pro, drag, blå färg, ljus interiör (903 tkr)
001: Privilege AWD, drag, blå färg, ljus interiör (811 tkr)
Hur räknar ni för att få 150-200 tkr extra för PS4an? Något viktigt jag missat att beställa? Blir nästan lite orolig…
Serviceorganisationen tycker jag är en viktig aspekt när man köper ny teknik.Donk skrev: ↑12 mar 2024 08:11roffe_s skrev: ↑11 mar 2024 23:16Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.martinsson skrev:Den kommer snart ligga överst på din lista
Kolla även in https://zeekrclubsweden.com där det finns en hel del info.
Lycka till.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Jag förväntar mig att P4 kan vara mer utvecklad när det gäller chassiinställningar (inklusive viss hårdvara), en del av merkostnaden är säkert tid investerad av deras chassitekniker. Men redan innan jag provkört någon av bilarna valde vi att släppa vår bokning av en P3 och i stället hämta en Zeekr. Det är helt enkelt lite för mycket pengar som skiljer när stora men effektiva bilar med denna utrustningsnivå kan levereras för en mer rimlig prislapp…
Lycka till med provkörning och val![]()
Jag har valt mellan just Zeekr 001 och Polestar 4. Båda är väldigt fina bilar och väldigt lika på många sätt. Har provkört Zeekr och suttit i PS4an på elbilsmässan. Var ganska så inställd på att beställa en Zeekr efter provkörningen, känns som den har allt jag saknar i min nuv Model S till ungefär samma spec (samma storlek, batteristorlek, prestanda). Jag ville dock inte vara först att plocka ut en ny bilmodell, och inte få en ny bil levererad på vintern.
Sen kom första leveranserna och testerna, då bestämde jag mig för att avvakta med köp. Jag hoppas innerligt att de fixar alla fel, men tror det först när det är bekräftat.
Jag har istället beställt en PS4 med lev efter sommaren. Då ska man förhoppningsvis ha hunnit provköra och läst tester, är den också behäftad med massor av fel så får det bli en sen avbokning.
Ser vissa fördelar med PS4an. Jag tror den är lite mer förfinad, att den kommer ha bättre avstämt chassi och klart bättre infotainment. Samt att den kan ha takbox! Min personliga bedömning är också att en Polestar sannolikt kommer ha bättre andrahandsvärde än ett nytt märke, särskilt som det är en facelift på gång (oavsett vad Zeekr själva säger om en Europalansering…). Men med det sagt så gillar jag verkligen Zeekrn, särskilt med den superhärliga ljusa interiören. Så om de fixar till den så kanske jag ändrar mig igen i vår
Gällande priset så skiljer det inte så mycket för min del när jag jämför de versionerna som jag valde mellan, 92 tkr dyrare blev PS4an. Mycket pengar men inte avgörande.
PS4: LR DM, pilot, plus, pro, drag, blå färg, ljus interiör (903 tkr)
001: Privilege AWD, drag, blå färg, ljus interiör (811 tkr)
Hur räknar ni för att få 150-200 tkr extra för PS4an? Något viktigt jag missat att beställa? Blir nästan lite orolig…
roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 09:04Tror Du ska byta PRO-paketet mot Performance för att få fyra-kolvsok och 22 tums hjul. Jag gick snabbt in och valde deras standardfärg (magnesium) med alla paket förutom PRO och lade till tonade rutor bak, färgmatchade nedre paneler, bagagerumsmatta och dragkrok. Då landar jag på 926 400:- idag, att jämföra med 774 130:- för Zeekr 001 Privilege, en diff på 152 270:-. Det skiljer naturligtvis lite i utrustningsnivå mellan de olika paketen och standardutrustning, vissa till Zeekrs fördel, andra till Polestars.Donk skrev: ↑12 mar 2024 08:11roffe_s skrev: ↑11 mar 2024 23:16Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.martinsson skrev:
Den kommer snart ligga överst på din lista
Kolla även in https://zeekrclubsweden.com där det finns en hel del info.
Lycka till.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Jag förväntar mig att P4 kan vara mer utvecklad när det gäller chassiinställningar (inklusive viss hårdvara), en del av merkostnaden är säkert tid investerad av deras chassitekniker. Men redan innan jag provkört någon av bilarna valde vi att släppa vår bokning av en P3 och i stället hämta en Zeekr. Det är helt enkelt lite för mycket pengar som skiljer när stora men effektiva bilar med denna utrustningsnivå kan levereras för en mer rimlig prislapp…
Lycka till med provkörning och val![]()
Jag har valt mellan just Zeekr 001 och Polestar 4. Båda är väldigt fina bilar och väldigt lika på många sätt. Har provkört Zeekr och suttit i PS4an på elbilsmässan. Var ganska så inställd på att beställa en Zeekr efter provkörningen, känns som den har allt jag saknar i min nuv Model S till ungefär samma spec (samma storlek, batteristorlek, prestanda). Jag ville dock inte vara först att plocka ut en ny bilmodell, och inte få en ny bil levererad på vintern.
Sen kom första leveranserna och testerna, då bestämde jag mig för att avvakta med köp. Jag hoppas innerligt att de fixar alla fel, men tror det först när det är bekräftat.
Jag har istället beställt en PS4 med lev efter sommaren. Då ska man förhoppningsvis ha hunnit provköra och läst tester, är den också behäftad med massor av fel så får det bli en sen avbokning.
Ser vissa fördelar med PS4an. Jag tror den är lite mer förfinad, att den kommer ha bättre avstämt chassi och klart bättre infotainment. Samt att den kan ha takbox! Min personliga bedömning är också att en Polestar sannolikt kommer ha bättre andrahandsvärde än ett nytt märke, särskilt som det är en facelift på gång (oavsett vad Zeekr själva säger om en Europalansering…). Men med det sagt så gillar jag verkligen Zeekrn, särskilt med den superhärliga ljusa interiören. Så om de fixar till den så kanske jag ändrar mig igen i vår
Gällande priset så skiljer det inte så mycket för min del när jag jämför de versionerna som jag valde mellan, 92 tkr dyrare blev PS4an. Mycket pengar men inte avgörande.
PS4: LR DM, pilot, plus, pro, drag, blå färg, ljus interiör (903 tkr)
001: Privilege AWD, drag, blå färg, ljus interiör (811 tkr)
Hur räknar ni för att få 150-200 tkr extra för PS4an? Något viktigt jag missat att beställa? Blir nästan lite orolig…
I övrigt är vi tydligen rätt eniga, även jag tror att Polestar blir något mer raffinerad och kan även få ett något bättre andrahandsvärde. Men att det skulle skilja 150 kkr i andrahandsvärde är jag långt ifrån övertygad om, snarare en tredjedel när det är dags att byta igen. Och alla extrautlägg på färger och utrustning kan väl möjligen göra en bil mer lättsåld men brukar inte värderas till mycket i en inbytessituation. Men det lär vi ju få se. Handen på hjärtat tycker jag både P3, P4 och Zeekr 001 var och en på sitt sätt är väldigt bra bilar. Till skillnad från Dig tycker jag det är en krydda i tillvaron att hämta ut tidiga exemplar av nya bilar, det ger en unik möjlighet att följa hur företagen hanterar de tidiga buggarna
Resan med vår P2 är nog den mest intressanta hitintills, den utmaning som Polestar hanterade 2021-2022 var enligt min uppfattning långt större än den Zeekr hanterar nu. Just för att plattform och kommunikationsmodulerna fungerar på Zeekr redan från start. Jag har t ex inte sett att en enda Zeekr behövt bärgas av någon anledning, så var inte riktigt fallet under de första månaderna med P2.
Naturligtvis kommer P4:an att dra nytta av de erfarenheter programmerarna nu gör när de knackar kod för att åtgärda bristerna i Zeekrs programvara så P4 lär inte drabbas av barnsjukdomar i klass med P2. Du kan nog räkna med att den är i klass med Zeekrs som den kommer att se ut vid halvårsskiftet plus de fördelar som följer med Android och Googles system. När jag torrsimmade P3 i Gbg var det t ex ”som att komma hem” i f t P2, allt var på sin plats och upplevdes intuitivt och bekant.
När det gäller en uppdaterad 001 lär den bli en svår utmanare även för P4. Jag tror (gissar) på en rejäl prisjustering uppåt när den väl kommer för att inte slå för svårt mot sina koncernsyskon. Mer än hundra hk till, 800V system och uppdaterad hårdvara för förarhjälpmedel och mjukvara kommer naturligtvis att påverka hela marknaden för BEV i större och övre mellanklassen. Det skulle väl snarare hjälpa Zeekrs varumärke och därmed andrahandsvärde…?
Det är ingen lättmanövrerad produktflora Geely skapar sig med alla sina märken
Tror jag. Det är två bra bilar Du jämför och Ditt bilägande lär bli en trevlig upplevelse vilken bil Du än väljer![]()
Du har så rätt - tur att vi är olikaDonk skrev: ↑12 mar 2024 11:17roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 09:04Tror Du ska byta PRO-paketet mot Performance för att få fyra-kolvsok och 22 tums hjul. Jag gick snabbt in och valde deras standardfärg (magnesium) med alla paket förutom PRO och lade till tonade rutor bak, färgmatchade nedre paneler, bagagerumsmatta och dragkrok. Då landar jag på 926 400:- idag, att jämföra med 774 130:- för Zeekr 001 Privilege, en diff på 152 270:-. Det skiljer naturligtvis lite i utrustningsnivå mellan de olika paketen och standardutrustning, vissa till Zeekrs fördel, andra till Polestars.Donk skrev: ↑12 mar 2024 08:11roffe_s skrev: ↑11 mar 2024 23:16Mmm, gjorde samma koll även jag och landade mellan 150-200 kkr plus beroende på vilka tillval jag gör. Jag gillar verkligen Android Automobile som vi har i vår P2, tror däremot att Zeekr efter några uppdateringar kan närma sig den upplevelsen. Egentligen fungerar mjukvaran i Zeekr sett till layout, överblick och optioner. Vad som behövs är framför allt en lite mer raffinerad och diskret approach till ljudsignaler, prioriterade knappar och naturligtvis förarassistans.Hertsh skrev: ↑11 mar 2024 22:33
Provkörning på lördag. Får se om vi väljer att spara 400k och köper denna istället för den EX90 vi har på order. Väl medveten om att bilarna i övrigt inte är jämförbara.
Gjorde en beräkning på Polestar 4. Den kostar med ”samma” spec cirka 170k mer än 001. Är det värt så mycket med Android Auto som UI, ett ”känt” varumärke, och Volvohandlarnas service istället för Meko? Mycket tveksamt.
Jag förväntar mig att P4 kan vara mer utvecklad när det gäller chassiinställningar (inklusive viss hårdvara), en del av merkostnaden är säkert tid investerad av deras chassitekniker. Men redan innan jag provkört någon av bilarna valde vi att släppa vår bokning av en P3 och i stället hämta en Zeekr. Det är helt enkelt lite för mycket pengar som skiljer när stora men effektiva bilar med denna utrustningsnivå kan levereras för en mer rimlig prislapp…
Lycka till med provkörning och val![]()
Jag har valt mellan just Zeekr 001 och Polestar 4. Båda är väldigt fina bilar och väldigt lika på många sätt. Har provkört Zeekr och suttit i PS4an på elbilsmässan. Var ganska så inställd på att beställa en Zeekr efter provkörningen, känns som den har allt jag saknar i min nuv Model S till ungefär samma spec (samma storlek, batteristorlek, prestanda). Jag ville dock inte vara först att plocka ut en ny bilmodell, och inte få en ny bil levererad på vintern.
Sen kom första leveranserna och testerna, då bestämde jag mig för att avvakta med köp. Jag hoppas innerligt att de fixar alla fel, men tror det först när det är bekräftat.
Jag har istället beställt en PS4 med lev efter sommaren. Då ska man förhoppningsvis ha hunnit provköra och läst tester, är den också behäftad med massor av fel så får det bli en sen avbokning.
Ser vissa fördelar med PS4an. Jag tror den är lite mer förfinad, att den kommer ha bättre avstämt chassi och klart bättre infotainment. Samt att den kan ha takbox! Min personliga bedömning är också att en Polestar sannolikt kommer ha bättre andrahandsvärde än ett nytt märke, särskilt som det är en facelift på gång (oavsett vad Zeekr själva säger om en Europalansering…). Men med det sagt så gillar jag verkligen Zeekrn, särskilt med den superhärliga ljusa interiören. Så om de fixar till den så kanske jag ändrar mig igen i vår
Gällande priset så skiljer det inte så mycket för min del när jag jämför de versionerna som jag valde mellan, 92 tkr dyrare blev PS4an. Mycket pengar men inte avgörande.
PS4: LR DM, pilot, plus, pro, drag, blå färg, ljus interiör (903 tkr)
001: Privilege AWD, drag, blå färg, ljus interiör (811 tkr)
Hur räknar ni för att få 150-200 tkr extra för PS4an? Något viktigt jag missat att beställa? Blir nästan lite orolig…
I övrigt är vi tydligen rätt eniga, även jag tror att Polestar blir något mer raffinerad och kan även få ett något bättre andrahandsvärde. Men att det skulle skilja 150 kkr i andrahandsvärde är jag långt ifrån övertygad om, snarare en tredjedel när det är dags att byta igen. Och alla extrautlägg på färger och utrustning kan väl möjligen göra en bil mer lättsåld men brukar inte värderas till mycket i en inbytessituation. Men det lär vi ju få se. Handen på hjärtat tycker jag både P3, P4 och Zeekr 001 var och en på sitt sätt är väldigt bra bilar. Till skillnad från Dig tycker jag det är en krydda i tillvaron att hämta ut tidiga exemplar av nya bilar, det ger en unik möjlighet att följa hur företagen hanterar de tidiga buggarna
Resan med vår P2 är nog den mest intressanta hitintills, den utmaning som Polestar hanterade 2021-2022 var enligt min uppfattning långt större än den Zeekr hanterar nu. Just för att plattform och kommunikationsmodulerna fungerar på Zeekr redan från start. Jag har t ex inte sett att en enda Zeekr behövt bärgas av någon anledning, så var inte riktigt fallet under de första månaderna med P2.
Naturligtvis kommer P4:an att dra nytta av de erfarenheter programmerarna nu gör när de knackar kod för att åtgärda bristerna i Zeekrs programvara så P4 lär inte drabbas av barnsjukdomar i klass med P2. Du kan nog räkna med att den är i klass med Zeekrs som den kommer att se ut vid halvårsskiftet plus de fördelar som följer med Android och Googles system. När jag torrsimmade P3 i Gbg var det t ex ”som att komma hem” i f t P2, allt var på sin plats och upplevdes intuitivt och bekant.
När det gäller en uppdaterad 001 lär den bli en svår utmanare även för P4. Jag tror (gissar) på en rejäl prisjustering uppåt när den väl kommer för att inte slå för svårt mot sina koncernsyskon. Mer än hundra hk till, 800V system och uppdaterad hårdvara för förarhjälpmedel och mjukvara kommer naturligtvis att påverka hela marknaden för BEV i större och övre mellanklassen. Det skulle väl snarare hjälpa Zeekrs varumärke och därmed andrahandsvärde…?
Det är ingen lättmanövrerad produktflora Geely skapar sig med alla sina märken
Tror jag. Det är två bra bilar Du jämför och Ditt bilägande lär bli en trevlig upplevelse vilken bil Du än väljer![]()
Tur man är olika, för annars hade ju alla åkt likadana bilar. Jag ogillar mörka inredningar så det är ett måste med ljus interiör, och jag vill därmed helst undvika svarta rutor. Gummimattor på golv och i bagage gillar jag inte heller. 22” undviker jag gärna, och bromsa försöker jag också undvika
så Performance-paketet känns onödigt. Har funderat länge på nedlackeringen på PS4an, men kommit fram till att jag tycker bilen får mer karaktär med det svarta. Så det skippar jag också. Den ljusblå färgen tycker jag är superfin på båda bilarna, så det är ett måste oavsett modell.
Men ja, tror jag skulle bli supernöjd med båda bilarna. Vi får som sagt se om Zeekr fixar till alla problem, då kan det bli beslutsångest på riktigt. Sen är det ju långt till sep/okt som jag fått som lev-datum, skulle inte bli förvånad om jag hittat nåt annat kul som jag hellre vill ha. Hmm undrar hur nya Q6an blir…
Jag hade precis samma intryck som du och har ju också en MX Raven. Zeekr 001 är slående mycket tystare i kupén tyckte jag. Jag väntar också för att se hur OTA utvecklas. Sedan tycker jag det är lite synd att det inte finns några takräcken som är godkända, men det är inte en showstopper. Halv-automatisk dragkrok är viktigare för mig än takräcken.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 10:23Provkörde 001 igår. Mycket imponerad av bilen. Tyst och riktigt bekväm. Bra UI och härligt med HUD. Det regnade rejält och jag kom på efteråt att jag inte ens tänkte på vindrutetorkarna… så var det inte när jag körde hem igen i min Model X. Nedsidan är att bilen i princip är fyrsitsig. Mittplatsen bak är riktigt obekväm men vi använder det sätet ganska sällan.
Jag har två saker som håller mig ifrån att trycka på köpknappen. 1) jag vill se att uppkommande OTA löser många buggar som jag läst om. Eller efter det välja go/no-go iaf. 2) Model Y juniper. Om den kommer i början på April efter att alla kampanjer som de kör i mars löper ut så kan det bli ett alternativ. Annars inte.
Kul, jag skjutsade faktiskt min grabb och tre av hans fullvuxna kompisar efter en 30-årshippa i går kväll. Den som satt på mittplatsen bak tyckte sig ändå sitta bra, gladast var personen över benutrymmet. Å andra sidan handlade det om 3 mil så sträckan var inte så lång.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 10:23Provkörde 001 igår. Mycket imponerad av bilen. Tyst och riktigt bekväm. Bra UI och härligt med HUD. Det regnade rejält och jag kom på efteråt att jag inte ens tänkte på vindrutetorkarna… så var det inte när jag körde hem igen i min Model X. Nedsidan är att bilen i princip är fyrsitsig. Mittplatsen bak är riktigt obekväm men vi använder det sätet ganska sällan.
Jag har två saker som håller mig ifrån att trycka på köpknappen. 1) jag vill se att uppkommande OTA löser många buggar som jag läst om. Eller efter det välja go/no-go iaf. 2) Model Y juniper. Om den kommer i början på April efter att alla kampanjer som de kör i mars löper ut så kan det bli ett alternativ. Annars inte.
En fråga bara - är inte Zeekr dragkrok helautomatisk? På vår bil är dragkroken motorstyrd hela vägen ut och in, inte som t ex Volvo där den fälls ut/in halvvägs och man får hjälpa till med handen sista biten. Så att trycka på en knapp och dragkroken fälls ut, trycka en gång till och den fälls in - det är väl vad vi kallar helautomatisk dragkrok?spacecoin skrev: ↑17 mar 2024 11:27Jag hade precis samma intryck som du och har ju också en MX Raven. Zeekr 001 är slående mycket tystare i kupén tyckte jag. Jag väntar också för att se hur OTA utvecklas. Sedan tycker jag det är lite synd att det inte finns några takräcken som är godkända, men det är inte en showstopper. Halv-automatisk dragkrok är viktigare för mig än takräcken.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 10:23Provkörde 001 igår. Mycket imponerad av bilen. Tyst och riktigt bekväm. Bra UI och härligt med HUD. Det regnade rejält och jag kom på efteråt att jag inte ens tänkte på vindrutetorkarna… så var det inte när jag körde hem igen i min Model X. Nedsidan är att bilen i princip är fyrsitsig. Mittplatsen bak är riktigt obekväm men vi använder det sätet ganska sällan.
Jag har två saker som håller mig ifrån att trycka på köpknappen. 1) jag vill se att uppkommande OTA löser många buggar som jag läst om. Eller efter det välja go/no-go iaf. 2) Model Y juniper. Om den kommer i början på April efter att alla kampanjer som de kör i mars löper ut så kan det bli ett alternativ. Annars inte.
Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt
Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.
Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.
Ouch! En sån var det länge sedan jag drabbades av...Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 22:30Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.
Ja, och sitter kroken kvar i ett halvår riskerar den att rosta fast så det är inte något jag någonsin kommer att acceptera igen på en bil för över 600k. Skitkonstruktion helt enkelt.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 22:30Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.
Vänta nu lite, du är på ett märkesforum, då får du väl inte kritisera märkets bilar och hur de löser en så pass kompicerad sak som dragkrok.spacecoin skrev: ↑18 mar 2024 13:09Ja, och sitter kroken kvar i ett halvår riskerar den att rosta fast så det är inte något jag någonsin kommer att acceptera igen på en bil för över 600k. Skitkonstruktion helt enkelt.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 22:30Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.
Jävlar, tänkte inte på det...frippe skrev: ↑18 mar 2024 14:03Vänta nu lite, du är på ett märkesforum, då får du väl inte kritisera märkets bilar och hur de löser en så pass kompicerad sak som dragkrok.spacecoin skrev: ↑18 mar 2024 13:09Ja, och sitter kroken kvar i ett halvår riskerar den att rosta fast så det är inte något jag någonsin kommer att acceptera igen på en bil för över 600k. Skitkonstruktion helt enkelt.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 22:30Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrokmartinsson skrev: ↑17 mar 2024 20:49
Ja vad skönt att slippa stå på knä för att få dit kroken. Det är inte värdigt![]()
Nu räcker det med ett enkelt knapptryck. Helt strålande.![]()
![]()
Tur då att Ni är i en märkestråd för en obskyr kinabil- här är allt tillåtet :krama Ingen kommer enligt forumets regelverk åt att predika värdet av det europeiska arvet och det förkastliga i allt som producerats eller än värre ägs av medborgare i det asiatiska Mordor…spacecoin skrev: ↑18 mar 2024 14:04Jävlar, tänkte inte på det...frippe skrev: ↑18 mar 2024 14:03Vänta nu lite, du är på ett märkesforum, då får du väl inte kritisera märkets bilar och hur de löser en så pass kompicerad sak som dragkrok.spacecoin skrev: ↑18 mar 2024 13:09Ja, och sitter kroken kvar i ett halvår riskerar den att rosta fast så det är inte något jag någonsin kommer att acceptera igen på en bil för över 600k. Skitkonstruktion helt enkelt.Hertsh skrev: ↑17 mar 2024 22:30Mer en referens till den krok som sitter på Teslorna vi har/haft. Den är inte halvautomatisk, den är ”manuell” med en krok som skall tryckas dit i ett hål under bilen efter att man slitit bort en smutsig lucka. Inget man gör dagligen, tyvärr.lawe skrev:Ja, livet är hårt för oss med halvautomatisk dragkrok![]()
![]()
Det blir säkert superbra med nästa mjukvaruuppdatering.
Grattis!